فروش NFT

آموزش گام به گام ساخت و فروش NFT و کسب درآمد از آن

همان‌طور که می‌دانید این روزها دنیای فروش NFT آثار هنری یا سرمایه‌گذاری روی آلبوم موسیقی و کاور آرت خیلی داغ است. احتمالاً حالا که در حال خواندن این مطلب هستید، مشتاقید بدانید که NFT چگونه ساخته می‌شود و فروش NFT به چه نحو است. اگر شما هم یک هنرمند هستید و احساس می‌کنید که آثار شما پتانسیل سرمایه‌گذاری به عنوان فروش آثار هنری NFT و کسب درآمد از آن را دارند، با آموزش گام به گام ما در ۸ مرحله مهم همراه باشید.

یک واقعیت

قبل از هرچیز بهتر است که بدانید فروختن NFT آن‌طور که تصور می‌کنید نیست. یعنی حتی اگر کارتان بگیرد و چندین اثر چند هزار دلاری را هم پشت سر هم بفروشید، باز هم همه پول حاصل از فروش به شما تعلق نخواهد گرفت. چرا؟ به دلیل این‌که اکثر شرکت‌ها و پلتفرم‌هایی که به فروش NFT کمک خواهند کرد، هزینه‌هایی بابت کارمزد تراکنش، نگهداری تجهیزات و هزار ویک چیز دیگر از شما کسر می‌کنند. البته هرچقدر که بیشتر جلو بروید، این هزینه‌ها بیشتر هم می‌شوند.

آلن گانت یکی از افرادی است که حدود ۴ بار NFT ساخته، به فروش رسانده و در نهایت هم به جای این‌که پول بیشتری به دست بیاورد، بیش از ۱۰۰۰ دلار سر همین هزینه‌ها از دست داده است. با این حال نمی‌خواهیم شما را بترسانیم. همین چند مدت پیش پسربچه‌ای ۱۲ ساله در ایام تعطیلات تابستانی خود مجموعه ای از آثار هنری پیکسلی به نام نهنگ‌های عجیب را در قالب NFT فروخت و توانست ۲۹۰ هزار دلار در همین مدت درآمد داشته باشد! این دارایی بی‌همتا قطعا زندگی این کودک را تغییر خواهد داد. اگر شما هم به ساخت و فروش NFT علاقه‌مند شدید با ادامه مطلب با ما باشید.

[irp posts=”۱۹۰۸۱″ name=”توکن NFT چیست و چه کاربردهایی دارد؟”]

 یک NFT چگونه ساخته می‌شود؟

اگر مشتاقید که یک سرمایه‌گذاری جدید را امتحان کنید، این مطلب در مورد ساخت NFT را با دقت بخوانید. من برای بیان این‌که مراحل ساختن NFT را به صورت کامل شرح بدهم، دو پلتفرم Rarible و MetaMask را انتخاب کرده‌ام؛ البته این به معنای تایید کردن یا پیشنهاد کردن این دو پلتفرم نیست و بهتر است که شما برای ساختن و فروش NFT، پلتفرم‌های مختلف را به صورت تخصصی بررسی کنید. این‌ها سایر پلتفرم‌های مناسب برای NFT هستند، ضمن اینکه نیک پرداخت یکی از سایت‌های داخلی با امنیت بالا برای ساخت و فروش NFT  است.

OpenSea, SuperRare, Nifty Gateway, Foundation, VIV3, BakerySwap, Axie Marketplace and NFT ShowRoom

در این ویدیو مدیر عامل یکی از همین سایت‌ها یعنی OpenSea در مورد اینکه رشد NFT‌ها تا کجا پیش خواهد رفت صحبت‌های جالبی به میان آورده است که شنیدن آن خالی از لطف نیست:

گام اول: شما به میزانی ارز دیجیتال نیاز دارید

بدیهی است که برای خرید یا فروش NFT نیاز دارید که از ارزهای دیجیتال استفاده کنید. اولین کاری که شما باید انجام بدهید، این است که یک پلتفرم مناسب را برای ساخت و فروش NFT انتخاب کنید.

احتمالاً اکثر پلتفرم‌ها از شما می‌خواهند که هزینه را از طریق بلاک چین اتریوم (چیزی شبیه به ساختار بیتکوین اما بسیار متفاوت) پرداخت کنید. اتریوم با نام اختصاری ETH ارزش‌گذاری می‌شود و قیمت آن مثل بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتال دائماً در نوسان است. اگر احساس می‌کنید که این ارز خیلی گران است یا می‌خواهید روی یک ارز دیجیتال که نوسان کمتری دارد معامله کنید، بهتر است تحقیقاتتان را به چیزی بیشتر از این مقاله گسترش بدهید.

برای خرید اتریوم یا هر ارز دیجیتال دیگری باید یک کیف پول دیجیتالی بسازید و سپس آن را به پلتفرم NFT مد نظرتان متصل کنید. همان‌طور که گفتم بسیاری از پلتفرم‌های مختلف برای ساختن یا فروش NFT وجود دارند اما من پلتفرم MetaMask را انتخاب کرده‌ام؛ ابن پلتفرم هم به عنوان یک مرورگر و هم به عنوان یک اپلیکیشن موبایل در اختیار من خواهد بود. ضمن اینکه در سایت نیک پرداخت هم می‌توانید اتریوم بخرید و به کیف پولتان منتقل کنید.

نحوه خرید ارز دیجیتال
برای خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی کلیک کنید

گام دوم: یک کیف پول دیجیتال بسازید

برای استفاده از ارزهای دیجیتال برای فروش NFT باید از یک کیف پول دیجیتال استفاده کنید.

  • برای این کار به پلتفرم MetaMask رفته و روی دکمه آبی دانلود در قسمت بالا و سمت راست کلیک کنید. البته انجام این کار با لپ‌تاپ ممکن است اندکی با اپلیکیشن تفاوت داشته باشد.
  • در مرحله بعد باید عبارت Create a anew Wallet and seed Phrase را انتخاب کنید. (اصلاً لازم نیست بدانید که Seed Phrase دقیقا چیست، اما به طور کلی این عبارت به معنای لیست کلماتی است که اطلاعات مربوط به بلاک چین را ذخیره می‌کنند.)
  • پس از تاییدهای لازم، یک پسورد مناسب انتخاب کنید.
  • اکنون اکانت شما برای استفاده از یک کیف پول دیجیتال آماده است.
فروش NFT
اولین گام برای ساختن یک NFT، ایجاد کردن یک کیف پول یا Wallet است.

گام سوم: به کیف پول دیجیتالتان ارز دیجیتال اضافه کنید

حالا که کیف پول دیجیتال MetaMask را ساختید، بهتر است کمی ارز دیحیتال مانند اتریوم به آن اضافه کنید. برای این کار فقط کافی است که روی گزینه خرید یا Buy کلیک و گزینه Buy ETH with Wyre را انتخاب کنید. بعد از این وارد صفحه‌ای می‌شوید که می‌توانید ETH لازم را از طریق Apple Pay یا کارت‌های اعتباری دیگر خریداری کنید. اگر احساس می‌کنید که فعلاً به اتریوم برای فروش NFT نیاز ندارید، این مرحله را ذخیره کنید تا بعدا به سراغش بروید. اگر اپل پی یا کارت اعتباری بانک‌های خارجی را ندارید، نیک پرداخت نیز می‌تواند پرداخت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال برای کیف پول شما را به راحتی به عهده بگیرد.

فروش NFT
برای اضافه کردن ارز دیجیتال به کیف پول، روی گزینه خرید یا Buy کلیک و گزینه Buy ETH with Wyre را انتخاب کنید.

گام چهارم: کیفت پول دیجیتال را به پلتفرم NFT متصل کنید

برای فروش NFT لازم است که کیف پول دیجیتالتان را به پلتفرم NFT متصل کنید. پلتفرم مناسبی که ما برای این کار انتخاب کردیم Rarible است؛ پس باید کیف پول دیجیتالی که از طریق MetaMask ساختیم را به پلتفرم Rarible وصل کنیم.

  • به سایت Rarible بروید.
  • در گوشه سمت راست سایت گزینه Connect Wallet  را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعدی این سایت از شما می‌خواهد که پلتفرم کیف پول دیجیتالتان را انتخاب کنید، که ما MetaMask را انتخاب کردیم.
  •  سپس کیف پولتان را به سایت لینک یا متصل کنید.
  • در این بخش پس از انتخاب پلتفرم MetaMask به عنوان کیف پول دیجیتال، روی گزینه Next و سپس Connect کلیک کنید.
  • در اینجا باید تائید کنید که فردی بالای ۱۳ سال هستید؛ در غیر این‌صورت باید با تمامی مراحل فروش NFT خداحافظی کنید.
فروش NFT
شما باید در این مرحله، کیف پول دیجیتالتان را به پلتفرم NFT متصل کنید.

گام پنجم: فایلتان را آپلود کنید

حالا که به این قسمت هیجان‌انگیز رسیده‌اید، بهتر است بدانید که تنها یکی دو قدم تا فروش NFT فاصله دارید.

فروش NFT
روی گزینه Create کلیک کنید تا زمینه فروش NFT مورد نظرتان به وجود بیاید.
  • برای ایجاد NFT بخش Create را در قسمت بالایی سایت Rarible انتخاب کنید. این بخش امکان فروش NFT برای یک یا چندبار را به شما خواهد داد.
  •  برای شروع گزینه Single را انتخاب کردیم.
  • اکنون باید فایل اثر مورد نظرمان را آپلود کنیم تا از آن یک NFT بسازیم.
  •  به محض آپلود کردن اثرتان  در سایت، می‌توانید یک تصویر نهایی از آن در قسمت Preview داشته باشید.
    نحوه فروش NFT در ایران
    در این مرحله اثر هنری خود را آپلود کنید و پیش نمایشی از آن را ببینید

نکته: توجه کنید که فایل مناسب خودتان را آپلود کنید. مثلاً شما به عنوان یک کاور آرتیست می‌توانید کاور یکی از آلبوم‌های موسیقی که کار کرده‌اید را در فرمت PNG آپلود کنید. یا مثلاً اگر یک فوتبالیست هستید، می‌توانید صحنه گل خاطره‌انگیزتان در تیم را در فرمت‌های MP4 یا GIF آپلود کنید. فرمت‌های MP3 و WEBP هم برای آپلود فایل در دسترس هستند و البته نباید فراموش کنید که حجم فایلتان باید حداکثر تا ۳۰ مگابایت باشد.

گام ششم: ایجاد یک مزایده یا حراجی

در این قسمت باید نحوه فروش آثار هنری NFT را انتخاب کنید. این مرحله از روند فروش NFT شامل سه گزینه است:

  • گزینه اول به قیمت ثابت یا Fixed Price مربوط می‌شود. به واسطه این گزینه شما می‌توانید قیمتی برای اثرتان تعیین کنید و آن را خیلی سریع و فوری به کسی بفروشید (مثل حراجی‌های فوری که هزاران بار دیده‌اید).
  • گزینه دوم شامل بخشی با عنوان حراج نامحدود یا Unlimited Auction می‌شود. در این گزینه شما پیشنهادات خود را در قالب مزایده ارائه می‌دهید و در نهایت منتظر مشتری مناسب خود می‌مانید.
  • اما گزینه سوم (همین گزینه‌ای که برای آموزش فروش NFT انتخاب کرده‌ایم) به حراج به موقع یا Timed Auction تعلق دارد. با انتخاب گزینه سوم وارد یک بخش جدید می‌شویم.
فروش NFT
گزینه حراج به موقع گزینه‌ای است که باید در این مرحله انتخاب کنید

مراحل حراج به موقع

  • در بخش حراج به موقع، باید حداقل قیمت را تعیین کنید. اگر قیمتی که تعیین می‌کنیم خیلی پایین باشد، باید همه پول حاصل از فروش NFT را بابت هزینه‌های تراکنش و هزار چیز دیگر دهید و هیچ سودی نمی‌کنید. پس می‌توان قیمت اثر NFT را در یک بازه قیمتی قابل توجهی از اتریوم یا ETH مشخص کرد و به مشتریان مهلت ۷ روزه دهیم تا بهترین پیشنهاد را برای خرید ارائه دهند.
  • در مرحله بعد با گزینه Unlocked once Purchased مواجه می‌شویم که به ما یک امکان ویژه را ارائه می‌دهد. این امکان ویژه باعث می‌شود که نسخه نهایی اثر (که وضوح بالایی دارد) به اضافه مطالب اضافی یا هرچیز دیگری را در یک پکیج مخصوص برای خریدار ایجاد کنیم.
  • توجه کنید که ممکن است بعضی از گزینه‌ها شما را گیج کنند. مثلاً گزینه Choose Collection به یک‌سری اطلاعات مربوط به بلاکچین تعلق دارد و ما با توجه به پلتفرم‌هایی که انتخاب کردیم، گزینه Rarible را برای آن انتخاب خواهیم کرد.

گام هفتم: توضیحاتی برای NFT

برای این‌که شانس فروش NFT بالا برود، لازم است که به صورت اختصاصی روی این بخش که با عنوان Description و Title شناخته می‌شود، تمرکز کنید. این بخش مربوط به همه کارهایی است که باید برای شرح فهرست‌ها یا عناوین مربوط به NFT انجام داد.

پس از این بخش دوباره وارد یک بخش  خواهید شد که مربوط به معاملات آتی است. در این بخش پیچیده شما باید مقدار حقی که به عنوان فروش‌های بعدی NFT درخواست می‌کنید را مشخص کنید.

توجه کنید که این همان استراتژی سابق است؛ یعنی هرچقدر مقدار سهمی که می‌خواهید بالا باشد، میزان هزینه‌ای که از شما کسر خواهد شد به همان نسبت بالا خواهد بود. تازه اگر قیمت را خیلی هم پایین تعیین کنید، هزنیه‌های تراکنش به نحوی خواهند بود که اصلا پولی برای شما باقی نخواهد ماند. پیشنهاد ما این است که وقت بیشتری در این بخش صرف کنید و با استراتژی‌های قوی و برنامه‌ریزی‌شده جلو بروید.

فروش nft آثار هنری
در این مرحله توضیحی برای کاور آرت، نقاشی، عکس خود بنویسید تا شانس دیدنش را بالا ببرید.

گام نهایی: پرداخت هزینه

این بخش، آخرین مرحله از مسیر پر ریسک فروش NFT است. روی گزینه Create Item کلیک کنید تا برای پرداخت هزینه‌های لازم از طریق کیف پول دیجیتالتان اقدام کنید. اگر تازه یادتان افتاده است که اعتبار کافی برای پرداخت هزینه‌هایتان ندارید، اصلاً لازم نیست که نگران شوید. گزینه کیف پول دیجیتال را در سمت راست سایت انتخاب کنید تا بتوانید از طریق پلتفرم مدنظرتان اعتبار بگیرید. مثلاً ما باید با کلیک کردن روی گزینه کیف پول، به پلتفرم MetaMask متصل شده و مقدار بودجه‌ مورد نظر را به کیف پول خود اضافه کردیم.

توجه کنید که ممکن است هزینه‌های فروش NFT بالا و پایین باشد. در مورد کاری که ما کردیم، هزینه لیست NFT حدود ۵.۹۱ دلار ناقابل آب خورد.

اما خب این تازه شروع ماجرای پر فرازونشیب هزینه‌های NFT است و باید برای انواع و اقسام هزینه‌ها آماده شویم. در مرحله بعدی باید با حداکثر هزینه برای فروش NFT که حدود ۴۲.۹۹ دلار بود موافقت کنیم. البته خوبی قضیه اینجاست که بعد از فروش NFT به مشتری، همه هزینه‌های مربوط کمیسیون و هزینه معاملات و کارمزد تراکنش‌ها کسر خواهند شد.

فروش NFT چگونه انجام می‌شود؟
اکنون نوبت به مرحله جذاب پرداخت هزینه‌ها می‌رسد

به طور کلی نمی‌توان در مورد هزینه‌های دنیای NFT به صورت واضح و شفاف توضیح داد چرا که نوسان در این بازار زیاد است و هم چیز به ارزش NFT ها مربوط می‌شود. از طرفی ماهیت فناوری بلاک چین‌ها تقریباً سخت و گیج‌کننده ا‌ست و نمی‌شود در یک مطلب این‌چنینی همه‌چیز را شرح داد؛ بنابراین باید خودتان همه این مراحل را طی کنید تا ببینید چه صورت‌حسابی در انتظار شماست.

فروش NFT با مجموعه نیک پرداخت

با در نظر گرفتن همه مراحلی که در مورد فروش NFT بررسی کردیم حالا بهتر است که یک مجموعه داخلی مطمئن برای پرداخت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال انتخاب کنیم. مجموعه نیک پرداخت با ارائه خدمات تخصصی و ویژه در این رابطه، تا آخرین لحظه فروش NFT در کنار شما خواهد بود. سایت نیک پرداخت با در نظر گرفتن یک پلتفرم ویژه برای انواع ارزهای دیجیتال، احتمال بلاک شدن اکانت شما در صرافی‌های مختلف ارزهای دیجیتال را به صفر می‌رساند و به شما کمک می‌کند در محیطی امن آثار هنری خود را به NFT تبدیل کنید.

خرید NFT
برای خرید و فروش NFT در نیک پرداخت کلیک کنید

جمع بندی

دنیای خرید و فروش NFT یک دنیای جدید و کشف‌نشده است و طبیعتاً سرمایه‌گذاری در آن مطالعات بیشتری را می‌طلبد. در ضمن، هزینه‌های تراکنش در پلتفرم‌های مختلف می‌تواند به طرز قابل توجهی بالا باشد و ممکن است شما بیخیال خرید یا فروش و ساخت NFT بشوید. دقت کنید که برای فروش نقاشی دیجیتال و فروش عکس NFT در پلتفرم‌های مختلف باید از ارزهای دیجیتال ارزشمند مثل اتریوم استفاده کنید.

برای استفاده از این ارزهای دیجیتال شما به یک کیف پول دیجیتال و صرافی‌های مختلف دنیای کریپتوکارنسی نیاز دارید. مراقب آدرس یا IP خودتان برای استفاده از صرافی‌های مختلف باشید؛ به محض این‌که IP کشور ایران در هویت شما مشخص بشود، اکانت و اعتبار ارزهای دیجیتالتان را از دست می‌دهید و همه زحمت‌های فروش NFT به فنا خواهند رفت. بنابراین پیشنهاد ما استفاده از صرافی های داخلی و پلتفرم ساخت و فروش NFT نیک پرداخت است که امنیت آثار هنری شما و فروش آنها را با بالاترین میزان تامین می‌کند و در کنارش به راحتی درآمد به دست آمده شما از فروش NFT را هم نقد می‌کند.

خرید NFT

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست