خرید ارز دیجیتال دای

معرفی کامل ارز دیجیتال دای و نحوه خرید و فروش آن

استیبل کوین‌ها انواعی از ارزهای دیجیتال هستند که از نوسانات بسیار کمتری برخوردارند. به همین دلیل استقبال از آن‌ها به شدت در حال افزایش است. در این میان برخی از آن‌ها توانسته‌اند با ویژگی‌های منحصربفردی که ارائه می‌کنند از محبوبیت بیشتری برخوردار شوند. ارز دیجیتال دای یکی از این استیبل کوین‌ها است. در این مطلب نیک پرداخت بیش از پیش با این توکن و کاربردهای آن آشنا خواهیم شد.

ارز دیجیتال دای چیست؟ ‌

دای یک توکن ERC-۲۰ در بلاکچین اتریوم است که دارای ارزش ثابتی به اندازه یک دلار آمریکا است. از این توکن در سیستم وام دهی MakerDAO استفاده می‌شود. با وام گرفتن از این سیستم، یک توکن DAI ایجاد می‌شود. در واقع کاربران با استفاده از این توکن، به قرض گرفتن و بازپرداخت وام می‌پردازند. دای از زمان متولد شدن، همواره به سادگی به عنوان یک استیبل کوین اتریوم عمل کرده است. از این توکن می‌توان برای پرداخت‌های گوناگون بهره برده و آن را به راحتی در کیف پول‌های مختلف اتریوم و اطریق صرافی‌های غیرمتمرکز، جابجا کرد.

همانطور که متوجه شدید در تعریف ارز دیجیتال Dai به ۳ عنصر اصلی بر می‌خوریم: استیبل کوین، MakerDAO و صرافی‌های غیرمتمرکز. در ادامه برای اینکه درک بهتری از ارز دیجیتال دای به دست بیاوریم به تشریح این ۳ مفهوم اساسی می‌پردازیم.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها مجموعه‌ای متمایز از ارزهای دیجیتال هستند. هدف اصلی این مجموعه، به حداقل رساندن نوساناتی است که معمولا در ارزهای دیجیتالی شاهدش هستیم. استیبل کوین‌ها برخی از مزیت‌های ارزهای دیجیتال را هم با خود به همراه دارند:

  • امنیت معاملات
  • انتقال سریع در هر جای دنیا
  • کارمزد پایین
  • پرداخت سریع

استیبل کوین هایی مثل دای به دلیل پشتیبانی شدن اتوسط یک ارز ذخیره یا سایر دارایی‌های اصلی، قادر به انجام کار هستند.

پروتکل Maker چیست؟

این پروتکل در واقع یک سیستم توسعه یافته توسط خالق دای، ران کریستنسن است. این پروتکل به همه افراد در سرتاسر دنیا اجازه می‌دهد که با استفاده از انواع ارزهای دیجیتالی به عنوان وثیقه، به تولید استیبل کوین دای بپردازند. پروتکل Maker از طریق پلتفرمی به نام MakerDAO مورد استفاده قرار می‌گیرد. دای را می‌توان یکی از خدمات پلتفرم منبع باز MakerDAO دانست. این سیستم در دسامبر سال ۲۰۱۷ توسط ران کریستنسن که در حال حاضر مدیرعامل اجرایی این پلتفرم هم است تاسیس شد.

پروتکل Maker در ارز دیجیتال دای چیست
با استفاده از این پروتکل می‌توان به تولید استیبل کوین دای پرداخت

صرافی غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز (دکس) مثل یونی سواپ یا بای‌بیت، صرافی هایی هستند که به کاربران اجازه تبادل بسیار آسان سکه‌ها و توکن هایشان را میدهند. به طور واضح‌تر باید بگوییم که سکه‌ها روی بلاکچین خودشان اجرا می‌شوند؛ در حالی که توکن‌ها روی بلاکچین‌های متفاوتی اجرا می‌شوند. در معاملات دکس، پای هیچ واسطه‌ای در میان نیست. هر دکس روی بخشی از یک کد برنامه نویسی (تحت عنوان قرارداد هوشمند) که روی یک بلاکچین اجرا می‌شود، عمل می‌کند. ترکیب این کد و بلاکچین موجب امکان انجام معاملات بدون نیاز به کارت اعتباری یا وثیقه بانکی می‌شود.

ویژگی خاص ارز دیجیتال دای چیست؟

قیمت دای همواره از طریق سیستم قراردادهای هوشمندی که به صورت خودکار اجرا می‌شود، تحت کنترل است. اگر قیمت این توکن نسبت به یک دلار دارای نوسان زیادی شود، توکن‌ها سازنده (MKR) سوخته یا ایجاد می‌شوند. از این طریق، قیمت ارز دیجیتال دای همواره ثابت می‌ماند.

الگوریتم‌های MakerDAO به صورت خودکار وظیفه مدیریت قیمت این ارز دیجیتال را بر عهده دارند. بنابراین دیگر نیازی به اعتماد به افراد حقیقی یا حقوقی جهت ثابت نگه داشتن قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال دای نخواهد بود. اگر سیستم وظیفه خود را در هم قیمت نگه داشتن ارز دای با دلار به درستی انجام دهد، صاحبان توکن‌های MKR سود می‌کنند. زیرا کاهش میزان عرضه کل این توکن‌ها، موجب کمیاب شدن و در نتیجه ارزشمندتر شدن آن‌ها می‌شود. ارزش ارز دیجیتال دای در ۳ سال گذشته تقریبا ثابت مانده است. به طوری که در این دوه زمانی شاهد نوسانات خیلی جزئی در قیمت آن نسبت به دلار آمریکا بودیم.

دیگر تفاوت‌های ارز دیجیتال دای

همانطور که گفته شد دای یک توکن روی بلاکچین اتریوم است. بنابراین هر کسی می‌تواند بدون نیاز به کسب اجازه، از آن استفاده کند. به عنوان یک توکن ERC20، ارز دیجیتال دای می‌تواند به عنوان یک بلوک سازنده در برنامه‌های غیرمتمرکز (dappها) که نیاز به دارایی یا سیستم پرداختی پایدار دارند مورد استفاده قرار بگیرد.

توسعه دهندگان هم می‌توانند دای را در قراردادهای هوشمند گنجانده و از آن جهت اهداف گوناگون بهره ببرند. به عنوان مثال، xDAI توکن دای را گرفته و آن را در یک سایدچین (sidechain) بسیار سریع و کم هزینه قرار می‌دهد. بدین ترتیب روند انتقال و پرداخت‌ها بسیار آسان‌تر و کارآمدتر خواهند شد. Chai و rDAI هم توکن دای را در یک استخر تولید کننده می‌گذارند و به کاربران اجازه تصمیم گیری در مورد آن را می‌دهند.

مقایسه دای با دیگر استیبل کوین‌ها

احتمالا چیزهای بیشتری راجع به استیبل کوین‌های محبوبی مثل USDT و USDC شنیده باشید. صدور و تنظیم این توکن‌ها توسط شرکت‌های معرفی کننده آن‌ها صورت می‌گیرد. به همین دلیل نمی توان آن‌ها را دقیقا ارزهایی غیرمتمرکز تعریف کرد.

به عنوان مثال، USDT توسط تتر معرفی شده است. هر توکن USDT که توسط تتر استخراج می‌شود باید توسط یک دلار آمریکا در یک حساب بانکی پشتیبانی شده باشد. این به معنی آن است که برای هر توکن تازه تولید شده، باید شخص یا سازمانی دارای پول واقعی جهت پشتیبانی از آن توکن وجود داشته باشد.

در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، تتر متهم به تولید توکن‌های بدون پشتوانه برای خود شد. طبق این اتهام، تتر از این توکن‌ها برای خرید بیت کوین و دستکاری قیمت آن بهره برده است. در سال ۲۰۱۹، تتر به طور تصادفی اقدام به استخراج استیبل کوین هایی به ارزش ۵ میلیارد دلار کرد. گرچه بلافاصله اقدام به نابودی آن‌ها کرد.

Centre، کمپانی تولید کننده استیبل کوین USDC هم با بدنامی هایی در این عرصه مواجه شده است. این شرکت در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۰، با درخواست محاکم قضائی مجبور به قرار دادن آدرس شبکه‌های اتریومی با بیش از ۱۰۰ هزار دلار استیبل کوین USDC در لیست سیاه خود شد. از آنجایی که شرکت Centre این آدرس‌ها را ایجاد کرده بود، قادر به کنترل آن‌ها جهت رقم زدن اتفاقات دلخواه خود بود. این مساله به معنی غیرممکن بودن ایجاد یک بلاکچین کاملا غیرمتمرکز مثل بیت کوین توسط این شرکت است.

چنین مشکلاتی در استیبل کوین‌های دیگر هم دیده می‌شود. توکن هایی که توسط شرکت‌های فیزیکی کنترل شده و به همین دلیل به راحتی مورد سوء استفاده برای رسیدن به اهدافی مغایر با بلاکچین قرار می‌گیرند. با این وجود، علیرغم اینکه دای هم یک استیبل کوین است ولی می‌توان با اطمینان رای به مستقل بودن آن داد.

صدور این توکن تحت نظارت برنامه‌های قراردادهای هوشمند که روی بلاکچین ذخیره شده‌اند صورت می‌گیرد. به همین دلیل این توکن‌ها واقعا غیر قابل تغییر هستند. هیچ شخص یا ارگانی قادر به اعمال نفوذ در سکه‌های دای یا آدرس‌های آن نخواهد بود.

دای هم مثل دیگر استیبل کوین‌ها یک ارز پشتیبانی شده است. منتهی در آن به جای ارزهای فیات از ارزهای دیجیتالی برای این کار استفاده می‌شود. دای یک توکن کاملا تحت وثیقه است. به این معنی که ارزش دارایی‌های دیجیتالی که به عنوان وثیقه استفاده می‌کنید بیشتر از تعداد ارزهای دای دریافت شده توسط شما است (معمولا تا ۵۰ درصد). این در واقع تضمینی است که Maker به دلیل نوسانات موجود در بازار ارزهای رمزنگاری شده تقبل کرده است.

شیوه تولید ارز دیجیتال دای

توکن دای با وام گرفتن هر شخص از سیستم MakerDAO ایجاد می‌شود. به همین ترتیب با تکمیل شدن روند بازپرداخت بدهی، این توکن هم به کار خود پایان می‌دهد.  در واقع ایجاد این ارز دیجیتالی به دو عامل بستگی دارد:

  • کاربر و وثیقه‌ای که استفاده می‌کند
  • پروتکل Maker

اول از همه شما به عنوان یک کاربر باید سرمایه کافی برای تولید دای را در اختیار داشته باشید. این سرمایه باید به شکل ارزهای دیجیتالی که توسط پروتکل Maker به عنوان وثیقه مورد قبول قرار می‌گیرند باشد. در حال حاضر این رمزارزها شامل موارد زیر هستند: USDC, WBTC, TUSD, KNC, ZRX MANA، ETHER و BAT.

اگر هرکدام از این رمز ارزها را در اختیار داشته باشید پس می‌توانید به صورت مستقیم اقدام به تولید سکه‌های دای کنید. در غیر این صورت، اگر دارای رمزارزهایی مثل بیت کوین هستید باید ابتدا آن را به یکی از این توکن‌ها تبدیل کرده و سپس گام بعدی را آغاز نمایید.

گام بعدی، آغاز فرایند تعامل با پروتکل Maker است. ساده‌ترین راه برای این کار، استفاده از اپلیکیشن Oasis است. این اپلیکیشن غیرمتمرکز یا داپ، به شما اجازه می‌دهد که به راحتی و با استفاده از کیف پول هایی مثل متاماسک، ترزور یا لدجر، به کار با این پروتکل بپردازید. ضمنا این اپلیکیشن از پشتیبانی رسمی توسعه دهندگان MakerDAO هم برخودار است. بنابراین خیالتان از بابت امنیت آن راحت باشد.

تولید ارز دیجیتال دای با اپلیکیشن Oasis
ساده‌ترین راه برای کار با MakerDAO، استفاده از اپلیکیشن Oasis است

در این مرحله همه کاری که باید انجام دهید این است که یکی از گزینه‌های موجود در اپلیکیشن را انتخاب کرده و به کیف پول خود متصل شوید. در این مورد، ما از کیف پول متاماسک استفاده کرده و گزینه Borrow (جهت قرض گرفتن) را انتخاب می‌کنیم.

تولید دای با اپلیکیشن Oasis
در این مرحله باید به یک کیف پول متصل شوید

برای شروع به کار تولید توکن‌ها باید روی گزینه Get Started کلیک کنید. با انجام این کار به یک صفحه جدید هدایت خواهید شد. در اینجا باید نوع وثیقه‌ای که برای تولید دای می‌گذارید را مشخص کنید. گزینه‌های متفاوتی در اختیار شما قرار گرفته است که باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. هر گزینه از سطوح مختلف وثیقه و در نتیجه حق کمیسیون‌های متفاوتی تشکیل شده است.

ایجاد توکن دای با اپلیکیشن Oasis
در این مرحله باید یکی از انواع وثیقه را انتخاب کنید

پس از انتخاب نوع وثیقه مورد نظرتان، باید مقدار ارز ضمانت داده شده را واریز نمایید. بدین ترتیب مقدار مورد نیاز دای را متناسب با میزان وثیقه‌ای که انتخاب کرده‌اید دریافت خواهید کرد.

مراحل دریافت ارز دیجیتال دای
شما می‌توانید متناسب با میران پرداختی خود ارز دای دریافت کنید

نحوه خرید دای

همانطور که اشاره شد ساده‌ترین راه برای خریدن این ارز دیجیتال، استفاده از پلتفرم Oasis در MakerDAO است. پس از انجام خرید Dai می‌توانید در همین پلتفرم یا دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز مثل کوین بیس به ترید ارز دای بپردازید. خبر خوب اینکه این ارز در صرافی‌های ایرانی مانند نیک پرداخت نیز قابل خرید و فروش است و به راحتی تنها با چند کلیک و به کمک کارت بانکی خود می‌توانید این ارز را از نیک پرداخت بخرید. برای این کار روی قسمت زیر کلیک کنید.

خرید ارز دیجیتال
خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی

مزیت‌های ارز دیجیتال دای

در ادامه به برخی از مزیت‌های کلیدی این ارز دیجیتال که می‌تواند بهانه‌ای خوب برای خرید آن را به ما بدهد مرور می‌کنیم.

گردآوری مزایای دیگر ارزهای دیجیتال

یکی از کلیدی‌ترین مزیت‌های ارز دیجیتال دای این است که همه مزایای معاملاتی ارزهای دیجیتال را گرد هم آورده است. در عین حال به دلیل وابستگی مستقیم استیبل کوین Dai به نرخ دلار، شاهد هیچگونه نوسانی در آن نیستیم. همانطور که گفتیم دای یک توکن ERC-20 است که به صورت اختصاصی برای اجرا روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. ERC استانداردی است که در سال ۲۰۱۵ برای ایجاد و امکان اجرای قراردادهای هوشمند روی شبکه اتریوم توسعه پیدا کرد.

موجود در همه صرافی‌ها

دای قابل خرید در همه صرافی‌های غیرمتمرکز است. ضمن اینکه با کمک پروتکل Maker، قادر به قرض کردن دای از طریق واریز دارایی‌های مبتنی بر اتریوم به عنوان وثیقه خواهید بود. البته میزان وثیقه باید بیشتر از مقدار ارز دای قرض گرفته شده باشد. از این طریق، لیکوئیدیتی شبکه تضمین خواهد شد.

اگر ارزش وثیقه رمزنگاری شما کمتر از ارزش توکن‌های وام گرفته شده باشد، وثیقه قابل ضبط خواهد بود. در طرف مقابل اگر ارزش وثیقه افزایش پیدا کند، میزان توکن‌های دای شما هم به همان نسبت افزایش می‌یابد.

یکپارچگی با اتریوم

دیگر مزیت دای، میزان یکپارچگی آن با بلاکچین اتریوم است. شما با در اختیار داشتن توکن دای می‌توانید از آن در صدها اپلیکیشن غیرمتمرکز در حوزه‌های مختلف مثل گیمینگ، دیفای و NFTها استفاده کنید. برای اطلاع از اینکه NFT چیست خواندن مقاله زیر به شما پیشنهاد می‌شود.

کسب سود

دای از یک برنامه جالب توجه برای کسب سود بیشتر تحت عنوان نرخ پس انداز دای (DSR) بهره می‌برد. این برنامه به کاربران این امکان را می‌دهد که توکن‌های بیکار دای را برای تولید درآمدهایی با سود متغیر برای یک دوره زمانی مشخص در اختیار بگیرند.

راه دیگر برای کسب سود از این ارز دیجیتال، واریز مستقیم آن به قراردادهای هوشمند MakerDAO است. قرارداد هوشمند به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که سود مشخصی را به حساب کاربر واریز کند. سود کسب شده در هر زمانی قابل برداشت بوده و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد.

DSR در ارز دیجتال دای
با DSR همواره سود مشخصی به حساب کاربر واریز می‌شود

غیرمتمرکز بودن

سرمایه گذاران دای می‌توانند از دسترسی بدون محدودیت به سرمایه‌هایشان لذت ببرند. این مساله به خاطر ماهیت غیرمتمرکز بودن دای است. هیچ واسطه، تائیدیه یا بررسی‌های اعتباری در سیستم شفاف و بدون محدودیت دای وجود ندارد. چیزی که در ارزهای فیات یا انواع دیگر دارایی‌ها دیده نمی‌شود.

امنیت زیاد

ممیزی‌های معمول، کیف پول یکپارچه، احراز هویت دو مرحله‌ای و دیگر اقدامات امنیتی باعث افزایش ایمنی اکوسیستم دای شده است. به علاوه، توسعه دهندگان حاضر در جامعه MakerDAO می‌توانند همه قراردادهای هوشمند موجود روی بلاکچین را جهت اطمینان از لیکوئیدیتی و پایداری شبکه، راستی آزمایی کنند.

معایب ارز دیجیتال دای

در ادامه به مرور برخی از کاستی‌های موجود در این ارز دیجیتال که به ما یادآوری می‌کند باید همواره حواسمان در هنگام کار با آن جمع باشد هم می‌پردازیم.

پیچیدگی

توضیح عملکرد دای از نظر فنی کمی مشکل است. به همین دلیل افرادی که می‌خواهند به تازگی وارد دنیای دیفای شده تا از امکانات دای در این حوزه بهره‌مند گردند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

محدودیت در وثیقه

مقدار ارزهای دیجیتالی که می‌توان از آن‌ها به عنوان وثیقه استفاده کرد محدود است. در حقیقت توکن‌های محبوبی مثل YFI یا Compound علیرغم محبوبیتی که دارند هنوز به عنوان وثیقه در این پلتفرم پشتیبانی نمی‌شوند. این در حالی است که توکن کمتر شناخته شده‌ای مثل MANA در این لیست وجود دارد.

وجود ریسک

یکی از ریسک‌های کار با ارز دیجیتال دای این است که شما باید مالکیت دارایی خودتان را به یک قرارداد هوشمند بسپارید. قراردادی که می‌تواند بسته به شرایط بازار اقدام به فروش کوین دای کند. هر توکن دای تولید شده دارای یک قیمت تسویه حساب است. قبمتی که در آن، این ارز دیجیتال می‌تواند لیکوئید یا به اصطلاح نقد شود. گرچه این ویژگی برای سود رساندن به کاربران تعبیه شده است ولی از آن سو همواره امکان متحمل شدن ضرر هم برای آن‌ها وجود دارد.

امکان هک قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند، شفاف و غیر قابل تغییر هستند. ولی از طرف دیگر می‌توان آن‌ها را هک کرد. هیچ چیزی نمی‌تواند تضمین کند که مواردی مثل هک DAO در قراردادهای هوشمند هم به وقوع نپیوندد.

با ارز دای چه کارهایی می‌توان کرد؟

یکی از اصلی‌ترین موارد استفاده از دای، کمک گرفتن از آن به عنوان راهی جهت پوشش ریسک در برابر نوسان دیگر ارزهای دیجیتال محبوب‌تر مثل اتریوم یا بیت کوین است. ارزش ثابت دای به این معنی است که سرمایه گذاران یا تریدرهایی که معتقد هستند بازار رو به افول است می‌توانند از آن استفاده کنند.

از آنجایی که ارزش این توکن همواره ثابت است، بنابراین می‌توان آن را گزینه‌ای ایده آل برای خرج و مخارج روزمره هم به حساب آورد. کارت کوین بیس به کاربران اجازه می‌دهد که ارز دای یا دیگر رمزارزها را به ارز فیات یا کارت ویزا تبدیل کنند. ضمن اینکه کاربران اروپایی می‌توانند با استفاده از کارت‌های اعتباری مخصوص ویزا، به خرج کردن ارز دای بپردازند.

ارتباط میان دیفای و دای

در سال ۲۰۲۰ استقبال بی نظیری از حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای صورت گرفت. در همین زمان بود که دای توانست خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین دارایی‌ها در اکوسیستم دیفای مطرح کند. همانطور که می‌دانیم دای غیرمتمرکز است و به همین دلیل، قراردادهای هوشمند می‌توانند از طریق آن به تعامل با هم بپردازند. این مساله، زمینه ساز امکان ترکیب پذیری دیفای در دای می‌شود. ترکیب پذیری به این معنی است که برنامه‌ها و پروتکل‌ها قادر به ارتباط بدون نیاز به اجازه با یکدیگر باشند. بنابراین آن‌ها می‌توانند همواره در حال تعامل با هم بوده و از ابزار مفید یکدیگر استفاده کنند.

قراردادهای هوشمند اتریوم تا حدودی شبیه بلوک‌های لگو هستند. شما می‌توانید آن‌ها را با هم ترکیب کرده و ارتباط بین پروژه‌ها را خودکارسازی کنید. تا امروز بیش از ۴۰۰ اپلیکیشن دیفای از دای استفاده کرده‌اند. یکی از کلیدی‌ترین موارد استفاده از دای در این حوزه، تامین لیکوئیدیتی برای پروژه‌های مختلف دیفای مثل صرافی‌های غیرمتمرکز (یونی سواپ) است.

سرویس‌هایی که از دای استفاده می‌کنند

دارندگان ارز دیجیتال دای به قفل کردن دارایی‌شان در استخرهای لیکوئیدیتی تشویق می‌شوند. این کار از طریق اعطای بخشی از کارمزد تریدینگ‌های صورت گرفته به آن‌ها صورت می‌گیرد. در ادامه به برخی از سرویس‌هایی که استفاده از دای را به صورت جدی در برنامه‌های خود گنجانده‌اند اشاره می‌کنیم:

  • مشتریان کوین بیس در آمریکا، بریتانیا، هلند، اسپانیا، فرانسه و استرالی می‌توانند تا دو درصد در سال از سپرده‌های خود با توکن دای، درآمد کسب کنند.
  • dPiggy یک اپلیکیشین غیرمتمرکز است. در این اپلیکیشن هم می‌توانید به کسب سود از دای بپردازید. در کنار آن قادر به استفاده از سود خود جهت خرید انواع دارایی‌های رمزنگاری شده در پایان هر ماه خواهید بود.
  • در حال حاضر از بیت کوین هم می‌توان برای تولید دای استفاده کرد.

استفاده از دیگر استیبل کوین‌ها در دای

سقوط بازار در مارس سال ۲۰۲۰ موجب به خطر افتادن ثبات ارزش دای شد. این اتفاق باعث معرفی یک ویژگی بحث برانگیز از سوی توسعه دهندگان آن شد. بر اساس این ویژگی، در زمان‌های خاص می‌توان از استیبل کوین USDC به عنوان راهی برای حفط ثبات ارز دای استفاده کرد.

در جولای همان سال، آپدیت یکی از پروتکل‌های اصلی وام دهی دیفای، مجددا باعث نوسانات زیادی در دای شد. این اتفاق منجر به تصمیم گیری جهت افزایش سقف بدهی سیستم وام دهی با ارز دای شد. در ماه‌های پس از آن هم، به تدریج رای به استفاده از BUSD، GUSD و ۸ توکن دیگر جهت استفاده به عنوان وثیقه در این پلتفرم داده شد. به این ترتیب می‌توان از این استیبل کوین‌ها برای ایجاد دای و البته افزایش لیکوئیدیتی این ارز دیجیتال بهره گرفت.

اخیرا رگولاتورها توجه زیادی به استیبل کوین‌ها نشان داده اند. در آمریکا قانونی پیشنهاد شده است که طبق آن، ناشران استیبل کوین‌ها باید قواعد و استانداردهایی مشابه بانک‌ها را رعایت کنند. وضع چنین قانونی می‌تواند پیامدهای جدی برای استیبل کوین‌های غیرمتمرکز مثل دای داشته باشد. زیرا با تصویب این قانون، نودهای اعتبارسنج دای عملا به عنوان فعالان غیرقانونی در این عرصه شناخته می‌شوند؛ مگر اینکه به نمایندگی از یک بانک به این کار مشغول باشند.

علیرغم این موضوع، تحولات ژئوپلتیکی باعث افزایش محبوبیت استیبل کوین‌ها بیش از هر زمان دیگری شده است. به عنوان مثال، در کشور آرژانتین قانونی برای افزایش نرخ مالیات بر خریدهایی که با دلار انجام می‌شوند وضع شد. این موضوع باعث افزایش حجم معاملات دای در مبادلات محلی این کشور شد.

آینده بازار ارز دیجیتال دای

MakerDAO در تلاش است تا دای را به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال دنیا مطرح کند. این تلاش‌ها اول از همه با ایجاد یک لوگو که شامل نمادهای دلار، یورو و پوند است شروع شده است. لوگویی که به خوبی و در نگاه اول قابل تشخیص خواهد بود. برای اینکه دای در آینده نزدیک مورد استفاده میلیون‌ها نفر قرار بگیرد علاوه بر برندینگ، به فعالیت‌هایی مثل بازاریابی و آموزش هم نیاز است. شاید این کار ساده‌ای نباشد. ولی واقعیت این است که دای به عنوان یک استیل کوین نسبت به رقبایش از پتانسیل و جایگاه بسیار خوبی برای رسیدن به این هدف برخوردار است.

جمع بندی

همانطور که دیدیم استفاده از ارز دیجیتال دای راهی نسبتا مطمئن برای پیشگیری از متحمل شدن ضرر در دنیای ارزهای دیجیتال است. سرمایه گذاری در این استیبل کوین می‌تواند در بلندمدت خیالتان را از بابت کسب سود معقول راحت کند. اگر می‌خواهید به راحتی صاحب این ارز دیجیتال شوید با همکاران ما در نیک پرداخت تماس بگیرید تا به راهنمایی شما بپردازند.

نحوه خرید ارز دیجیتال
برای خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی کلیک کنید

منبع: decrypt، yahoo، bit2me

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست