راهنمای تحصیل در آلمان با دیپلم

شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم چیست؟

آیا از شرایط تحصیل در دانشگاه های آلمان اطلاعی دارید؟ تحصیل در آلمان با دیپلم چه شرایطی دارد؟ در ادامه با نیک پرداخت از شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم مطلع شوید.

اگر بخواهید در یک دانشگاه آلمانی تحصیل کنید، به «مدرک Hochschulzugangsberechtigung» یا همان «مدرک دیپلم آبیتور (Abitur)» نیاز دارید. اگر برای تحصیل در آلمان،‌ مدرک تحصیلی مقطع دبیرستان شما تایید نشود، باید قبل از ثبت نام در دانشگاه، در یک دوره پیش‌دانشگاهی (Studienkolleg) برای دریافت مدرک دیپلم آبیتور (Abitur) شرکت کنید.

آیا می‌توانم در آلمان تحصیل کنم؟

شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم

اولین کاری که باید بکنید، این است که بدانید که آیا شرایط تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را دارید یا خیر. پایگاه اینترنتی بررسی شرایط پذیرش DAAD می‌تواند به شما در این امر کمک کند. در این وب‌سایت، نام کشوری که در آن مدارک تحصیلی متوسطه (دیپلم) خود را گرفته‌‌اید، وارد کنید تا از مورد تایید بودن مدرک دیپلم خود آگاه شوید. چهار حالت وجود دارد:

  • مدرک دیپلم شما برای پذیرش در دانشگاه‌های سراسری آلمان مورد تایید است.
  • مدرک دیپلم شما تنها برای پذیرش در تعداد کمی از دانشگاه‌های موضوع محور مورد تایید است (یعنی فقط در برخی رشته گروه‌های مشخص شده‌ می‌توانید ادامه تحصیل دهید).
  • مدرک دیپلم شما فقط با گذراندن حداقل یک یا دو سال تحصیل موفق در کشور خودتان، مورد تایید قرار می‌گیرد.
  • مدرک دیپلم شما برای ورود به دانشگاه قابل تایید نیست.

اگر شما از یک کشور اتحادیه‌ی اروپا یا ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس آمده‌اید و مدرک تحصیلی دیپلم خود را در از کشورها گرفته‌اید، مدرک دیپلم شما در آلمان نیز مورد تایید است. این موضوع برای کسانی که در ۱۴۰ مدرسه‌ی آلمانی خارج از آلمان تحصیل کرده‌اند و مدرک آبیتور «Abitur» را از این مدارس دریافت کرده‌اند نیز صدق می‌کند. این افراد دیگر نیازی به گذراندن دوره‌ی پیش‌دانشگاهی (Studienkolleg) در آلمان ندارند.

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت ویزا برای ادامه تحصیل در آلمان

در ضمن برای رشته‌های هنری، تحت شرایطی خاصی دانشجویان با استعداد، بدون داشتن شرایط رسمی ورود به دانشگاه‌های آلمان، پذیرش می‌شوند. برای رشته‌های هنری بسته به نوع دانشگاه، ممکن است مجبور شوید نمونه کار خود را ارسال کنید یا به جای آن در آزمون تشخیص صلاحیت شرکت کنید.

تحقیق در مورد شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم

پایگاه بررسی شرایط پذیرش DAAD، فقط به شما درباره شرایط تحصیل در دانشگاه های آلمان دید کلی می‌دهد. وب‌سایت Anabin می‌تواند در مورد شرایط پذیرش داوطلبان کشورهای مختلف و گواهینامه‌های Anabin اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.

وب‌سایت Anabin برای بررسی تحصیل در آلمان با دیپلم

این پایگاه اطلاعاتی شامل اطلاعات در مورد نحوه‌ی ارزیابی مدارک تحصیلی خارجی است. در وب سایت Anabin، می‌توانید نام کشور و نوع مدرک خود را مشخص کنید تا همه اطلاعات مربوطه را به شما ارائه دهد. برای مثال اطلاعاتی درباره این‌که آیا مدرک شما به رسمیت شناخته می‌شود یا اینکه آیا نیاز به الزامات بیشتری دارید و غیره، را در اختیار شما قرار می‌دهد.

درباره پذیرش شما، دانشگاه مورد نظر، مسئول تصمیم‌گیری نهایی است. بنابراین، توصیه می‌کنیم حتما از قبل، از طریق اداره امور دانشجویان خارجی (Akademisches Auslandsamt) در دانشگاه مورد نظر خود، تحقیقات لازم را انجام دهید و مطمئن شوید که تمام شرایط تحصیل در دانشگاه های آلمان را دارید.

مرجع تعیین سطح زبان‌ داوطلبان

سطح مهارت زبان آلمانی بر اساس چارچوب مشترک اروپایی (که مرجع تعیین سطح زبان در کشورهای اروپایی است) تعیین می‌شود. سه گروه اصلی، کاربر پایه (A)، کاربر مستقل (B) و کاربر حرفه‌ای (C) برای تعیین سطح زبان وجود دارد که به شش زیرگروه تقسیم می‌شوند که از بسیار مبتدی (A1) تا کاملا حرفه‌ای (C2) تغییر می‌کنند.

اگر مدرک دیپلم من تایید نشود؟

اگر مدرک تحصیلی دیپلم شما در آلمان مورد تایید نیست، می‌توانید با گذاراندن یک دوره یکساله‌ی پیش‌دانشگاهی (Studienkolleg) در کالج‌های آلمان مدرک تحصیلی دیپلم مورد تایید آلمان را دریافت کنید. برای ثبت ‌نام در این دوره پیش‌دانشگاهی باید ابتدا در آزمون ورودی شرکت کنید. سطح مهارت خوب در زبان آلمانی (سطح B1 چارچوب اروپایی مرجع تعیین سطح زبان) پیش نیاز این آزمون است.

در پایان دوره پیش‌دانشگاهی، از شما آزمونی گرفته می‌شود که قابلیت و علاقه‌ی شما را در چندین رشته مربوط به حوزه‌ی تحصیلی که قصد دنبال آن را دارید، بررسی می‌کند. این آزمون «آزمون ارزیابی ورودی دانشگاه (Feststellungsprüfung)» نامیده می‌شود. بخشی از آزمون، سوالات مربوط به زبان است.

بیشتر بخوانید: انواع بورسیه تحصیلی آلمان برای دانشجویان خارجی

دوره پیش‌دانشگاهی معمولا دو ترم است و نیازمند ۲۸ تا ۳۲ ساعت آموزش در هفته است. اگر نمرات شما بسیار خوب باشد، تنها پس از یک ترم، مجاز به شرکت در آزمون ارزیابی ورودی دانشگاه (Feststellungsprüfung) خواهید بود.

اکثر کالج‌ها هزینه تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی را نمی‌گیرند. با این حال، به عنوان یک محصل، باید شهریه ثابت ترم را بپردازید، که همه دانش‌آموزان موقع ثبت نام آن را می‌باید پرداخت کنند.

آزمون تشخیص صلاحیت علمی داوطلبان خارجی

آزمون تشخیص صلاحیت علمی داوطلبان خارجی برای تحصیل در آلمان با دیپلم

اگر می‌خواهید بدانید که آیا به طور کلی در موقعیتی قرار دارید که بتوانید برای پذیرش در یک دانشگاه آلمانی درخواست دهید، کافی است در آزمون TestAS شرکت کنید. این آزمون ترکیبی از آزمون زبان، سوالات تخصصی در مورد رشته مورد نظر شما و تست قابلیت شناختی است. نتیجه‌ی این آزمون می‌تواند به شما برای تصمیم‌گیری در مورد یک رشته‌ی خاص کمک کند. زیرا متوجه می‌شوید تا چه اندازه در خواندن رشته‌ی تحصیلی مورد نظر موفق خواهید بود.

با کسب نمرات خوب در این آزمون، می‌توانید شانس خود را برای تحصیل در یک دانشگاه آلمانی افزایش دهید. فقط کافی است بررسی کنید که آیا دانشگاه شما نیاز به قبولی آزمون TestAS دارد یا خیر و داشتن نمره خوب در این آزمون چه مزایایی برای شما دارد. آزمون TestAS چندین بار در سال را در مراکز آزمون TestAS در سراسر جهان، برگزار می‌شود. هزینه هر بار شرکت در آزمون TestAS، ۸۰ یورو است. برای اطلاعات بیشتر در مورد مراکز آزمون و سوالات نمونه‌ٰای، لطفا از وب سایت TestAS بازدید کنید.

در نهایت اگر پس از محرز شدن توانایی شما برای تحصیل در آلمان با دیپلم، نیاز به پرداخت اپلیکیشن فی یا شهریه دانشگاه دارید، پرداخت‌های دانشجویی نیک پرداخت در خدمت شما هستند.

دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست