شرایط تحصیل در آلمان پزشکی و دریافت تخصص

تحصیل پزشکی در آلمان و دریافت تخصص چگونه ممکن است؟

برای تحصیل در آلمان پزشکی یکی از رشته‌های پر طرفدار است. اگر محصل یا علاقه‌مند به رشته پزشکی هستید و قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید، آیا می‌دانید تحصیل رشته پزشکی در این کشور چه شرایطی دارد؟ در ادامه با نیک پرداخت بخوانید تحصیل در آلمان پزشکی و دریافت تخصص چگونه ممکن است؟

گرفتن تخصص در یک حوزه خاص از پزشکی، بخش جدایی ناپذیر از تحصیل پزشکی در آلمان است. آموزش دوره‌های تخصصی می‌تواند پنج تا شش سال طول بکشد و این دوره‌ها در مراکز دانشگاهی پزشکی و یا سایر موسساتیارائه می‌شود که مجاز به ارائه آموزش تخصصی هستند. قوانین دانشگاه‌ها و موسسات در هر ایالت از آلمان متفاوت است. اگر می‌خواهید برای تحصیل در آلمان پزشکی و دریافت تخصص واجد شرایط باشید، باید مهارت‌ زبان آلمانی شما عالی باشد و مجوز طبابت پزشکی «Approbation» داشته باشید.

مدارک لازم برای تحصیل در آلمان پزشکی و تخصص

مدارک لازم برای تحصیل در آلمان پزشکی

پس از پایان موفقیت‌آمیز رشته پزشکی عمومی، می‌توانید تحصیلات خود را برای دریافت تخصص در یک رشته انتخابی ادامه دهید. تحصیل پزشکی در آلمان با دوره‌های آموزشی پنج یا شش ساله بوده و ۳۰ رشته مختلف پزشکی برای دریافت تخصص موجود است. در طول دوره تحصیل، باید کارهای ثابتی را انجام دهید همچنین دوره‌های آموزشی با انجام معاینات پزشکی تخصصی همراه است.

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت ویزا برای ادامه تحصیل در آلمان

برنامه‌های آموزش تخصصی پزشکی همانند دوره‌های پایه‌ای نیست که دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌شوند. در طی چنین دوره‌هایی، به عنوان یک پزشک باید به طور تمام وقت در یک درمانگاه‌ پزشکی، کلینیک دانشگاهی یا مرکز پزشکی یا سایر موسسات مجاز به ارائه‌ درمان پزشکی کار کنید. در طول دوره تحصیل به عنوان دستیار پزشک فعالیت می‌کنید.

مهارت زبان برای تحصیل پزشکی در آلمان

مهارت عالی در زبان آلمانی یک پیش نیاز بسیار مهم برای تحصیل در آلمان پزشکی و دریافت تخصص است. حداقل مهارت زبان برای تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی، سطح B2 (از سطوح زبان در چارچوب کلی زبان‌های اروپایی) در نظر گرفته شده است. باید توانایی زبان خود را با ارائه‌ی مدرک زبان مربوطه اثبات کنید. مدرک زبان سطح B2 معادل با گواهی زبان آلمانی برای مشاغل (تخصصی) «Deutsch für den Beruf (ZDfB)» است.

مقررات مربوط به تحصیل پزشکی در آلمان یکسان نیست. الزامات صدور گواهی‌نامه در هر ایالت متفاوت است و توسط ۱۷ «هیئت پزشکی دولتی» تعریف شده است. قوانین دوره آموزش تخصصی پزشکی برای شما به ایالتی که در آن زندگی یا کار می‌کنید، بستگی دارد. می‌توانید لیست تمام انجمن‌های پزشکی دولتی را در وب سایت انجمن پزشکی آلمان پیدا کنید.

منابع جستجوی فرصت‌های دستیار پزشکی

می‌توانید فرصت‌های دستیار پزشکی (Assistenzarzt) را وب سایت‌های زیر بیابید:

می‌توانید آدرس پزشکانی را که برای آموزش تخصصی پزشکی تأیید شده‌اند و موسسات آموزشی پزشکی معتبر را در وب سایت انجمن‌های پزشکی دولتی  پیدا کنید (فهرست انجمن‌های پزشکی دولتی را در وب سایت انجمن پزشکی آلمان ببینید).

همچنین می‌توانید اطلاعات دقیق شرایط پذیرش و امتحان زبان را از مراکز پزشکی دانشگاهی یا دانشگاه‌ها دریافت کنید.

گرفتن مجوز طبابت و تایید مدرک تحصیلی قبلی

گرفتن مجوز طبابت و تایید مدرک تحصیلی قبلی برای تحصیل در آلمان پزشکی

اگر می‌خواهید در آلمان طبابت کنید، به مجوز پزشکی دولتی نیاز خواهید داشت. این مجوز «گواهی طبابت درمان پزشکی در آلمان» یا «مجوز موقت Approbation» نامیده می‌شود. شما برای به دست آوردن چنین مجوزی، باید در موسسه‌ی بهداشت عالی ایالت فدرال آلمان «Oberste Landesgesundheitsbehörde» ثبت نام کنید. شما می‌توانید لیست مراکز بهداشت عالی ایالت فدرال آلمان را در وب سایت انجمن پزشکی آلمان پیدا کنید.

۱. اگر شهروند اتحادیه‌ی اروپا، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس هستید و تحصیلات پزشکی خود را در اتحادیه‌ی اروپا، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس گذرانده‌اید:

تحصیلات پزشکی شما معادل دوره‌های پزشکی عمومی در آلمان است و مدرک شما به رسمیت شناخته می‌شود و مجوز پزشکی (Approbation) خود را دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: انواع بورسیه تحصیلی آلمان برای دانشجویان خارجی

۲. اگر شهروند کشور دیگری هستید و تحصیلات پزشکی خود را در اتحادیه‌ی اروپا، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس نگذرانده‌اید:

واجد شرایط بودن شما برای تحصیل در آلمان پزشکی و سایر رشته‌های مشابه باید ارزیابی شود (ارزیابی علمی). اگر هیئت پزشکی تشخیص دهد که تحصیلات شما معادل با مدرک پزشکی عمومی ارائه شده در آلمان نیست، به شما مجوز پزشکی موقت اعطا شده که حداکثر دو سال اعتبار دارد. در طول این دو سال، باید آزمون ارزیابی معادل را انجام دهید و اگر این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید، می‌توانید مجوز طبابت پزشکی آلمان (Approbation) را دریافت کنید.

در صورتی که برای ثبت نام در دانشگاه یا پرداخت اپلیکیشن فی نیاز به پرداخت ارزی دارید، نیک پرداخت با خدمات پرداخت دانشجویی در خدمت شما است.

دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست