تفاوت نام دامنه و هاست

تفاوت نام دامنه و هاست چیست و هر دو چه استفاده‌ای دارند؟

تفاوت نام دامنه و هاست چیست؟ این سوالی است که بسیاری از افرادی که تازه به دنیای وب وارد شده‌اند خواهند پرسید. هر دو ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند یک تجارت آنلاین را راه‌اندازی کنید. نیک پرداخت قصد دارد در این مقاله به توضیح این دو مقوله بپردازد. با ما همراه باشید.

نام دامنه چیست؟

نام دامنه یا Domain همان آدرسی است که مردم در مرورگر خود تایپ می‌کنند تا به یک وب سایت دسترسی داشته باشند. به عبارت دیگر، اگر هر وب سایت را به عنوان خانه در نظر بگیریم، نام دامنه، آدرس آن خانه است. حال اجازه دهید تخصصی‌تر به نام دامنه نگاه کنیم و سپس به تفاوت نام دامنه و هاست خواهیم رسید.

اینترنت به صورت پایه یک شبکه بزرگ از کامپیوترها است که توسط کابل به هم متصل شده‌اند. برای پیدا کردن راحت، هر کامپیوتر یک سری شماره مشخص به نام آدرس IP دارد. آدرس IP ترکیبی از چندین عدد است که با نقطه از هم جدا می‌شوند. یک آدرس IP استاندارد به شکل ۶۶.۲۴۹.۶۶.۱ است.

کامپیوترها مشکلی برای پیدا کردن و به خاطر سپردن این اعداد ندارند. اما، انسان نمی‌تواند به راحتی این اعداد را به خاطر بسپارد. غیرممکن است تمامی این آدرس‌ها را به خاطر بسپاریم و از آن‌ها برای ارتباط استفاده کنیم. برای حل این مسئله، دامنه‌ها به وجود آمدند.

یک نام دامنه می‌تواند کلماتی در خود داشته باشد که روند یادآوری را آسان‌تر خواهد کرد. حال برای این که به یک وب سایت سر بزنید، نیازی به تایپ اعداد نیست، تنها کافی است یک نام دامنه ساده را تایپ کنید. این که به جای یک سری عدد، یک اسم مشخص را برای دسترسی به وب سایت تایپ کنیم، باعث می‌شود به دلیل شخصیتی که این نام در ذهن ما یا مخاطب ما ایجاد می‌کند، نام وب سایت در ذهن ماندگار شود.

چطور برای وب سایت خود نام دامنه داشته باشیم؟

اگر کسب و کاری دارید که نیاز است برای گسترش آن وارد فضای آنلاین شوید، یکی از راه‌های آن، داشتن یک وب سایت است. برای داشتن وب سایت به هر دلیلی، پیش از هر چیز شما به یک نام دامنه برای آن نیاز دارید. در این بین ممکن است نام دامنه مد نظر شما برای خرید در دسترس باشد یا پیش از این توسط شخص یا شرکت دیگری خریداری شده باشد.

اگر نام دامنه آزاد باشد، می‌توانید با پرداخت هزینه خرید دامنه به شرکت‌های ایرانی یا خارجی، دامنه مد نظر خود را به راحتی خریداری کنید. اما اگر نام دامنه پیش از این در اختیار شخص دیگری قرار داشته باشد، ممکن است مجبور شوید برای خرید آن مبلغی بیشتر از حد معمول بپردازید. در این بین ممکن است دامنه‌ها توسط شرکت‌های فروش دامنه در اختیار گرفته شده باشند که باید برای خرید آن‌ها مبالغ بیشتری پرداخت کنید.

به هر طریقی که دامنه خود را خریداری کنید، برای راه اندازی وب سایت خود به یک هاست خوب نیاز دارید. اما برای خرید هاست باید چه کاری انجام داد؟

هاست و وب هاستینگ چیست؟

تفاوت نام دامنه و هاست

به تعبیر ساده، هاست یا فضای میزبانی جایی است که تمام فایل‌های سایت شما در آن زندگی می‌کنند. تمام وب سایت‌هایی که در اینترنت وجود دارند، برای بقا به فضای میزبانی برای فایل‌ها نیاز دارند. اگر نام دامنه آدرس شما است، هاست خود خانه است. این یک تفاوت نام دامنه و هاست است.

تفاوت نام دامنه و هاست وجود دارد، اما این دو همیشه در همکاری هستند. وقتی کسی دامنه شما را در مرورگر وارد می‌کند، دامنه به آدرس IP شرکت هاستینگ ترجمه می‌شود. شرکت هاستینگ یک سری کامپیوتر دارد که آدرس IP دارند. این کامپیوترها فایل‌های وب سایت شما را درون خود ذخیره کرده‌اند. هنگامی که یک کاربر به سایت شما سر می‌زند، این فایل‌ها را دریافت خواهد کرد.

شرکت‌های وب هاستینگ در زمینه ذخیره و ارائه اطلاعات تخصص دارند. این شرکت‌ها بسته‌های مختلفی را به کاربران ارائه می‌دهند. یه عنوان یک کاربر ایرانی شما هم می‌توانید از شرکت‌های هاستینگ داخلی فضای میزبانی تهیه کنید و هم می‌توانید با خدمات نیک پرداخت در زمینه خرید هاست و سرور خارجی از شرکت‌های بین المللی که پلن‌های متنوع‌تری ارائه می‌دهند، فضای میزبانی بگیرید.

تفاوت نام دامنه و هاست و رابطه آن‌ها چیست؟

نام دامنه و هاست دو سرویس کاملا متفاوت هستند. اما همانطور که اشاره شد، این دو با یکدیگر کار می‌کنند تا یک وب سایت را تشکیل دهند. نام دامنه همانند یک دفترچه تلفن بزرگ است که مدام به روز می‌شود. پشت هر نام دامنه، یک آدرس وجود دارد که به سرویس هاست متصل می‌شود.

بدون نام دامنه امکان ندارد که یک نفر بتواند وب سایت شما را پیدا کند. بدون وب هاست هم هیچ وب سایتی وجود نخواهد داشت که آدرس آن را منتشر کنید.

برای ساخت وبسایت کدام یکی لازم است؟

برای ساخت یک وب سایت گذشته از تفاوت نام دامنه و هاست، شما به هر دوی آن‌ها نیازی دارید. یک اکانت وب هاست و یک دامنه نیاز است. خرید نام دامنه یا Domain، به شما اجازه می‌دهد که از این اسم در یک مدت خاص استفاده کنید. عموما مدت خرید دامنه بین المللی مثل .com یک سال است، اما نام دامنه .ir را می‌توانید برای مدت ۵ ساله هم خریداری کنید.

برای ذخیره کردن فایل‌ها نیازمند یک سرویس هاست هستید. بعد از خرید هاست، نیاز است که تنظیمات دامنه خود را به روز کنید و آن را به هاست متصل کنید. می‌توانید دامنه و هاست را از یک شرکت خریداری کنید. دامنه‌ها قیمت‌ها متفاوتی دارند، اما به صورت کلی شما یک پرداخت در کل سال انجام خواهید داد. معمولا پرداخت هزینه هاست خارجی یا هاست‌های داخلی به صورت ماهانه است که البته می‌توانید مجموع یک سال یا چند سال را با تخفیف‌های متنوع، انجام دهید.

باید همزمان خرید کنیم یا جداگانه؟

هیچ قانون مشخصی وجود ندارد. شما آزاد هستید که هر کاری انجام دهید. می‌توانید هاست و دامنه را از دو سایت متفاوت خریداری کنید. در این صورت، باید تنظیمات دامنه را دستکاری کنید و تنظیمات DNS را هم با هاست هماهنگ کنید.

اما اگر هر دو سرویس را از یک شرکت خریداری کنید، نیاز نیست که چیزی را تغییر دهید. همچنین تمدید دو سرویس توسط یک داشبورد و شرکت بسیار کار راحت‌تری است.

می‌توان دامنه را به شرکتی دیگر منتقل کرد؟

تفاوت نام دامنه و هاست

بله این امکان را دارید. به صورت معمول، هنگامی که نام دامنه را ثبت می‌کنید، شما حق استفاده و همچنین انتقال آن را دارید. تصور کنید از شرکت GoDaddy دامنه خریده‌اید و از شرکت Bluehost هم هاست خریداری کرده‌اید. حال می‌خواهید که دامنه را به شرکت Bluehost منتقل کنید تا مدیریت هاست و دامنه راحت‌تر باشد.

می‌توانید به سادگی این کار را انجام دهید. تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاست و دامنه، یک سری راهنما برای این کار دارند. پیشنهاد می‌کنیم که حداقل ۴۵ روز از خرید دامنه شما گذشته باشد و بعد روند انتقال را شروع کنید. اینگونه درگیر مراحل قانونی و از دست دادن حق تمدید نخواهید شد.

تعویض هاست بدون تعویض دامنه امکان‌پذیر است؟

بله، ممکن است. شما صاحب نام دامنه هستید و می‌توانید با تغییر تنظیمات، آن را با هاست جدید هماهنگ کنید. در کنار تفاوت نام دامنه و هاست این دو محصول انعطاف فراوانی دارند تا در کنار هم به راحتی وب سایت شما را در دسترس افراد قرار دهند.

می‌توانید داده‌ها و فایل‌های خود را به راحتی به هاستی جدید منتقل کنید. برخی از شرکت‌ها این انتقال را به صورت رایگان انجام می‌دهند. پس از آن همانطور که گفتیم تعویض تنظیمات دامنه می‌ماند.

تصور کنید که یک دامنه از WordPress.com خریداری کردید. حال می‌خواهید وبسایت را به WordPress.org منتقل کنید. ابتدا باید یک هاست وردپرس خریداری کنید. بعد می‌توانید سایت را منتقل کنید. در پایان باید تنظیمات دامنه WordPress.com را به هاست WordPress.org تغییر دهید.

امیدواریم که این نوشته در مورد تفاوت نام دامنه و هاست مفید بوده باشد. این دو تفاوت پایه‌ای با یکدیگر دارند اما در پایان برای ایجاد یک کسب و کار آنلاین یا یک وبسایت، نیاز به هر دو دارید.

هاستینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست