بازار خرسی بیت کوین بعد از تأیید ETF Spot – روند نزولی BTC ادامه دارد؟

قیمت بیت کوین تنها دو روز پس از تایید ETF نزدیک به ۷ درصد کاهش یافت. در اینجا دلایل اصلاح قیمت بیت کوین (BTC) را بررسی می‌کنیم.

قیمت بیت کوین بین ۱۱ تا ۱۲ ژانویه ۶.۸ درصد کاهش یافت. این اتفاق زمانی رخ داد که در دوره‌ی ۹۰ روزه‌ی قبل از تأیید ETF Spot افزایش ۷۵ درصدی بیت کوین را شاهد بودیم. اتفاقی که فقدان هیجان و اصلاح بعدی قیمت به ۴۳,۱۸۰ دلار را توضیح می‌دهد.

تریدرها این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا پس از چندین تلاش ناموفق برای شکستن قیمت بیت کوین از ۴۷۰۰۰ دلار در هفته گذشته، بازار شکل خرسی به خود گرفته است؟ از یک طرف، دلیلی منطقی در پشت این ترس وجود دارد. به این معنی که بازارسازان و نهنگ‌هایی که سعی در پیشروی صادرکنندگان ETF با خرید قبل از عرضه داشتند، ممکن است مجبور به فروش با ضرر شوند. اگر این فرضیه معتبر باشد. علاوه بر این، ماینرهای بیت کوین ممکن است برای فروش برخی از دارایی‌های خود تحت فشار باشند. زیرا کمتر از ۱۰۰ روز به نصف شدن باقی مانده است.

بازار خرسی بیت کوین

صرف نظر از اینکه عملیات استخراج بیت کوین چقدر سودآور است، کاهش ۵۰ درصدی یارانه بلوک به طور قابل توجهی بر حاشیه سود تأثیر می گذارد. به گزارش بیت کوین نیوز، خروج ماینرها به بالاترین حد خود در شش سال گذشته رسید. زیرا یک میلیارد دلار بیت کوین به صرافی‌ها ارسال شد.

با این حال، همانطور که داده‌های CryptoQuant نشان می‌دهد، تعداد انگشت شماری از اوج‌های دیگر در انتقال بیت‌کوین از استخراج‌کنندگان با پایین‌ترین قیمت‌ها در ژوئن ۲۰۲۲، نوامبر ۲۰۲۲، مارس ۲۰۲۳ و آگوست ۲۰۲۳ مصادف شد. هیچ منطقی برای رابطه بین جریان خالص استخراج‌کنندگان بیت‌کوین و قیمت کوتاه‌مدت بیت‌کوین وجود ندارد.  همین نمودار نیز چندین نمونه از نقل و انتقالات بزرگ را بدون تأثیر قیمت معنی‌دار نشان می‌دهد.

برای درک اینکه آیا بازار به سمت خرسی شدن می‌رود یا نه، باید مشتقات بیت کوین را تجزیه و تحلیل کرد. برای شروع، مجموع سود باز معاملات آتی از ۳۹۲۱۳۰ در ۵ ژانویه به ۱۴ درصد به ۴۴۶۵۰۰ بیت کوین افزایش یافته است، به این معنی که علاقه سرمایه گذاران به موقعیت های اهرمی کمرنگ نشده است.

در مرحله بعد، باید تجزیه و تحلیل کرد که آیا معامله‌گران خرده‌فروشی که از اهرم استفاده می‌کنند، بر عملکرد قیمت تأثیر گذاشته است یا خیر. قراردادهای دائمی، همچنین به عنوان مبادله معکوس شناخته می شوند، شامل نرخ تعبیه شده ای هستند که معمولاً هر هشت ساعت یک بار مجدداً محاسبه می شود. نرخ مثبت سرمایه نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای اهرم در میان موقعیت‌های بلند (خرید) است.

بازار خرسی بیت کوین بعد از تایید ETF
نرخ سرمایه گذاری ۸ ساعته در معاملات آتی دائمی بیت کوین. منبع Coinglass

 

براساس داده‌های منتشرشده نرخ سرمایه‌گذاری آتی بیت کوین از ۴ ژانویه تاکنون تنها در ۰.۲ درصد در هفته تثبیت شده است. آماری که نشان می‌دهد تقاضای متعادل برای اهرم بین لانگ و شورت (فروش) است. در اصل، فروش اخیر ناشی از استفاده معامله‌گران خرده‌فروشی با استفاده از اهرم بیش از حد نبوده و همچنین سرمایه‌گذاران روی کاهش قیمت شرط‌بندی نمی‌کنند.

قیمت بیت کوین در سال 2024
نسبت حجم قرار دادن به تماس گزینه های Deribit BTC. منبع: Laevitas

 

بخشی از افت بیت کوین در ۱۲ ژانویه را می توان با کمبود اطلاعات در مورد نحوه عملکرد ETF نقطه‌ای از نظر ایجاد، بازخرید و شکل‌گیری قیمت توضیح داد. برای مثال، تفاوت‌های جزئی بین صادرکنندگان وجود دارد. بنابراین داده‌های ورودی ممکن است چند روز عقب بیفتد. علاوه بر این، معامله گران پس از چندین هشدار تأیید ETF نادرست و FUD (ترس، عدم اطمینان و شک) ناشی از عدم اجازه سرمایه گذاری مشتریان در این بخش توسط برخی از کارگزاران، بسیار بدبین شدند.

علاوه بر این، هیچ کس نمی داند که ETFهای بیت کوین پس از توقف‌های آخر هفته و نوسانات نهایی خارج از ساعات معمول بازار چگونه باز می‌شوند. اگر کسی اطلاعات کافی نداشته باشد و تاثیر ETF را به طور کامل درک نکند. مثلاً از مقدار جریان جدید واردشده به صنعت بی‌خبر باشد. احتمال اینکه معامله‌گران برای جلوگیری از غافلگیری منفی، دست به فروش از روی ترس بزنند. از این نظر، افزایش FUD را می‌توان یکی از دلایل پنهان اصلاح اخیر قیمت بیت کوین دانست.

 

منبع: cointelegraph

اخباراخبار ارز دیجیتالارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست