ارزش فین‌تک

سقوط نیم تریلیون دلاری ارزش فین‌تک

در سال جاری بیش از نیم تریلیون دلار از ارزش شرکت‌های فین‌تک نسبت به بالاترین ارزش خود سقوط کرده است.

پاندمی کرونا و افزایش قابل توجه سرویس‌های دیجیتال باعث رکوردشکنی شرکت‌های فین‌تک در سال ۲۰۲۰ شد. مخصوصا در کشور آمریکا، این شرکت‌ها آمار رشد قابل توجهی را ثبت کردند. اما در سال ۲۰۲۲ کوچ بزرگ بسیاری از کاربران به سمت سرویس‌های مالی دیجیتال، با چالش‌های بزرگی همراه شد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش تورم و افزایش نرخ بهره بانکی اشاره کرد.

با به چالش کشیده شدن این سرویس‌ها در برابر اتفاقات مهم اقتصادی و کسب و کاری که تا امروز در چنین چالشی مورد آزمایش قرار نگرفته بود، شک و تردید سرمایه‌گذاران برانگیخته شد. حتی برخی از آن‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه عقب نشینی کردند.

بر اساس تحلیل‌های شرکت Financial Times، قیمت سهام برخی از فین‌تک‌ها تا اینجای سال ۵۰ درصد کاهش داشته است. این تقریبا دو برابر آمار سقوطی است که بازارهای قراردادی ثبت کرده‌اند. برای مثال سهام Nasdaq Composite در بازه زمانی مشابه ۲۹ درصد کاهش داشته است.

به‌علاوه، ارزش بازار فین‌تک در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۵۶ میلیارد دلار کاهش داشته است. به طور کلی اگر هر یک از شرکت‌های فین‌تک این فهرست، ارزش سهام فعلی خود را در مقایسه با بالاترین قیمت خود داشته باشد، می‌توان گفت به طور کلی نزدیک به ۴۶۰ میلیارد دلار از ارزش فین‌تک سقوط کرده است.

با اینکه شرکت‌های فین‌تک و پرداختی از جمله ویزا و مسترکارت، اولین شرکت‌هایی بودند که در دوران کرونا بیشترین سود را به جیب زدند، اما حالا با عادی‌تر شدن اوضاع و البته وقوع پدیده‌های اقتصادی بزرگ مانند تورم، با کاهش ارزش همراه شده‌اند.

یکی از خدمات نیک‌پرداخت، ارائه ویزا کارت مجازی در کمتر از ۳۰ دقیقه است. با ویزا کارت مجازی محدودیت‌های پرداختی را از سر راه خود بردارید.

منبع: Finextra

اخبار ارز دیجیتال

مطالب پیشنهادی

فهرست