توکن NFT چیست

توکن NFT چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در دورانی که همه چیز شکل و شمایل دیجیتالی به خود گرفته است عجیب نیست که فناوری هم به سمتی پیش برود که دنیای دیجیتالی را هرچه بیشتر به دنیای واقعی نزدیک‌تر کند. دنیای دیجیتال پر از تصاویر، ویدیوها، طراحی‌ها و ایده‌هایی است که به راحتی از آن‌ها در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنیم. اما آیا تاکنون به این فکر کردید که همه این موارد از کجا آمده‌اند و صاحب اصلی آن‌ها چه کسانی هستند؟ توکن‌ NFT یا توکن‌های غیرقابل معاوضه با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند می‌توانند به سادگی به این سوال پاسخ دهند. با این مطلب نیک پرداخت همراه باشید تا با این محصول نسبتا جدید دنیای فناوری آشنا شوید.

فهرست محتوا نمایش

 NFT چیست و توکن‌های غیرقابل معاوضه به چه معناست؟‌

NFT مخفف non-fungible token به معنی توکن غیر قابل معاوضه است. توکن NFT یک دارایی دیجیتال است که موجودیت‌های دنیای واقعی نظیر هنر، موسیقی، آیتم‌های بازی‌ها و ویدئوها را ارائه می‌کند. این توکن‌ها به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند. شیوه رمزگذاری توکن‌های NFT هم عموما مشابه ارزهای دیجیتال است. گرچه NFTها در سال ۲۰۱۴ ابداع شده‌اند، ولی این روزها چیزهای بیشتری از آن‌ها می‌شنویم. دلیل این امر، افزایش محبوبیت توکن‌های NFT برای خرید و فروش کارهای هنری به صورت دیجیتالی است. یکی از آمارها نشان می‌دهد که از نوامبر سال ۲۰۱۷ تا کنون حدود ۱۷۴ میلیون دلار توکن NFT خرج شده است.

بسیاری از NFTها حداقل در این روزها، از جمله خلاقیت‌های دیجیتالی هستند که قبلا به نوعی در جاهای دیگر هم وجود داشته‌اند. به عنوان مثال می‌توان به کلیپ‌های نمایشی از بازی‌های لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا (NBA) یا نسخه‌های ایمن شده از آثار هنری که قبلا در اینستاگرام پخش شده‌اند اشاره کرد. برای نمونه می‌توان به کار هنرمند معروف، مایک وینکلمان (Mike Winklemann) به نام everydays اشاره کرد که با ایجاد ترکیبی از ۵ هزار نقاشی روزانه توانست‌معروف ترین NFT تا این لحظه را خلق کند. این NFT با فروش ۶۹/۳ میلیون دلاری خود رکورد جدیدی خلق کرد.

ویژگی‌های توکن NFT

حتما می‌دانید که هر کسی می‌تواند به راحتی هر عکس یا کلاژ همه تصاویر را به صورت آنلاین و رایگان ببیند. پس چرا بعضی از افراد حاضر به پرداخت میلیون‌ها دلار برای خریدن چنین آثار هنری هستند؟ پاسخ این سوال در NFT نهفته است. NFTها محدود بوده و هر کدام از آنها دارای کد منحصربفرد خودش است. این موضوع در تضاد با ماهیت اکثر کارهای دیجیتالی است که تقریبا همیشه در دسترس و قابل عرضه هستند. از لحاظ تئوری، کاهش عرضه و در پی آن افزایش تقاضا، موجب افزایش ارزش یک دارایی خواهد شد.

ضمنا NFT به خریداران این امکان را می‌دهد که صاحب امتیاز اثر اصلی شوند. NFT با مکانیسم احراز هویت، مالکیت خریدار بر یک اثر هنری را تضمین می‌کند. گاهی اوقات، جایگاهی که به خاطر داشتن امتیاز یک اثر هنری دیجیتالی نصیب مالک آن می‌شود بسیار بیشتر از ارزش خود آن اثر هنری است.

منحصربه‌فرد بودن توکن NFT
هر توکن NFT کاملا منحصربه‌فرد بوده و فقط به یک نفر تعلق دارد

تفاوت NFT با ارزهای دیجیتال چیست؟

همانطور که اشاره شد نوع برنامه نویسی این توکن‌ها مشابه ارزهای دیجیتال معروف مثل بیت کوین و اتریوم است. ولی شباهت آنها به همین جا ختم می‌شود.

پول فیزیکی و ارزهای دیجیتال، قابل معاوضه هستند. به این معنی که می‌توان آنها را در قبال هم معامله یا مبادله کرد. همچنین ارزش آنها برابر است؛ یعنی یک دلار همیشه به‌اندازه یک دلار ارزش دارد. یک بیت کوین هم همواره برابر با ارزش یک بیت کوین خواهد بود. قابل معاوضه بودن ارزهای دیجیتال اطمینان لازم برای استفاده از آنها را جهت انجام معاملات در بلاکچین فراهم می‌کند. اما NFTها در دنیای متفاوتی سیر می‌کنند.

هر NFT دارای یک امضای دیجیتالی منحصربفرد است که مبادله آن را عملا غیر ممکن می‌کند. از این رو به این توکن‌ها غیر قابل معاوضه گفته می‌شود. به عنوان مثال، کلیپی از یک شوت در NBA از ارزشی برابر با تابلوی EVERYDAYS که در بخش قبلی معرفی شد برخوردار نیست. چرا که هر دو NFTهای منحصربفردی هستند. در مقام مقایسه حتی نمی‌توان ارزش دو NFT که شامل کلیپی از شوت‌ها در لیگ بسکتبال NBA هستند را یکسان دانست.

شیوه کار NFTها چگونه است؟

NFTها روی یک بلاکچین قرار دارند. بلاکچینی که به عنوان دفتری توزیع شده و رایگان برای ثبت تراکنش‌ها عمل می‌کند. احتمالا اسم بلاکچین‌ها را بیش از همه به عنوان فرایند زیرساختی که عملکرد ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند شنیده‌اید. NFTها معمولا از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کنند. البته بلاکچین‌های دیگر هم از این توکن‌ها پیشتیبانی می‌کنند. یک توکن غیر قابل معاوضه از اشیاء دیجیتالی که موارد محسوس یا نامحسوسی را ارائه می‌کنند ایجاد یا استخراج می‌شود. از جمله این اشیاء می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنر
  • تصاویر متحرک یا گیف‌ها
  • ویدئوها و تصاویر منتخب ورزشی
  • کلکسیون‌ها
  • آواتارهای دیجیتالی
  • طراحی‌ها
  • موسیقی

جالب است که بدانید جک دورسی، موسس توئیتر، اولین توئیت خود را در قالب یک NFT به ارزش بیش از ۲/۹ میلیون دلار فروخته است. پس می‌توان گفت که تقریبا هر چیزی که به صورت دیجیتالی قابل ارائه باشد را می‌شود در یک NFT گنجاند.

هدف توکن NFT چیست؟

شاید بتوان NFTها را یک کلکسیون دیجیتالی به شمار آورد. در واقع به جای اینکه در این کلکسیون از یک نقاشی رنگ روغن که باید روی دیوار نصب شود خبری باشد، فایل دیجیتالی آن نقاشی خریداری و نگهداری می‌شود. NFTها حق مالکیت انحصاری را به خریدار اثر می‌بخشند.

در واقع هر NFT در یک زمان فقط یک صاحب دارد. داده‌های منحصر بفرد این توکن، کار احراز هویت صاحب آن و در نتیجه تغییر مالکیت آن را بسیار آسان می‌کند. مالک یا ایجادکننده توکن NFT یا غیر قابل تعویض می‌تواند اطلاعات دلخواهش را درون آن قرار دهد. به عنوان مثال، هنرمندان می‌توانند اثر خود را با قرار دادن امضایشان در فراداده (metadata) NFT، امضا کنند.

مزایای توکن NFT

توکن‌های غیر قابل تعویض از مزیت‌های متنوعی برخوردار هستند که به برخی از آ‌ن‌ها در طول این مطلب اشاره شده است. اگر بخواهیم به صورت متمرکز به مرور مزیت‌های توکن‌‌های ان اف تی بپردازیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • محدود بودن: کمیاب بودن توکن‌های NFT موجب افزایش ارزش آنها می‌شود. البته توسعه دهندگان NFT می‌توانند مقدار نامحدودی از این توکن‌ها را تولید کرده و به صورت مداوم به به روز رسانی آن بپردازند.
  • تجزیه پذیر نبودن: بسیاری از توکن‌های NFT قادر به تقسیم شدن به واحدهای کوچکتر نیستند. بنابراین تا وقتی که پول یک آیتم دیجیتالی را به صوت کامل پرداخت نکرده‌اید نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.
  • انتقال آسان: NFTها در بازارهایی منحصربه‌فرد خرید و فروش می‌شوند. همین امر موجب راحتی نقل و انتقال آن‌ها بین خریدار و فروشنده می‌شود.
  • قابلیت اطمینان: همانطور که گفتیم فناوری پایه‌ای توکن‌های NFT هم بر اساس بلاکچین است. در نتیجه، خیال دارندگان یک توکن NFT از معتبر بودن آن راحت است.
  • حفظ حقوق مالکیت: شبکه‌ای از پلتفرم‌های مشترک به‌ اندازه یک NFT وجود دارد که هیچ خریداری توانایی ویرایش داده‌های موجود در آن را ندارد. بنابراین وقتی یک توکن NFT را می‌خرید حق مالکیت آن فقط در اختیار و به نام شما خواهد بود.

ریسک‌های توکن‌های NFT

در کنار هر فرصتی، ریسک هم وجود دارد. توکن‌های غیر قابل معاوضه هم از این قاعده مستثنی نیستند. برخی از ریسک‌هایی که این توکن‌ها می توانند برای کاربرانشان داشته باشند را بررسی می‌کنیم. هدف از مرور این ریسک‌ها این نیست که شما را از ورود به این دنیای هیجان انگیز منصرف کنیم. بلکه فقط برای یادآوری این موضوع است که همواره قبل از ورود به هر بازاری باید با همه جوانب آن آشنا بوده و با آگاهی کامل از احتمالات پیش رو اقدام به سرمایه گذاری کنید.

ارزش گذاری توکن‌های NFT

به دلیل افزایش مداوم ارزش توکن‌های NFT، خریدن آن‌ها می‌تواند یک عمل همراه با ریسک باشد. بر خلاف ارزهای دیجیتال، کارت‌های تجاری یا حتی خرید دارایی‌های فیزیکی و واقعی، NFTها یک بازار کاملا جدید هستند. بنابراین هچ تضمینی وجود ندارد که تقاضا برای آن‌ها همیشه و در همه حال وجود داشته باشد.

اگر برای توکن هایNFT بازاری وجود نداشته باشد پس شما در معرض خطر پرداخت هزینه‌ای گزاف برای چیزی هستید که ممکن است دیگر قادر به فروشش نباشید. حتما متوجه شده اید که شما حتی می‌توانید NFT خودتان را ایجاد کنید. ولی در این حالت هم هیچ تضمینی برای پیدا شدن مشتری جهت خرید NFT شما وجود ندارد. از این‌رو همیشه باید قبل از وارد شدن به این بازار و انجام معامله در آن، تحقیقات لازم را انجام دهید.

ذخیره سازی توکن‌های NFT

هر توکن NFT از طریق فناوری بلاکچین قابل رهگیری است. بنابراین همیشه می‌توان مالک اصلی آن را مشخص کرد. بازارها و پلتفرم‌هایی مثل OpenSea و Rarible مکان‌هایی هستند که اکثر NFTها ایجاد و نگهداری می‌شوند. اگر این پلتفرم‌ها به هر دلیلی از کار بیفتند، هیچ تضمینی برای دسترسی به توکن‌های NFT شما وجود نخواهد داشت. این مساله موجب کمتر شدن امنیت این توکن‌ها می‌شود.

مقررات

از آنجایی که NFTها هنوز از قانون خاصی پیروی نمی‌کنند، پس اعتماد بالایی برای کار با آن‌ها نیاز است. شما باید به این فکر کنید که آیا NFT خریداری شده توسط شما تنها نسخه موجود از یک اثر هنری یا هر چیز دیگری است؟ زیرا در غیر این صورت ممکن است به عنوان ناقض حق کپی رایت شناخته شوید.

از طرف دیگر، اگر حکومت‌ها و مسئولان راجع به این صنعت نوظهور احساس نگرانی کنند ممکن است با تدابیری مانع رشد آن شده یا حتی باعث تعطیلی زیرساخت‌های آن شوند. این مساله ممکن است باعث کاهش ارزش توکن‌های NFT در بازار شود.

تئوری اثر سیب زمینی داغ

فرض کنید بازیکنان یک بازی کامپیوتری که از NFT استفاده می کند اقدام به خرید آیتم‌های درون بازی می‌کنند. هدف آن‌ها از این کار این است که با فروش مجدد این آیتم‌ها اندکی سود کسب کنند. اما اگر کسی حاضر به خرید این آیتم‌ها نشود چه اتفاقی می‌افتد؟ به این حالت در علم اقتصاد، اثر سیب زمینی داغ گفته می‌شود.

این حالت وقتی رخ می‌دهد که استقبال از یک بازار باعث افزایش میل سرمایه گذاری در آن می‌شود. منتهی معمولا این بازارها پس از مدتی با فروکش کردن هیجانات اولیه روبرو می‌شوند. اینجاست که سرمایه گذاران نه تنها به سودی نمی‌رسند بلکه با ضرر هم مواجه می‌شوند.

چه افرادی می‌توانند از NFT استفاده کنند؟‌

هنرمندان، گیمرها، کلکسیونرها و برندهای مختلف از هر فرهنگی که باشند می‌توانند با NFTها سر و کار داشته باشند. در حقیقت، هر روز بازیگر جدیدی به عرصه NFT وارد می‌شود. NFT‌ها توانسته‌اند با ورود به عرصه‌های مختلف، ضمن تاثیرگذاری و تغییر در شیوه کسب و کارها، موجب سودآوری اشخاص و شرکت‌ها هم شوند. بنابراین نمی‌توان استفاده از NFTها را صرفا به یک گروه از افراد خاص نسبت داد.

خرید NFT

کاربرد توکن NFT

بررسی موارد مربوط به کاربرد این توکن‌ها می‌تواند میزان تاثیر آن در بازارهای مختلف را به خوبی نشان دهد. کارکردهای مختلفی برای توکن هایNFT می‌توان ذکر کرد که در اینجا به مرور بعضی از مهم ترین آن‌ها پرداخته ایم.

دارایی‌های دیجیتالی

NFTها یکی از راه‌های بسیار خوب برای نگهداری کالاها و محصولات دیجیتالی هستند. NFTها علاوه بر اینکه می‌توانند فرایند خرید این کالاها را تسهیل کنند در شناسایی تولید کننده اصلی و مالک محصول دیجیتالی هم به خوبی عمل می‌کنند.

عرضه آثار هنرمندان

فناوری بلاکچین و NFTها به هنرمندان و ایجادکنندگان محتوا این فرصت منحصربه‌فرد را می‌دهد که از آثارشان کسب درآمد کنند. بنابراین هنرمندان دیگر فقط به گالری‌ها یا حراجی‌ها برای فروش آثار خود وابسته نیستند. بلکه به جای آن می‌توانند اثر خود را مستقیما از طریق NFT به دست مشتری برسانند. بدین ترتیب سود بیشتری هم عاید هنرمند می‌شود.

به علاوه، هنرمندان می‌توانند به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که حتی در صورت تغییر مالکیت مجدد اثر، درصدی از حق فروش مجددا به آنها اعطا شود. این ویژگی جذابی است که در دیگر شکل‌های فروش آثار هنری به ندرت دیده می‌شود. حتی هنرمندان مشهوری مثل اسنوپ داگ و لیندسی لوهان هم با ارائه کارهای خود در قالب NFT به کسب درآمد از این محصول جذاب دنیای فناوری پرداخته‌اند.

گیمینگ

از NFTها می توان در بازی‌های ویدیویی هم استفاده کرد. در حال حاضر، هر دارایی دیجیتالی که درون بازی‌ها خریداری می‌شود هنوز متعلق به شرکت سازنده بازی است. در واقع گیمرها این آیتم‌ها را موقتا خریداری می‌کنند تا بتوانند از آنها در بازی استفاده کنند. می‌دانیم که NFT به این معناست که مالکیت یک دارایی باید مستقیما در اختیار خریدار آن قرار گیرد. از این‌رو بسیاری از بازی‌های ویدیویی با استفاده از این توکن‌ها رویه خود را تغییر داده و موجب تحولی اساسی در حوزه خرید و فروش آیتم‌های درون بازی شده‌اند.

برندها

NFTها می‌توانند منبع درآمدی بسیار جذابی برای برندها هم باشند. به عنوان مثال،می‌توان به برند Taco Bell اشاره کرد که متعلق به رستوران‌های زنجیره‌ای است. این برند توانست با فروش مجموعه‌ای از تصاویر و گیف‌ها با موضوع مربوط به کسب و کار خودش به کمک NFT به سود خوبی برسد. هر NFT شامل یک کارت هدیه ۵۰۰ دلاری بود. بدین ترتیب مالک NFT مورد نظر می‌توانست مطابق میل خود این پول را هزینه کند. این مساله موجب استقبال فراوانی از این NFTها شد.

برند taco bell از توکن NFT
برند taco bell به خوبی توانست از پتانسیل این توکن‌ها در جهت اهداف خود بهره ببرد

از جمله برندهای مطرح دیگری که به خوبی از پتانسیل NFT بهره برده است، می‌توان به NBA اشاره کرد. سازمان لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا به فروش کارت‌هایی شامل لحظات به یاد ماندنی مسابقات در قالب NFT پرداخته است.

این کارت‌ها شامل برخی لوازم جانبی و لباس‌های دیجیتالی هستند که کاربران می‌توانند از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. در ماه مارس، مجموع درآمد کلیپ‌هایی از شوت‌های NBA از مرز ۵۰۰ میلیون دلار گذشت. در این میان، کلیپ منتخبی از شوت‌های لبرون جیمز، ستاره بسکتبال، به تنهایی با قیمت بیش از ۲۰۰ هزار دلار فروخته شد.

جلوگیری از سرقت هویت

محصولات دیجیتالی که نقش تولیدکننده یا صاحب اثر درآنها بسیار مهم است می‌توانند از توکن‌های NFT برای جلوگیری از سرقت هویت استفاده کنند. به عنوان مثال، نویسندگان مقالات دانشگاهی می‌توانند خیال خود را از بابت کپی نشدن مقالاتشان راحت کنند. همچنین هنرمندان هم با استفاده از این توکن‌ها به اثر خود، یک حق کپی رایت منحصربه‌فرد اضافه کنند.

کلکسیون‌های دیجیتالی

NFTها کمیاب هستند و اغلب در عرصه هنر و توسط کلکسیونرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اعتبار و مالکیت یک کلکسیون یا اثر هنری به راحتی با استفاده از این توکن‌ها تضمین می‌شود. ضمن اینکه بدین ترتیب از کپی غیر قانونی یا سوءاستفاده از یک اثر هنری هم جلوگیری می‌شود.

شناسایی و صدور گواهینامه

NFTها با مجموعه‌ای از اطلاعات منحصربه‌فرد مربوط به یک دارایی یا کالا رمزگذاری می‌شوند. در نتیجه، این توکن‌ها برای اعطای گواهی، احراز هویت، اعتبارنامه و مجوز مناسب هستند. به این ترتیب که به منظور اینکه هر کدام از این موارد قابل ردگیری تا منبع باشند می‌شود آن‌ها را به عنوان یک NFT روی شبکه بلاکچین بارگذاری کرد.

چه آثاری می‌تواند به NFT تبدیل شود؟‌

تقریبا هر چیزی که دارای نسخه دیجیتالی باشد قابل تبدیل به یک توکن NFT یا غیر قابل تعویض خواهد بود. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنرهای دیجیتالی
  • موسیقی
  • مشاور املاک دیجیتالی (در بازی ها)
  • دارایی‌ها و آیتم‌های مربوط به بازی ها
  • بلیط مروبط به رویدادها
  • نام دامنه بلاکچین
  • کالاها و محصولات توکنیزه شده

خرید و فروش NFT در نیک پرداخت

چگونه یک توکن NFT بخریم؟

اگر قصد خرید یک توکن NFT داشته باشید باید چند کار مشخص را انجام دهید. اول از همه باید یک کیف پول دیجیتالی بخرید. از این کیف پول برای ذخیره NFTها و البته ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنید. احتمالا باید ارزهای دیجیتالی مثل اتر را هم خریداری کنید. این مورد بیش از همه به نوع ارزهای پشتیبانی شده توسط NFT بستگی دارد. خوشبختانه لیست ارزهای NFT بسیار زیاد است و در این مورد محدودیت چندانی ندارید.

شما می‌توانید ارزهای دیجیتالی را با استفاده از کارت‌های اعتباری در پلتفرم‌هایی مثل کوین بیس، کراکن و حتی پی پال و رابین هود خریداری نمایید. پس از خرید ارز دیجیتالی مورد نظر باید آن را از صرافی به کیف پول خودتان منتقل کنید. در هنگام خرید ارزهای دیجیتال باید به کارمزدی که قرار است پرداخت کنید هم توجه نمایید. اکثر صرافی‌ها حداقل یک درصد از معامله صورت گرفته برای خرید ارز دیجیتال را به عنوان کارمزد محاسبه می‌کنند.

لیست والت‌هایی که از NFT پشتیبانی می‌کنند

انتخاب‌های متعددی در این خصوص وجود دارد. در ادامه لیستی از بهترین کیف پول‌هایی که می‌توانید برای خرید و ذخیره توکن‌های NFT مورد استفاده قرار دهید را معرفی می‌کنیم:

  • Alph Wallet
  • Trust Wallet
  • Math Wallet
  • Pillar
  • Enjin
  • MetaMask
  • Coinbase Wallet
  • Guarda Wallet

بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش NFT

پس از اینکه والت مورد نظر را تهیه و شارژ کردید می‌توانید به راحتی انواع پلتفرم‌های خرید و فروش توکن‌ NFT را پیدا کنید. در حال حاضر بزرگترین و محبوب‌ترین بازارها و پلتفرم‌های موجود برای این کار، شامل موارد زیر هستند. درست است که پلتفرم‌های معرفی شده شامل هزاران NFT هستند، اما شما همچنان می‌توانید با توجه به نیاز خود به جستجو در میان پلتفرم‌های دیگر هم ادامه دهید. ضمن اینکه قبل از خرید توکن NFT باید به خوبی در مورد آن تحقیق کنید. زیرا برخی از آثار بدون اجازه هنرمندی که آن را ایجاد کرده است در قالب NFT به فروش گذاشته شده و بعدها باعث دردسرهای حقوقی می‌شوند.

پلتفرم OpenSea.io

این پلتفرم همتا به همتا، خود به عنوان یکی از تهیه کنندگان کالاهای دیجیتال کمیاب و مناسب کلکسیونرها شناخته می‌شود. برای شروع، همه کاری که باید انجام دهید این است که یک حساب کاربری در این پلتفرم ایجاد کنید. شما در این پلتفرم می‌توانید از راه‌های مختلف به جستجوی NFT‌هایی که برای فروش گذاشته شده‌اند بپردازید.

پلتفرم خرید توکن NFT
پلتفرم OpenSea بزرگترین بازارغیرمتمرکز NFT است

پلتفرم Rarible

مشابه OpenSea، پلتفرم Rarible هم یک بازار باز است که به هنرمندان و ایجاد کنندگان آثار مختلف، اجازه فروش توکن NFT می‌دهد. توکن‌های  RARIکه روی این پلتفرم منتشر می‌شوند به صاحبانشان اجازه می‌دهند که ویژگی‌هایی مثل هزینه‌ها و قوانین جامعه را مورد ارزیابی قرار دهند.

پلتفرم خرید و فروش توکن NFT
نمایی از وبسایت پلتفرم Rarible

پلتفرم Foundation

در این پلتفرم، هنرمندان تنها با جمع آوری رای یا دریافت دعوت از دیگر اعضای پلتفرم می‌توانند اقدام به فروش آثارشان در قالب NFT کنند. منحصربه‌فرد بودن اعضای این پلتفرم و همچنین هزینه ورودی آن (الزام به خرید توسط هنرمندان جهت استخراج NFT)، به این معنی است که احتمالا با آثار هنری با کیفیت‌تری در این پلتفرم روبرو شویم.

به عنوان مثال، کریس تورس خالق گیف معروف Nyan Cat، اثر خود را در پلتفرم Foundation به فروش گذاشت. علاوه بر این، آثار به فروش گذاشته شده در این پلتفرم از قیمت بالاتری هم برخوردار هستند. البته این مساله، مشخصه‌ای منفی برای هنرمندانی که در این پلتفرم عضو هستند به شمار نمی‌آید. زیرا علیرغم قیمت نسبتا بالا، سطح تقاضای این آثار همواره ثابت مانده و حتی در مواردی افزایش داشته است.

به این نکته توجه داشته باشید که فرایند احراز هویت و لیست کردن NFTها در همه پلتفرم‌ها به یک شکل نیست. برخی از آنها در این زمینه سخت‌گیری بسیار بیشتری دارند. به عنوان مثال، پلتفرم‌های OpenSea و Rarible نیازی به احراز هویت مالک NFT برای لیست کردن آن ندارند. به نظر می‌رسد بحث حمایت از خریداران در این پلتفرم‌ها تا حدودی غیر مدون و سلیقه‌ای است. بنابراین هنگام خرید توکن NFT بهتر است نهایت دقت را انجام داده و ریسک‌های احتمالی را در نظر داشته باشید.

آیا باید توکن NFT بخریم؟

پاسخ این سوال به خودتان بستگی دارد. از آنجایی که توکن‌های NFT از آینده نامعلومی برخودار هستند، تا حدودی خریدشان ریسک به حساب می‌آید. هنوز آنقدر از عمر این توکن‌ها نگذشته است که بتوان قضاوت و البته پیش بینی درستی راجع به آن داشت. از آنجایی که توکن‌های NFT بسیار جدید هستند بهتر است تنها درصدی از دارایی خود را برای سرمایه گذاری روی آن اختصاص دهید.

به عبارت دیگر، سرمایه گذاری در توکن‌های NFT تا حد زیادی به تصمیم شخصی خودتان بستگی دارد. اگر پول کافی در اختیار دارید و اثری هنری نظرتان را جلب کرده است می‌توانید از این توکن‌ها استفاده کنید. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که ارزش یک NFT به میزان میل اشخاص دیگر برای خرید و پرداخت پول برای آن بستگی دارد. در واقع تقاضا، قیمت یک توکن NFT را مشخص می‌کند. پس شاخص‌های تکنیکال یا عوامل اقتصادی که معمولا روی قیمت سهام تاثیر دارند، هیچ اثری روی قیمت توکن‌های NFT ندارند.

همه این نکات به این معنی هستند که ممکن است ارزش یک NFT کمتر از مقداری شود که شما برای آن پرداخت کرده اید. از سوی دیگر هم این امکان وجود دارد که با کاهش علاقه به یک NFT، دیگر قادر به فروش دوباره آن با قیمت دلخواه خود نباشید.

در برخی از کشورها، NFTها هم مشمول مالیات بر سود سرمایه می‌شوند. به خاطر داشته باشید که ممکن است هزینه مالیات ارزهای دیجیتالی که برای خرید NFT استفاده می‌کنید هم به مرور زمان بالاتر برود. بنابراین همواره باید به قوانین مالیاتی در این خصوص هم توجه کرده و تا حد امکان با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

نحوه ساخت و فروش توکن NFT

هر کسی می‌تواند به ساخت توکن NFT پرداخته و آن را به فروش برساند. همه چیزی که برای این کار نیاز است یک کیف پول دیجیتالی، خرید ارز دیجیتال به مقدار مورد نیاز (مثل اتریوم)، تبدیل محتوا به یک NFT و در نهایت فروش آن است. شما به عنوان صاحب NFT قادر به مشخص کردن ویژگی‌هایی همچون شرح کار یا قیمت پیشنهادی آن هستید. اکثر NFTها با استفاده از ارز دیجیتال اتریوم خریداری می‌شوند. با این وجود این توکن‌ها را می‌توان به هر کدام از توکن‌های موسوم به ERC-۲۰ خریداری کرد.

کجا می‌توان NFTها را فروخت؟

شما می‌توانید اثر تولید شده توسط خودتان را در یکی از پلتفرم‌هایی که معرفی شد به فروش برسانید. برای این کار، باید محتوای مورد نظرتان را در پلتفرم انتخابی‌تان آپلود کنید. سپس مطابق دستورالعمل‌های مطرح شده در هر پلتفرم پیش بروید تا در نهایت یک توکن NFT مخصوص محتوای خود داشته باشید. نیک پرداخت این خدمت را برای شما فراهم کرده است و برای ورود به صفحه خرید و فروش NFT در نیک پرداخت کافی است روی این لینک کلیک کنید.

خرید NFT

با ارزش‌ترین NFT‌های بازار

همانطور که گفته شد NFTهای بسیار زیادی در بازار وجود دارند. در این میان بعضی از NFTها با قیمت‌های بسیار گزافی به فروش می‌رسند. در این بخش از مطلب قصد داریم به مرور با ارزش‌ترین NFTهایی که تا زمان نوشتن این مطلب به فروش رفته‌اند بپردازیم.

تابلوی EVERYDAYS اثر مایک وینکلمان

هنرمندی به نام مایک وینکلمان که با عنوان بیپل (Beeple) هم شناخته می‌شود توانست اثر هنری خود را با قیمت بیش از ۶۹ میلیون دلار به فروش برساند. قیمتی که این اثر را تا امروز تبدیل به باارزش ترین NFT بازار کرده است. نکته جالب این است که فروش این اثر در فضای غیر آنلاین و در یک حراجی به نام کریستی صورت گرفته است.

قیمت ابتدایی اثر، ۱۰۰ دلار بود. ولی با رقابتی که بر سر تصاحب آن صورت گرفت، قیمتش در نهایت به ۶۹/۳ میلیون دلار رسید. شاید به نظرتان این قیمت برای خریدن یک اثر دیجیتالی بسیار زیاد به نظر برسد. ولی با انقلابی که در فناوری شاهد هستیم، شاید به زودی نقاشی‌های دیجیتالی جای نقاشی‌های فیزیکی را در بازار بگیرند. این اثر با نام کامل  Everydays: the First ۵۰۰۰ Days، در واقع ترکیبی از ۵ هزار اثر ایجاد شده توسط بیپل است که در ۵ هزار روز متوالی طی سال‌های مختلف ایجاد شده‌اند.

پرفروش‌ترین توکن NFT تاریخ
این اثر دیجیتالی عنوان ارزشمندترین توکن NFT تاریخ را به خود اختصاص داده است

کریپتوپانک شماره ۳۱۰۰

کریپتوپانک‌ها تصاویر کوچک پیکسلی هستند که به صورت الگوریتمی تولید شده‌اند. این تصاویر از اولین NFTهای بازار هستند که حالا پس از محبوب شدن این توکن‌ها، از ارزش بسیار بالایی برخوردار شده‌اند. به طور کلی فقط ۱۰ هزار توکن منحصر بفرد مربوط به پروژه کریپتوپانک وجود دارد که اکثر آن‌ها نمایی از تصویر یک انسان هستند. از بین آن‌ها توکن شماره ۳۱۰۰ توانسته است با قیمت ۷/۵۸ میلیون دلاری به عنوان دومین NFT گران قیمت بازار شناخته شود.

فروش کریپتوپانک در قالب توکن NFT
کریپتوپانک‌ها تصاویر پیکسلی ۲۴*۲۴ هستند که با استقبال زیادی روبرو شده‌اند

 کریپتوپانک شماره ۷۸۰۴

سومین NFT ارزشمند موجود در لیست مشهورترین توکن‌های NFT فروخته شده هم یک کریپتوپانک است. قیمت این کریپتوپانک ۷/۵۷ میلیون دلار است. این کریپتوپانک نشان دهنده یک موجود فضایی به همراه یک کلاه لبه دار و یک پیپ در دهان است.

Crossroads اثر مایک وینکلمان

Crossroads کلیپی طراحی شده توسط این هنرمند مشهور است که توانسته است تا کنون جایگاه چهارم را در این لیست به خود اختصاص دهد. قیمت این اثر، ۶/۶ میلیون دلار است. جالب است که بدانید فروش این NFT تنها چند روز قبل از فروش رکوردشکن تابلوی EVERYDAYS صورت گرفت.

توئیت جک دورسی

موسس توئیتر، جک دورسی، اولین توئیت خود را در قالب یک NFT و با قیمت ۲/۹ میلیون دلار به فروش رسانده است. این توئیت در تاریخ مارس سال ۲۰۰۶ ارسال شده است و حالا با افزایش محبوبیت این پلتفرم، تبدیل به توئیتی بسیار با ارزش و نمادین شده است. دورسی اعلام کرد که عواید حاصل از فروش این NFT به بیت کوین تبدیل شده و جهت اهداف خیرخواهانه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

فروش توئیت در قالب توکن NFT
اولین توئیت جک دورسی، موسس توئیتر که تبدیل به یکی از گرانترین NFTها شد

ترندهای حوزه NFT

رونق بازار ارزهای دیجیتال باعث تشکیل جمعیت جدیدی از میلیونرها در دنیا شده است. افرادی که حالا به دنبال دارایی‌های دیجیتال دیگری هستند تا بتوانند با سرمایه گذاری در آنها به ثروت خود بیفزایند. در این میان به نظر می‌رسد که NFT می‌تواند بهترین انتخاب برای آنها باشد.

حجم کلی معاملات توکن‌های NFT تا دسامبر سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲ میلیون دلار بود. اما این مقدار در مارس سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسید. بهترین پروژه‌هایی که در حوزه NFT مشغول هستند معمولا به فروش موارد منحصربفرد و با تیراژ محدود علاقه نشان می‌دهند. از جمله موارد پر طرفدار در این حوزه باید به هنر دیجیتالی، موسیقی، کارت‌های تجاری و دیگر کالاهای کلکسیونی که عموما قیمت‌های چشمگیر دارند اشاره کنیم.

پروژه‌های جدید NFT نه تنها راهی نو برای فروش کالاها و محصولات دیجیتالی هستند بلکه می‌توان از آن‌ها به عنوان مسیری جهت ثبت و حفظ مالکیت بر آثار هم استفاده کرد. این موضوع از آن جهت که در دورانی قرار داریم که به راحتی می‌توان به کپی و اشتراک گذاری انواع آثار دیجیتالی اقدام کرد اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. حالا تولیدکنندگان و خریداران نسخه اصلی یک اثر می‌توانند از آن به بهترین نحو سود ببرند.

پروژه‌های مطرح NFT

در ادامه به معرفی بهترین پروژه‌های NFT که احتمالا آینده درخشانی دارند می‌پردازیم.

پروژه WAX (Worldwide Asset eXchange)

WAX یک بازار غیرمتمرکز همتا به همتا برای معامله توکن‌های NFT است. در این پروژه از الگوریتم اجماع اثبات سهام به صورت تفویض شده (DPoS) جهت حفظ امنیت استفاده می‌شود. توسعه دهندگان می‌هوانند از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، بازی‌ها و بازارهای موجود در این پلتفرم استفاده کنند.

توکن WAX بر اساس اتریوم ساخته شده و کاربران می‌توانند با استیکینگ توکن‌های خود جهت تامین لیکوئیدیتی، این توکن را به عنوان پاداش دریافت کنند. توکن WAX قابل معامله در صرافی‌هایی مثل هوبی، بیترکس و بانکور است. ضمن اینکه می‌توان آن را در همه کیف پول‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند ذخیره کرد.

پروژه CryptoKitties

این پروژه در سال ۲۰۱۷ توسط آزمایشگاه developer Dapper Labs معرفی شد. پروژه ‌ای که توانست NFTها را بیش از پیش وارد جریان اصلی بازار کند. پروژه CryptoKitties در نوع خود اولین پروژه‌ای بود که از استاندارد ERC-۷۲۱ استفاده کرد که امکان کار با دارایی‌های دیجیتالی منحصربه‌فرد را فراهم می‌کرد.

در بازی CryptoKitties بازیکنان می‌توانند به خرید و فروش گربه‌های جازی در ازای سودی که در شبکه اتریوم دریافت می‌کنند بپردازند. توکن‌های CryptoKitties هم غیر قابل معاوضه بوده و هر کدام از آن‌ها نمایانگر یک گربه دیجیتالی خاص هستند. استفاده از فناوری NFT در این بازی موجب افزایش استقبال از آن شد. به طوری که میزان معاملات آن در سال ۲۰۱۸ به بیش از یک میلیون تراکنش در روز رسید.

پلتفرم ساخت بازی با توکن NFT
نمایی از اپلیکیشن پلتفرم cryptokitties

پروژه Enjin

این پروژه در سال ۲۰۰۹ به منظور توسعه یک شبکه بازی تاسیس شد. در سال ۲۰۱۷ ارز دیجیتال آن تحت عنوان ENJ منتشر شد. سپس هدف آن به توسعه اکوسیستمی مبتنی بر بلاکچین برای NFTها تغییر پیدا کرد. در حال حاضر بیش از ۴۰ توسعه دهنده بازی از پلتفرم Enjin برای ساخت و توسعه بازی‌های مختلف استفاده می‌کنند.

Enjin به اکوسیستمی از محصولات دیجیتالی یکپارچه برای انجام معاملات و همچنین بازی‌های پولی تبدیل شده است. توسعه دهندگان می‌توانند از ارز دیجیتال این پلتفرم برای توکنیزه کرده آیتم‌های درون بازی روی بلاکچین اتریوم استفاده کنند. جالب است بدانید که در ماه مارس ۲۰۲۱، این رمزارز توانست به بالاترین ارزش بازار در میان همه NFTها دست پیدا کند.

پروژه توکن NFT
از پلتفرم Enjin برای ساخت و توسعه بازی‌های پولی و مبتنی بر NFT استفاده می‌شود

پروژه Decentraland

این پلتفرم یک دنیای مجازی غیرمتمرکز و قدرت گرفته از بلاکچین اتریوم است که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. کاربران این پلتفرم می‌توانند محتوا و اپلیکیشن‌های مدنظرشان را روی آن ایجاد کنند. همچنین قادر به خرید وسایل موجود در این دنیای مجازی، ایجاد انواع آواتارهای سفارشی سازی شده، مشارکت در تصمیم گیری‌ها و همچنین معامله کلکسیون‌های دیجیتالی هستند.

کاربران برای اینکه بتوانند به این امکانات دسترسی داشته باشند نیاز به توکن‌هایNFT خواهند داشت. انها از طریق یک مرورگر وب به کیف پول خود وصل می‌شوند تا آواتار خود را راه‌اندازی کنند. این آواتار یک پاسپورت مجازی که نشان دهنده هویت مجازی کاربر خواهد بود دریافت می‌کند. Decentraland از توکن خود تحت عنوان MANA استفاده می‌کند. این توکن را می‌توان از صرافی‌های دیجیتال خریداری نمود. کاربران پلتفرم می‌توانند با استفاده از این توکن‌های NFT به خرید آیتم‌های درون بازی بپردازند.

پروژه Rarible

Rarible یک بازار NFT برای معاملات کلکسیون‌های کمیاب است که در سال ۲۰۲۰ تاسیس شد. این پلتفرم از انواع دارایی‌های دیجیتالی شامل هنر، موسیقی و … پشتیبانی می‌کند. فرایند ایجاد NFTها که minting نامیده می‌شود از طریق یک کیف پول اتریوم صورت می‌گیرد. Rarible با معرفی توکن حاکمیتی خود به نام RARI توانست توجهات بسیاری را به خود جلب کند. از این توکن‌ها بیشتر در حوزه دیفای استفاده می‌شود. Rarible توانسته است راه‌هایی برای ادغام NFTها با دیفای نشان دهد.

پروژه NBA Top Shot

جذابیت NFTها باعث شد که حتی اتحادیه ملی بسکتبال (NBA) هم به آن ورود پیدا کند. این اتحادیه به همراه Dapper Labs به معرفی یک اپلیکیشن رسمی مبتنی بر بلاکچین جهت ترید کلکسیون‌ها پرداخت. این اپلیکیشن روی بلاکچین Flow ساخته شده است. NFTهای Top Shot شامل ویدیوهایی از لحظات خاطره انگیز بازی‌ها است. ضمن اینکه شامل آمار بازیکنان و اطلاعاتی درباره تاریخچه معاملات هر NFT هم است.

لیگ بسکتبال و توکن NFT
اتحادیه ملی بسکتبال (NBA) هم اقدام به انتشار یک اپلیکیشن بر مبنای NFT کرده است

پروژه OpenSea

OpenSea در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد و طی این مدت توانست به بزرگترین بازارغیرمتمرکز NFT تبدیل شود. در حال حاضر بیش از ۵۰ دسته از دارایی‌های مختلف جهت معاملات NFT در این پلتفرم قرار گرفته است. این پلتفرم به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد که برای دارایی‌های دیجیتالی خود اقدام به ایجاد بازار روی شبکه اتریوم کنند.

پروژه Ethereum Name Service

این پروژه که به اختصار ENS نامیده می‌شود در واقع یک پلتفرم نامگذاری دامنه است که در سال ۲۰۱۷ روی بلاکچین اتریوم منتشر شد. نام‌های دامنه غیر قابل معاوضه هستند. به همین دلیل می‌توان آنها را در بازارهای NFT ادغام کرد. کاربران می‌توانند ارز دیجیتال، NFT یا توکن دلخواهشان را برای نام دامنه مدنظرشان خریداری نموده و از این طریق، وبسایتی امن و غیرمتمرکز داشته باشند. در حال حاضر بیش از ۲۳۸ هزار نام دامنه با بیش از ۷۱ هزار مالک در این پلتفرم ثبت شده است.

پروژه اتریوم با توکن NFT
نام‌های دامنه هم مثل توکن‌های NFT غیر قابل معاوضه هستند

پروژه Oxcert

Oxcert یک رابط کاربری برنامه نویسی است که به توسعه دهندگان اجازه ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را با استفاده از NFTها می‌دهد. هدف این فریمورک ساده‌سازی فرایند استفاده از NFTها روی بلاکچین جهت کاهش زمان توسعه است.

آینده توکن‌های NFT

یک نکته واضح و روشن درباره توکن‌های NFT این است که آینده بسیار روشنی در انتظار آن‌ها است. ارزش کلی بازار این توکن‌ها در پایان سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱۰۰میلیون دلار رسیده است. متخصصان کسب و کارهای مبتنی بر ارز دیجیتال پیش بینی کرده‌اند که NFTها می‌توانند نقطه ورود ۴۰ درصد از کاربران جدید دنیای رمزارزها باشند.
با توجه به نزدیک شدن ارزش بازار بخش‌های مالی غیرمتمرکز به رقم ۴ میلیارد دلار، می‌توان امیدوار به جهش عظیم توکن‌های NFT در سال‌های پیش رو بود.

آمار ارزش بازار توکن NFT
آماری از ارزش رو به رشد توکن‌های NFT

فروش توکن NFT در نیک پرداخت

در این مطلب به بررسی جامع توکن غیرمثلی NFT و مرور کاربردهای آن پرداخته شد. احتمالا با خواندن این مطلب ترغیب به استفاده از امکانات و ویژگی های این توکن‌ها در جهت کسب درآمد یا اهداف دیگر افتاده‌اید. ما در نیک پرداخت آماده هستیم تا به شما در خصوص ساخت و فروش NFT کمک کنیم. پس اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در این خصوص دارید حتما با همکاران ما تماس بگیرید. ضمن اینکه در نیک پرداخت می‌توانید به راحتی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیز بپردازید.

ساخت NFT

مبع: apptunix، capital، forbes، creativebloq

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست