آشنایی با Mainnet و Testnet؛ دو فاز حیاتی توسعه‌ی بلاکچین

آشنایی با Mainnet و Testnet؛ دو فاز حیاتی توسعه‌ی بلاکچین

تست نت و مین نت، دو فاز بسیار مهم در توسعه و اجرای یک پروژه بلاکچین هستند. با گسترش تکنولوژی بلاکچین، این صنعت روز به روز افراد و شرکت‌های بیشتری را به سوی خود جلب می‌کند. امروزه به جایی رسیده‌ایم که هر صنعتی به دنبال ورود به بلاکچین و در اختیار داشتن یک شبکه اختصاصی از آن است. با این حال پیاده‌سازی یک بلاکچین کار آسانی نیست. مراحل زیادی پیش از شروع به‌کار بلاکچین در تست‌نت انجام می‌شوند. در این مقاله با عملکرد و تفاوت‌های Testnet و Mainnet آشنا خواهیم شد.

تست نت (Testnet) چیست؟

تست نت (Testnet) یک شبکه بلاکچین برای تست شبکه اصلی پیش از عرضه است. در این شبکه همه‌ی توسعه‌دهندگان، از برنامه‌نویس‌ها تا طراحان، پروژه را اجرا و تست می‌کنند. با این کار عملکرد شبکه بلاکچین پیش از انتشار عمومی بررسی و باگ‌ها رفع می‌شوند.

برای مثال زمانی که یک شرکت قصد دارد یک بلاکچین را ارائه دهد که در آن می‌توان ارز دیجیتال را ارسال یا دریافت کرد، به منظور جلوگیری از هرگونه مشکل، یک تست نت اجرا می‌شود. این تست نت یک شبیه‌ساز برای شبکه یا پروتکل اصلی بلاکچین است که از همان تکنولوژی و ابزارهای اصلی استفاده می‌کند. بنابراین پیش از عرضه رسمی، عملکرد، باگ‌ها و مسائل امنیتی بررسی و رفع می‌شوند تا هیچ مشکلی برای انتقال یا دریافت ارزهای دیجیتال وجود نداشته باشد.

بسیاری از شرکت‌ها و افرادی که قصد عرضه‌ی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را دارند، ابتدا پروتکل خود را با تست نت بررسی می‌کنند. همچنین توسعه‌دهندگان بلاکچین پیش از عرضه‌ی یک قابلیت جدید، آن را در تست نت امتحان و سپس به شبکه اصلی منتقل می‌کنند.

موارد استفاده‌ی تست نت چیست؟

  • توسعه‌، بررسی و آپگرید اپلیکیشن
  • بررسی امنیت و آسیب‌پذیری
  • بررسی مقیاس‌پذیری و بارگزاری اپلیکین
  • بررسی عملکرد شبکه در هنگام حضور کاربران
  • بررسی قابلیت سازگار پذیری و فورک شبکه

مراحل توسعه‌ی تست نت و مین نت

مین نت (Mainnet) چیست؟

مین نت (Mainnet) همان شبکه اصلی با عملکرد درست بلاکچین است. جایی که تمام تراکنش‌ها و انتقال داده‌ها انجام می‌شوند. در این شبکه تمام دارایی‌ها و عملکرد شبکه از فاز تست خارج می‌شوند و دارای ارزش واقعی هستند.

در مین نت، تمام تراکنش‌هایی که در شبکه بلاکچین وجود دارند اجرا می‌شوند. توسعه‌دهندگان پس از اتمام فاز تست نت و بررسی تمامی عملکردهای شبکه، حالا با خیال راحت شبکه اصلی بلاکچین را منتشر می‌کنند. همانقدر که تست نت برای جلوگیری از هرگونه باگ یا حفره‌‌های امنیتی ضروری است، مین نت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

به زبان ساده، بدون مین نت یک بلاکچین مانند یک طرح خام است که به درستی اجرا نمی‌شود.

از مهم‌ترین مزایای مین نت می‌توان به ایجاد اعتبار و اثبات پیشرفت شبکه اشاره کرد:

ایجاد اعتبار: یک پروژه‌ی بلاکچین زمانی که دارای مین نت باشد، از اعتبار بیشتری برخوردار است. وجود این بخش به کاربران نشان می‌دهد که با یک اکوسیستم زنده و پویا طرف هستند که می‌توانند در آن تعامل داشته باشند.

اثبات پیشرفت و شفاف‌سازی: بلاکچین یک فضایی برای دسترسی به تراکنش‌ها برای تمام مردم است. کاربران با این قابلیت می‌توانند وضعیت تراکنش‌ها و هر فعالیتی رل که در شبکه دارند، به طور شفاف مشاهده کنند.

موارد استفاده‌ی مین نت چیست؟

  • تراکنش‌های کریپتوکارنسی
  • قراردادهای هوشمند
  • امورمالی غیرمتمرکز
  • گیمینگ و NFT
  • مدیریت زنجیره‌ی تامین
  • مدیریت شناسایی کاربران

تفاوت میان تست نت (Testnet) و مین نت (Mainnet)

همانطور که از نام و معنی این دو پیداست، در تست نت ما به بررسی عملکرد شبکه می‌پردازیم تا مین نت که شبکه اصلی است، عملکرد درست را به کاربران ارائه دهد. در جدول زیر می‌توان با تفاوت عملکرد Testnet و Mainnet آشنا شد:

تفاوت تست نت (Testnet) و مین نت (Mainnet)

سخن پایانی

مین نت و تست نت دو فاز بسیار حیاتی برای اکوسیستم بلاکچین هستند. در مین نت با محیط واقعی شبکه مواجه هستیم که تراکنش‌ها در آن انجام می‌شوند و دارای ارزش هستند. در حالی که تست نت یک زمین بازی امن برای توسعه دهندگان است تا شبکه خود را بسازند یا ویژگی‌های جدید را در آن تست کنند.

پیشنهاد نیک پرداخت

ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست