سرور مجازی چیست؟ معرفی انواع و کاربردهای VPS

سرور مجازی چیست؟ معرفی انواع VPS و کاربردهای آن

سرورهای مجازی یا VPS اولین انتخاب برای افراد یا کسب و کارهایی هستند که برای رشد کار خود از طریق یک وبسایت مطمئن، به آن نیاز دارند. در این مقاله ما با سرور مجازی، انواع آن و کاربردهایش آشنا خواهیم شد.

سرور مجازی یا VPS چیست؟

سرور خصوصی مجازی (‌Virtual Private Server) یک محیط مجازی است کاربران را قادر می‌سازد تا سایت‌های خود را روی آن پیاده‌سازی کنند. این سرورهای مجازی روی یک سرور فیزیکی که در اختیار شرکت‌های هاستینگ قرار دارد اجرا می‌شوند.

هدف از ارائه‌ی این نوع سرورهای مجازی، دسترسی به کاربران و شرکت‌هایی است که قصد ایجاد یک سایت با ورودی متوسط  رو به بالا دارند. چرا که هزینه‌ی آن نسبت به سرورهای اختصاصی کمتر است. در حالی که سرور فیزیکی شرکت هاستینگ چندین و چند سرور مجازی را اجرا می‌کند، اما هر کدام از آن‌ها نسبت به خواست مشتری دارای سبستم عامل، منابع و شخصی‌سازی‌های خاص خود هستند.

سرور مجازی چه کاربردهایی دارد؟

  • میزبانی سایت: همانطور که مشخص است، از مهم‌ترین کاربردهای VPS می‌توان به راه‌اندازی یک وبسایت اشاره کرد. در حقیقت با یک VPS حتی می‌توان چندین سایت مختلف را بدون کاهش عملکرد اجرا کرد.
  • اجرای اپلیکیشن: VPS این تضمین را می‌دهد که بتوانید اپلیکیشن‌های خود را در محیطی امن اجرا کنید. از آن جایی که VPS منابع قابل شخصی‌سازی را در اختیارتان قرار می‌دهد، بنابراین اپلیکیشن شما با ثبات و عملکرد مورد نیاز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
  • سرور بازی و گیم: به عنوان یک گیمر، با در اختیار داشتن VPS می‌توانید یک سرور اختصاصی بازی آنلاین داشته باشید. به این طریق می‌توانید به طور خصوصی یک سرور میزبان برای بازی‌هایی از جمله Call of Duty، SCGO یا حتی World of Warcraft داشته باشید.
  • سرویس VoIP: با استفاده از این تکنولوژی، می‌توانید با دیگران از طریق اینترنت ارتباط داشته باشید. به زبان ساده VoIP یک سرویس تلفن اینترنتی است که می‌توان حتی از طریق آن با شماره‌های واقعی در تماس بود.

VPS برای چه کسای مناسب است؟

VPS برای چه کسای مناسب است؟

سرورهای مجازی برای طیف وسیعی از کاربران، فریلنسرها و کسب و کارهاست. چه یک توسعه‌دهنده‌ی وب باشید، یک فروشگاه آنلاین دارید یا حتی اگر یک استارتاپ راه‌ انداخته‌اید، سرور مجازی مناسب شما خواهد بود. برخی از مهم‌ترین کاربرهای VPS عبارت‌اند از:

  • کسب و کارهای رو به رشد: کسب و کارهایی که به تازگی ورودی سایت‌شان بالا رفته و به تعداد مشتری‌های آن‌ها افزوده شده، با کمک VPS می‌توانند سایتی با قابلیت مقیاس‌پذیری داشته باشند. چرا که سایت این کسب و کارها با افزایش تقاضا باید قادر به پذیرش هرچه بیشتر مشتریان باشد.
  • توسعه دهندگان: سرورهای مجازی این فضا را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کنند تا پیش از اجرای اپلیکیشن‌ها یا وبسایت‌های خود، آن را در این محیط تست کنند. با این کار می‌توانند باگ‌ها را پیش از انتشار رسمی، شناسایی و رفع کنند.
  • فروشگاه‌های آنلاین: فروشندگان علاوه‌بر اینکه با داشتن یک وبسایت کارآمد می‌توانند فروش بهتری را تجربه کنند، باید از نظر امنیتی هم مطمئن باشند. چرا که اطلاعات مشتریان در این سایت‌ قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های مهم VPS، امنیت قابل قبول است.
  • سرویس پشتیبان‌گیری: در هر کسب و کاری که باشید، اطلاعات شما قطعا ارزشمند است. یکی از بهترین روش‌هایی که حفظ اطلاعات و داده‌های شما را تامین می‌کند، سرورهای مجازی VPS است.

انواع VPS

  • سرورهای مجازی مدیریت شده: مهم‌ترین ویژگی این نوع VPS، برعهده گرفتن مدیریت سرورها توسط خود ارائه‌ دهنده‌ی هاستینگ است. از این طریق کاربران می‌توانند روی محتوا و سایت خود تمرکز کنند.
  • سرورهای مجازی مدیریت نشده: در این نوع VPS مدیریت کل سرور با خود کاربر است که از جمله می‌توان به نسبت نرم‌افزار، آپدیت‌ها و سطح امنیت اشاره کرد.
  • سرورهای ابری: این نوع VPS با کمک تکنولوژی ابری، اجازه می‌دهد تا میزبان از مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالا برخوردار باشد.

آیا سرور مجازی VPS با سرور اختصاصی و سرور اشتراکی متفاوت است؟

یک سرور مجازی یا VPS، دقیقا نقطه‌ی وسط سرور اختصاصی و اشتراکی است. در این نوع سرور شرکت هاستینگ مقدام مشخصی از منابع یک سرور فیزیکی را در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین با کمک این سرور شما از برخی مزایای مشترک با سرور اختصاصی بهره‌مند می‌شوید. از جمله این مزایا می‌توان به سیستم عامل، اپلیکیشن‌ها و دسترسی‌ها نام برد که با قیمتی به مراتب بهتر نسبت به سرور اختصاصی در اختیارتان قرار می‌گیرند.

اما در یک سرور اشتراکی، چندین و چند کاربر از یک سرور فیزیکی به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند. بنابراین قدرت محاسباتی برای سایت‌های میزبان شما کاسته می‌شود. در نقطه‌ی مقابل، سرور اختصاصی یک سرور فیزیکی را به طور تمام و کمال در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین تمام قدرت محاسباتی آن برای شماست.

بهترین شرکت‌های ارائه دهنده‌ی سرورهای مجازی

در حال حاضر بهترین و پرطرفدارترین شرکت‌های ارائه‌ی هاستینگ و سرورهای مجازی عبارت‌اند از:

  • Hetzner
  • Digital Ocean
  • One Provider
  • Open Provider
  • OVH
  • LeaseWeb
  • BlueVPS

خرید سرور مجازی با نیک پرداخت

برای خرید مستقیم و بدون دردسر سرورهای مجازی از این هاستینگ‌ها، می‌توانید با استفاده از خدمات خرید امن و اختصاصی هاست و سرور نیک پرداخت استفاده کنید. با این خدمات شما از پشتیبانی ۲۴ ساعته، خدمات ویژه برای شرکت‌ها و ارائه‌ی قیمت لحظه‌ای برخوردار خواهید شد.

 

هاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست