ارزیابی مدرک تحصیلی WES

نحوه پرداخت هزینه ارزیابی مدرک تحصیلی WES

ارزیابی مدرک تحصیلی WES از جمله مراحلی است که هر دانشجو یا دانش‌آموزی که می‌خواهد، پذیرش تحصیلی یا کاری در کانادا یا آمریکا را دریافت کند، پشت سر می‌گذارد. تمامی متقاضیانی که می‌خواهند به کشورهای کانادا یا ایالات متحده آمریکا بروند و در حوزه‌های آموزشی، تحصیلی یا کاری مشغول شوند، نیاز دارند مدارک تحصیلی خود را معادلسازی کنند. این معادلسازی، یک عملیات بسیار حساس و پیچیده است که توسط سیستم آموزشی این ۲ کشور انجام نمی‌شود؛ دلیل این کار هم این است که موسسات غیر انتفاعی، مستقل و غیر دولتی وجود دارند که خدمات اعتبارسنجی یا ارزش‌دهی را ارائه می‌دهند. موسسه WES یکی از همین موسسات است که دفتر مرکزی آن هم‌ اکنون در دو شهر نیویورک سیتی و تورنتو واقع شده است. یکی از روش‌های دریافت پذیرش تحصیلی یا مهاجرت به کشور کانادا دریافت تاییدیه موسسه WES است.

بسیاری از متقاضیان از جمله دانشجویان، اساتید، دانش‌آموزان و صاحبان مشاغل مختلف برای اعتباردهی و معادل‌سازی مدارک تحصیلی‎شان از خدمات موسسه WES بهره‌مند می‌شوند. اینکه موسسه WES چیست، چرا شما به این مدرک نیاز دارید، انواع آن شامل چه مواردی می‌شوند و مراحل دریافت آن چگونه است، از جمله موضوعات مهم این مقاله هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا تمامی مراحل مهم ارزیابی مدرک تحصیلی در کانادا و نحوه پرداخت هزینه آن را را به صورت گام‌به‌گام سرح دهیم.

ارزیابی مدرک تحصیلی WES
برای پرداخت هزینه‌ها در سایت WES کلیک کنید

موسسه WES چیست؟

واژه WES مخفف عبارت کامل World Education Services است که ترجمه آن به فارسی معادل عبارت «خدمات آموزش جهانی» خواهد بود. این موسسه، یک مرکز غیر اتنفاعی و غیر دولتی مستقر در ۲ کشور ایالات متحده آمریکا و کانادا است که به صورت اختصاصی، معادل‌ سازی مدارک تحصیلی را انجام می‌دهد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، ارزیابی مدرک تحصیلی WES با توجه به چه مکانیزیمی انجام می‌شود؛ پاسخ به این سوال مهم را باید در مراکز آموزشی آمریکای شمالی جست‌وجو کرد که مدارک تحصیلی ارائه‌ شده از جانب آن‌ها به موسسه WES فرستاده می‌شود. برای مثال، اگر شما بخواهید برای ادامه تحصیل یا استخدام به واسطه اعتبار تحصیلی خود در آمریکا یا کانادا مشغول شوید، باید مدرک تحصیلی خود را در موسسه WES اعتبار ببخشید.

این موسسه در سال ۱۹۷۴ در نیویورک سیتی ایالات متحده آمریکا تاسیس شد و ستاد مرکزی آن در هر ۲ شهر نیویورک سیتی و تورنتو قرار دارد. نکته جالب در مورد ارزیابی مدرک تحصیلی WES این است که علی‌رغم پذیرش اعتبار این مدارک توسط بیش از ۲۵۰۰ موسسه آموزشی در سرزمین‌های آمریکای شمالی، ارائه این مدرک به منزله تاییدیه نهایی نیست و صرفا یک ابزار برای مشاوره بهتر جهت پذیرش متقاضی محسوب می‌شود.

چرا نیاز به ارزیابی مدارک تحصیلی توسط WES دارید؟

با توجه به این که کشورهایی مانند کانادا، یک سیستم آموزشی یکپارچه برای ارزیابی مدارک خارجی ندارند، لزوم یک موسسه مستقل برای اعتباردهی به مدارک تحصیلی متقاضیان وجود دارد. از طرفی، ارزیابی مدرک تحصیلی WES برای کارفرمایان یا افرادی که پذیرش‌های کاری یا تحصیلی شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، بسیار مهم است.

اگر می‌خواهید روند پذیرش شما مورد قبول شود، باید مدرک تحصیلی خودتان را اعتبارسنجی کنید و در طی عملیات اعتبارسنجی و ارزیابی توسط موسسه WES، منتظر دریافت دعوت‌نامه باشید. مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد مدرک WES وجود دارد، این است که دریافت پذیرش‌های تحصیلی و کاری در کانادا بدون این مدرک، تقریبا موفقیت‌آمیز نخواهد بود؛ چرا که شما نمی‌توانید اعتبار مدرک تحصیلی خود را سال‌ها برای آن زحمت کشیده‌اید را به موسسات مختلف اثبات کنید.

نکته مهم دیگری که در مورد فایده و ارزش ارزیابی مدرک تحصیلی WES وجود دارد، این است که سیستم اموزشی کشورهای جهان با یکدیگر متفاوت است و ممکن است هر کشور با توجه به استانداردهای خودش، دانشجویان و دانش‌آموزان را پرورش داده باشد. از این بابت، نیاز است که یک موسسه مستقل برای ارزش‌دهی به نمرات و کارنامه‌های تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموزان سرتاسر جهان، از یک استاندارد واحد استفاده کند.

البته درست است که نتایج ارزشیابی این موسسه تنها برای ۲ کشور آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ارزیابی مدرک تحصیلی WES می‌تواند پُلی به سوی مراکز کاری یاموسسات آموزشی کانادا و آمریکا محسوب شود. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که با وجود سال‌ها درس خواندن در دانشگاه‌ها یا مدارس ایران، چرا باید تاییدیه تحصیلی خود را به یک موسسه خارجی بسپارید؛ پاسخ به این پرسش واضح است، چون ارزیابی مدرک تحصیلی WES به این دلیل صورت می‌گیرد که تلاش‌های شما به شکلی شایسته و قابل تقدیر مورد تایید قرار بگیرند تا بتوانید بدون تحمل زحمات اضافه‌تر، در این ۲ کشور مشغول به کار یا ادامه تحصیل شوید.

انواع مختلف گزارش‌های ارزیابی WES

گزارش‌های ارزیابی موسسه WES در ۳ حالت مختلف صورت می‌پذیرند. در ادامه این بخش به صورت مجزا به هر ۳ حالتی که برای گزارش‌های ارزیابی موسسه WES استفاده می‌شوند، اشاره داشته باشیم:

  • نوع اول، ارزیای سند به سند: این نوع از گزارش‌های ارزیابی به نام (Document by Document Evaluation) به صورت اختصاصی برای پذیرش و استخدام در دانشگاه‌های سال اولی صورت می‌پذیرد. بسیاری از دانشجویان از این نوع گزارش برای ارزیابی مدرک تحصیلی WES استفاده می‌کنند.
  • نوع دوم، ارزیابی دوره به دوره: تمامی متقاضیانی که می‌خواهند، نمرات و کارنامه‌های خود را معادل‌سازی کنند، باید از این نوع گزارش به نام (Course by Course with GPA & course-level) استفاده کنند تا موسسه WES به ارزیابی و اعتباردهی مدراک آن‌ها مشغول شود. همچنین، از این نوع گزارش‌ می‌توان برای پذیرش دانشگاه‌های انتقالی، تحصیلات تکمیلی یا کارشناسی ارشد و همچنین هیات‌های صدور مجوز هم استفاده کرد.
  • نوع سوم، گزارش اعتبارسنجی برای مهاجرت یا ارزیابی تحصیلی نوع ECA: همان‌طور که از عنوان این نوع از گزارشات موسسه WES پیداست، برای دریافت پذیرش‌‎ها و دعوت‌نامه‌ها مهاجرتی و همچنین ارزشیابی‌های تحصیلی ECA باید از این نوع خدمات استفاده کرد.

همان‌طور که مشاهده می‌شود، گزارشات و خدماتی که توسط WES ارائه می‌شوند، انواع مختلفی دارند و برای دریافت هرکدام از آن‌ها باید به خوبی بدانید که چه مسیری پیش پای شماست. توجه داشته باشید که در ابتدا باید مسیری که می‌خواهید طی کنید را به خوبی بشناسید و سپس برای دریافت گزارش‌های ارزیابی مدرک تحصیلی در موسسه WES اقدام کنید؛ چرا که هرکدام از گزارشات برای همان خدمات به خصوص طراحی شده‌اند و برای مدارک و روش‌های دیگر جوابگو نخواهند بود.

ارزیابی مدرک تحصیلی WES
موسسه WES گزارشات متعدد و متفاوتی تهیه و ارسال می‌کند که هرکدام برای ارزیابی مدرک تحصیلی به صورت جداگانه ارزیابی می‌شوند.

مراحل درخواست ارزیابی مدرک تحصیلی WES (تصویری)

برای این که بتوانید درخواست خود را به موسسه WES ارسال کنید، در ابتدا لازم است به سایت این موسسه وارد شوید.

  • با ورود به سایت موسسه WES در ابتدا گزینه I Accept در بالای صفحه را انتخاب کنید تا تمامی کوکی‌های سایت برای شما قابل دسترس باشند.
  • حالا در گام دوم لازم است که روی گزینه Get Started که در قسمت سمت راست و پایین صفحه قرار گرفته است، کلیک کنید. به تصاویر زیر نگاه کنید و طبق اسامی، گزینه‌هایی که ذکر شد، مراحل معادلسازی مدرک تحصیلی را پیش ببرید.
ارزیابی مدرک تحصیلی WES
در این بخش باید روی گزینه Get Started کلیک کنید
  • با کلیک کردن روی گزینه Get Started، فرایند ارزیابی مدرک تحصیلی WES شروع خواهد شد. سایت WES در ابتدا به صورت اجمالی و ساده، مراحل دریافت مدرک را به شما نشان خواهد داد.
  • طبق توضیحات سایت، شما باید یک حساب کاربری بسازید و سپس کد ارجاع WES را دریافت کنید.
  • در ادامه، لازم است که مدارک خود را به صورت استاندارد برای موسسه WES بفرستید.
  • در نهایت، گواهی مدرک تحصیلی شما و گزارش‌های مربوط به آن به فایل‌های آماده‌شده، ضمیمه و تحویل داده خواهد شد.
  • پس از انجام تمامی این مراحل، باید روی گزینه Apply Now که در وسط و انتهای صفحه سایت قرار دارد، کلیک کنید.
ارزیابی مدرک تحصیلی WES
روی گزینه Apply Now کلیک کنید
  • در ادامه شما باید اپلیکیشن مناسب و مورد نظرتان را انتخاب کنید و برای این کار باید گزینه ECA Application for IRCC را برگزینید؛ توجه به این مرحله برای ارزیابی مدارک برای مهاجرت و ارسال مدارک به کانادا، الزامی است.
ارزیابی مدرک تحصیلی WES
صفحه مربوط به بخش IRCC در سایت WES
  • با قرار گرفتن فرم تکمیل اطلاعات در صفحه روبه‌روی شما نیاز است تمامی قسمت‌های خالی فرم را به اطلاعات دقیق و کامل، پر کنید.
  • توجه داشته باشید که برای دریافت ارزیابی مدرک تحصیلی WES، نباید در قسمت Middle Name چیزی بنویسید، چون ما ایرانی‌ها اسم میانی نداریم. همچنین فراموش نکنید که در قسمت شماره ارجاع WES، گزینه NO را انتخاب کنید.
  • در نهایت، یک آدرس ایمیل وارد و رمز عبورتان را تعیین کنید؛ ناگفته نماند که مراحل ثبت نام ارزیابی مدرک تحصیلی WES، باید موبه‌مو انجام شود؛ به همین دلیل فراموش نکنید که حداقل یک حرف بزرگ و یک کارکتر در رمز عبورتان تایپ کنید تا مشکلی پیش نیاید.
  • در ادامه همان صفحه اطلاعات تکمیلی، نیاز است که کد پستی و نشانی خود را هم وارد کنید. برای این کار باید آدرس محل سکونت خود را طبق استاندارد بین‎‌المللی (یعنی از آخر به اول) بنویسید؛ یعنی اول پلاک، واحد؛ طبقات، کوی، کوچه، خیابان، بلوار، کمربندی، شهر، استان و کشور. برای وارد کردن دقیق‌تر آدرس بهتر است که از اپلیکیشن گوگل مپ استفاده کنید.

نحوه ارسال مدارک برای ارزیابی مدرک تحصیلی WES

پس از وارد کردن اطلاعات شخصی یا Personal Information، لازم است که برای ارسال مدرک تحصیلی به دانشگاه خارجی به بخش Your Education یا مدرک تحصیلی‌تان وارد شوید. اگر مدرک شما مربوط به دوره‌های دانشگاهی است، مدارک مقاطع قبل را در این بخش وارد کنید. توجه داشته باشید که اگر مدرک تحصیلی خود را از کشور کانادا گرفته‌اید، لازم است که در آن گوشه و در کنار توضیحات مدرک، این قضیه را متذکر شوید. ضمنا توجه داشته باشید که شما باید هرکدام از مدارک مقاطع مختلف را به صورت جداگانه و مجزا وارد کنید؛ این آپشن در قسمت قرار دادن مدارک وجود دارد و بهتر است که همه‌چیز را به درستی چک کنید.

در ادامه، لازم است بدانید که هر شخص باید مدارک تحصیلی خود را برای ارزیابی مدرک تحصیلی WES به صورت جداگانه و مجزا ارسال کند. برای مثال اگر شما قصد دارید که به همراه همسر، دوست، پدر، مادر، فرزند، خواهر، برادر یا هر شخص دیگری برای ارزیابی مدرک تحصیلی WES اقدام کنید، امکان ارسال همه مدارک به صورت یکجا وجود ندارد. برای این که بتوانید به همه دوستان و خانواده خود کمک کنید، لازم است که ارسال مدارک دانشگاه به خارج را به صورت جداگانه برای همه آن‌ها طی کنید.

ارزیابی مدرک تحصیلی WES
در صفحه اکانت خود در WES به بخشی که مربوط به آپلود کردن مدارک تحصیلی است، بروید

مراحل ارزیابی مدارک توسط موسسه WES

پس از آن که همه مراحل فوق را پشت سر گذاشتید، ثبت نام کردید و مدارک را به موسسه WES فرستاید، لازم است منتظر باشید تا مراحل مرور و ارزشیابی مدرک تحصیلی شما توسط موسسه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار بگیرد. موسسه WES در ۲ مرحله متفاوت و مجزا به درخواست‌هایی که برای آن ارسال می‌شود، رسیدگی می‌کند:

  • مرحله اول، پذیرش درخواست متقاضیان: وقتی که درخواست شما به موسسه WES ارسال می‌شود، مسئولان و کارمندان مربوط به بخش ارزیابی، مدارک را از لحاظ کامل بودن زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. در ضمن، آن‌ها بخش پرداخت هزینه‌ها را هم مورد بررسی قرار می‌دهند تا همه‌چیز به صورت کامل انجام شده باشد. در مورد هزینه‌ها هم در ادامه این مقاله به بحث خواهیم نشست.
  • مرحله دوم، تایید شدن مدارک و ادامه ماجرا: اگر موسسه به کامل بودن تمامی مدارک اعتقاد داشته باشد، ارزیابی مدرک تحصیلی WES به سرعت انجام خواهد شد؛ اما اگر مدارک ناقص باشند، یک درخواست تحت عنوان درخواست مدرک یا نواقص پرونده به ایمیل شما ارسال می‌شود تا برای تکمیل کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید. در نهایت اگر موسسه WES، مدارک شما را تایید کند، کپی مدارک و همچنین، درخواست تاییدیه را برای موسسات مورد نظر ارسال می‌کند. زمانی که موسسه WES، مدارک تاییدشده را به موسسات مورد نظر ارسال می‌کند، یک اطلاعیه برای شما می‌فرستد و تا زمان دریافت پاسخ از موسسات مورد نظر، پرونده را متوقف می‌کند. ممکن است که مدت زمان ارزیابی WES در این مرحله کمی طول بکشد.
ارزیابی مدرک تحصیلی WES
ارزیابی مدرک تحصیلی شما باید پیش از اقدام برای ادامه تحصیل یا کار در کانادا باید انجام شود

هزینه خدمات موسسه WES

ارزیابی مدرک تحصیلی WES از هزینه‌های خاص خود برخوردار شده است که پرداختن آن‌ها الزامی است و باید در حین ثبت نام و پیش از ارسال مدارک به موسسه، به صورت کامل پرداخت شده باشند. در ادامه این بخش از مطلب به صورت موشکافانه، هزینه‌های لازم برای درخواست مدرک WES را در اختیار شما قرار خواهیم داد:

هزینه ارزیابی اولیه مدرک (دوره ۷ روزه)

عنوان هزینه (به دلار)
گزارش مدرک به مدرک ۱۰۰ دلار
گزارش درس به درس ۱۶۰ دلار
ارزیابی CPA ۲۰۰ دلار

همچنین، هزینه‌های عمومی دیگری هم وجود دارند که جدا از هزینه ارزیابی‌های اولیه هستند؛ جدول زیر گویای تمامی این هزینه است:

عنوان هزینه (به دلار)
سرویس ۳ روزه ۱۰۰ دلار
سرویس‌های روزانه ۱۹۵ دلار
ارسال با پیک یک روزه (ویژه ایالات متحده و کانادا) ۲۵ دلار
ارسال با پیک دو روزه (ویژه ایالات متحده و کانادا) ۱۵ دلار
ارسال فکس به نشانی‌های آمریکا و کانادا ۵ دلار
ارسال در پاکت مهر و موم شده ۷ دلار
گزارش اضافی (به ازای هر گزارش) ۲۰ دلار

پرداخت هزینه ارزیابی مدرک تحصیلی WES با نیک پرداخت

ارزیابی مدرک تحصیلی WES از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و جدا از این که شما باید تمامی مدارک و اطلاعات شخصی خود را به صورت جزئی و با دقت فراوان ارسال کنید، مراحل پرداخت را هم باید با موفقیت پشت سر بگذارید. بسیاری از مجموعه‌های خارجی، امکان پرداخت مستقیم را ه دلیل تحریم‌های اقتصادی برای کاربران ایرانی متوقف کرده‌اند. بعضی از مجموعه‌های ایرانی که خدمات پرداخت را فراهم کرده‌اند، مالیات و کارمزدهای نامعقولانه‌ای دریافت می‌کنند و نمی‌توان با آن‌ها کنار آمد.

در این میان، مجموعه نیک پرداخت با فراهم کردن بستری مناسب و راحت برای پرداخت انواع هزینه‌ها، این قابلیت را به وجود آورده است که شما متقاضیان عزیز بتوانید، پرداخت ارزیابی مدرک تحصیلی WES را به راحتی با دقت انجام دهید. برای این کار روی لینک پرداخت هزینه آزمون WES کلیک کنید تا همه‌چیز در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

جمع‌بندی

ارزیابی مدرک تحصیلی WES دقیقا شبیه به عملکرد یک موسسه معتبر برای اعتباربخشی یا ارزش‌دهی به مدرک تحصیلی یا مدرک گواهینامه شماست. مدرکی که توسط موسسه بین‌المللی WES به شما اعطا می‌شود، یک مدرک بین‌المللی است که برای استخدام افراد در کشورهای ایالات متحده آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرقی نمی‌کند که شما می‌خواهید به ادامه تحصیل در این ۲ کشور مشغول شوید یا گواهینامه‌ای فنی و معتبر برای خود دریافت کنید؛ قصد و هدف شما هرچه که باشد، ارزیابی مدرک تحصیلی WES می‌تواند به مثابه یک تاییدیه کامل و حرفه‌ای برای شما در نظر گرفته شود.

چنانچه شما هم از جمله دانشجویان، اساتید یا دانش‌آموزانی هستید که قصد ادامه تحصیل در یکی از همین دو کشور را دارید، لازم است که تمامی نمرات و مدارک تحصیلی خود را طبق استانداردهای موسسه WES معادلسازی کنید؛ همچنین جالب است بدانید که ما در این مقاله به صورت تخصصی تمامی مراحل ارزیابی مدرک تحصیلی WES را به صورت تصویری و گام‌به‌گام توضیح دادیم و نحوه پرداخت آسان هزینه ارزشیابی مدارک تحصیلی در کانادا را هم توسط نیک پرداخت به صورت کامل شرح دادیم؛ اکنون از ادامه تحصیل در کشورهای آمریکای شمالی لذت ببرید!

دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست