اپلیکیشن اسلک برای دورکاری

آشنایی با اپلیکیشن اسلک: اتاق جلسه‌ای کاربردی برای فریلنسرها

اگر به عنوان کارمند یا فریلنسر برای یک سازمان یا نهاد به صورت دورکاری مشغول فعالیت هستید یا به طور کلی برای شرکت یا مجموعه‌ای بزرگ و اسم‌ورسم‌دار کار می‌کنید، به احتمال زیاد اسم اپلیکیشن اسلک به گوشتان خورده است. شاید هم از شما خواسته شده تا برای انجام هرچه‌بهتر امور از راه دور و برگزاری جلسات کاری آنلاین، اپلیکیشن اسلک را نصب کنید.

احتمالا کسی فکرش را هم نمی‌کرد، اپلیکیشنی که برای گفت‌وگوهای داخلی کارمندان یک شرکت ساخته شده بود، بعدها به عنوان بستر اصلی ارتباطات و گردش کار برای شرکت‌ها، سازمان‌های خصوصی و غیر انتفاعی تلقی شود. جالب است بدانید که حالا همه نسخه‌های اسلک چه برای Mac چه برای ویندوز، چه برای ios و اندروید ساخته شده است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

اسلک در حالت کلی، یک برنامه پیام‌رسان با امکانات بالا است که به درد هر کارمند دورکار و فریلنسری می‌خورد. اگر شما در حال مطالعه این مطلب هستید، حتما از فضای یکنواخت و محدود پیام‌رسان‌های رایج خسته شده‌اید و می‌خواهید از این حلقه روتین بیرون بزنید. با ما همراه باشید تا مفصل بررسی کنیم که اسلک چیست و چرا باید آن را جایگزین اپلیکیشن‌های تکراری کنیم. بعد از مطالعه این مطلب، این شما هستید که فردا صبح در دفتر رئیستان را می‌زنید و از او می‌خواهید تا تمام جلسات آنلاین را در اپلیکیشن اسلک برگزار کند.

اسلک چیست؟

اپلیکیشن اسلک اساسا یک برنامه پیام‌رسان است که برای ارتباط گرفتن چندین سیستم عامل کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه پیام‌رسان امکانات پیشرفته‌ای دارد که بستر ارتباط گروهی یا تک‌نفره را به راحتی فراهم می‌کند. اپلیکیشن اسلک امکان آپلود و به اشتراک گذاشتن انواع فایل‌ها را در اختیار کاربران می‌گذارد و می‌توان آن را با اپلیکیشن‌های دیگر هم ادغام کرد. اپلیکیشن اسلک در مقام مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، توانایی تنظمیات پیشرفته مثل ایجاد ایموجی‌های سفارشی را هم در اختیار کاربران می‌گذارد.

فضای اپلیکیشن اسلک را به طور کلی باید به عنوان یک چت‌روم در نظر گرفت که در بین همه اعضای یک سازمان یا گروه به اشتراک گذاشته شده است. برای مثال سازمان، شرکت یا گروه کاری شما به عنوان فضای کاری در اپلیکیشن اسلک شناخته می‌شود و این فضا به کانال‌های متعدد تقسیم خواهد شد. همه اعضای این کانال‌ها و چت‌روم‌ها می‌توانند پیام، عکس، لینک، فیلم و خیلی چیزهای دیگر را با دیگران به اشتراک بگذارند. این فضا برای یکپارچه کردن ارتباط بین کارکنان طراحی شده است و جایگزینی برای روش‌های سنتی که تحت سلطه ایمیل‌ها بودند، تلقی می‌شود.

همگام‌سازی با دیگر برنامه‌ها

از آن‌جایی که اکثر محیط‌های کاری حرفه‌ای از برنامه‌هایی مثل Google Calender و Google Drive استفاده می‌کنند، اپلیکیشن اسلک با همه آن‌ها همگام‌سازی شده است. مدیر یا سرپرست گروه شما می‌تواند همه این برنامه‌های کاربردی را در اپلیکیشن اسلک نصب کند تا بدون ترک محیط چت‌روم، قادر به استفاده از آن‌ها باشید. همچنین جالب است بدانید که امکان جست‌وجوی هوشمند پیام‌ها در محیط چت‌روم وجود دارد و حذف شدن یا نشدن پیام‌های قدیمی و جدید، به تصمیم سرپرست یا ادمین بستگی دارد.

قابلیت مهمی که اخیرا به اپلیکیشن اسلک اضافه شده، دسترسی مستقیم به Skype است. همه اعضای تیم کاری در محیط اسلک می‌توانند با تایپ کردن عبارت “Skype/” یک تماس تصویری را به سادگی شروع کنند. برای فهمیدن اینکه دیگر از چه اپلیکیشن‌هایی می‌توان در اسلک استفاده کرد، باید سری به راهنمای این اپلیکیشن زد. اگر شما از ورژن رایگان اسلک استفاده می‌کنید، باید بدانید که امکان اضافه کردن حداکثر ۱۰ اپلیکیشن وجود خواهد داشت.

جالب است بدانید که بسیاری از قابلیت‌های چت و گفت‌وگو را می‌توان با یک تایپ ساده در فضای اپلیکیشن اسلک پیدا کرد. برای مثال اگر عبارت “giphy/” را در محیط چت‌روم تایپ کنید، می‌توانید انواع GIFها را برای ادامه گفت‌وگو انتخاب کنید.

اسلک چیست؟
اسلک فضای خوبی برای برگزاری جلسات برای فریلنسرها فراهم آورده است.

کاربرد اپلیکیشن اسلک و ویژگی‌های آن

همان‌طور که اشاره کردم، اپلیکیشن اسلک به شدت برای تیم‌هایی که به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند، کاربردی است. پیام‌رسان اسلک قابلیت نصب در تلفن همراه یا سیستم کامپیوتری را داراست و کارمندان یک مجموعه را صرف نظر از مکانی که هستند، به یکدیگر متصل می‌کند. به عقیده من، اسلک یک نوع قاتل است؛ قاتل تجربه‌های تکراری و قبلی. اسلک با از بین بردن محیط تکراری و یکنواخت اپلیکیشن‌های سنتی، به استقبال دنیای جدیدتری رفته است. حالا که با محیط کلی اپلیکیشن اسلک آشنا شده‌اید، بیایید با هم سفری به درون این برنامه داشته باشیم و با ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن آشنا شویم.

ویژگی‌های پیام‌رسان اسلک

تنظیمات پیشرفته: بخش تنظیمات یا Setting اپلیکیشن اسلک علاوه بر موضوعات مربوط به تنظیم پروفایل، محیط چت‌روم و دسترسی به راهنمای اپلیکیشن، شامل تنظیمات مخصوصی هم برای پیام‌ها و ایجاد ایموجی‌های دلخواه می‌شود. در ضمن ادمین‌ها یا سرپرستان گروه‌های کاری می‌توانند از طریق همین بخش، به اضافه کردن اپلیکیشن‌های دیگر، پرداخت صورتحساب‌های اکانت‌های غیر رایگان و … دسترسی داشته باشند.

اپلیکیشن اسلک
یک نمونه از بخش تنظیمات اسلک؛ همه‌چیز در کامل‌ترین شکل خود برای دسترسی راحت کاربران طراحی شده است.

ستاره‌دار کردن پیام‌ها:

البته این قابلیت، چندان هم ناآشنا نیست و ممکن است در فضاهای دیگری مثل اپلیکیشن واتس‌اپ با آن برخورد کرده باشید. به هرحال از واتس‌اپ که بگذریم، به اپلیکیشن اسلک و قابلیت ستاره‌دار کردن پیام‌ها می‌رسیم که آن‌ها را در نوار مخصوصی برای دسترسی راحت‌تر قرار خواهد داد. شما می‌توانید پیام‌های مهمی مثل درخواست تمدید قرارداد، انگیزه‌نامه‌ها، قرارهای کاری آنلاین و غیره را برای یادآوری، ستاره‌دار کنید.

 کانال‌ها:

شاید تا قبل از آشنایی با اپلیکیشن اسلک فکر می‌کردیم که اپلیکیشن تلگرام تنها پلتفرمی است که امکان ایجاد کانال را در محیط یک پیام‌رسان ایجاد کرده است؛ اما کاملا در اشتباه بودیم! کانال‌ها در اسلک، درواقع همان چت‌روم‌ها هستند که بسته به نوع کاربری و حساسیت محتواهایشان می‌توانند عمومی (قابل دسترس) یا خصوصی (با دسترسی محدود) باشند. قابلیت نامگذاری، مرور و مرتب کردن کانال‌ها در اسلک به راحتی امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با لمس/کلیک کردن دکمه + در بخش مربوط به کانال‌ها، یک کانال بسازید.

اپلیکیشن اسلک
اسکرین‌شات فضای یک چت‌روم در اسلک؛ یک چت‌روم در واقع یک کانال با فضای ذخیره‌سازی فایل‌ها، اعلانات، تصاویر و پیام‌هاست.

دعوت افراد با چند روش مختلف:

یکی از ویژگی‌های جالب اپلیکیشن اسلک، تنوع در نحوه دعوت افراد است. شما به عنوان ادمین یا سرپرست تیم، می‌توانید سه طیف از افراد را به محیط کاری‌تان در اسلک دعوت کنید. این سه طیف از افراد شامل: اعضای اصلی، اعضای با دسترسی محدود و مهمانان کانالی هستند.

  • اعضای اصلی، امکان دسترسی به همه پیام‌ها و فایل‌ها را دارند و همکاران خودتان هستند.
  • اعضای با دسترسی محدود هم همان‌هایی هستند که شما تصمیم می‌گیرید که آن‌ها به چه فایل‌ها یا پیام‌هایی دسترسی داشته باشند.
  • مهمانان کانالی هم همان افرادی هستند که به واسطه اپلیکیشن دومی (مثل اسکایپ) مستقیما به چت‌روم شما متصل می‌شوند و فقط برای چند لحظه/چند ساعت از طریق کانال تصویری/صوتی مهمان شما خواهند بود.

قابلیت Quick Switcher:

در محیط اپلیکیشن اسلک، قابلیت جالبی با عنوان چرخش سریع یا Quick Switcher وجود دارد. این قابلیت به شما و اعضای اصلی تیم در محیط چت‌روم اجازه می‌دهد تا به سرعت برق‌وباد به سراغ مکالمه یا پیام مستقیم بروید.

اپلیکیشن اسلک
یک نمونه دسترسی سریع در قابلیت منحصربه‌فرد Quick Switcher در اسلک

جست‌وجوی هوشمند:

همان‌طور که در بخش ابتدایی این مطلب اشاره کردیم، یک سرچ ساده در اپلیکیشن اسلک می‌تواند شما را به هرچیزی که اراده می‌کنید، متصل کند. مثلا با سرچ کردن حرف “I” می‌توانید به جزئیات کانال مثل موضوع و هدف کانال، موارد سنجاق‌شده (Pinned)، فهرستی از همه اعضای چت‌روم، فایل‌های به اشتراک گذاشته‌شده و اعلانات (Notifications) دسترسی پیدا کنید.

این جست‌وجوی هوشمند، قابلیت اعلان یا صادر کردن دستور هم دارد. برای مثال با تایپ “Channel” می‌توانید به همه افراد کانال اعلان بفرستید و برای اطلاع‌رسانی به افرادی که فقط آنلاین هستند، کافی است عبارت “Here” را تایپ کنید. همچنین برای خروج از کانال عبارت “Leave” و برای پنهان کردن فایل‌ها و GIFها هم عبارت “collaps” را تایپ کنید.

منشن کردن:

این قابلیت، چندان جدید نیست و تقریبا همه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان از آن برخوردارند. اما مسئله قابل توجه اینجاست که اپلیکیشن اسلک از این قابلیت تقریبا تکراری برای حرفه‌ای‌تر کردن محیطش استفاده کرده است. مثل منشن کردن در اپلیکیشن‌های دیگر، کافی است که علامت اتساین یا @ را با اضافه کردن یوزرنیم خود یا دیگران تایپ کنید. اگر یوزرنیم خودتان را وارد کنید، همه پیام‌هایی که شما مخاطبش بوده‌اید، نشان داده می‌شود.

بخش Flexpane:

این قسمت با علامت “…” قابل مشاهده است، امکان نگهداری همه فایل‌ها، دسترسی به منوی Help و فهرست همه اعضای تیم را در اپلیکیشن اسلک فراهم می‌کند.

دنیای وسیع ایموجی‌ها:

در کنار هر پیام و با کلیک/لمس کردن بخش Add aaction می‌توان به طیف وسیعی از ایموجی‌های اپلیکیشن اسلک دسترسی داشت. اسلک ۴ نوع ایموجی از پلتفرم‌هایی مثل Google، Apple، Twitter و Emoji One را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بخش Emoji Style هم دست شما را در تنظیمات نوع ایموجی‌ها باز می‌گذارد و ایموجی‌های ساخته‌شده را می‌توان با اجازه و تایید سرپرست یا ادمین به مجموعه ایموجی‌ها اضافه کرد.

اپلیکیشن اسلک
یک ایموجی خلق‌شده توسط کاربر. خلاقیت‌های اسلک در این مورد آن‌قدرها هم زیاد نیست، اما می‌توان به وسیله آن بسیار سرگرم شد.

اشتراک‌گذاری فایل‌ها:

در نرم‌ افزار اسلک برای کامپیوتر، می‌توان مثل بقیه اپلیکیشن‌ها، هر فایلی را به داخل محیط اپلیکیشن اسلک کشاند و آن را به دیگران به اشتراک گذاشت. شما می‌توانید با لمس/کلیک کردن گزینه + در کنار کادر مربوط به پیام دادن هم، یک فایل را به راحتی آپلود کنید.

نکته جالب آپلود فایل‌ها در اسلک، نشان دادن یک پیش‌نمایش از فایل با کیفیت ۶۰۰۰ پیکسلی است. از طرفی با چسباندن و اضافه کردن لینک به هر فایل می‌توان فایل‌هایی از جنس Dropbox، Google Drive یا Box in Black را هم به اشتراک گذاشت.

قابلیت یادآوری هوشمند:

می‌توان انتظار چیزی دقیقا شبیه به عملکرد ساعت‌های شماته‌دار را از اپلیکیشن اسلک داشت. برای مثال اگر قصد دارید تا مطلب مهمی را در نیم‌ساعت دیگر در چت‌روم منتشر کنید، کافی است چنین عبارتی را تایپ کنید: “Remind me in 30 minutes to publish” . با ۱۱ اپلیکیشن برنامه‌ریزی کننده ملاقات هم آشنا شوید.

برچسب‌های زمانی:

هر پیامی که ردوبدل می‌شود، طبیعتا دارای یک زمان مشخص است. اپلیکیشن اسلک به شما این امکان را می‌دهد که هروقت دلتان خواست، روی گزینه “Timestamp” کلیک کنید تا یک‌راست به سراغ پیامی که در زمان مورد نظرتان صادر شده، بروید.

نحوه ثبت نام و استفاده از اسلک Slack

اگر قصد دارید تا مدیر یا سرپرست تیم کاری‌تان در اسلک باشید، مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

مرحله اول: به وبسایت Slack بروید و آدرس ایمیلتان را برای ثبت نام وارد کنید.

برنامه اسلک
ثبت نام در اسلک به راحتی ثبت نام در همه اپلیکیشن‌هاست. برای شروع، به سایت اسلک بروید و ایمیل خود را به عنوان ادمین یا سرپرست تیم وارد کنید.

مرحله دوم: اسم یا عنوانی را برای تیمتان در اپلیکیشن اسلک انتخاب کنید؛ برای مثال Nik Talk؛ حالا نشانی کانال اسلک ایجادشده را با توجه به نام تیم خود اصلاح کنید؛ مثلا NikTalk.slack.com؛ پس از انتخاب نام کاربری مناسب، ایمیل همکارانی که می‌خواهید با آن‌ها کار کنید را وارد کنید.

اپلیکیشن اسلک
عنوان، نام یا هدف تیم کاری‌تان را در فضای اسلک انتخاب و ثبت کنید.
برنامه اسلک چیست
در این بخش، ایمیل همکاران و اعضای اصلی تیمتان را وارد کنید تا در جمع شما حضور داشته باشند.

در نهایت، چت‌روم تیم شما در یک پنجره جداگانه باز می‌شود و می‌توانید برای آشنایی کلی و اولیه با محیط اپلیکیشن اسلک، آموزش مختصری که در کنار چت‌روم ظاهر می‎‌شود را مطالعه کنید. برای دسترسی راحت‌تر می‌توانید با دانلود اسلک برای سیستم‌های عامل اندروید و ios به انجام کارهای خودتان و اعضای تیم روی گوشی هوشمند هم مشغول شوید.

نرم افزار اسلک
پایان پروسه ثبت نام شما در اسلک با یک تبریک مختصر مجازی، جشن گرفته می‌شود؛ به اسلک خوش آمدید!

هزینه خدمات اسلک

اکثر کاربران از همان فضای رایگان اپلیکیشن اسلک استفاده می‌کنند. ورژن رایگان اسلک شامل ردوبدل کردن بیش از ۱۰ هزار پیام، بهره‌مندی از ۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و قابلیت پشتیبانی از ۱۰ اپلیکیشن دیگر است. در حال حاضر به جز ورژن رایگان اسلک، ۳ ورژن استاندارد، Enterprise Grid و پلاس (پرمیوم) هم  قابل خریداری هستند.

انواع اکانت‌های پولی اسلک

  • ورژن استاندارد هزینه ماهیانه معادل با ۸ دلار (۵.۲۵ پوند) است،
  • ورژن پلاس یا پرمیوم هزینه ماهانه برابر با ۱۵ دلار (۹.۷۵ پوند) حساب می‌شود.
  • ورژن Enterprise Grid هم با توجه به قیمت‌های سفارشی شرکت‌های بزرگ با توجه به نوع امکانات قابل محاسبه است

برای اطلاع بیشتر از خدمات پیشرفته هرکدام از این ۳ ورژن اپلیکیشن اسلک، باید اکانت مخصوص هرکدام را تهیه کنید. خرید اکانت هرکدام از این ورژن‌ها از طریق بخش ویژه پرداخت صورتحساب اپلیکیشن اسلک امکان‌پذیر است.

جالب است بدانید که پلتفرم مطمئن و مجرب نیک‌پرداخت با فراهم کردن پرداخت از طریق پلتفرم PayPal امکان خریداری و پرداخت ارزی با پی پال را برای شما فراهم کرده است. پیش از ثبت درخواست، حتما از مشاوره همکاران ما استفاده کنید.

نکته مهم‌تر اینکه اگر فریلنسری هستید که با همین جلسات اسلک و انجام پروژه‌ها به درآمد دلاری رسیده‌اید، می‌توانید نقد کردن آن را به نیک پرداخت بسپارید و در کمترین زمان ممکن تبدیل درآمد دلاری به ریال را انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با این خدمت روی قسمت زیر کلیک کنید.

درآمد دلاریت رو نقد کن
با استفاده از بخش ویژه نقد کردن درآمد ارزی در نیک‌پرداخت می‌توان درآمدهای ارزی و دلاری خود را به ریال تبدیل کرد.

جمع‌بندی

احتمالا بعدها از اپلیکیشن اسلک به عنوان میخ بزرگی بر تابوت پیام‌رسان‌های سنتی یاد می‌کنند. اسلک با ورود نه چندان جدی به دنیای تکنولوژی توانست به جدی‌ترین و کاربردی‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان شرکتی و سازمانی تبدیل شود. اسلک، نامی آشنا برای اکثر فریلنسرها و کارمندانی است که در محیط‌های حرفه‌ای و بعضا در سایه دورکاری، مشغول به فعالیت هستند.

راستی شما چقدر با فضای اسلک آشنا هستید؟ اپیدمی اسلک به محیط کاری و شرکت شما هم رسیده یا هنوز با دیگر پلتفرم‌ها جلسات را برگزار می‌کنید؟

خرید پی پال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست