سرمایه‌گذاری بلند مدت بیتکوین

۵ دلیل برتری سرمایه‌گذاری بلند مدت بیتکوین نسبت به طلا

بسیاری از طرفداران بیت‌کوین، این کریپتو را طلای دیجیتال می‌نامند. اما سرمایه‌گذاری بلند مدت بیتکوین به نسبت طلا چه تفاوت‌های دارد و به چه دلایلی می‌توان آن را یک دارایی برتر نام برد؟ در ادامه این مطلب با نیک پرداخت همراه باشید تا به ۵ دلیل برای برتری سرمایه‌گذاری بیت کوین به نسبت طلا بپردازیم.

وجود سال‌ها تورم در اقتصاد کشورهای مختلف، زندگی بسیاری از مردم را سخت کرده است. تا حدی که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی برای مقابله با نوسانات و کاهش احتمالی ارزش دلار یا سایر ارزها، به مردم پیشنهاد می‌کنند که به خرید دلار روی بیاورند.

۵ دلیل برای سرمایه‌گذاری بلند مدت بیتکوین

اما یکی از پدیده‌های مهم دنیای اقتصاد، یعنی ظهور بیت کوین، شاخه جدیدی را به دنیای سرمایه‌گذاری اضافه کرده است. تا حدی که حالا بسیاری از همین تحلیلگران، بیت کوین را طلای دیجیتال می‌دانند. برخی از همین تحلیلگران و بسیاری از سرمایه‌گذاران، خرید و نگهداری بیت کوین را گزینه بسیار بهتری می‌دانند. اما آیا واقعا سرمایه‌گذاری بلند مدت بیتکوین به نسبت طلا بهتر است؟ در ادامه این مطلب با ۵ دلیل به شما می‌گوییم که چرا خرید بیت کوین در بلندمدت گزینه بهتری نسبت به طلاست.

حفظ ارزش بالاتر بیت کوین

یکی از مهم‌ترین دلایل خرید طلا و بیت کوین این است که ثابت شده آن‌ها در شرایط نامشخص و دشوار اقتصادی، ارزش خود را حفظ می‌کنند. این موضوع غیرقابل انکار است که طلا در طول تاریخ بهترین محافظ دارایی و ثروت مردم در شرایط بحرانی بوده است. با این حال نمی‌توان گفت که طلا همیشه ارزش خود را حفظ می‌کند. در نمودار زیر می‌توان مشاهده کرد که تریدرهای طلا هم اسیر کاهش نزولی قیمت طلا شده‌اند.

روند نزولی ارزش طلا
نزولی شدن ارزش طلا در بلند مدت

برای مثال، شخصی که در سپتامبر ۲۰۱۱ طلا خریده است، باید تا جولای سال ۲۰۲۰ صبر می‌کرد تا قیمت طلا دوباره سبز شود. اگر هم به نگه داشتن آن طلا ادامه می‌داد، دوباره شاهد نزولی شدن قیمت آن بود.

در خصوص بیت کوین، با اینکه با یک ارز پر نوسان روبه‌رو هستیم، اما این رمزارز هرگز بیش از سه یا چهار سال برای بازپس گرفتن قیمت قبلی خود نیاز نداشته است. این نشان می‌دهد که بیت‌کوین در بلند مدت می‌تواند ارزش ذخیره به مراتب بهتری باشد.

بهترین مانع در برابر تورم

تاریخ ثابت کرده که طلا در برابر تورم یک گزینه خوب محسوب می‌شود. به این دلیل که قیمت طلا وابسته به افزایش هزینه زندگی است. اما با نگاهی به نمودار مقایسه طلا با بیت کوین می‌تواند به تفاوت اساسی این دو در برابر تورم پی برد. نمودار زیر نشان می‌دهد که طلا ارزش به نسبت کمتر ۲۱٫۸۴ درصدی را در دو سال گذشته تجربه کرده. این در حالی است که قیمت بیت کوین در این مدت ۳۱۱ درصد افزایش داشته است.

نرخ افزایش قیمت طلا به نسبت بیت کوین
افزایش ۳۱۱ درصدی بیت کوین به نسبت طلا در دو سال

در دنیایی که هزینه کلی زندگی بسیار سریع‌تر از چیزی که مردم قادر به کنترلش باشند در حال رشد است، نگهداری یک دارایی که بتواند در برابر گام‌های سریع تورم مقاومت کند، می‌تواند یک گزینه مناسب برای افزایش ثروت مردم باشد. با این که نوسانات و کاهش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ بسیار سخت بوده، اما این ارز دیجیتال ثابت کرده که در طول چند سال می‌تواند یک روند صعودی ثابت داشته باشد.

مقاومت بیت کوین در خصوص مسائل سیاسی-جغرافیایی

در طول تاریخ، زمانی که دنیا دچار بحران‌های سیاسی شده و مشکلات فراوانی در خصوص ارزش پول و مخصوصا تامین کالاهای اساسی به وجود می‌آید، طلا بهترین ابزار برای ارزش ذخیره بوده است. اگر دنیا دوباره دچار مشکلات اساسی و بحرانی شود، این احتمال وجود دارد که مردم دوباره طلا را به عنوان اولین ذخیره ارزش دارایی‌های خود ببینند.

اما این مسئله برای هر کشوری ساده نیست. بسیاری از مردمانی که در کشورهای بی‌ثبات زندگی می‌کنند، حمل و جابه‌جایی طلا را یک کار پر ریسک کی‌دانند. مسدودسازی دارایی، وزن طلا و حتی دزدی، از انواع ریسک‌هایی هستند که این افراد باید با آن‌ها روبه‌رو شوند. نزدیک‌ترین نمونه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را می‌توان به شرایط مردم کشور افغانستان پس از حمله طالبان یا شرایط مردم اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور نام برد.

اما در طرف مقابل، بیت‌کوین می‌تواند یک گزینه بسیار امن برای چنین شرایطی باشد. تنها کافی است تا عبارت‌های کلیدی کیف پول دیجیتال خود (Seed Phrase) را به خاطر بسپارید یا به شکلی امن نگهداری کنید تا در هر نقطه از دنیا که باشید، به دارایی خود دسترسی پیدا کنید. ذات دیجیتالی بودن بیت‌کوین، قابل استفاده در مارکت‌های غیرمتمرکز و پذیرش آن‌ها در صرافی‌های همتا به همتا (Peer to Peer) اجازه می‌دهد تا هر لحظه و هر زمان ثروت خود را در اختیار داشته باشید. برای خرید کیف پول سخت افزاری امن نیک پرداخت اینجا را کلیک کنید.

کاهش ادامه‌دار ارزش دلار

شاید در سال ۲۰۲۲ دلار آمریکا وضعیت خوبی را از نظر ارزش نسبت به سایر ارزها تجربه می‌کند. اما این روند همیشه ثابت نیست و بارها و بارها دلار روند نزولی به خود گرفته است. حتی با نگاهی بلند مدت به این موضوع، می‌توان گفت که دلار به صورت مداوم در حال نزولی شدن است. بسیاری از سرمایه‌گذاران در چنین مواقعی، سریعا به سمت طلا یا بیت کوین هجوم می‌آورند.

بسیاری از کشورهای حال حاضر دنیا در حال انجام تدابیری هستند تا دلار را از مرکزیت اقتصاد خود دور کنند و به سمت روش‌های مالی دیگری بروند. هدف بسیاری از این کشورها افزایش و رونق اقتصادی است و برای این منظور، طلا یا بیت کوین بهترین انتخاب برای آن‌هاست. اما اگر بخواهیم به دنبال ارزی باشیم که در دنیای امروزی قابل استفاده باشد، طلا گزینه مناسبی نخواهد بود. طلا به عنوان یک دارایی فیزیکی، در دنیای دیجیتالی امروز کاربرد چندانی ندارد. مخصوصا در دوره‌ای که جوانان بسیاری حتی از نزدیک طلا را ندیده‌اند و لمس نکرده‌اند، استفاده از بیت کوین را راحت‌تر می‌دانند. بیت‌ کوین یک انتخاب ایده‌آل برای مردمی است که بخش بزرگی از زندگی آن‌ها را دنیای دیجیتال تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: محصولات هیجان‌انگیزی که فکرش را نمی‌کردید بتوان با بیت کوین خرید!

بیت کوین کمیاب و ضد تورم است

بسیاری از سرمایه‌گذاران و متخصصین مالی به این مسئله اشاره می‌کنند که به دلیل کاهش عرضه و کمیاب بودن آن، طلا یک گزینه عالی برای سرمایه‌گذاری است. چیزی بین ۵ تا ۱۰ سال زمان می‌برد تا یک معدن طلا به بهره‌برداری برسد. به این معنی که عرضه طلا به صورت مداوم چندان امکان‌پذیر نیست. حتی بانک‌های مرکزی نیز میزان نرخ فروش طلا را در سال ۲۰۰۸ تا امروز به شکل قابل توجهی کاهش داده‌اند.

با این حال، تخمین زده شده که چیزی بین ۵۰ هزار متر تن طلا در زمین وجود دارد. بنابراین زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد، ماینرهای طلا به راحتی سرعت کار خود را افزایش می‌دهند و طلا را به بازار عرضه می‌کنند.

اما در سمتی دیگر، بیت‌کوین دارای عرضه کلی ۲۱ میلیون عدد است. این ارز دیجیتال هرگز بیشتر از این مقدار قابل تولید نیست و نرخ عرضه آن نیز ثبات خاص خود را دارد. همچنین به دلیل ذات عمومی بودن بلاکچین بیت کوین، می‌توان آدرس تک تک کوین‌های شناخته شده و تایید شده را پیدا کرد. این در حالی است که هرگز نمی‌توان وضعیت طلاهای ذخیره شده را بررسی کرد.

نظر شما در خصوص سرمایه‌گذاری بلند مدت بیتکوین و برتری‌های آن نسبت به طلا چیست؟ اگر به دنبال روشی برای خرید و ذخیره بیت کوین هستید، در نیک پرداخت این امکان وجود دارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن و کمترین کارمزد و همچنین با استفاده از کارت بانکی خود، ارز دیجیتال خریداری کنید. برای خرید ارز دیجیتال در نیک پرداخت روی این لینک کلیک کنید.

منبع: Cointelegraph

خرید ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست