بیت کوین چیست

بیت کوین چیست؟ راهنمای کامل و ساده خرید و فروش بیت کوین

بدون تردید مهمترین نام در دنیای ارزهای دیجیتال، بیت کوین «Bitcoin» است. بیت کوین که به نوعی پادشاه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، تحول بزرگی در صنعت مالی پدید آورد و حالا با گذشت بیش از یک دهه از ظهور بیت کوین، به طور چشمگیری شاهد کاربرد‌ی‌تر شدن ارزهای دیجیتال در زندگی روزمره هستیم. این روزها دیگر نمی‌توانیم حوزه ارزهای دیجیتال را به عنوان آینده حوزه مالی و بانکداری نادیده بگیریم، بنابراین بهتر است هر چه زودتر با بیت کوین و دنیای پر رمز و راز ارزهای رمزنگاری شده آشنا شویم. در ادامه این مطلب قصد داریم نگاه جامعی به بیت کوین بیندازیم تا ببینیم بیت کوین چیست و چگونه می‌توانیم از آن کسب درآمد کنیم.

بیت کوین چیست؟

به بیان ساده بیت کوین یک ارز دیجیتال است که می‌توان مانند سایر ارزهایی سنتی که می‌شناسیم برای خرید و انتقال وجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته اما همینجاست بیت کوین یک ارز دیجیتال است و بر خلاف ارزهای فیات (دلار، یورو، ریال و …) به دولت، بانک مرکزی یا موسسه مالی وابسته نیست. اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر صحبت کنیم باید برویم به سراغ وایت‌ پیپر «Whitepaper» بیت کوین. (وایت پیپر یا سپیدنامه در حوزه ارزهای دیجیتال سندی است که توضیح جامعی از یک پروژه ارز دیجیتال یا شبکه مبتنی بر بلاک چین در آن ارائه شده است.)

بر اساس وایت‌پیپر بیت کوین که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، بیت کوین یک پول الکترونیکی همتا به همتا (Peer-to-Peer Electronic Cash System) است که کاربران را از وجود واسطه‌های مالی مانند بانک‌ها و موسسات مالی بی‌نیاز می‌کند.

اصطلاح بیت کویین از کجا آمد؟

امیدواریم شما از آن دسته افراد نباشید که هنوز به بیت کوین، بیت کویین می‌گویند. در واقع این اصطلاح بیت کویین «Bit Queen» یا ملکه بیت‌ها اشتباه یکی از کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال در برنامه تلویزیونی است و بعد از گذشته بیش از ۱۰ سال از ظهور بیت کوین هنوز هم این اشتباه تکرار می‌شود.

بیت کوین چگونه به وجود آمد؟

احتمالا می‌دانید ایده بیت کوین در سال ۲۰۰۸ توسط فرد یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو «Satoshi Nakamoto» مطرح شد. در این سال‌ها بحران اقتصادی امریکا باعث خسارت‌های جدی به اقتصاد جهانی شد. یکی از علت‌های بحران اقتصادی را می‌توان سفته بازی بانک‌ها در خرید و فروش اوراق وام‌های مسکن دانست که موجب ورشکستگی بسیاری از بانک‌ها شد و دارایی مردم در این بانک‌ها از بین رفت. در پی آن دولت آمریکا با چاپ پول و تزریق نقدینگی به بانک‌ها تلاش کرد تا مانع از فروپاشی سیستم مالی شود، اما همین امر باعث ایجاد تورم و کاهش ارزش پول مردم شد.

ایده ساتوشی ناکاموتو این بود که با ارائه بیت کوین، دست بانک‌ها یا همان واسطه‌ها را از نقل و انتقالات مالی کوتاه کند و مردم توانایی کنترل بر اموال و دارایی‌ها خود را داشته باشند. اگر یک بار دیگر به تعریف بیت کوین در وایت‌ پیپر آن نگاه کنیم احتمالا درک می‌کنیم ساتوشی ناکاموتو قصد داشت یک سیستم پرداخت بین‌المللی همتا به همتا را راه‌اندازی کند که دیگر نیاز به وجود واسطه‌ها برای نقل و انتقالات مالی وجود نداشته باشد. شایان ذکر است ارزهای دیجیتال به یکی از ۵ روش برتر پرداخت در سال ۲۰۲۲ تبدیل شده‌اند.

بیت کوین چیست
ساتوشی ناکاموتو نام مستعار سازنده یا سازندگان بیت کوین است

تاریخچه بیت کوین

همانطور که گفتیم ایده بیت کوین در سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو مطرح شد و در ژانویه سال ۲۰۰۹ بلاک پیدایش یا جنسیس بیت کوین را ایجاد کرد. جالب است بدانید بر اساس تراکنش‌های ثبت شده روی بلاک چین آدرس‌های شناخته شده متعلق به ساتوشی ناکاموتو تقریبا ۱ میلیون بیت کوین را در اختیار دارد.

در سال ۲۰۱۰ ناکاموتو کنترل سورس کد و مستندسازی مربوط به شبکه بیت کوین را به گاوین اندرسون انتقال دارد و تقریبا از آن زمان تا کنون اثری از ساتوشی ناکاموتو در اینترنت دیده نشده است.

با وجود اینکه بیش از یک دهه از ظهور بیت کوین می‌گذرد اما چیزی که باعث شهرت و جهانی شدن بیت کوین شد، رشد چشمگیر قیمت بیت کوین در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بود. جایی که قیمت هر واحد بیت کوین به ۲۰ هزار دلار رسید و افراد زیادی را به فکر سرمایه‌گذاری روی آن انداخت.

اصطلاحات رایج مربوط به بیت کوین

  • آلت کوین: به سایر ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین، اصطلاحا آلت کوین «Altcoin» گفته می‌شود.
  • شت کوین: به ارزهای دیجیتالی که ارزش چندانی ندارند و از پشتوانه و تیم توسعه مناسبی برخوردار نیستند، ارزهای بی ارزش یا اصطلاحا شت کوین «Shitcoin» گفته می‌شود.
  • هش ریت: هش ریت یا قدرت هش واحد اندازه گیری قدرت پردازش استخراج بیت کوین است.
  • هاردفورک: به جدا شدن یک شاخه از بلاک چین اصلی یک ارز دیجیتال و تولد یک ارز دیگر، هاردفورک گفته می‌شود. برای مثال بیت کوین کش هارد فورکی از بیت کوین است.
  • ساتوشی: ساتوشی در واقع کوچک‌ترین واحد بیت کوین است. هر بیت کوین معادل ۱۰۰ میلیون ساتوشی است.
  • فومو: فومو (FOMO) مخفف عبارت «Fear of missing out»به معنی ترس از دست دادن است. این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که کاربران برای از دست ندادن فرصت تصمیم‌های عجولانه می‌گیرند.
  • ATH: این عبارت در واقع مخفف All Time High به معنی بالاترین قیمت در تاریخ است.
  • بازار خرسی: به روند نزولی در بازارهای مالی اصطلاحا بازار خرسی «Bear Market» گفته می‌شود.
  • بازار گاوی: به روند صعودی در بازارهای مالی، بازار گاوی «Bull MArket» گفته می‌شود.
  • نهنگ: به کاربری که مقدار قابل توجهی از یک ارز دیجیتال را در اختیار داشته باشد، نهنگ «Whale» گفته می‌شود. برای مثال کسی که بیش از ۱۰۰۰ بیت کوین در اختیار دارد نهنگ بیت کوین محسوب می‌شود.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

خب تا اینجا متوجه شدیم بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که توسط فرد یا موسسه‌ای مدیریت نمی‌شود و کاربران با استفاده از آن می‌توانند وجهی را منتقل کنند یا هزینه‌ای را پرداخت کنند. اما این تراکنش‌ها چگونه انجام می‌شود و چه کسی مسئولیت تایید این تراکنش‌ها را دارد؟ برای درک بهتر این موضوع باید به مفهوم بلاک چین «Blockchain» اشاره کنیم.

بلاک چین چیست؟

مفهوم بلاک چین در واقع با پیدایش بیت کوین مطرح شد، به زبان ساده بلاک چین وظیفه ثبت، پردازش و ذخیره سازی تراکنش‌های بیت کوین را برعهده دارد.

بلاک چین در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌ها است. هر فردی که نرم افزار بیت کوین را روی سیستم خود نصب و اجرا کند می‌تواند یک بلاک را ایجاد کند که محل ذخیره‌سازی داده ها و اطلاعات است. این بلاک‌ها وقتی بهم متصل شوند و تبادل اطلاعات کنند، زنجیره ایمن را پدید می‌آورند که غیرقابل نفوذ و هک شدن است.

در واقع نقطه قوت ذخیره سازی اطلاعات روی بلاک چین نسبت به ذخیره سازی روی یک سرور مجزا همین امر است. وقتی تراکنشی روی بلاک چین ثبت شود داده‌های آن در سراسر بلاک‌ها منتشر می‌شود و با تغییر یک بلاک، خدشه‌ای به داده‌های کل ذخیره شده روی بلاک چین وارد نمی‌شود.

اگر کمی تخصصی‌تر به قضیه نگاه کنیم، هر بلاک یک تابع ریاضی یا هش «Hash» تولید می‌کند که با بلاک‌های دیگر همخوانی دارد و از تغییر اطلاعات ثبت‌شده روی بلاک چین جلوگیری می‌کند. حالا برای اینکه فرآیند ایجاد بلوک و ثبت تراکنش‌ها را بهتر درک کنیم باید به مفهوم ماینینگ یا استخراج بیت کوین اشاره کنیم.

بیت کوین چیست
بلاک چین وظیفه ثبت، پردازش و ذخیره سازی تراکنش‌های بیت کوین را برعهده دارد.

استخراج بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

به زبان ساده به فرآیند ایجاد یک بلاک و ثبت یک تراکنش در شبکه بیت کوین ماینینگ یا استخراج گفته می‌شود اما بیایید تخصصی‌تر به ماجرا نگاه کنیم.

تا اینجا متوجه شدیم که بیت کوین یک ارز دیجیتال است که توسط الگوریتم‌های ریاضی طراحی شده و فردی که پشت این ایده قرار داشته است تمام تلاش خود را کرده است که به کمک توابع ریاضی یک شبکه امن و مطمئن را طراحی کند. یکی از راه‌های اینکه ایمنی شبکه افزایش یابد، بالا بردن تعداد بلاک‌ها و گسترش بلاک چین است، بنابراین ناکاموتو برای تشویق کاربران به استفاده از شبکه بیت کوین در ایجاد هر بلاک مقداری پاداش قرار داده است. البته با توجه به محدوده ۲۱ میلیونی عرضه بیت کوین، پاداش استخراج بیت کوین به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.

در ابتدا و در سال ۲۰۰۹ پاداش ایجاد هر بلاک ۵۰ بیت کوین بود، اما بر اساس الگوریتم ریاضی از پیش نوشته شده برای بیت کوین جهت جلوگیری از ایجاد تورم، هر ۴ سال پاداش استخراج بیت کوین به نصف کاهش پیدا می‌کند که به آن رویداد هاوینگ «Halving» گفته می‌شود. بر این اساس پاداش استخراج در سال ۲۰۱۲ به ۲۵ بیت کوین، در سال ۲۰۱۶ به ۱۲.۵ بیت کوین و در سال ۲۰۲۰ به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد.

جالب است بدانید ایجاد هر بلاک و دریافت پاداش استخراج ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و در زمان نگارش این مطلب بیش از ۱۹ میلیون از ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شده است ولی با توجه به هاوینگ، استخراج ۲ میلیون بیت کوین باقی مانده ۱۲۰ سال دیگر طول خواهد کشید. (اگر شک دارید خودتان محاسبه کنید). حالا که به علت مکانیسم استخراج بیت کوین پی بردیم و متوجه شدیم که منظور از استخراج بیت کوین در واقع همان پاداشی است که در ازای ایجاد یک بلاک جدید و پردازش تراکنش‌ها در شبکه انجام می‌شود، بیایید ببینیم برای استخراج بیت کوین به چه چیزی نیاز داریم؟

ماینر چیست؟

اگر کمی درباره راه‌های استخراج بیت کوین جستجو کرده باشید احتمالا با واژه ماینر «Miner» آشنایی خواهید داشت. واژه ماینر به معنی معدنچی یا استخراج کننده است و در اصطلاح به تجهیزاتی که برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می شود، ماینر می‌گویند.

البته در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی بلاک چین بیت کوین، استخراج آن به دشواری امروز نبود و کاربران حتی به کمک پردازنده‌های معمولی کامپیوترها هم امکان استخراج بیت کوین را داشتند. اما پس از مدتی متوجه شدند که کارت‌های گرافیکی فرآیند پردازش تراکنش‌ها را با سرعت بیشتری نزدیکی به ۸۰۰ برابر نسبت به سی پی یوهای معمولی انجام می‌دهند. همین امر هم باعث شد تا پای تولیدکننده‌های مطرح کارت گرافیک نظیر انویدیا (Nvidia) و ای ام دی (AMD)، اینتل و … هم به صنعت استخراج ارزهای دیجیتال باز شود.

گفتنی است شبکه بیت کوین از الگوریتم خاصی برخوردار است که در زمانی که تعداد زیادی ماینر روی شبکه فعال باشد، سختی شبکه افزایش پیدا می‌کند و به قدرت پردازش بیشتری برای استخراج بیت کوین نیاز خواهد بود. همین موضوع ماینرهای بیت کوین را به این فکر انداخت که از تجهیزات قدرتمندتری استفاده کنند و اسیک ماینرها «ASIC» به وجود آمدند.

اسیک ماینرها در واقع مدارهای مجتمع ویژه‌ای هستند که مخصوصا برای استخراج ارز دیجیتال طراحی شده‌اند و از نظر محاسبات هش عملکرد بسیار بهترین نسبت به CPU و GPU دارند. در مورد ماینینگ اتریوم هم این مطلب را بخوانید.

اکنون به طور کلی متوجه شدیم فرآیند استخراج ارز دیجیتال در واقع همان تایید و پردازش تراکنش روی بلاک چین است، در ابتدا این تراکنش‌ها روی یک بلوک جمع آوری می‌شود، وقتی به آن بلوک به حداکثر ظرفیت خود رسید یک بلوک به بلاک چین اضافه می‌شود. برای ایجاد این بلوک جدید، ماینر باید به کمک کارت‌های گرافیک یا اسیک ماینر، الگوریتم‌های ریاضی را حل کند. هر ماینری که زودتر موفق به حل این الگوریتم ریاضی شود و بلوک جدید را ایجاد کند، پاداش ایجاد بلوک را دریافت می‌کند. علاوه بر پاداش، کارمزد مشخصی از تراکنش‌هایی که روی بلوک ذخیره می‌شود هم به ماینر تعلق می‌گیرد.

بیت کوین چیست
برای استخراج بیت کوین از پردازنده‌های قوی به نام ماینر استفاده می‌شود

فارم یا مزرعه استخراج

اصطلاح فارم یا مزرعه استخراج بیت کوین هم در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش قیمت قابل توجه بیت کوین پدید آمد. از آنجایی که استخراج بیت کوین به یک صنعت پول‌ساز تبدیل شد افراد و شرکت‌ها به فکر احداث مزارع استخراج افتادند تا با در کنار هم قرار دادن تعداد زیادی دستگاه ماینر بتوانند با قدرت و سرعت بیشتری به استخراج ارز دیجیتال بپردازند.

استخر استخراج بیت کوین

استخرهای استخراج «Minning Pools» هم یکی دیگر از راه‌های استخراج ارز دیجیتال محسوب می‌شود. با افزایش رقابت در صنعت استخراج افراد به تنهایی شانس زیادی برای پردازش الگوریتم‌های ریاضی نخواهند داشت بنابراین این افراد به سراغ استخر استخراج می‌روند.

به زبان ساده استخر استخراج به فضایی گفته می‌شود که ماینرهای زیادی قدرت خود را روی هم می‌گذارند تا با کمک هم بیت کوین استخراج کنند. وقتی در یک استخر استخراج، بیت کوین استخراج می‌شود، میزان پاداش به دست آمده بین همه ماینرها به نسبت قدرتی که به اشتراک می‌گذارند، تقسیم می‌شود.

حالا که متوجه شدیم بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند و با فرآیند استخراج بیت کوین هم آشنا شدیم بیایید ببینم به عنوان یک کاربر چگونه می‌توانیم از بیت کوین بهره ببریم و از آن کسب سود کنیم. در مورد دومین ارز برتر بازار یعنی اتریوم نیز مطلب زیر را بخوانید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

شاید اولین قدم برای استفاده از ارزهای دیجیتال داشتن کیف پول یا همان والت «Wallet» است. کیف پول الکترونیکی یا والت ارز دیجیتال در واقع همان آدرس‌هایی است که برای نگهداری از دارایی‌های دیجیتال خود استفاده می‌کنیم. این والت ها انواع مختلفی دارد و از نظر امنیت و راحتی استفاده با هم تفاوت‌هایی هم دارند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به انواع کیف پول ارز دیجیتال.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

به طور کلی ۳ نوع والت وجود دارد؛

  • کیف پول نرم افزاری،
  • سخت افزاری و
  • کاغذی.

کیف پول نرم افزاری، در واقع همان اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهایی است که می‌توانیم روی موبایل و کامپیوتر شخصی خود نصب کنیم. حتی کیف پول‌های نرم افزاری مبتنی بر وب هم وجود دارد که نیاز به نصب ندارد و تنها با ساخت اکانت می‌توانید یک کیف پول ارز دیجیتال برای خود ایجاد کنید.

کیف پول سخت افزاری؛ والت‌های سخت افزاری در واقع قطعات الکترونیکی مانند مموری هستند که با اتصال آن به دستگاه خود می‌توانید به دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی پیدا کنید. گفتنی است این کیف پول‌ها به دلیل اینکه همواره آنلاین نیستند از امنیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های نرم افزاری برخورداند.

کیف پول کاغذی؛ کیف پول کاغذی چیز پیچیده‌ای نیست، در واقع تکه‌ای کاغذ است که شما می‌توانید کلید عمومی و خصوصی خود را روی آن یادداشت کنید (پرینت بگیرید).

ناگفته نماند در دنیای ارزهای دیجیتال ممکن است با اصطلاح کیف پول گرم «Hot Wallet» و سرد «Cold Wallet» روبرو شوید. کیف پول گرم به معنی کیف پول‌های همیشه آنلاین است و منظور از کیف پول‌های سرد یا ذخیره سرد یعنی والت‌هایی که به اینترنت متصل نیستند. مطلب ۹ نکته مهم در انتخاب کیف پول بیت کوین را بخوانید.

بیت کوین چیست
کیف پول سخت افزاری بیت کوین

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

جالب است بدانید کیف پول‌های ارز دیجیتال از دارایی‌های دیجیتال شما نگهداری نمی‌کنند، بلکه از کلید‌های خصوصی شما محافظت می‌کنند تا کسی به جز شما به آن دسترسی نداشته باشد.

شما برای نگهداری از ارزهای دیجیتال نیاز به ۲ کلید دارید، کلید عمومی که در واقع همان آدرسی کیف پول شماست و کلید خصوصی «Private Key» واقع ترکیبی از اعداد و حروف است ;i همان رمز ورود شما برای دسترسی به دارایی‌های‌تان محسوب می‌شود.

یکی از راه‌های کلاهبرداری در حوزه بیت کوین و ارزهای دیجیتال از طریق همین کلید خصوص است، بنابراین به هیچ عنوان کلید خصوص و کلمات بازیابی (Seed) ولت خود را در اختیار دیگران قرار ندهید. توصیه می‌کنیم در صورتی که دارایی‌های دیجیتال شما مبلغ چشمگیری است حتما از کیف پول‌های سخت افزاری استفاده کنید.

نکته دیگری که در مورد کیف پول بیت کوین باید بدانید، سید (Seed) یا کلمات بازیابی کیف پول است. وقتی یک کیف پول ارز دیجیتال جدید می‌سازید، ۱۲ یا ۲۴  کلمه به عنوان کلمات بازیابی به شما می‌دهد که باید آنها را به دقت جایی یادداشت کنید تا در صورت پاک شدن برنامه یا دزدیده شدن گوشی یا لپ تاپ شما بتوانید کیف پول خود را دوباره بازیابی کنید.

مهمترین کیف پول‌های بیت کوین کدامند؟

همانطور که گفتیم، انواع مختلف کیف پول ارز دیجیتال قرار دارد. برخی از کیف پول‌ها تنها از یک ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر قابلیت نگهداری تعداد ارزهای بیشتری دارند اما معروف‌ترین و پرکاربردترین کیف پول‌های ارز دیجیتال و بیت کوین عبارتند از:

  • کیف پول‌های نرم افزاری؛ تراست والت (Trust Wallet)، بلووالت (BlueWallet)، الکتروم (Electrum)، مای سلیوم (Mycelium)
  • کیف پول‌های سخت افزاری؛ لجر (Ledger)، ترزور (Trezor)
  • کیف پول تحت وب؛ Blockchain.com
  • کیف پول کاغذی؛ Bitaddress.org
بیت کوین چیست
کیف پول کاغذی بیت کوین

راه‌های کسب درآمد از بیت کوین چیست؟

از سال ۲۰۱۷ و با جهش چشمگیر قیمت بیت کوین و سایر آلت کوین‌ها، نگاه‌ها نسبت به این صنعت تغییر کرد و سرمایه‌گذاران زیادی فرصت را مناسب دیدند تا از این راه به کسب درآمد بپردازند.

راه‌های متعددی برای کسب درآمد از بیت کوین وجود دارد، پیشتر درباره استخراج بیت کوین صحبت کردیم که در سال‌های اخیر به یک کسب و کار پولساز تبدیل شده است. با این حال ماینینگ بیت کوین نیاز به امکانات و منبع انرژی مناسبی نیاز دارد که شاید برای همه مناسب نباشد. بنابراین می‌توان به راه‌های کسب درآمد دیگری چون کسب بیت کوین با بازی و نقد کردن آن فکر کرد.

به جز استخراج بیت کوین، سرمایه‌گذاری و خرید و فروش بیت کوین هم می‌تواند راه دیگری برای کسب درآمد باشد، بسیاری از افرادی که از طریق بیت کوین به ثروت قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند در واقع کار پیچیده‌ای انجام نداده‌اند بلکه بیت کوین را در سال‌های قبل که ارزان‌تر بود خریداری کرده‌اند و الان دارایی آنها به میزان چشمگیری تبدیل شده است. مطلب ۶ سایت که برای فریلنسرها درآمد بیتکوینی ایجاد می‌کنند هم به شما پیشنهاد می‌شود تا شما از این فرصت جا نمانید.

روش‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از طریق خرید و فروش بیت کوین وجود دارد از جمله:

  1. هولد کردن،
  2. ترید کردن و
  3. معامله در بازار آتی یا فیوچرز (Futures)
  • هولد: هولد کردن (Hold) در واقع به نگهداری بلندمدت بیت کوین گفته می‌شود، طرفداران پر پاقرص بیت کوین اعتقاد دارند، بیت کوین در سال‌های آینده حتی می‌تواند به قیمت‌ها بسیار بالاتر برسد بنابراین استراتژی آن‌ها این است که بیت کوین‌هایی که در قیمت‌های پایین‌تر خریداری کرده‌اند را تا برای مدت طولانی نگهداری کنند. فراموش نکنید که بیت کوین از قیمت بسیار ناچیز کمتر از ۱ سنت در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، به نزدیکی ۷۰ هزار دلار هم در سال ۲۰۲۱ رسید.

جالب است بدانید یکی از طرفداران بیت کوین در سال ۲۰۱۳ در حالی که قصد طرفداری از استراتژی هولد کردن را داشت، به صورت اشتباهی از واژه هودل «Hodl»  استفاده کرد و امروزه به این استراتژی هودل کردن هم گفته می‌شود.

  • ترید: هولد کردن همیشه هم راه خوبی نیست، چرا که با وجود روند صعودی طولانی مدت بیت کوین، شاهد نوسان‌های بزرگی هم در قیمت آن بودیم. برای مثال بیت کوین پس از ثبت بالاترین قیمت تاریخش در محدوده ۶۹۰۰۰ دلار، حتی به زیر ۳۰ هزار دلار هم سقوط کرد یعنی بیش از ۵۰ درصد ریزش که تحمل این موضوع می‌تواند برای سرمایه‌گذاران دشوار باشد. این دسته از افراد می‌توانند از ترید کردن برای کسب سود استفاده کنند. ترید کردن به معنی خرید و فروش مستمر بیت کوین در بازار اسپات (Spot) در بازه‌های زمانی مختلف از چند دقیقه تا چند ماه و کسب سود از این طریق است.
  • فیوچرز: یکی از پر طرفداران‌ترین روش‌های کسب درآمد در دنیای رمزارزها، معاملات در بازار آتی یا همان فیوچرز است. در این نوع معاملات دو طرف خرید و فروش توافق می‌کنند که بر اساس قیمت بیت کوین در آینده معامله کنند. یکی از مزایای استفاده از معاملات فیوچرز دوطرفه بودن بازار است، یعنی همانطور که می‌توانید از افزایش قیمت بیت کوین سود ببرید، اگر به درستی روند نزولی بازار را تشخیص دهید می‌توانید از کاهش قیمت بیت کوین هم کسب درآمد کنید.  یکی دیگر از جذابیت‌های بازار فیوچرز امکان استفاده از اهرم‌های بالا برای معاملات است که می‌تواند سود شما را چندین برابر کند. با این حال فراموش نکنید اگر به خوبی از مهارت‌های معامله‌گری و تجربه کافی برخوردار نباشید به سرعت می‌توانید سرمایه خود را از دست بدهید و به اصطلاح لیکوئید شوید.

تاریخچه قیمتی بیت کوین

اگر بخواهیم نگاهی بیندازیم به تاریخچه قیمت بیت کوین باید برگردیم به سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰. هر چند که بیت کوین در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد اما به طور جدی در سال ۲۰۱۰ بود که اولین صرافی بیت کوین به نام «BitcoinMarket.com» راه‌اندازی شد و بیت کوین با قیمت ۰/۰۰۳ دلار معامه شد.

  • سال ۲۰۱۰

جالب است بدانید در تاریخ ۲۲ مه سال ۲۰۱۰ اولین پرداخت با بیت کوین انجام شد و لازلو هانیچ یکی از ماینرهای بیت کوین برای خرید دو عدد پیتزا، ۱۰٫۰۰۰ بیت کوین پرداخت کرد. در آن زمان ارزش ۱۰ هزار بیت کوین تنها در حدود ۴۱ دلار بود. این روز به نام روز پیتزای بیت کوین مشهور است و هر ساله توسط طرفداران بیت کوین جشن گرفته می‌شود.

  • سال ۲۰۱۱

اولین بار در سال ۲۰۱۱ بود که ارزش بیت کوین به ۱ دلار رسید و حجم معاملات بیت کوین از ۱ میلیون دلار فراتر رفت. مدتی بعد انتشار خبری در مورد سایت خرید و فروش مواد مخدر به نام سیلک رود «SilkRoad» در دارک وب از طریق بیت کوین بود که باعث شد قیمت بیت کوین از ۳۰ دلار هم فراتر رود، اما این خوشحالی خیلی دوام نیاورد و با هک شدن صرافی ام تی گاکس در ماه ژوئن سال ۲۰۱۱  « Mt Gox»  قیمت بیت کوین تا ۰/۰۱ دلار سقوط کرد.

  • سال ۲۰۱۲

در سال ۲۰۱۲ بیت کوین بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد و حتی در سریال تلویزیونی «The good wife» هم معرفی شد و توانست تا ۱۳ دلار هم افزایش قیمت را تجربه کند.

  • سال ۲۰۱۳

در سال ۲۰۱۳ بیت کوین عملا به عنوان یک جریان مالی در اقتصاد شناخته شد و ارزش کل بازار آن به ۱ میلیارد دلار رسید. جالب است بدانید قیمت بیت کوین که ابتدای سال ۲۰۱۳ تنها ۱۳ دلار بود در ماه آوریل به بیش از ۲۶۰ دلار رسید. بیت کوین در ادامه سال ۲۰۱۳ نوسانات زیادی را تجربه کرد اما در نهایت بیت کوین سال ۲۰۱۳ را با قیمت ۸۰۰ دلار به پایان رساند.

  • سال ۲۰۱۴

در سال ۲۰۱۴ پای شرکت‌های بزرگ هم به بازار بیت کوین باز شد و شاهد حضور شرکت‌های دل، مایکروسافت و یکی از زیرمجموعه‌های پی پال در بین سرمایه‌گذاران بیت کوین بودیم. به این ترتیب ارزش بیت کوین برای اولین بار از ۱۰۰۰ دلار عبور کرد.

  • سال ۲۰۱۵

سال ۲۰۱۵ خیلی برای بیت کوین خوشایند پیش نرفت و اواسط این سال قیمت بیت کوین تا ۱۶۰ دلار هم ریزش کرد، با این حال روند پذیرش بیت کوین ادامه پیدا کرد و به محدوده ۵۰۰ دلاری بازگشت.

  • سال ۲۰۱۶

چینی‌ها که در چند سال اخیر یکی از کشورهای مهم در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند، اولین بار در سال ۲۰۱۶ به طور جدی وارد عرضه استخراج بیت کوین شدند و همین ورود چینی‌ها به بازار بود که باعث جهش دوباره بیت کوین به محدوده ۱۰۰۰ دلاری شد.

  • سال ۲۰۱۷

بدون شک سال ۲۰۱۷ را می‌توان یکی از مهمترین سال‌ها برای بیت کوین دانست. در سال ۲۰۱۷ بود که بیت کوین با شتاب زیادی از محدوده ۱۰۰۰ دلار تا ۲۰٫۰۰۰ دلار هم پیشروی کرد. در همین سال بود که هاردفورک در بلاک چین بیت کوین رخ داد و ارز تازه‌ای به نام بیت کوین کش «Bitcoin Cash» متولد شد.

  • سال ۲۰۱۸

با وجود عملکرد خیره‌کننده در سال ۲۰۱۷، بیت کوین موفق به ادامه روند صعودی خود نشد و در دهمین سالگرد تولد خود تا مرز ۳۰۰۰ دلار هم سقوط کرد. در حالی که بسیاری فکر می‌کردند کار بیت کوین به پایان رسیده است، بیت کوین به محدوده ۱۷۰۰۰ دلاری بازگشت.

  • سال ۲۰۱۹

سال ۲۰۱۹ هم برای بیت کوین پرنوسان سپری شد و در محدوده ۳۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلاری معامله شد.

  • سال ۲۰۲۰

سال ۲۰۲۰ سال مهم دیگری برای بیت کوین محسوب می‌شود، چرا که با شیوع ویروس کرونا و مسائل اقتصادی ناشی از آن، بیت کوین تا مرز ۳۰۰۰ دلار سقوط کرد. اما جهش اعجاب انگیزی را تجربه کرد و با شکستن بالاترین قیمت تارخی خود موفق شد تا محدوده ۳۰٫۰۰۰ دلاری پیشروی کند.

  • سال ۲۰۲۱

روند صعودی قیمت بیت کوین که از ماه مارس ۲۰۲۰ شروع شده بود در سال ۲۰۲۱ هم ادامه پیدا کرد و بیت کوین موفق به ثبت ۲ رکورد قیمتی تازه شد. بیت کوین که در آوریل ۲۰۲۱ به مرز ۶۵۰۰۰ دلار رسیده بود با یک اصلاح قیمت جزئی در ماه نوامبر به بالای ۶۹۰۰۰ دلار دست پیدا کرد که در حال حاضر بالاترین قیمت تاریخی بیت کوین محسوب می‌شود.

  • سال ۲۰۲۲

بیت کوین که در سال ۲۰۲۱ موفق به ثبت بالاترین قیمت تاریخ شده بود، وارد یک بازار نزولی شد. در ماه‌های اخیر درگیری‌های نظامی بین اوکراین و روسیه و همچنین وضعیت بحرانی تامین انرژی و غلات در جهان باعث شد ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در بازار بیت کوین کاهش پیدا کند. به طوری که در زمان نگارش این مطلب یعنی مه ۲۰۲۲، بیت کوین در محدوده ۳۰ هزار دلاری معامله می‌شود.

بیت کوین چیست
نمودار تغییرات قیمت بیت کوین در طول تاریخ

خرید و فروش بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

خب حالا که با روش‌های کسب  درآمد از بیت کوین آشنا شدیم بیایید بگیم چگونه می‌توانیم بیت کوین خرید و فروش کنیم و اصلا دروازه ورود به دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟ همانند خرید و فروش ارزهای سنتی مانند دلار و یورو و … برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هم نیاز به صرافی داریم.

انتخاب صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال در واقع همان سایتی است که شما با عضویت در آن می‌توانید اقدام به خرید بیت کوین یا خرید و فروش دیگر ارزهای دیجیتال کنید.

این روزها تعداد زیادی صرافی ارز دیجیتال داخلی و خارجی وجود دارد که کار انتخاب را برای کاربران به خصوص شهروندان ایرانی دشوار کرده است. قبل از انتخاب صرافی ارز دیجیتال لازم است به چند نکته دقت کنید:

  • امنیت: مهمترین نکته برای انتخاب صرافی بیت کوین امنیت است، پیش از انتخاب یک صرافی حتما در مورد امنیت و سابقه آن تحقیق کنید.
  • ارزهای لیست شده در صرافی: برای اینکه بهتر بتوانید از بازار ارزهای دیجیتال کسب درآمد کنید باید صرافی انتخاب کنید که تعداد ارزهای زیادی را لیست کند. امروزه تنها ارزهای شناخته شده برای معامله کردن کافی نیست. هزاران ارز دیجیتال در بازار وجود دارد که بسیاری از آنها آینده بسیار درخشانی دارند و سرمایه‌گذاری روی آنها می‌تواند سود سرشاری را به ارمغان بیاورد.
  • احراز هویت: مسئله احراز هویت برای کاربران ایرانی بسیار حائز اهمیت است، به خصوص وقتی قرار است از صرافی‌های خارجی استفاده کنند باید دقت کنند که برخی از صرافی‌های خراجی از جمله بایننس به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند.
  • کارمزد: در آمد صرافی‌ها از کارمزدی که بابت معاملات دریافت می‌کنند تامین می‌شود، بنابراین مهم است که هنگام انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب باید به ساز و کار دریافت کارمزد معاملات دقت کنید.

صرافی ایرانی بهتر است یا خارجی؟

پاسخ به این سوال که صرافی ایرانی بهتر است یا خارجی، به نوع استفاده کاربران بستگی دارد. از جمله مزایای استفاده از صرافی‌های خارجی حجم معاملات و پشتیبانی از تعداد ارزهای بیشتر است. با این حال نکته مهمی در مورد استفاده از صرافی‌های خارجی وجود دارد.

از آنجایی که کشور ما تحت تحریم‌های بین‌المللی مالی قرار دارد بسیاری از صرافی‌ها به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کنند، در سال‌های اخیر بارها اتفاق افتاده است که حساب کاربری، کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی مسدود و دارایی‌های موجود در آن بلوکه می‌شود. در طرف دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی قرار دارند. خوشبختانه در سال‌های اخیر تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال در کشور افزایش پیدا کرده است.

بیت کوین چیست
خرید و فروش بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال

خرید و فروش بیت کوین در نیک پرداخت

در این مطلب از وبلاگ نیک پرداخت سعی کردیم به طور ساده و جامع توضیح دهیم که بیت کوین چیست و چگونه می‌توانیم از طریق آن به کسب درآمد بپردازیم. توضیه می‌کنیم قبل از اینکه وارد این بازار هیجان‌انگیز شوید خودتان به دانش کافی مسلح کنید. در صورتی که از ورودتان مطمئن شدید برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانید از خدمات نیک پرداخت بهره ببرید. همچنین برای فروش بیت کوین یا نقد کردن آن بعد از خواندن مطلب زیر از لینک نقد کردن درآمد ارزی در نیک پرداخت اقدام کنید.

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست