استیبل کوین چیست

استیبل کوین چیست؟ معرفی ارز دیجیتال با ثبات و انواع آن

یکی از ویژگی‌های بارز ارزهای دیجیتال نوسان بالای قیمت آن‌هاست، به طوری که گاهی اوقات در طی چند ساعت یا حتی دقیقه شاهد افزایش و کاهش بیش از ۱۰ درصد هستیم. هر چند این موضوع ذات بازار رمزارزها تلقی می‌شود و معامله‌گران از این ویژگی حداکثر استفاده را برای کسب سود می‌برند، اما برای نقل و انتقالات مالی و استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان یک شیوه پرداخت شاید یک ریسک محسوب شود، برای رفع این مشکل شاهد ظهور ارزهای دیجیتال باثبات قیمتی در بازار هستیم که به آن استیبل کوین (Stablecoin) گفته می‌شود. در ادامه این مطلب از نیک پرداخت قصد داریم به معرفی استیبل‌ کوین ها و انواع آن بپردازیم.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین یا ارز دیجیتال باثبات به نوعی از رمزارزها گفته می‌شود که ارزش آن با یک دارایی ثابت پشتیبانی می‌شود. برای مثال شرکت تتر (Tether) که مشهورترین و پرکاربردترین استیبل کوین بازار محسوب می‌شود از دلار به عنوان ارز پشتوانه استفاده می‌کند‌، در واقع به ازای عرضه یک واحد USDT در شبکه بلاکچین، یک دلار در یک حساب بانکی به عنوان وثیقه قفل می‌کند. بنابراین ارزش هر تتر همواره برابر یک دلار محاسبه می‌شود.

استیبل کوین چیست
مهمترین استیبل کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال

تاریخچه استیبل کوین‌ها

اگر به دنبال اولین ارزهای دیجیتال باثبات به گذشته بازگردیم به دو ارز جالب روبرو خواهیم شد.  BitUSD و NuBits به‌عنوان اولین استیبل کوین‌های بازار شناخته می‌شوند که ایده ایجاد این ارزها توسط دو مغز متفکر بازار ارزهای دیجیتال یعنی دن لاریمر (Dan Larimer) از بنیانگذاران بلاکچین ایاس (EOS) و چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)  بنیان‌گذار پروژه کاردانو مطرح شد.

استیبل کوین BitUSD همانطور که از نام آن پیداست ارزشی برابر دلار امریکا (USD) داشت و با استفاده از بلاک‌چین اختصاصی بیت شیرز (BitShares) پشتیبانی می‌شد. هر چند  در انتهای سال ۲۰۱۸، نرخ برابری خود با دلار را از دست داد و به همین علت این روزها کمتر نامی از آن شنیده می‌شود.

ارز دیجیتال باثبات دیگر یعنی NuBits هم سرنوشت بهتری نداشت و با از دست دادن ارزش ۱ دلاری خود ایده استیبل کوین‌ها را با چالش جدی مواجه کرد.

در حقیقت مشکل اینجا بود که با شروع بازار نزولی تقاضا برای استیبل کوین‌ها و در واقع تبدیل دارایی‌های دیجیتال به ارزهای دیجیتال با ثبات افزایش پیدا می‌کرد ولی این پروژه ها به دلیل کمبود نقدینگی قادر به تامین تقاضای بازار نبودند.

انواع استیبل کوین

از نظر مدیریت ارزش دو نوع استیبل کوین در بازار قرار دارد؛ استیبل کوین متمرکز که توسط یک شرکت یا نهاد عرضه می‌شود و استیبل کوین غیرمتمرکز که با استفاده از فناوری بلاک‌چین می‌توانند ثبات قیمتی خود را حفظ کنند.

استیبل کوین متمرکز

در بهترین استیبل کوین‌های متمرکز (مانند تتر) معمولا شاهد این موضوع هستیم که یک شرکت مسئولیت پشتیبانی را بر عهده دارد. برای مثال شرکت تتر به ازای هر یک تتر به بازار عرضه می‌کند یک دلار امریکا به عنوان پشتیبان در بانک وثیقه‌گذاری می‌کند.

استیبل کوین غیرمتمرکز

در بهترین استیبل کوین‌های غیرمتمرکز (مانند دای) معمولا پشتوانه به جای ارز فیات یک ارز دیجیتال معتبر است و به جای اینکه یک شرکت مسئولیت حفظ قیمت را بر عهده داشته باشد ارزش آن به وسیله الگوریتم‌ها تثبیت خواهد شد. در «استیبل کوین الگوریتمی» برای حفظ ثبات قیمت در شرایط متغیر عرضه و تقاضا، از الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

به این ترتیب تقسیم بندی دیگری هم وجود دارد که استیبل کوین‌ها را از نظر نوع پشتوانه به دو نوع استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز فیات و استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز دیجیتال دسته بندی می‌شوند.

استیبل کوین چیست
استیبل کوین دای مهمترین استیبل کوین غیرمتمرکز

کاربرد استیبل کوین

همانطور که متوجه شدیم استیبل کوین‌ها برای مقابله با ذات پرنوسان ارزهای دیجیتال معرفی شدند. این رمزارزها به دلیل قیمت مشخصی که دارند کاربردهای متعددی هم در بازار دارند. از مهمترین کاربردهای استیبل کوین عبارتند از:

  • تسهیل نقل و انتقالات مالی

استیبل کوین‌ها می‌توانند به راحتی به عنوان جایگزین ارزهای فیات مانند دلار، یورو، ریال و … برای نقل و انتقالات مالی مورد استفاده قرار بگیرند. چه بسا به دلیل نبود سقف نقل و انتقال و عدم نیاز به بانک یا موسسه مالی واسطه، معامله با ارزهای دیجیتال با ثبات سریع‌تر از حالت سنتی انجام شود.

  • امکان دریافت وام ارز دیجیتال

از آنجایی که ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه می‌کنند، امکان پرداخت وام ارز دیجیتال ریسک زیادی را برای تامین کننده نقدینگی به همراه دارد. ارزهای دیجیتال باثبات گزینه مناسب‌تری برای ارایه وام محسوب می‌شوند.

  • سرمایه گذاری کم ریسک‌تر

نگهداری ارزهای اصلی بازار جهانی مانند یورو و دلار یا حتی طلا به یک راه اصلی برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی تبدیل شده است. به جای این دارایی‌ها می‌توان از استیبل کوین‌های با پشتوانه دلار و طلا برای سرمایه‌گذاری بهره ببریم.

  • حفظ ارزش دارایی در بازار نزولی

معمولا در بازارهای گاوی یا صعودی خریداران با تبدیل دارایی خود به ارزهای دیجیتال از رشد قیمت کسب سود می‌کنند. اما در بازار نزولی کاربران سعی می‌کنند با خارج کردن سرمایه خود از کاهش ارزش دارایی جلوگیری کنند. در حالی که تبدیل پی در پی ارزهای دیجیتال به ارز فیات می‌تواند طاقت فرسا باشد، تبدیل آن به استیبل کوین‌ها به راحتی و با کمترین کارمزد امکان‌پذیر است.

  • تسهیل کار با قراردادهای هوشمند

یکی از ویژگی‌های جذاب فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال امکان بهره‌مندی از قراردادهای هوشمند «Smart Contracts» است. قراردادهای هوشمند، در حقیقت کاملا غیرمتمرکز و بدون نظارت و به صورت شفاف در بستر بلاکچین اجرا می‌شود و می‌توان از آن‌ها برای پرداخت اقساط وام، حقوق، اجاره‌بها و شراکت استفاده کرد.

استیبل کوین چیست
فهرست مهمترین استیبل کوین‌های بازار

مهمترین استیبل کوین‌های بازار

حالا که با انواع استیبل کوین و کاربرد آن آشنا شدید بیایید نگاهی  به مهمترین استیبل کوین‌های بازار بندازیم:

۱. USDT

ارز دیجیتال تتر (Tether) یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها با پشتوانه دلار است که توسط ریو کالینز (Reeve Collins)، بروک پیرس (Brock Pierce) و کریگ سلارس (Craig Sellars) راه اندازی شد و در حال حاضر توسط شرکت Tether Limited در هنگ کنگ مدیریت می‌شود. نحوه کار تتر به این صورت است که به ازای صدور هر تتر، ۱ دلار در بانک توسط شرکت تتر وثیقه گذاری می‌شود.

بهتر است بدانید تتر یک توکن است و بلاک چین اختصاصی ندارد بنابراین ابتدا روی بلاک چین بیت کوین راه اندازی شد اما اکنون بلاک چین‌های اتریوم، ترون، ایاس، بایننس، الگوراند و … از تراکنش‌های تتر پشتیبانی می‌کنند. در زمان نگارش این مطلب ارزش بازار تتر بیش از ۶۷ میلیارد دلار است.

۲. USDC

استیبل کوین USDC که مخفف «USD Coin» است در سال ۲۰۱۸ توسط  کمپانی کوین بیس  و شرکت پرداخت سرکل «Circle» توسعه داده شد. پس از نگرانی‌هایی که بابت عدم وثیقه‌گذاری شرکت تتر ایجاد شد USDC با استقبال کاربران مواجه شد و در حال حاضر ارزش بازار آن بیش از ۵۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

۳. BUSD

استیبل کوین BUSD یا دلار بایننس سومین ارز دیجیتال باثبات بازار است که توسط توسط بنیاد پکسوس (Paxos) و صرافی بایننس راه‌اندازی شد. جالب است بدانید پکسوس یک استیبل کوین با پشتوانه طلا تحت عنوان PAX Gold یا به اختصار PAXG را نیز عرضه کرده است. به دلیل ارزیابی‌ها دقیق شرکت پکسوس BUSD از امنیت بالایی برخوردار است و در زمان نگارش این مطلب ارزش بازاری نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار دارد.

۴. DAI

استیبل کوین‌هایی که تا الان آشنا شدیم همه با پشتوانه دلار اکریکا بودند اما ماجرای دای با بقیه متفاوت است. دای معروف‌ترین استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال است که برای حفظ ارزش از اتریوم بهره می‌برد و ارزش برابر با ۱ دلار دارد.

استیبل کوین DAI و کل پروتکل پشتیبان آن در اکوسیستم میکردائو (MakerDAO) طراحی شده است، در اکوسیستم میکر، دارایی اتر کاربر به توکن‌های ERC-20 به نام WETH تبدیل می‌شود. پس از آن، WETH به استخر اتریوم فرستاده می‌شود تا توکن PETH صارد می‌شود. سپس PETH برای ایجاد یک موقعیت بدهی وثیقه (CDP) قفل می‌شود و کاربران توکن‌های Dai را دریافت می‌کنند. در زمان نگارش این مطلب ارزش بازار دای در حدود ۷ میلیارد دلار است.

۵. True USD

استیبل کوین True USD یک توکن ERC20 با پشتیبانی دلار است که بر بستر بلاکچین اتریوم و در سیستم عامل TrustToken عرضه شده است.جالب است بدانید این پلتفرم استیبل کوین TrueGBP با پشتیبانی پوند انگیس، TrueAUD با پشتیبانی دلار استرالیا و TrueCAD با پشتیبانی دلار کانادا هم عرضه کرده است. ارزش بازار TrueUSD در حال حاضر بیش از ۱ میلیارد دلار است.

۶. USDD

USDD استیبل کوین بلاک چین ترون است که روی بلاک چین‌های اتریوم و بایننس هم منتشر شده است. نکته مهم در مورد USDD، الگوریتمی بودن آن است، در این نوع از استیبل کوین‌ها، توکن‌ها بر اساس الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمندی در شبکه مینت می‌شوند که توانایی مدیریت تعداد توکن‌های در گردش را برای حفظ ارزش قیمت دارند.

استیبل کوین چیست
استیبل کوین تتر پرکاربردترین ارز دیجیتال با ثبات

خرید استیبل کوین

اکنون که با انواع استیبل کوین متمرکز و غیرمتمرکز و همچنین کاربرد استیبل کوین‌ها آشنا شدیم و فهمیدیم که خرید استیبل کویندر واقع اولین قدم در مسیر سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، بیایید در مورد خرید استیبل کوین بیشتر صحبت کنیم.

برای خرید استیبل کوین هم مانند هر ارز دیجیتال دیگری نیاز به صرافی ارز دیجیتال داریم. برای خرید استیبل کوین از صرافی‌ ارز دیجیتال خارجی نیاز به کارت‌های اعتباری بین المللی خواهیم داشت اما در صرافی ارز دیجیتال ایرانی به راحتی امکان خرید استیبل کوین با کارت‌های بانکی ایرانی وجود دارد. با این حال برای استفاده از صرافی ارز دیجیتال ایرانی توصیه می‌کنیم حتما به اعتبار و سابقه آن دقت کنید و در صورت نیاز حتما از دوستان با تجریه خود کمک بگیرید.

خرید استیبل کوین از نیک پرداخت

یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی در حال حاضر نیک پرداخت است که خدمات ارز دیجیتال ویژه‌ای را ارائه می‌دهد. از جمله مزایای استفاده از نیک پرداخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان خرید و فروش بیش از ۶۰۰ ارز دیجیتال در کریپتوپولیس
  • انجام سفارش به صورت اتوماتیک در کوتاه‌ترین زمان و بدون محدودیت
  • امنیت چند لایه صرافی
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته و همه روزه
  • امکان فروش ارز بدون احراز هویت

در صورت هرگونه سوال یا ابهام در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال حتما با پشتیبانی نیک پرداخت تماس بگیرید تا یک سرمایه‌گذاری کم ریسک و مطمئن را تجربه کنید.

خرید ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست