پرداخت با بلاک چین

پرداخت با بلاک چین مسترکارت، روش جدید و مطمئن در پرداخت

برای اولین بار، مستر کارت قابلیت ارسال پول یا پرداخت با بلاک‌ چین ، به جای استفاده از کارت اعتباری را رونمایی کرد. پس از توسعه نسخه‌های بلاک‌ چین در چند سال گذشته، مستر کارت روز جمعه از اتصال بلاک‌ چین خود به چندین بانک مشخص و جایگزین کردن تاجران خبر داد؛ روشی که پرداخت هزینه را کارآمدتر از گذشته می‌کند.

با تصویب افزایش و بهبود تکنولوژی مبتنی بر رمزنگاری پولی، مستر کارت دومین شرکت Fortune 500 در این هفته است که تسهیل‌سازی پرداخت با بلاک‌ چین را آغاز کرده است. روز دوشنبه IBM اعلام کرد که فرایند پرداخت با بلاک‌ چین را اختصاصی بین بانک‌های اقیانوس آرام آغاز کرده است.

مانند IBM، مستر کارت پرداخت فرا مرزی بین کسب‌ و کارها را به عنوان گام اول در بلاک‌ چین خود مورد هدف قرار داده است.

با این حال،‌ مستر کارت با غول تکنولوژی موجود متفاوت است. بلاک‌ چین پول را فقط از طریق لومنز که یک پول مجازی ایجادشده بدون سود توسط استلار (Stellar) است، انتقال می‌دهد. این در حالی است که بلاک‌ چین مسترکارت، به جای قبول هزینه در پول سنتی، به طور مستقل روی پول رمزنگاری‌شده عمل می‌کند.

جاستین پینکام که معاون ارشد در لابراتور مستر کارت و مخترع کارت اعتباری بلاک‌ چین شرکت است، بیان می‌کند: «ما از پول رمزنگاری‌شده استفاده نمی‌کنیم و یک روش رمزنگاری جدیدی را هم معرفی نمی‌کنیم؛ برای این که باعث به وجود آوردن چالش‌های دیگری به ویژه،‌ چالش قانونی می‌شود.»

او همچنین اضافه کرد: « اگر قصد پرداخت هزینه‌ای را دارید، ما می‌توانیم مبلغ شما را با روش مخصوص خودمان مانند ارز و پول رایج اعتباری انتقال دهیم.»

ویژگی خاص مستر کارت که بیت کوین ندارد

از طرفی دیگر، پینکام بیان می‌کند که مستر کارت یک ویژگی‌ دارد که بیت‌ کوین ندارد: یک شبکه پرداخت که شامل ۲۲ هزار بانک و موسسه مالی در جهان است‌ ( IBM اعلام کرد که قصد اضافه کردن ۱۳ بانک را به شبکه خود دارد). پس از همه این‌ها، پینکام اضافه کرد که شرکت‌‌ها به صورت کلی به ارزهای دولتی برای انجام خدمات مربوط به کسب‌ و کار خود اعتماد می‌کنند که این مسئله تبدیل پول نقد را به پول رمزنگاری‌شده برای پرداخت هزینه بلاک‌ چین غیرعملی می‌کند.

از این رو،‌ پینکام بیان می‌کند: «حتی در سیستم بیت‌ کوین،‌ شما نیاز به تبادل بیت‌ کوین برای تبدیل آن به یورو دارید که خود این باعث بروز اعتراضاتی شده است.»

پرداخت با بلاک‌ چین

مستر کارت امیدوار است که بتواند مزایای تکنولوژی بلاک‌ چین، از جمله روش‌های امن و شفاف را برای ایجاد و پیگیری پرداخت با بلاک‌ چین در سیستم‌های مالی بدون بروز مشکلی در ارزهای دیجیتال به دست بیاورد.

پینکام بیان می‌کند: « چیزی که مستر کارت‌ها را روی صحنه می‌آورد،‌ ترکیب منحصر به فرد قابلیت بلاک‌ چین و شبکه استقرار مستر کارت است.»

پینکام اعلام کرد که برای نمونه،‌ یک کسب‌ و کار می‌تواند هزینه‌های خود را با استفاده از بلاک‌ چین در انتقال بین‌المللی که از چندین بانک خارجی در مسیر خود می‌گذرد،‌ کاهش دهد که این می‌تواند باعث از بین بردن واسطه‌ها شود و تاجران بانک را به صورت مستقیم به خریداران، با پرداخت سریع، متصل کند. البته او هشدار می‌‌دهد با این که این روش باعث ثبت‌نام سریع در سیستم بلاک‌ چین می‌شود اما پول هنوز از طریق همان سیستم مستر کارت انتقال می‌یابد که این  الزاما به معنای بهبود سرعت نیست.

همچنین پینکام اضافه می‌کند که تعدادی از شرکت‌ها، قبلا برای استفاده از بلاک‌ چین مسترکارت ثبت نام کرده‌اند،‌ اما از نام بردن اسم شرکت‌ها خودداری کرد.

کاهش کلاهبرداری با بلاکچین

علاوه بر پرداخت هزینه،‌ مستر کارت تصور می‌کند که می‌تواند جهت کاهش کلاهبرداری، از بلاک‌چین برای پیگیری مسیر مواد دارویی و لوکس، مانند کیف دستی و الماس با ارائه یک پروانه یا مدرک قانونی استفاده کند.

همچنین پینکام در گفته‌هایش اعلام کرد که در حال حاضر بیت‌ کوین را تهدیدی برای مستر کارت نمی‌بیند. پینکام اضافه می‌کند:«به صورت کاملا صریح، ما احساس می‌کنیم که پرداخت کارتی نسبت به پول رمزگذاری‌شده ساده،‌ ایمن و راحت است و نیاز بیشتر مشتریان را برطرف می‌کند.»

بر اساس گفته مورگان استنلی، شواهد نشان می‌دهد که این مسئله درست است. با وجود افزایش قیمت بیت‌ کوین که رکورد جدیدی را نسبت به هفته پیش در برابر قیمت ۵۸۰۰ ثبت کرد، تعداد خرده‌فروشان آنلاین اصلی، در استفاده از پرداخت بیت‌ کوین در سال جاری، در برابر ۴۸۳ نفری که مستر کارت را قبول کرده‌اند، کاهش داشته است.

نحوه خرید از سایت‌های خارجی
برای پرداخت آسان و تکمیل خرید خود کلیک کنید
خرید مسترکارتفروش مسترکارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست