سفر به ارمنستان

همه چیز درباره سفر به ارمنستان

تابستان سال ۱۴۰۰ است و سفرهای زیادی به ارمنستان می‌شود. سفر به ارمنستان به دلیل همسایگی با ایران سال‌های زیادی است که مورد توجه مردم ایران قرار می‌گیرد و پرداختن به آن خالی از لطف نیست. چندی پیش برخی از این سفرها به دلیل تور واکسن کرونا اتفاق افتاد که کشور ارمنستان برای گردشگران در نظر گرفته است. سفر از ایران به ارمنستان نکات قابل توجهی دارد؛ از نقاط گردشگری، ویزا و هزینه‌ها گرفته تا جزئیات قابل توجهی که باید به خاطر بسپارید.

معرفی کشور ارمنستان

ارمنستان یکی از همسایه‌های شمالی کشور ایران است که از جمله کشورهای توریستی منطقه به شمار می‌رود. سفر به ارمنستان همیشه یکی از گزینه‌های گردش و تفریح مردم ایران است؛ البته این موضوع فقط به مردم ایران محدود نمی‌شود و سالانه افراد زیادی از سرتاسر دنیا به پایتخت این کشور یعنی ایروان سفر می‌کنند. این کشور زیبا و تاریخی از شرق با کشور آذربایجان، از غرب با ترکیه، از شمال با روسیه و در جنوب با ایران همسایه است. جالب است بدانید که اسم این کشور با عنوان ارمنیا در کتیبه داریوش هخامنشی ثبت شده است. همین دلیل تاریخی گواه این است که این کشور در سال‌های خیلی دور جزئی از خاک ایران بوده است. حالا هم از تاریخ استقلال ارمنستان (از شوروی سابق) حدود ۳۰ سال می‌گذرد و هم‌اکنون این کشور میزبان گردشگران بسیاری است.

موقعیت جغرافیایی

فلات معروف ارمنستان دقیقاً همان نقطه‌ای است که این سرزمین در آن واقع شده است. ارمنستان با قدمتی بالغ بر ۳ هزارسال، هم‌اکنون یکی از پل‌های ارتباطی بین ایران و اروپاست. ارمنستان بین دریای خزر و دریای سیاه قرار گرفته و آب‌وهوایی معتدل و بارانی دارد. جمعیت این کشور حدود ۳ میلیون‌نفر است و وسعت آن به بیش از ۲۹ هزار کیلومتر می‌رسد. یکی از دلایل سفر به ارمنستان، موقعیت جغرافیایی خاص آن است که مناظر زیبا و خارق‌العاده‌ای را پدید آورده است.

مردم ارمنستان به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

زبان مردم ارمنستان، ارمنی است. البته اگر شما زبان انگلیسی بلدید، سفر به ارمنستان آن‌چنان هم سخت نخواهد بود و می‌توانید با بخش قابل توجهی از مردم آن‌جا ارتباط برقرار کنید. زبان رایج در کشور ارمنستان، زبانی است که در شرق این کشور استفاده می‌شود. البته تنها تفاوت زبان ارمنی شرقی با زبان ارمنی غربی در تلفظ‌های آن است. خبر خوش برای افرادی که زبان روسی را به خوبی بلدند این است که زبان روسی در ارمنستان به عنوان زبان دوم شناخته می‌شود.

مذهب مردم ارمنستان

احتمالاً سفر به ارمنستان شما را به یاد کلیساهای متعدد و باابهت می‌اندازد. ارمنستان جزو اولین کشور‌هایی بود که در قرن چهاردهم به دین مسیحیت روی آورد. از همان‌موقع تا الان، دین رسمی مردم این سرزمین مسیحیت است. ناگفته نماند که کلیسا یکی از عناصر جدانشدنی فرهنگ مردم ارمنستان است. در ادامه به مناطق پربازدید ارمنستان اشاره خواهیم کرد تا با کلیساهای جذاب و تاریخی‌اش بیشتر آشنا شوید.

فرهنگ غنی ارمنستان

فرهنگ غنی ارمنستان به واسطه آداب‌ و رسوم مردم خون‌گرم این سرزمین شناخته می‌شود. اکثر مردم ارمنستان سنت‌گرا هستند و این مسئله به وضوح در رفتار و نوع لباس‌هایشان آشکار است. سفر به ارمنستان  به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای زندگی‌تان تبدیل خواهد شد، چرا که مردم دست‌ودل‌باز و مهمان‌نواز آن‌ سرزمین به خوبی از شما پذیرایی خواهند کرد.

سفر به ارمنستان
فرهنگ مردم ارمنستان در جای‌جای زندگی آن‌ها دیده می‌شود.

پول رایج ارمنستان چیست؟

پول رایج ارمنستان درام نام دارد و احتمالاً این اسم با درهم (که پول رایج کشورهای عربی است) از لحاظ ریشه لغوی نزدیک هستند. همان‌طور که می‌دانید انواع ارز در بازار ارزی ایران همیشه دچار نوسانات هستند و نمی‌شود قیمت دقیقی از ارزهای مختلف ارائه داد. اما تقریباً نرخ هر درام (۲۰۲۰-۲۰۲۱) حدود ۲۷ تا تک‌تومانی است. برای مثال شما با پرداخت ۲۷ هزارتومان می‌توانید حدود ۱۰۰۰ درام ارمنستان را برای سفر به ارمنستان توی جیبتان بگذارید.

آب‌وهوای رویایی

کشور ارمنستان مشخصاً در فلات ارمنستان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی ویژه این کشور باعث ایجاد یک آب‌وهوای معتدل و تقریباً سرد شده است. سفر به ارمنستان در حوالی تابستان می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. دمای هوای ارمنستان در گرم‌ترین حالت چیزی بین ۱۸ تا ۲۲ درجه بالای صفر است.

اگر شما هم از هوای سرد بسیار لذت می‌برید، پیشنهاد من این است که سفر به ارمنستان در فصول سرد را هم امتحان کنید. دمای ارمنستان در سردترین حالت خود به منفی ۱۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

دلایل سفر به ارمنستان

سفر به ارمنستان برای ما ایران همیشه یک دلیل بیشتر نداشت و آن هم چیزی جز تفریح مقرون به صرفه نبود. اما حالا با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و وضعیت نامطلوب واکیسناسیون در ایران، دلیل دیگری هم به تنها دلیل ایرانی‌ها برای سفر به ارمنستان اضافه شده است. یکی از دلایل سفر به ارمنستان برای ایرانیان، تزریق دوزهای واکسن کروناست که در ارمنستان انجام می‌شود.

یک سفر مقرون به صرفه

سفر به سوئیس یا یکی از جزایر اقیانوسیه هم بهترین گزینه برای یک سفر خاطره‌انگیز است اما آیا واقعاً می‌شود از پس هزینه‌های این نوع سفرها برآمد؟ سفر به ارمنستان اما یک سفر رضایت‌بخش و کم‌هزینه است. جزئیات هزینه‌های سفر به ارمنستان را در مطالب جلوتر با هم بررسی خواهیم کرد.

مرز مشترک با ایران

مرز مشترک ایران و ارمنستان یکی دیگر از دلایل مردم ایران برای سفر به ارمنستان است. بسیاری از افراد می‌توانند با خودروهای خودشان به ارمنستان سفر کنند و وضعیت دریافت ویزا هم بسیار راحت است. مزیت دیگر اینکه برای پرداخت‌های سفارت و اقامت هم یاری به نام نیک پرداخت دارید. پس چمدانتان را ببندید!

راحت باش! فارسی حرف بزن

بالاخره یک ویژگی منفی ما ایرانی‌ها یک‌جایی به دردمان خورد! بعضی از گردشگران ایرانی کلاً بخیال یادگرفتن زبان انگلیسی شده‌اند و همین باعث شده است تا در سفر به کشورهایی مثل ارمنستان راحت‌تر باشند. در ارمنستان می‌توانید علاوه بر زبان ارمنی، به زبان روسی، انگلیسی و فارسی هم حرف بزنید. البته انتظارات بیش از حد را کنار بگذارید و کمی با واقع‌بینی بیشتر به این مسئله فکر کنید.

واکسن کرونا

همین الان که شما در حال مطالعه این مقاله هستید، بسیاری از شرکت‌های مسافرتی ایرانی تورهای ارمنستان را به پا کرده‌اند. عمده این سفرها به دلیل تقاضای بسیار بالای مردمی است که تمایل دارند از واکسن کرومای رایگان در ارمنستان استفاده کنند. دولت ارمنستان با فراهم‌کردن یک وضعیت مناسب برای واکسیناسیون گردشگران، امکان تور واکسن ارمنستان را ایجاد کرده است. بسیاری از افراد از تجربه بی‌نظیر خود در این تورهای تفریحی صحبت می‌کنند. طبق گفته این افراد، تورهای مسافرتی به ارمنستان، شلیک یک تیر به سمت دو نشان متفاوت است. به گفته بسیاری از گردشگران ایرانی، بازدید از مناطق گردشگری ایروان بسیار لذت‌بخش است و روند واکسیناسیون هم به سرعت و بانظم انجام می‌شود.

ارمنستان و دیگر هیچ!

سفر به ارمنستان علاوه بر این چند دلیل، دلایل دیگری هم دارد. مناطق گردشگری جذاب و تاریخی، امکانات کامل و هتل‌های معتبر و کلی گشت‌وگزار هیجان‌انگیز از جمله دلایل سفر به این کشور است. آماده‌اید تا با هم به جاذبه‌های گردشگری ارمنستان یک سری بزنیم؟

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان

فارق از همه دلایلی که برای سفر به ارمنستان گفتیم، یکی از مهم‌ترین دلایل گردشگران برای سفر به ارمنستان بازدید از منطاق جذاب و هیجان‌انگیز ارمنستان است. از تماشای کوه‌های با ابهت آرارات گرفته تا پاراگلایدرهای نفس‌گیر و جذاب، همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا شما خاطره خوبی از ارمنستان داشته باشید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به ۱۰ نقطه مختلف از بهترین مکان‌های ارمنستان سفر کنیم:

  1. زیپ لاین

زیپ لاین از آن دسته تفریحات هیجان‌انگیز ارمنستان است که اصلاً از ترسیدن و این سوسول‌بازی‌ها خوشش نمی‌آید! زیپ لاین در حومه شهر ایروان قرار دارد. پس از سفر به ارمنستان کافی است که یک تاکسی بگیرید و حدود یک‌ربع از مرکز شهر دور شوید. فقط فراموش نکنید که هزینه استفاده از زیپ لاین در آخر هفته‌ها کمی گران می‌شود. تجربه هیجان‌انگیز زیپ لاین حدود نیم‌ساعت طول می‌کشد و شما می‌توانید بسته به شجاعتتان مسیرها و ارتفاعات مختلف را انتخاب کنید.

سفر به ارمنستان
زیپ‌لاین محبوب‌ترین تفریح در ارمنستان است.
  1. ملاقات با اسب‌ها در ایروان

حالا که هنوز در شهر ایروان حضور دارید بهتر است یک سری به مرکز سوارکاری این شهر بزنید. در این مرکز سوارکاری به به مرکز سواکاری ایروان مشهور است از پرنسل مجرب و خوش‌برخورد بهره‌مند شده است. شما می‌توانید با استفاده از زبان‌های روسی و انگلیسی از خدمات این مرکز استفاده کنید، به اسب‌ها غذا بدهید، سوارکاری یادبگیرید و لذت ببرید. این مکان بهترین انتخاب برای یک گردش خانوادگی مخصوصاً کنار بچه‌هاست.

سفر به ارمنستان
در سفر به ارمنستان حتماً از باشگاه اسب‌سواری ایروان بازدید کنید.
  1. پرواز با پاراگلایدر

باشگاه‌های آموزشی‌تفریحی پاراگلایدر در ارمنستان زبان‌زد خاص عام هستند. با کمک‌گرفتن از مربی‌های این باشگاه‌ها می‌توانید لذت پرواز در ارتفاعات بلند را تجربه کنید. این باشگاه‌ها به صورت کمپ‌های دائمی در مناطق مشهوری مثل دریاچه سوان، کوه تفنیس و کوه آراگاتس وجود دارند. هزینه استفاده از یک مربی برای یک نفر حدوداً ۴۸۰۰۰ درام آب می‌خورد.

سفر به ارمنستان
پرواز با پاراگلایدر به شما دید کاملی از کشور زیبای ارمنستان هدیه خوهاد داد. سفر به ارمنستان به همین هیجان‌انگیزی است.
  1. پارک لونا در ایروان

خبر خوش برای بچه‌ها این است که در یک چشم به‌هم‌زدن می‌شود به یکی از بهترین شهربازی‌های ارمنستان رفت. جایی در نزدیکی خیابان خانجیان ایروان، پارک شهری قرار دارد که می‌توان در ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۱۱ شب در تفریح کرد. در رستوران‌های این پارک شهر غذایی بخورید، برای بچه‌ها بستنی بخرید و آن‌ها را سوار وسایل تفریحی این پارک کنید. لونا پارک ارمنستان یکی از مکان‌های گردشگری عمومی در ایروان ارمنستان است.

  1. دنیای آبی ایروان

پارک آبی ایروان یکی از مشهورترین مراکز تفریحی ارمنستان است. در سفر به ارمنستان، هرجای ایروان که اقامت داشته باشید، دسترسی شما به این مرکز تفریحی آسان خواهد بود. این پارک آبی از دو فاز سرپوشیده و روباز برخوردار است و شما می‌توانید بنا بر سلیقه خودتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. سرسره‌های آبی هیجان‌انگیز، سونا، جکوزی و وسائل مدرن و مجهز این مجوعه، اوقات خوشی را برای شما فراهم خواهند کرد تا از سفر به ارمنستان لذت ببرید.

  1. کلیسای گغارت در شرق ایروان

کلیسای گغارت یکی از جاذبه‌های تاریخی ارمنستان است. این کلیسا در قسمت شرقی ایروان واقع شده است. با سفر به ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی ایروان، جایی در قاب دره گغارت، کلیسایی قدیمی واقع شده است که پر از رمز و راز است. این کلیسا برای ارمنی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به یاد نیزه‌ای که توسط آن مسیح را روی صلیب به قتل رساندند نامگذاری شده است.

  1. صومعه خور ویراپ

در آغوش رشته‌کوه‌های استوار آرارات، صومعه‌ای واقع شده است که یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی ارمنستان است. سفر به ارمنستان بدون بازدید از این صومعه اصلاً حالی ندارد. طبیعت بکر و مناظر دیدنی اطراف این کلیسا باعث زیبایی و جذابیت بیش از پیش این مکان شده است. این کلیسا یک سیاهچاله معروف دارد که روایت جالبی از زندگی سنت گریگور روشنگر دارد. به این مکان سفر کنید تا از روایت زندگی این شخص سر در بیاورید.

سفر به ارمنستان
این صومعه پر از رمز و رازهای بسیار است. در جریان سفر به ارمنستان حتماً از این کلیسا بازدید کنید.
  1. موزه ماتناداران

این مجوعه جذاب و تاریخی، معدن انواع دست‌نوشته‌ها، اسناد، یادداشت‌ها، آثار قدیمی و نقاشی‌هاست. آثار این موزه تاریخی به کشورهای ایران، ترکیه، ارمنستان، خاورمیانه، امپراطوری روم شرقی و بخشی از تاریخ اروپا مربوط می‌شود. این موزه در شهر ایروان واقع شده است و شما می‌توانید پس از سفر به ارمنستان، در ساعات مشخص‌شده به این مرکز تاریخی‌فرهنگی سر بزنید.

سفر به ارمنستان
در قلب این موزه تاریخی، آثار و کتب خطی بسیار قدیمی نهفته است.
  1. دریاچه سوان

در ادامه سفر به ارمنستان به استان گغارکونیک می‌رویم، جایی که دریاچه بی‌نظیر سوان واقع شده است. با قایق‌سواری در این دریاچه موافقید؟ با جت‌اسکی، کمی ماهیگیری و شنا چطور؟ با توجه به اینکه این دریاچه در یک محیط کوهستانی قرار دارد، بهتر است که در فصول گرم سال از آن بازدید کنید. دمای این منطقه در فصول سرد به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد و شما باید لباس‌های گرم بیشتری با خود بیاورید.

  1. پارک ملی دلیجان

در منطقه تاووس ارمنستان، یکی از پارک‌های ملی این کشور واقع شده است. این ذخیره ملی علاوه بر درختان انبوه و مناطق سرسبز، از آثار و بناهای تاریخی بسیاری هم برخوردار شده است. این پارک جنگلی انواع گونه‌های گیاهان و حیوانات وحشی را در خود جای داده است و یکی از دیدنی‌های سفر به ارمنستان زیبا به شمار می‌رود.

هزینه سفر به ارمنستان

هزینه‌های سفر به ارمنستان با توجه به نوع سفر شما مشخص خواهند شد. مثلاً هزینه سفر به ارمنستان برای شما به این بستگی دارد که شما از سفر زمینی ارمنستان استفاده خواهید کرد یا سفر هوایی را ترجیح می‌دهید. برای سفر به ارمنستان به منظور تزریق واکسن کرونا یک هزینه را باید در نظر بگیرید و برای مقاصد تفریحی باید متحمل هزینه‌های دیگری شوید.

سفر به ارمنستان
سفر به ارمنستان در این روزها به یک تور برای تزریق رایگان واکسن کرونا تبدیل شده است.

هزینه سفر به ارمنستان و ماجرای تزریق واکسن کرونا

تزریق واکسن کرونا در ارمنستان رایگان است اما توری که شما را برای تزریق واکسن به ارمنستان می‌برد متغیر است. باز هم بسته به نوع سفر شما (زمینی یا هوایی) این هزینه تغییر خواهد کرد. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که سفر به ارمنستان ویزا می‌خواهد؟ سفر به ارمنستان یک مزیت بزرگ دارد و آن هم عدم نیاز به ویزا است. اما بخش منفی این سفر، هزینه تقریباً بالای آن است.

سفیر ارمنستان همین چند روز پیش (۱۵ جولای ۲۰۲۱ – ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰) اعلام کرد که واکسن کرونا فقط به گردشگرانی تزریق می‌شود که حداقل برای ۱۰ روز قصد اقامت در ارمنستان را داشته باشند. از آن‌جایی هم که تزریق واکسن باید در دو نوبت صورت بگیرد، لازم است که هزینه سفرتان را دوبرابر کنید. هزینه سفر زمینی به صورت متوسط از ۷ تا ۱۴ میلیون تومان و هزینه سفر هوایی به ارمنستان حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان آب می‌خورد.

این هزینه‌ها شامل هزینه تور زمینی یا هوایی، هزینه‌های خورد و خوراک، حمل و نقل، هزینه‌های متفرقه و عوارض خروج از کشور می‌شود. حالا فکر کنید که شما برای تزریق دوز دوم واکسن باید یک‌بار دیگر این هزینه را تحمل کنید و به جای ۴۰۰ هزارتومن عوارض خروج از کشور ۶۰۰ هزار تومن بپردازید.

هزینه‌های کمتر، سفر سخت‌تر

البته با نشستن توی اتوبوس‌های پایانه بیهقی و پرداخت ۷۰۰ هزارتومن هم می‌شود به ارمنستان سفر کرد. سفر به ارمنستان در این شرایط حداقل ۱۷ ساعت است و شما باید حدود ۵۰ دلار برای هر شب اقامت در هتل بپردازید.

رزرو هتل از ارمنستان

وبسایت‌های بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید از طریق آن‌ها هتل مورد نظر یا بلیط سفر به ارمنستان را تهیه کنید. بعضی از این سایت‌ها مثل Armenia Hotel از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند و بعضی سایت‌ها مثل Armenia-Hotel در کنار زبان ارمنی از زبان فارسی هم برخوردار شده‌اند. نیک پرداخت می‌تواند پرداخت هزینه‌های اقامتگاه و هاستل یا هتل شما را انجام دهد. برای این کار کافی است در سایت ما ثبت نام کرده و از بخش سفارشات به همکاران ما تیکت بزنید.

پرداخت هزینه‌های بلیط و هتل ارمنستان با نیک پرداخت

نگران هزینه‌های عجیب‌وغریب تورهای مسافرتی نباشید. شما می‌توانید بلیطتان را برای رفت و برگشت رزرو کنید و هزینه‌های یک هتل شیک و تمیز را قبل از سفر به ارمنستان بپردازید. وبسایت نیک پرداخت همه امکانات پرداخت ارزی را برای شما فراهم می‌کند تا دچار هزینه‌های بی‌منطق و الکی نشوید. شما می‌توانید با مراجعه به بخش پرداخت ارزی نیک پرداخت و انتخاب بخش خرید بلیط پرواز خارجی و رزرو هتل خارج از ایران از امکانات و شرایط پرداخت آگاه شوید.

خرید گیفت کارت پلی استیشن

جمع‌بندی

با کشور زیبا و تاریخی ارمنستان به خوبی آشنا شدیم و یک سفر از راه دور هم به نقاط گردشگری این کشور داشتیم. با هم بررسی کردیم که دلایل سفر به ارمنستان دقیقاً چه چیزهایی هستند و تور واکسن کرونا چه شرایطی دارد. هزینه‌های تورهای مسافربری که فعلاً سر به فلک کشیده هم دستمان آمد. اما مسئله مهمی که در مورد سفر به ارمنستان وجود دارد، قابل دسترس‌بودن و عدم نیاز آن به ویزا است. با توجه به شرایط اقتصادی و نوع مسافرتی که مد نظرتان است، به ارمنستان سفر کنید و از زیبایی بی‌حدوحصر آن لذت ببرید. برای پرداخت هزینه بلیط و اقامتگاه نیز روی نیک پرداخت حساب کنید.

خرید بلیطرزرو هتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست