پادکستر فریلنسر

راهنمای نقد کردن درآمد ارزی پادکستر فریلنسر

اگر همین حالا رادیوی ماشین یا گوشی موبایل‌تان را روشن کنید، با چندین و چند برنامه صوتی مواجه می‌شوید که احتمالا بسیاری از آن‌ها باب میل شما نیستند. محدودیت در برنامه‌های رادیویی و عدم تنوع در محتوای آن‌ها یکی از دلایلی است که در بسیاری از اوقات، مخاطبان را به سمت محتواهایی چون پادکست و کتاب‌های صوتی می‌کشاند. یک پادکستر فریلنسر که پتانسیل کسب درآمد ارزی هم دارد، می‌تواند با تولید محتواهای صوتی، گوش مخاطبان خود را دائما تیز نگهدارد و محتواهای جذابی که آن‌ها همیشه دنبالش بودند را ارائه دهد.

یکی از مشکلاتی که برنامه‌های رادیویی دارند، تقویم کاری آن‌هاست؛ به نحوی که یک مخاطب برای گوش دادن به محتوای یک برنامه صوتی باید در یک ساعت و روز مشخص، باید رادیوی خود را روی موج مخصوص آن تنظیم کند و از جای خود جُم نخورد. در ضمن، هیچ شانسی هم برای عقب یا جلو زدن محتوای صوتی برنامه‌های رادیویی وجود ندارد و مخاطبان یک‌جورهایی محکوم به گوش دادن هستند! معجزه‌ای که یک پادکست برای مخاطبان برنامه‌های صوتی به ارمغان می‌آورد، این است که امکان گوش دادن محتواها را در هر زمان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

ما تصمیم گرفتیم که امروز به سراغ یکی از پرطرفدارترین حرفه‌های فریلنسری برویم که اتفاقا پتانسیل کسب درآمد ارزی هم دارد. در ادامه این مطلب مشخصا به سراغ دنیای یک پادکستر فریلنسر می‌رویم تا بدانیم که کسب درآمد از صدا چگونه است و درآمد ارزی از پادکست به چه نحوی امکان‌پذیر خواهد بود. برای چند دقیقه به گوش‌های خود استراحت بدهید و با ما همراه باشید تا یک سفر هیجان‌انگیز به دنیای صداهای جذاب داشته باشیم!

پادکستر فریلنسر کیست؟

یک پادکستر فریلنسر دقیقا مثل تمامی افرادی که در دنیای فریلنسری مشغول به فعالیت هستند، از آزادی کار، امکان افزایش درآمد و آزادی در انتخاب کارفرما و البته دورکاری بهره‌مند است. چنین شخصی با تهیه محتواهای جذاب و منحصربه‌فرد که تهیه‌کنندگی آن هم برعهده خود اوست، اقدام به کسب درآمد از پادکست می‌کند. اما برای تبدیل شدن به یک پادکستر فریلنسر به چه لوازم تخصصی و خاصی نیاز است؟ آیا تهیه یک محتوای صوتی به صورت فریلنسری و کسب درآمد دلاری از پادکست برای ایرانیان هم ممکن است یا خیر؟

پیش از پاسخ به سوالات بالا باید آگاه بود که تهیه یک مجموعه پادکست به صورت فریلنسری و به قصد کسب درآمد ارزی، نیازمند یک برنامه‌ریزی اساسی است. برای مثال شما به عنوان یک پادکستر فریلنسر باید بدانید که هدف شما از تهیه محتوای صوتی چیست و چه لوازمی را می‌توانید برای بهبود کیفیت محتواهای خود تهیه کنید. به مطالعه این مطلب ادامه دهید تا در بخش بعدی به صورت مفصل در مورد لوازم و مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت در این حرفه بپردازیم.

لوازم تخصصی مورد نیاز برای تولید پادکست

بدیهی است که برای تهیه یک پادکست جذاب و حرفه‌ای باید از لوازم تخصصی و باکیفیتی استفاده کرد. در این بخش قرار است تا به صورت اختصاصی در مورد تمامی لوازم و ابزاری که به عنوان یک پادکستر فریلنسر نیاز دارید، بپردازیم:

  • میکروفون USB: مهم‌ترین وسیله‌ای که می‌تواند روی کیفیت صدای شما و البته روند پادکست تاثیر بگذارد، تهیه یک میکروفون حرفه‌ای است. یک میکروفون حرفه‌ای برای تهیه پادکست باید توانایی اتصال به کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما را داشته باشد و صدا را بدون خش و نویز ضبط کند. البته فراموش نکنید که برای ضبط یک پادکست باید از محیط‌های پر سروصدا و شلوغ دور شوید تا همه‌چیز بدون نقص پیش برود.
  • نرم‌افزار ضبط صدا: نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های بسیاری برای ضبط و ویرایش صدا وجود دارند که می‌توانید برای تهیه پادکست روی آن‌ها حساب باز کنید. یکی از این نرم‌افزارها که قابلیت‌های بسیاری را در اختیارشما می‌گذارد و در عین حال فضای کاربری ساده‌ای هم دارد، Audacity است.
  • اشتراک در پلتفرم‌های حرفه‌ای: شاید این سوال مهم در ذهن شما به وجود آمده باشد که پس از تهیه محتوای صوتی، پادکست را کجا منتشر کنیم؟ پلفترم‌های بسیاری از جمله iTunes و Spotify وجود دارند که شما می‌توانید پس از تهیه اشتراک آن‌ها برای انتشار پادکست در فضای اقدام آن‌ها کنید. برای خرید گیفت کارت اسپاتیفای خواندن مطلب گیفت کارت اسپاتیفای چیست و چگونه باید آن را خرید را مطالعه کرده و خرید آن را به نیک پرداخت بسپارید.
  • طراحی کاور: هر محتوای صوتی اعم از ترانه یا پادکست باید از یک کاور یا اثر هنری برای معرفی بهره‌مند شود. برای تهیه یک کاور معنادار، شیک و متناسب با محتوای پادکست کافی است تا با استفاده از برنامه‌های تخصصی مانند Photoshop یا بهره‌مندی از هنر یک گرافیست فریلنسر یا طراح کاور این کار را انجام دهید.
پادکستر فریلنسر
یک میکروفون حرفه‌ای؛ تهیه پادکست از جمله حرفه‌هایی است که در ابتدا باید هزینه‌هایی را برای ابزار آن در نظر گرفت.

مهارت‌های لازم برای تهیه پادکست

اگر علاقه‌مند هستید تا به یک پادکستر فریلنسر تبدیل شوید، مهم است بدانید که چه مهارت‌هایی برای موفق شدن در این حرفه لازم است. فراموش نکنید که کارفرمایان ممکن است الزامات خاصی را برای عقد قرارداد با یک پادکستر فریلنسر در نظر داشته باشند شما باید همه آن‌ها را برای شروع کار ارائه کنید. در ادامه این مطلب با مهارت‌های لازم برای موفق شدن در دنیای پادکست‌ها آشنا خواهید شد:

  • در مورد پادکست‌ها یاد بگیرید: اگر برای اولین‌بار است که تصمیم به ساختن یک پادکست گرفته‌اید و هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارید، بهتر است تا از تجربه پادکسترهای دیگر استفاده کنید. شما حتی می‌توانید از ویدیوهای آموزشی آنلاین که در یوتیوب هم وجود دارند، هم استفاده کنید تا به درکی صحیح و کامل از این حرفه برسید.
  • یک تجربه صوتی: یک تجربه صوتی مثل حضور در یک استودیو می‌تواند شما را با دنیای صداها آشنا کند. از این گذشته شما باید بدانید که چطور می‌توان از ابزارهایی مانند میکروفون یا نرم‌افزاهای ویرایش صدا به خوبی استفاده کرد. شما به عنوان یک پادکستر فریلنسر می‌توانید، علاوه بر شرکت در کلاس‌های فشرده آموزشی یا کسب تجربه از افراد حرفه‌ای، از همان ویدیوهای آموزشی که در یوتیوب یا پلتفرم‌های دیگر مانند آموزش‌های لیندا هستند، هم استفاده کنید.
  • نوشتن نقشه محتوایی: محتوای پادکست را شبیه به یک فیلمنامه یا نمایشنامه تصور کنید؛ همان‌طور که برای ساختن یک فیلم نیاز است تا خط داستانی آن را طرح کنید، محتوای پادکست هم نیاز به نوشته شدن دارد. سعی کنید بیاموزید و تجربه کسب کنید که چگونه می‌توان برای پادکست‌ها یک خط داستانی نوشت و طبق آن پیش رفت.
  • شناخت صدای خود: این سوال را از خود بپرسید که شما به عنوان یک پادکستر فریلنسر چقدر با صدای خود آشنایی دارید و چقدر بلدید که از آن استفاده کنید؟ تُناژ و رنگ صدای خود را به خوبی بشناسید و بیاموزید که چگونه باید به صدای خود احساس بدهید و دائما تپق نزنید.
  • فن بیان: فن بیان یکی از مهارت‌های ویژه و مهمی است که یک پادکستر فریلنسر باید از آن برخوردار باشد. برای مثال شما باید آموخته باشید که چطور باید تمام حرف‌های یک عبارت را به صورت واضح هجی کنید و آن را به گوش مخاطب برسانید. همچنین شما باید بدانید که در کدام بخش از محتوای باید صدایتان را بالا یا پایین ببرید و یا چگونه به صدای خود حجم بدهید.

معرفی سایت‌های خارجی منتشرکننده پادکست

همان‌طور که گفتیم، پلتفرم‌های بسیاری برای انتشار پادکست‌ها وجود دارند که باید از آن‌ها برای شنیده شدن محتواهای صوتی کمک گرفت. در ادامه این مطلب با ۷ سایت پرطرفدار و معتبر برای انتشار پادکست آشنا خواهیم شد که شناخت آن‌ها برای یک پادکستر فریلنسر لازم است.

  • Apple Podcast: این سایت که با عنوان iTunes هم شناخته می‌شود، بزرگترین پلتفرم اختصاصی نشر محتواهای صوتی از جمله پادکست‌ها است. شما می‌توانید با تهیه اشتراک و حضور در سایت Apple Podcast صدای خود را به مخاطبانتان در سرتاسر جهان برسانید.
  • Google Podcasts: سایت Google Podcasts در سال ۲۰۱۹ به محبوب‌ترین پلتفرم برای شنیدن محتواهای صوتی تبدیل شد. این سایت بهترین و آسان‌ترین روش برای گوش دادن به پادکست‌ها در فضای گوگل است.
  • Spotify: به حرفه‌ای‌ترین پلتفرم پخش محتواهای صوتی سلام کنید! پلتفرم Spotify مملو از انواع ترانه‌ها و پادکست‌هایی است که قرار است برای تهیه‌کنندگان و سازندگان آن‌ها درآمدزا باشد. برای خرید اکانت اسپاتیفای می‌توانید از بخش خرید با پی پال نیک پرداخت استفاده کنید.
  • Stitcher: سایت Stitcher به عنوان یک آلترنیتیو و جایگزین برای فضای Apple Podcasts برای سیستم‌های عامل اندروید به شمار می‌رود؛ اگر شما به عنوان یک پادکستر فریلنسر از فضای iTunes خوشتان می‌آید اما به سیستم عامل ios دسترسی ندارید، می‌توانید وارد همین سایت شوید.
  • Podchaser: سایت Podchaser یکی از قدرتمندترین دیتابیس‌های حال حاضر دنیای پادکست‌ها را داراست. اگر برای تولید پادکست‌هایی با اپیزودهایی خلاقانه گام برداشته‌اید و تمایل دارید تا فعالیتی خفن را در این زمینه تجربه کنید، این پلتفرم را برگزینید.
  • Tuneln: سایت Tuneln عملا یک ایستگاه رادیویی بسیار بزرگ است که از پادکست‌ها و محتواهای صوتی مستقل هم حمایت می‌کند. این راسنه قدرتمند بیش از ۷۵ میلیون کاربر و مخاطب دارد و نمی‌شود به همین راحتی‌ها از خیر آن گذشت.
  • iHeartRadio: سایت iHeartRadio یک سرویس استریم رادیویی و پادکستی است که فرصت‌های قابل توجهی را در اختیار یک پادکستر فریلنسر قرار می‌دهد.
پادکستر فریلنسر
یک اسکرین‌شات از صفحه اسپاتیفای و پادکست‌های محبوب این پلتفرم

درآمد پادکسترهای فریلنسر در سال ۲۰۲۱

تقریبا همه پادکسترها با کمک اسپانسرها یا به طور کلی حامیان مالی برای تولید محتوای صوتی خود اقدام می‌کنند. احتمالا تا همین لحظه‌ها با بسیاری از پادکست‌ها مواجه شده‌اید که در میان برنامه و یا روی جلد کاور از یک اسپانسر مالی صحبت می‌کنند؛ همین قضیه می‌تواند یکی از مهم‌ترین منابع درآمد مالی یک پادکستر فریلنسر باشد. پیشنهاد ما به شما این است که مطلب فرینسرها در سال ۲۰۲۱ چگونه درآمدزایی می‌کنند؟ را هم مطالعه کنید.

البته دقت کنید که میزان بازدید و مخاطبان پادکست این فریلنسرهای پادکستر تاثیر بسیار زیادی بر جذب حامی مالی یا اسپانسر و در نهایت کسب درآمد دلاری از پادکست دارد. با این اوصاف بهتر است تا سری به درآمدهای دلاری پادکسترها بزنیم تا ببینیم آن‌ها به طور متوسط چقدر می‌توانند از تولید محتوای صوتی درآمد داشته باشند؛ اطلاعات جدول زیر با تکیه بر اسناد سایت The Best Media گویای همه‌چیز است:

تعداد دانلود/بازدید پادکست متوسط درآمد (به دلار)
۱۰ هزار بار ۵۰۰ تا ۹۰۰ دلار برای هر اپیزود
۱۵۰ هزار بار ۴۵۰۰ دلار برای هر اپیزود
۲.۵ میلیون بار ۷۵۰۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار در ماه

مشهورترین پادکسترهای دنیا

بدیهی است که ما به طور قطعی هرگز نمی‌توانیم درآمد یک پادکستر فریلنسر را محاسبه کنیم، اما می‌توانیم بدانیم که مشهورترین و موفق‌ترین آن‌ها چه افرادی هستند و به طور متوسط چقدر درآمد دارند. البته ناگفته نماند که ساختن پادکست از جمله فعالیت‌هایی است که نیازمند هزینه‌های خاصی است و نمی‌توان دقیقا مطلع شد که سود یک پادکستر فریلنسر از تهیه محتوای صوتی دقیقا به چه مقدار است.

در این بخش قصد داریم تا به معرفی چند نفر از پادکسترهای فریلنسر و متوسط درآمد آن‌ها به دلار را بپردازیم و ببینیم که در اوج قله‌های دنیای محتواهای صوتی دقیقا چه خبر است؛ جدول زیر با تکیه بر اطلاعات رسانه Castos.com تهیه شده است:

سازنده پادکست میزان درآمد به دلار
پادکستر Joe Regan ۸۰۰ هزار دلار در ماه
Chapo Trap House ۱۴۷ هزار و ۲۶۲ دلار در ماه
پادکستر Pat Flynn ۱۰۰ هزار دلار در ماه
On the Left ۵۳ هزار و ۹۵۸ دلار در ماه
Tiny Meat Gang ۵۱ هزار و ۱۹۹ دلار در ماه
The H3 ۵۰۰ هزار دلار ماه (با احتساب فروش پادکست در Twitch و یوتیوب)
The Ringer بیش از ۱۵ میلیون دلار از طریق تبلیغات در پادکست
آشنایی با پادکسترهای فریلنسر
جو ریگان (یکی از پادکسترهای مشهور و پردرآمد) در حال ضبط یک اپیزود

چگونه می‌توان از پادکستری پول درآورد؟

پیش از اینکه مفصلا به سراغ بحث شیرین چگونگی کسب درآمد از طریق پادکست برویم، لازم است بدانید که روش‌های بسیاری برای موفق شدن در این حرفه وجود دارد. یک پادکستر فریلنسر موفق با استفاده از استراتژی‌های کاربردی و مناسب می‌تواند درآمد خود را افزایش دهد و به یکی از سرشناس‌ترین افراد این حرفه تبدیل شود.

ما تصمیم گرفتیم تا در این بخش بسیار مهم، ۴ استراتژی بسیار مهم و موثر برای کسب درآمد از طریق پادکست را در اختیار شما بگذاریم تا مسیر موفقیت در تولید محتواهای صوتی را تخته‌گاز بروید.

استراتژی شماره ۱: جذب اسپانسر

جذب اسپانسر و بهره‌مند شدن از حمایت مالی یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد از طریق تهیه و تولید پادکست است. یک پادکستر فریلنسر می‌تواند با جذب اسپانسر و عقد قرارداد تبلیغاتی با آن، به تبلیغ برند اسپانسر مربوطه در لابه‌لای محتوای پادکست بپردازد. این کار باعث می‌شود تا اسپانسر از پادکستر حمایت مالی کند تا هیچ دغدغه‌ای از جانب کسب درآمد وجود نداشته باشد.

میزان درآمد پادکسترها از این طریق معمولا چیزی معادل ۱۸ تا ۵۰ دلار (بسته به تعداد مخاطب، بازدید یا دانلود پادکست) ارزیابی می‌شود. اگرچه جالب است بدانید که پادکسترهای حرفه‌ای و محبوب سقف هزینه تبلیغات و اسپانسرینگ را خودشان تعیین کنند و درآمد خود را با توجه به میل خود تغییر دهند.

پادکستر فریلنسر
جذب یک اسپانسر می‌تواند همه هزینه‌های لازم برای تهیه یک اپیزود را پوشش دهد و باعث کسب درآمد قابل توجه هم بشود.

استراتژی شماره ۲: مخاطبان، شما را خیلی دوست دارند!

هیچ‌ چیزی به اندازه پشتیبانی مستقیم مخاطبان از تهیه‌کننده پادکست، جذاب و دلگرم‌کننده نیست. یک پادکستر فریلنسر با ارائه محتواهای بسیار جذاب که همه مخاطبان را به خود جذب می‌کند، می‌تواند دل همه شنوندگان را از آن خود کند. همین اتفاق باعث می‌شود که مخاطبان به صورت خودجوش و داوطلبانه برای حمایت از پادکستر دست به کار بشوند و هزینه‌های مربوط به ساخت هر اپیزود را به حساب سازنده واریز کنند.

یک راه خیلی بهتر برای جذب مخاطبان بیشتر و تشویق آن‌ها برای حمایت مالی این است، که پادکستر فریلنسر به شوندگان امتیازات ویژه‌ای بدهد. این امتیازات معمولا در حیطه دسترسی‌های اختصاصی به لینک‌های دانلود یا ورود به بخش قرعه‌کشی و جایزه قرار می‌گیرند.

استراتژی شماره ۳: فروش اختصاصی

فروش اختصاصی چیزی شبیه به بهره‌مندی از اسپانسرینگ است؛ البته تنها تفاوت اساسی بین آن‌ها این است که پادکستر فریلنسر این‌بار به جای اسپانسر، با سایت‌های منتشرکننده پادکست و حق کمیسیون روبه‌رو خواهد بود. برای مثال فرض کنید که یک پادکستر فریلنسر تصمیم می‌گیرد تا پادکست خود را در فضای پلتفرم Audible منتشر کند. سایت Audible یک لینک تبلیغ در ضمیمه پادکست او قرار می‌دهد تا بابت هر شخصی که از طریق این لینک و از جانب این پادکست وارد می‌شود، به سازنده پادکست حق کمیسیون یا تبلیغات بدهد.

یکی از مزایای این استراتژی در برابر بهره‌مندی از اسپانسرینگ این است که پادکستر مجبور نیست تا از برند خاصی در بین محتواهای خود تبلیغ کند.

پادکستر فریلنسر
حق کمیسیون حاصل از تبلیغاتی که از طریق پادکست برای یک سایت می‌شود، از جمله منابع درآمد یک پادکستر فریلنسر است.

استراتژی شماره ۴: یک پادکست برای تمام فصول!

یک پادکستر فریلنسر باید بداند که فروش یک پادکست، آن‌ هم تنها از طریق فایل صوتی کافی نیست. برای کسب درآمد بیشتر در این حرفه کافی است تا محصولاتی دیگر مثل دوره‌ها، خدمات مشاوره‌ای، کتاب یا دسترسی به رویدادها و همایش‌ها هم به فایل صوتی پادکست اضافه شوند. برای این کار کافی است تا یک مرجع معتبر مثل یک سایت وجود داشته باشد تا مخاطبان با دانلود و خرید فایل صوتی پادکست بتوانند از محصولات جانبی دیگر هم خرید کنند.

چالش‌های نقد کردن درآمد پادکسترهایی که حقوق دلاری دارند

امکان نقد کردن یا تبدیل کردن درآمد ارزی پادکسترها در اکثر کشورهای جهان از طریق صرافی‌های بین‌المللی و آنلاین که از ارز مربوطه پشتیبانی می‌کنند، امکان‌پذیر است. اما این قابلیت برای پادکسترهای فریلنسر ایرانی وجود ندارد؛ به علت تحریم‌های اقتصادی ایران، فعلا قابلیت تبدیل ارزهای دیگر به ریال ممکن نیست و این مسئله بابت نگرانی شده است.

البته به خودتان مسلط باشید و انگیزه خود برای کسب درآمد دلاری را از دست ندهید؛ جای هیچ نگرانی نیست. همیشه یک یا چند راه دیگر برای فریلنسرها وجود دارد، اما راه چاره دقیقا چه چیزی است؟

روش‌ نقد کردن درآمد ارزی پادکستر فریلنسر

یکی از روش‌های نقد کردن درآمد دلاری، استفاده کردن از مجموعه‌های معتبر و حرفه‌ای ایرانی مانند نیک پرداخت است. مجموعه نیک پرداخت با فراهم کردن قابلیت‌های پرداخت، نقد کردن درآمد ارزی و امکاناتی از این قبیل، در کنار فریلنسرها ایستاده است. هیچ می‌دانستید که با استفاده از نیک پرداخت می‌توان سفارش نقد کردن درآمد دلاری را تنها در عرض نیم‌ساعت (۳۰ دقیقه) به پایان رساند؟

برای ورود به بخش نقد کردن صرافی نیک پرداخت کافی است تا روی آدرس الکترونیکی بخش ویژه نقد کردن درآمد ارزی در نیک پرداخت کلیک کنید تا از درآمدهای دلاری خود نهایت لذت را ببرید!

پادکستر فریلنسر
با استفاده از بخش ویژه نقد کردن درآمد ارزی در نیک‌پرداخت می‌توان درآمدهای ارزی و دلاری خود را به ریال تبدیل کرد.

جمع‌بندی

دنیای پادکست‌ها دنیای صداها و محتواهای جذاب و مفید است. با استفاده از پادکست‌ها می‌توان به تمام موضوعاتی که تاحالا در مورد آن‌ها صحبت نشده بود، پرداخت و البته کسب درآمد دلاری هم داشت. یک پادکستر فریلنسر می‌تواند با تکیه بر ویژگی‌های دنیای فریلنسری در همین حرفه هم مشغول شود و به درآمد مورد نظر خود دست پیدا کند. همان‌طور که اشاره کردیم، موفقیت در دنیای پادکست‌ها نیازمند چندین مولفه مهم از جمله تهیه ابزار و لوازم تخصصی و باکیفیت است.

ما در این مقاله سعی کردیم تا پلتفرم‌های پرطرفدار و معتبر برای انتشار پادکست‌ها را به صورت کامل معرفی کنیم. در ادامه هم ذکر کردیم که چگونه و با رعایت چه استراتژی‌هایی می‌توان در این حرفه موفق شد. البته در نهایت به بحث شیرین کسب درآمد دلاری از پادکست هم رسیدیم و گفتیم که چگونه می‌توان با تکیه بر قابلیت‌های مجموعه نیک پرداخت، درآمد دلاری و ارزی خود را به ریال تبدیل کرد. نظر شما در مورد فعالیت حرفه‌ای در زمینه تولید محتوای صوتی و کسب درآمد از پادکست چیست؟ به نظر شما آیا می‌توان به عنوان یک پادکستر فریلنسر ایرانی در سطح جهان موفق شد و کسب درآمد دلاری داشت؟

فروش پی پال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست