بهترین صرافی ارز دیجیتال

آشنایی با بهترین صرافی ارز دیجیتال

بدون تردید یکی از مهمترین و شاید اولین قدم برای فعالیت در دنیای پرهیجان ارزها دیجیتال، انتخاب صرافی ارز دیجیتال مناسب است. مخصوصا این روزها که استفاده از صرافی ارز دیجیتال خارجی با ریسک همراه است و صرافی‌های ایرانی متعددی در بازار وجود دارد، انتخاب صرافی مطمئن به یک چالش تبدیل شده است. در ادامه این مطلب در نیک پرداخت قصد داریم به بررسی ویژگی‌های یک صرافی مناسب بپردازیم و بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی را معرفی کنیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که ما برای خرید یا تبدیل ارزهای فیات مانند (دلار، یورو، پوند، ریال و …) به یکدیگر نیاز به صرافی داریم، در دنیای رمزارزها هم برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال از صرافی ارز دیجیتال یا اکسچنج (Exchange) استفاده می‌کنیم. بارزترین ویژگی صرافی ارز دیجیتال این است که برای استفاده از آن نیازی به مراجعه حضوری نداریم و همه خدمات به صورت آنلاین ارائه می‌شود.

بهترین صرافی ارز دیجیتال
بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان

انواع صرافی ارز دیجیتال

معمولا اکسچنج‌ها از نظر نحوه کارکرد به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • نوع اول صرافی ارز دیجیتال تنها یک پلتفرم برای خرید و فروش به اشخاص است. به این صورت که شما ارز دیجیتال مودر نظر خود را از صرافی می‌خرید و به آن می‌فروشید و این صرافی است که تعیین کننده قیمت ارز مورد معامله است.
  • نوع دوم صرافی‌های ارز دیجیتال نقش یک واسطه بین کاربران را ایفا می‌کند و قیمت ارز معامله بر اساس عرضه و تقاضای بین کاربران تعیین می‌شود. درآمد این صرافی‌ها از راه کارمزد معاملات به دست می‌آید.

در تقسیم بندی دیگری که وجود دارد، صرافی‌های ارز دیجیتال از نظر نحوه اداره آن به دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند:

  • صرافی‌های متمرکز معمولا توسط یک یک شرکت خاص یا نهاد اداره می‌شود و مسئولیت دارایی‌های موجود در آن بر عهده یک یا چند فرد است.

با وجود اینکه این صرافی‌ها ریسک هک شدن و از دست رفتن دارایی دارند اما در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از حجم معاملات در دنیای ارزهای دیجیتال در این صرافی‌ها انجام می‌شود. از مهمترین صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توان به بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase)، هوبی (Houbi)، کراکن (Kraken) و کوکوین (Kucoin) اشاره کرد.

  • در صرافی‌های غیرمتمرکز که مدت زیادی از عمر آن‌ها نمی‌گذرد شخص یا شرکتی مدیریت را برعهده ندارد بلکه این صرافی‌ها که به نام دکس (DEX)   یا (Decentral Exchange)  هم شناخته می‌شوند به کمک بلاک چین و قراردادهای هوشمند کار می‌کنند.

از مهمترین صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توان به یونی سواپ (Uniswap) دیدکس (dYdX) و پنکیک سواپ (Pancake Swap) اشاره کرد. البته گفتنی است به دلیل پیچیدگی‌های عملیاتی در این نوع صرافی‌ها کمتر از ۱۰ درصد حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند که پیش بینی می‌شود در آینده حرکت به سمت این صرافی‌ها بیشتر شود چرا که ذات ارزهای دیجیتال بر مبنای عدم تمرکز بنا شده است.

بهترین صرافی ارز دیجیتال
ویژگی های بهترین صرافی ارز دیجیتال

ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال مناسب

با توجه به تعداد بیشمار صرافی ارز دیجیتال خارجی و ایرانی که در حال حاضر وجود دارد،‌ انتخاب صرافی مناسب برای کاربران به یک چالش تبدیل شده است. (بر اساس آمار سایت کوین مارکت کپ در زمان نگارش این مطلب بیش از ۵۰۰ صرافی در بازار فعال هستند). با این وجود برای اینکه بتوانیم یک انتخاب درست داشته باشیم باید چند ویژگی را مد نظر قرار دهیم.

۱. امنیت

بدون شک وقتی صحبت از پول و سرمایه می‌شود، امنیت مهمترین مسئله خواهد بود. در مورد صرافی‌های ارز دیجیتال هم امنیت یکی از مهمترین موارد برای تصمیم‌گیری خواهد بود. از جمله مسایل امنیتی که باید در نظر بگیرید عبارتست از:

  • نگهداری دارایی در کیف پول آنلاین (Hot Wallet) یا آفلاین (Cold Wallet)؛
  • موارد امنیتی ورود چند مرحله‌ای (۲FA)
  • جبران خسارت در صورت هک شدن یا سرقت دارایی

۲. سابقه

یکی از راه‌های شناخت صرافی ارز دیجیتال مناسب بررسی سابقه عملکرد آن است. این موضوع که صرافی سابقه هک شدن دارد یا نه و اینکه در صورت هک شدن آیا دارایی کاربران را به آن‌ها بازگردانده است یا خیر می‌تواند بینش بسیار خوبی در مورد صرافی به ما بدهد. ازجمله موارد دیگر که باید در مورد سابقه صرافی دقت کنیم عبارتست از:

  • مدت فعالیت
  • تعداد کاربران
  • میزان رضایت کاربران

۳. حجم نقدینگی

حجم معاملات و نقدینگی بالا یکی از مهمترین ویژگی‌های یک صرافی ارز دیجیتال است برای آنکه معاملات شما در همان قیمتی که تمایل دارید باز و بسته شود باید حجم معاملات زیادی در جریان باشد. در صرافی‌هایی که حجم معاملات بالایی وجود نداشته باشد معمولا شما مجبور به انجام چندین معامله کوچک خواهید بود و همین کار منجر به افزایش هزینه کارمزد شما خواهد شد.

۴. ارزهای پشتیبانی شده

احتمالا می‌دانید که به جز بیت کوین بیش از ۲۰ هزار ارز دیجیتال دیگر وجود دارد. بسیاری از این ارزهای دیجیتال از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار هستند و نادیده گرفتن آن‌ها از دست دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود. بنابراین صرافی‌های ارز دیجیتال که تعداد رمزارزهای معتبر بیشتری را پشتیبانی کند انتخاب هوشمندانه‌‌تری محسوب می‌شود.

۵. احراز هویت

در ماه‌های اخیر موضوع احراز هویت برای کاربران ایرانی به یک شمشیر دو لبه تبدیل شده است. هر چند فرآیند احراز هویت دقیق به امنیت بیشتر صرافی کمک می‌کند اما به دلیل تحریم‌های اقتصادی برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی از جمله بایننس از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می‌کنند.  بنابراین در صورت احراز هویت و مشخص شدن ملیت کاربران ایرانی امکان بسته شدن حساب وجود دارد. پس همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که فرآیند احراز هویت در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی می‌تواند به امنیت دارایی شما کمک کند، اما در مورد صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی باید مراقب بسته شدن حساب خود باشید.

۶. کارمزد تراکنش و برداشت

یکی از راه‌های کسب درآمد صرافی‌های ارز دیجیتال دریافت کارمزد معاملات است. بنابراین برای هر تراکنشی که در صرافی انجام می‌دهید باید درصدی را به عنوان کارمزد پرداخت کنید. در این صورت طبیعی است صرافی‌های ارز دیجیتال که کارمزد کمتری را دریافت می‌کنند گزینه مناسب‌تری برای معامله خواهند بود.

دقت کنید که قبل از ثبت نام در یک صرافی از کارمزد برداشت آن هم مطلع شوید، برخی از صرافی‌ها کارمزد برداشت نسبتا بالایی دارند ولی از آنجایی که نگهداری دارایی در والت صرافی با ریسک همراه است شما برای واریز و برداشت چند باره نیاز به پرداخت کارمزد بیشتری خواهید بود.

۷. رابط کاربری

یکی از مهمترین نکات در مورد پیدا کردن بهترین صرافی ارز دیجیتال توجه به رابط کاربری آن است. رابط کاربری ساده و کاربرد پسند که کاربران را گیج و کلافه نکند، تجربه معاملات دلچسبی را به ارمغان می‌آورد. به خصوص اینکه ابزارهای مختلفی از جمله معاملات اسپات، مارجین، فیوچرز، قابلیت استیکینگ و  … در صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارد، رابط کاربری ساده می‌تواند بیش از پیش بااهمیت محسوب می‌شود. بنابراین قبل از ثبت نام در صرافی سری به محیط کاربری آن بزنید.

۸. پشتیبانی

این روزها خدمات پشتیبانی، از جمله پاسخ به سوالات کاربران و حل مشکلات آن‌ها یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود. بسیاری از کاربران قبل از ثبت نام در یک صرافی سوالاتی دارند که تیم پشتیبانی قوی می‌تواند با پاسخ دادن سریع به سوالات و راهنمای کاربران خیال کاربران را بابت انتخاب یک صرافی درست راحت کند. می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های بهترین صرافی ارز دیجیتال داشتن تیم پشتیبانی قوی است.

بهترین صرافی ارز دیجیتال
کریپتو دات کام بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی

بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی

حالا که با ویژگی‌های بهترین صرافی ارز دیجیتال آشنا شدیم، بیایید نگاهی بیندازیم به تعدادی از صرافی‌های ارز دیجیتال مهم خارجی:

۱. بایننس

صرافی بایننس که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد با ارائه رابط کاربری جذاب و کازمرد بسیار پایین توانست خیلی زود به محبوب‌ترین صرافی ارز دیجیتال خارجی تبدیل شود. صرافی بایننس به دلیل پشتیبانی از ارزهای زیاد و حجم معاملات بالا در حال حاضر بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی محسوب می‌شود. با این حال فراموش نکنید که بایننس به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می‌کند و در حال حاضر استفاده از این صرافی توصیه نمی‌شود.

۲. صرافی FTX

صرافی FTX از جمله صرافی‌هایی است که به ارائه خدمات مشتقات ارزهای دیجیتال مشهور است. اف تی ایکس با داشتن کادر مدیریتی خلاق و باسابقه درخشان در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد، خیلی زود مورد توجه کاربران قرار گرفت و مسیر بایننس را طی کرد و به یک صرافی محبوب تبدیل شد.

اف تی ایکس در حال حاضر پس از بایننس و کوین بیس سومین صرافی بزرگ از نظر حجم معامله است و به دلیل پشتیبانی از ارزهای مختلف و ارائه ابزارهای جذاب یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال محسوب می‌شود. هر چند در صرافی FTX هم برای معامله احراز هویت اجباری است و فعالیت در این صرافی برای کاربران ایرانی با ریسک همراه است.

۳. کریپتو دات کام

کریپتو دات کام (Crypto.com) یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال از نظر امنیتی است که بسیاری از موارد امنیتی از جمله ذخیره‌سازی آفلاین تمامی کلیدهای خصوصی، حساب‌های حضانت بانکی برای ارزهای سنتی، شناسایی چند عاملی با رمز عبور، قابلیت بیومتریک و … برخوردار است.

کریپتو دات کام بیش از ۲۵۰ ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند و با توجه به رابط کاربری بسیار ساده و اپلیکیشن موبایل کاربران زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

نکته منفی در مورد صرافی ارز دیجیتال کریپتو دات کام کارمزد برداشت نسبتا بالای این صرافی است و همچنین شرایط احراز هویت که قبل از استفاده از این صرافی حتما باید این موضوع را بررسی کنید.

بهترین صرافی ارز دیجیتال
بهترین صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

۴. صرافی غیرمتمرکز Bisq

هرچند صرافی‌های غیرمتمرکز به دلیل پیچیدگی‌های فنی هنوز به محبوبیت صرافی‌های متمرکز نرسیده‌اند اما به دلیل ویژگی‌های محرمانگی و ناشناس بودن برای بسیاری از کاربران جذاب خواهند بود.

صرافی Bisq در کنار صرافی‌های یونی سواپ و dYdX از جمله بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز محسوب می‌شود که یک پلتفرم متن باز open source و کاملا غیرمتمرکز است که بدون محدودیت از رمز ارزهای مختلف پشتیبانی می‌کند. ویژگی‌های امنیتی این پلتفرم، مانند امضای چندگانه و سیستم سپرده امنیتی باعث شده است ریسک استفاده از آن به حداقل برسد.

۵. کوکوین

پس از اینکه بایننس از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری کرد، صرافی ارز دیجیتال کوکوین (Kucoin) به یکی از گزینه‌های  جایگزین تبدیل شد. شاید خدمات صرافی کوکوین به اندازه بایننس نباشد اما کافی است و رابط کاربری ساده و سهولت استفاده آن را به یک صرافی جذاب برای کاربران ایرانی تبدیل کرده است. کوکوین نزدیک به ۱۰ میلیون کاربر فعال دارد و از نقدینگی کافی برای انجام معاملات برخوردار است.

نکته مهم اینکه صرافی کوکوین احراز هویت را برای کاربران اجباری نکرده است و تا برداشت روزانه ۱ بیت کوین از کوکوین به احراز هویت نیازی نخواهید داشت.

۶. کوینکس

صرافی کوینکس یکی از معدود صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی است که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و در ماه‌های اخیر برای جذب کاربران ایرانی تلاش‌های زیادی انجام داده است. کوینکس از کیف پول دیجیتال ViaWallet برای نگهداری دارایی کاربران استفاده می‌کند و برای فعالیت در این صرافی نیازی به احراز هویت وجود ندارد.

رابط کاربری ساده، پشتیبانی از زبان فارسی و عدم نیاز به احراز هویت، ویژگی‌های جذابی است که کوینکس را به یکی از محبوب‌ترین صرافی‌ها در بین کاربران ایرانی تبدیل کرده است. بنابراین می‌توان گفت کوکوین و کوینکس در حال حاضر بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان محسوب می‌شوند.

بهترین صرافی ارز دیجیتال
کوکوین بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

همانطور که متوجه شدیم سرمایه‌گذاری در صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی با وجود نقدینگی بالا و ارائه ابزارهای مالی گسترده، به دلیل تحریم‌های اقتصادی و شرایط احراز هویت اجباری با ریسک همراه است. خوشبختانه در سال‌های اخیر صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی زیادی راه‌اندازی شد و تا حد زیادی می‌تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد به خصوص اینکه این صرافی‌ها به زبان فارسی طراحی شده و پشتیبانی فارسی زبان می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای کاربران باشد. تعدادی از صرافی‌های ایرانی مشهور شامل نوبیتکس، والکس، بیت پین و … هستند که که امکان خرید و فروش ارز دیجیتال را برای کاربران مختلف فراهم کرده‌اند. البته ارایه خدمات آنها با مزایا و معایبی نیز همراه است.

برای مثال در صرافی نوبیتکس هم قابلیت معاملات کاربر به کاربر (P2P) وجود دارد و هم امکان خرید و فروش سریع از طریق خود صرافی (OTC) برای کاربران فراهم است.با وجود سابقه خوب و تعداد کاربران بالا، انتقادات زیادی از نوبیتکس وجود دارد از جمله اینکه در زمان نگارش این مطلب نوبیتکس تنها ۴۳ ارز را پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری نه چندان دلچسب، سرمایه اولیه ۳۰۰ هزار تومانی و همچنین فرآیند احراز هویت  معمولا طولانی‌تر در نوبیتکس نسبت به رقبا از معایب دیگر این صرافی محسوب می‌شود. همچنین والکس از رابط کاربری ساده و قابل قبولی برخوردار است و با توجه به اینکه تمامی دارایی‌های دیجیتال کاربران به صورت سخت افزاری (cold storage) نگهداری می‌شو، می‌توان از نظر امنیت آن را قابل اعتماد بدانیم.

معرفی صرافی نیک پرداخت

یکی دیگر از صرافی های ایرانی معتبر و خوش سابقه برای خرید و فروش ارز دیجیتال، صرافی نیک پرداخت است که خدمات جذابی را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است.

از جمله مزایای صرافی نیک پرداخت امکان معامله بیش از ۶۰۰ ارز دیجیتال در سرویس کریپتوپولیس است. همچنین احراز هویت فوری و بدون معطلی در نیک پرداخت به همراه پشتیبانی ۲۴ ساعته و همه روزه باعث شده است خیال کاربران تا حد زیادی برای کار با این صرافی راحت شود. گفتنی است برای فروش ارز دیجیتال به نیک پرداخت نیازی به احراز هویت نخواهید داشت.

قیمت لحظه‌ای در نیک پرداخت بسیار نزدیک به قیمت بازار است و در این صرافی شاهد شکاف قیمتی که در صرافی‌های دیگر وجود دارد نیستیم. از دیگر ویژگی‌های جذاب صرافی نیک پرداخت می‌توان به معاملات اتوماتیک اشاره کرد که امکان معاملات فوری و بدون معطلی را فراهم می‌کند. از نظر امنیتی هم نیک پرداخت با ارائه چند لایه در بین امن‌ترین صرافی‌ها قرار می‌گیرد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال
بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم به معیارهای انتخاب صرافی ارز دیجیتال اشاره کنیم و برخی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی را بررسی کنیم. همچنان به این نکته اشاره کردیم که به دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی در حال حاضر استفاده از صرافی‌های خارجی با ریسک همراه است و برای مراقبت از دارایی‌های خود بهتر است صرافی ارز دیجیتال ایرانی مناسبی را انتخاب کنید.

هرچند عملکرد ضعیف برخی از صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال در گذشته باعث بدبینی در بین کاربران ایرانی شده است، اما در حال حاضر صرافی‌های معتبر و قابل اطمینانی در بازار وجود دارد که می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد و خرید ارز دیجیتال با احراز هویت فوری را از آنان خواست.

اگر قصد خرید ارز دیجیتال از بهترین صرافی ایرانی را دارید، توصیه می‌کنیم نگاهی به صرافی نیک پرداخت بیندازید و خدمات آن را با سایر صرافی‌ها مقایسه کنید، بدون تردید نیک پرداخت در میان بهترین صرافی آنلاین برای خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد.

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست