صرافی کریپتو دات کام

نقد و بررسی صرافی کریپتو دات کام

با رشد هیجان‌انگیز قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷ و پس از آن گسترش بیشتر این صنعت، تقاضا برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال افزایش چشمگیری پیدا کرد. همزمان با این شور و هیجان، نیاز به پلتفرم برای مبادلات رمزارزها هم بیشتر از قبل احساس شد و صرافی‌های ارز دیجیتال متعددی راه‌اندازی شد. یکی از صرافی‌های شناخته شده و معتبر کریپتو دات کام (Crypto.com) است که خیلی زود به یک صرافی محبوب در بین کاربران تبدیل شد. در این مطلب از نیک پرداخت قصد داریم به نقد و بررسی صرافی کریپتو بپردازیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یا اکسچنج (Exchange) در واقع یک سایت یا اپلیکیشن موبایل است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند ارزهای دیجیتال را بخرند، بفروشند یا با یکدیگر معاوضه کنند. برخی از اکسچنج‌ها امکان خرید رمزارز به وسیله پول فیات (دلار، یورو، ریال و …) را برای کاربران فراهم می‌کنند ولی برخی از صرافی‌ها تنها محل مبادله ارزهای دیجیتال با یکدیگر یا به اصطلاح ترید هستند.

بر اساس داده‌های سایت کوین مارکت کپ (coinmarketcap) در حال حاضر بیش از ۵۰۰ صرافی ارز دیجیتال در جهان فعال است که از مهمترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی می‌توان به بایننس، کوین بیس، کوکوین، کریپتو دات کام و … اشاره کرد. همچنان صرافی‌های ارز دیجیتال کوین نیک مارکت و نیک پرداخت هم از معتبرترین صرافی‌های داخلی محسوب می‌شوند.

تاریخچه صرافی ارز دیجیتال کریپتو دات کام

صرافی کریپتو دات کام (Crypto.com) در سال ۲۰۱۶ توسط بابی باو (Bobby Bao)، گری اور (Gary Or)، کریس مارزالک (Kris Marszalek) و رافائل مالو (Rafael Melo) راه‌اندازی شد. جالب است بدانید در ابتدا نام این صرافی موناکو (Monaco) نام داشت و سپس در سال ۲۰۱۸ با خرید دامنه (Crypto.com) به ارزش ۵ تا ۱۰ میلیون دلار به «کریپتو دات کام» تغییر نام پیدا کرد. دفتر مرکزی صرافی کریپتو در کشور سنگاپور قرار دارد و پس از آن دفتری هم در کشور مالت تاسیس شد.

صرافی کریپتو دات کام
تیم مدیریتی صرافی کریپتو دات کام

 

یکی از علل شهرت صرافی کریپتو دات کام قراردادهای تبلیغاتی این شرکت است، نام Crypto.com را در مسابقات فرمول ۱، در لباس تیم فوتبال پاریسن ژرمن و تیم بسکتبال فیلادلفیا دیده می‌شود. علاوه بر این، صرافی کریپتو دات کام به عنوان یکی از اسپانسرهای اصلی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر معرفی شده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای ساده و جامع خرید و فروش ارز دیجیتال و کسب درآمد از آن

سابقه هک شدن صرافی کریپتو

یکی از مهمترین عواملی که صرافی‌های ارز دیجیتال را تهدید می کند حملات سایبری است که یکی از مشهورترین آن‌ها هک شدن صرافی ام تی گاکس (MT Gox) در سال ۲۰۱۴ است که منجر به بسته شدن این صرافی شد. پس از آن سخت‌گیری‌های امنیتی صرافی‌ها شدیدتر شد. با این حال باز هم صرافی‌ها از خطر هک شدن در امان نماندند.

در زانویه سال ۲۰۲۲ هم صرافی کریپتو دات کام مورد حمله سایبری قرار گرفت که منجر به سرقت ۱۵ میلیون دلار اتریوم از این صرافی شد. نکته مهم اینجاست صرافی کریپتو دات کام در برابر سرقت ۳۶۰ میلیون دلار بیمه است و در صورتی که اتفاقی برای دارایی‌های کاربران رخ دهد. این صرافی متعهد است تا دارایی را به کاربران خود بازگرداند.

صرافی کریپتو دات کام
صرافی کریپتو دات کام، اسپانسر رسمی مسابقات فرمول ۱

ویژگی‌های صرافی Crypto.com

کریپتو دات کام که نقش بسیار پررنگی در پذیرش بیت کوین و ارزهای دیجیتال در بین کاربران دارد، ویژگی‌های منحصربه‌فردی را برای کاربران خود ارائه می‌کند، از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حجم بالای معاملات: بدون تردید حجم بالای معاملات یک مزیت بسیار مهم برای صرافی‌ها و به خصوص کاربران آن خواهد بود. این صرافی با نقدینگی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در بین ۲۰ صرافی برتر جهان قرار می‌گیرد.
  • پشتیبانی از ارزهای دیجیتال: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ ارز دیجیتال در صرافی کریپتو لیست شده است.
  • پشتیبانی از ارزهای فیات: یکی از مهمترین عواملی که باعث جذب کاربران می‌شود این است که به راحتی بتوانند به کمک کارت‌های اعتباری و بانکی خود ارز دیجیتال خرید و فروش کنند. کریپتو دات کام با پشتیبانی از ۲۰ ارز فیات مانند دلار، یورو، پوند و … این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است.
  • ارز بومی CRO: صرافی کریپتو مانند دیگر صرافی‌های مشهور جهان ارز بومی خود به نام CRO را معرفی کرده است که کاربران با نگهداری این ارز علاوه بر تخفیف کمیسیون معاملات، از مزایای کارت اعتباری هم برخوردار می‌شوند.
  • کارت‌ اعتباری با همکاری ویزا: شاید بتوان گفت یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های صرافی کریپتو که آن را نسبت به صرافی‌های دیگر متمایز کرده است، ارائه ۵ نوع کارت اعتباری از نوع پیش پرداخت با همکاری شرکت ویزا است. با داشتن این کارت ها امکان خرید از سایت‌های مختلف از جمله اسپاتیفای، نتفلیکس، پرایم، اکسپدیا و دیگر فروشگاه‌های معتبر برایتان فراهم می‌شود. این کارت‌ها عبارتند از:
  1. کارت پرمیوم Obsidian با پاداش نقدی ۵ درصدی که برای داشتن آن باید معادل ۳۵۰ هزار دلار CRO داشته باشید.
  2. کارت Frosted Rose Gold & Icy White  با پاداش ۳ درصدی برای داشتن آن باید معادل ۳۵ هزار دلار CRO داشته باشید.
  3. کارت Royal Indigo & Jade Green با پاداش ۲ درصدی برای داشتن آن باید معادل ۳۵۰۰ دلار CRO داشته باشید.
  4. کارت Ruby Steel با پاداش ۲ درصدی برای داشتن آن باید معادل ۳۵۰ دلار CRO داشته باشید.
  5. و در نهایت کارت Midnight Blue که با کمترین میزان ارز کرو قادر به دریافت آن خواهید بود.

نکته مهم این است که در حال حاضر تنها کاربران امریکایی قادر به استفاده از ویزا کارت‌های کریپتو دات کام خواهند بود. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه در ایران ویزا کارت مجازی بخرید خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می‌شود.

  • دریافت سود: یکی از جذابیت‌های صرافی کریپتو برای کاربران نرخ سود بالایی است که در ازای نگهداری ارز در والت صرافی است. هر چند نگهداری ارز در صرافی به دلایل حملات سایبری ممکن است با ریسک همراه باشد اما در صورتی که کاربران تمایل به این کار داشته باشند تا نرخ ۱۴ درصد سود دریافت خواهند کرد.
  • پشتیبانی از NFT: از آنجایی که کریپتو دات کام یک صرافی پیشگام در نوآوری است، در بین اولین صرافی‌های ارز دیجیتالی قرار دارد که با همکاری هنرمندان، تولیدکنندگان و شرکت‌های سرشناس از NFT‌های منحصر به فرد پشتیبانی می‌کند.
صرافی کریپتو دات کام
همکاری صرافی کریپتو دات کام با ویزا

نحوه کار با صرافی کریپتو دات کام

کریپتو دات کام علاوه بر نسخه دسکتاپ از اپلیکیشن موبایل هم برخوردار است و به راحتی با هر ابزاری می‌توانید از خرید و فروش ارز دیجیتال در این صرافی استفاده کنید. روش ثبت نام و احراز هویت در Crypto.com مشابه با سایر صرافی‌هاست و هیچگونه پیچیدگی ندارد.

دو سطح کاربری پایه و پیشرفته برای فعالیت در این صرافی در نظر گرفته شده است:

  • سطح پایه: اطلاعات هوتی پایه مانند نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس ایمیل برای تایید سطح پایه کافی است.
  • سطح پیشرفته: اگر حجم نقل و انتقالات مالی شما بالا باشد برای برداشت ارز از این صرافی نیاز به ارائه مدارک شناسایی هویتی خواهید بود. در این صورت می‌توانید روزانه تا ۱۰۰ بیت کوین از این صرافی برداشت کنید.

پس از تایید هویت می‌توانید ارز دیجیتال خود را خریداری کنید و در صورت استیک (Stake) کردن آن می‌توانید سود هم کسب کنید. فراموش نکنید در صورت نگهداری ارز CRO می‌توانید علاوه بر کسب سود از تخفیف در کمیسیون معاملات هم برخوردار شوید. نحوه پرداخت در کریپتو دات کام با ارزهای دیجیتال هزینه تراکنش ندارد اما برای پرداخت‌هایی که با دلار و ارزهای فیات انجام می‌شود شامل ۰/۵ درصد کارمزد می‌شود.

روش کسب درآمد از صرافی کریپتو دات کام

پس از ثبت نام و خرید ارز دیجیتال در صرافی کریپتو دات کام روش‌های مختلفی برای فعالیت و کسب سود پیش روی شما قرار دارد:

  • فروشگاه تک مرحله‌ای: کاربران این صرافی به راحتی می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را از کریپتو دات کام بخرند، یا ارزهای خود را به آن بفروشند. همچنین به کمک کیف پول دیفای امکان نقل و انتقال بین کاربران وجود دارد.
  • پلتفرم تریدینگ: علاوه بر فروشگاه تک مرحله‌ای کاربران می‌توانند از امکان معامله یا ترید ارزهای دیجیتال خود به کسب سود بپردازند. (توصیه می‌کنیم قبل از معاملات پر ریسک ارزهای دیجیتال حتما خودتان را به دانش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مجهز کنید.)
  • دریافت وام: یکی از امکانات جذاب صرافی کریپتو دات کام امکان وثیقه گذاری دارایی و دریافت وام به ازای آن است. برای مثال شما می‌توانید به ارزش ۱۰۰۰ دلار بیت کوین را در این صرافی وثیقه گذاری کنید و ۵۰۰ دلار به عنوان وام دریافت کنید.
  • معاملات مارجین: اگر اهل معاملات مارجین باشید، در صرافی کریپتو دات کام امکان ترید با استفاده از اهرم را خواهید داشت. (البته فراموش نکنید معاملات با اهرم بالا همانطور که می‌تواند سود بیشتری را نصیب شما کند، امکان دارد ضرر بزرگتری را هم تجربه کنید.)
صرافی کریپتو دات کام
خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی کریپتو دات کام

 ریسک استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی

حتما می‌دانید که به دلیل تحریم‌های مالی، بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می‌کنند. به همین دلیل همواره ریسک مسدود شدن خدمات صرافی‌های خارجی برای کاربران ایرانی وجود دارد. بنابراین برای مدیریت ریسک بهتر است حتی‌الامکان سرمایه خود را در صرافی‌های خارجی مدیریت کنیم و از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی کمک بگیریم. خوشبختانه تعداد صرافی‌های ایرانی روز به روز افزایش پیدا می‌کند و کاربران حق انتخاب فراوانی دارند.

یکی از صرافی‌های معتبر برای خرید و فروش ارز دیجیتال نیک پرداخت است که امکان خرید و فروش بیش تمام ارزها از جمله بیت کوین، اتریوم، کاردانو، دوج کوین، ترون و … را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت کوین چیست؟ راهنمای کامل و ساده خرید و فروش بیت کوین

جمع بندی و نتیجه گیری

صرافی کریپتو دات کام به دلیل پشتیبانی از ۲۰ ارز فیات و همچنین بیش از ۲۰۰ ارز دیجیتال، یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود. Crypto.com هم از طریق سایت و هم از طریق اپلیکیشن موبایل در دسترس است و رابطه کاربری بسیار ساده و کاربرپسندی را ارائه می‌دهد.

این صرافی به دریافت کارمزد پایین و سود بیشتر در ازای استیک ارز CRO مشهور است و خدمات ویژه‌ای از جمله کارت اعتباری ویزا را به کاربران خود ارائه می‌کند. در پایان می‌توان گفت به دلیل بیمه کردن دارایی کاربران می‌توانیم کریپتو دات کام را یک صرافی امن برای معامله و خرید و فروش ارز در نظر بگیریم.

 

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست