دوج کوین چیست

دوج کوین چیست و چگونه می‌توان آن را خرید؟

مقاله امروز ما در مورد یکی از ارزهای دیجتال معروف است که در ابتدا تنها به عنوان یک شوخی بامزه وارد بازی شد و بعدها عنوان پنجمین ارز دیجیتال محبوب در دنیای کریپتوکارنسی را از آن خودش کرد. شاید در لابه‌لای تحقیقات خودتان در مورد ارزهای دیجیتال، با تصاویر یک سگ نارنجی‌رنگ که لبخندی ژکوندوار و محو روی صورت دارد، روبه‌رو شده‌اید؛ این همان نمادِ دوج کوین قصه ماست که در این مطلب به مفاهیم تخصصی این ارز دیجیتال و تحلیل دوج کوین پرداخته‌ایم.

آشنایی با میم‌کوینی که محبوب شد

برای اینکه بدانیم دوج کوین چیست، باید در ابتدا به مفهوم میم کوین (meme coin) بپردازیم. احتمالا به خوبی می‌دانید که میم‌ها (meme) مجموعه‌ای از عکس‌ها، تصاویر و کارتون‌هایی هستند که به منظور شوخی یا ارائه محتوای طنزگونه ساخته می‌شوند. دوج کوین هم یکی از همان میم‌هایی بود که قرار شد به عنوان میم دنیای ارزهای دیجیتال وارد بازار شود و خیلی زود هم از بین برود؛ اما داستان طور دیگری رقم خورد و این ارز دیجیتال، محبوبیت بسیاری را در سال ۲۰۲۱ از آن خود کرد.

شاید از خودتان بپرسید که آینده دوج کوین چیست و چه افزایش قیمتی در انتظار این ارز دیجیتال نشسته است. پاسخ همه این سوال‌های مهم را در ادامه این مقاله مطالعه خواهید کرد. البته ناگفته نماند که Dogecoin موفقیت خود را مدیون ایلان ماسک است و اگر توسط پلتفرم‌های او معرفی نمی‌شد، احتمالا حالا از آن فقط یک شوخی باقی مانده بود. با ما همراه باشید تا تعریف کامل Dogecoin را زیر ذره‌بین قرار دهیم و مقایسه آن با ارزشمندترین ارز دیجیتال دنیای کریپتوکارنسی یعنی بیت کوین بسنحیم. در انتهای این مقاله به بحث شیرین خریداری دوج کوین هم خواهیم پرداخت تا هیچ سوالی در این مورد بی‌پاسخ نماند.

دوج کوین چیست
۳ نمونه میم کوین؛ میم کوین یک نوع ارز دیجیتال است که دارای نمادهای بامزه و ظاهری طنزگونه است
خرید بیت کوین با کارت بانکی
خرید و فروش ارز دیجیتال در نیک پرداخت

دوج کوین چیست؟

برای اینکه به سوال «دوج کوین چیست» پاسخ بدهیم، باید به سال ۲۰۱۳ برگردیم. حدود ۹ سال پیش، ۲ مهندس نرم‌افزار و توسعه‌دهنده خبره با نام‌های بیلی مارکوس و جکسون پالمر، برای ساختن و خلق Dogecoin اقدام کردند. پالمر کسی بود که لوگوی این ارز دیجیتال محبوب را همان موقع طراحی کرد. فلسفه‌ای که پالمر برای طراحی لوگوی این ارز دیجیتال در نظر گرفت، جالب بود. او با استفاده از میم معروف Doge که در آن زمان برای سگ شیبا اینو (Shiba Inu Dog) مورد استفاده قرار گرفته بود، این لوگو را طراحی کرد. همه‌چیز در ساده‌ترین و بامزه‌ترین حالت خودش خلق شده بود؛ سگ شیبا اینو همان سگی بود که حالا تصویرش به نماد دوج کوین تبدیل شده است.

پت وایت (مدیر عامل Bitwave) در پاسخ به سوال دوج کوین چیست، گفته بود: «دوج کوین برای این به وجود آمد که بیت کوین را به سُخره بگیرد. در روزهای اولیه انتشار این ارز دیجیتال جمعی از علاقه‌مندان و بذله‌گویان، یک سری شیرین‌کاری تبلیغاتی با دوج کوین انجام دادند؛ در نهایت همه چیز به نفع این ارز دیجیتال تمام شد». در ادامه سخنان وایت، باید اضافه کنیم که امروزه دوج کوین دیگر یک شوخی بامزه نیست؛ ارزش و قیمت دوج کوین بسیار افزایش یافته و بسیاری از آن با عنوان دوج کوین ایلان ماسک یاد می‌کنند. ارزش این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد وحشتناک و باورنکردنی ۵۰۰۰ درصدی بود و بسیاری از دست‌اندرکاران آن مانند شخص ایلان ماسک از آن به عنوان ارز دیجیتال محبوب خود نام بردند. همچنین پذیرش پرداخت با دوج کوین در ایستگاه شارژ تسلا هم از اثرات همین محبوبیت است.

اگر همین حالا از ما بپرسید که دوج کوین چیست، یک واقعیت جذاب و جالب را به عنوان پاسخ این سوال در اختیار شما قرار می‌دهیم. آن واقعیت، این است که ایلان ماسک (کارآفرین و مدیر عامل کمپانی اتومبیل‌سازی تسلا) از این ارز دیجیتال با عنوان «ارز دیجیتال مردمی یا People’s Crypto» یاد می‌کند. احتمالا با این توصیفی که ماسک از دوج کوین ارائه داده است، همه چیز واضح و مبرهن خواهد بود. بنابراین، فارغ از تمامی توصیف‌ها و تعاریف مختلف، دوج کوین یک ارز دیجیتال مردمی است که حالا به عنوان پنجمین ارز دیجیتال ارزشمند در دنیای کریپتوکارنسی شناخته می‌شود.

دوج کوین چیست
ایلان ماسک مدیر عامل کمپانی اتومبیل‌سازی تسلا از این ارز دیجیتال با عنوان ارز دیجیتال مردمی و بهترین ارز دیجیتال برای پرداخت یاد می‌کند.

تاریخچه دوج کوین

با داستان پیدایش ارز دیجیتال دوج کوین آشنا شدید و حالا به خوبی می‌دانید که در سال ۲۰۱۳ چه اتفاقاتی افتاد و این میم کوین در پی اقدامات کدامیک از برنامه‌نویسان به وجود آمد. اگر به یاد داشته باشید، یکی از این توسعه‌دهندگان، بیلی مارکوس نام داشت؛ مارکوس کد Dogecoin را بر اساس Luckycoin که خود از ارز دیجیتال لایت کوین مشتق شده بود، استوار کرد و برای شروع کار، از سیستم پاداش تصادفی برای استخراج آن در بلاک چین‌ها بهره گرفت. با این اوصاف، سیستم استخراج این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۴ به سیستم پاداش ثابت برای ماینرها تغییر کرد تا آن‌ها از رغبت بیشتری برای انجام دادن کار خود برخوردار شوند.

در حال حاضر، Dogecoin از فناوری رمزنگاری لایت کوین بهره‌مند شده و بر اساس سیستم اثبات کار یا PoW مبتنی است. سیستم اثبات کار یا PoW اساس کاری بسیاری از ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد و امکان اجماع ایمن، مطمئن و البته غیر متمرکز را فراهم می‌کند. شاید از خود بپرسید که مهم‌ترین نقطه عطف در ابتدای کار دوج کوین چیست؛ پاسخ در این اینجاست که وقتی دوج کوین در ۶ دسامبر سال ۲۰۱۶ به بازار قدم گذاشت، در طی دو هفته و در ۱۹ دسامبر با رشد ۳۰۰ درصدی مواجه شد. از این تاریخ همواره به عنوان نقطه عطف تاریخ دوج کوین یاد می‌شود.

به وقت رستاخیز؛ دوج کوین اوج می‌گیرد

حالا سوال بعدی در این لحظه مطرح می‌شود که افق چشم‌انداز دوج کوین چیست و چرا این ارز دیجیتال مورد استقبال قرار گرفت. همان‌طور که اشاره کرده بودیم، ایده این ارز دیجیتال از شمایل یک سگ ژاپنی الهام گرفته شده است که حالا با تصویر همان حیوان دوست‌داشتنی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. فناوری رمزنگاری و عرضه نامحدود آن (بر خلاف بیت کوین) باعث شده بود که همواره به عنوان نسخه‌ای سریع‌تر و سازگارتر از بیت کوین در بین علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال شناخته شود؛ بله، این یک واقعیت بود که دوج کوین داشت به رقیب جدی بیت کوین تبدیل می‌شد.

حالا شاید اگر از یک علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال سوال کنید که: «مهم‌ترین واقعت در مورد دوج کوین چیست؟»، با این پاسخ مواجه شوید که Dogecoin در زمان تولید خود، ارزش بازار معادل با ۲۰ میلیون دلار را از آن خود کرد و هیج واقعیتی، مهم‌تر از این وجود ندارد!

سازوکار دوج کوین | دوج کوین چگونه کار می‌کند؟

از همه بحث‌های ریز و درشت که بگذریم، به این پرسش مهم می‌رسیم که مکانیزم دوج کوین چیست و این ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند. دوج کوین هم دقیقا مانند بیت کوین و اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال روی فناوری بلاکچین کار می‌کند. بلاک چین یک نوع دفتر کل دیجیتالی توزیع‌ شده و امن است که تمام تراکنش‌های انجام‌شده را در خود ذخیره می‌کند. افرادی که عموما با عنوان ماینر (Miner) شناخته می‌شوند، وظیفه استخراج دوج کوین را بر عهده دارند. آن‌ها با استفاده از معادلات پیچیده ریاضی، تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند تا آن‌ها را در بلاکچین Dogecoin به ثبت برسانند؛ به این سیستم اصطلاحا اثبات کار یا PoW گفته می‌شود.

ماینرها در ازای دریافت پاداش از انجام دادن تراکنش‌ها و پشتیبانی از بلاکچین، دوج کوین اضافی (به عنوان پاداش ثابت) به دست می‌آورند. آن‌ها می‌توانند این مقدار دوج کوین را در بازار آزاد بفروشند یا حتی در کیف پول دیجیتالی خود (Wallet) نگه دارند. حالا احتمالا به پاسخ سوال سازوکار دوج کوین چیست، رسیده باشید. البته اگر هنوز هم داستان استخراج ارزهای دیجیتال برای‌ شما حل نشده است، مقاله ماینینگ اتریوم چگونه انجام می‌شود به شما پیشنهاد می‌شود.

دوج کوین ارزش چندانی برای ذخیره کردن ندارد و بیشتر از آن به عنوان راهی برای پرداخت‌های غیرنقدی و غیر ارزی استفاده می‌شود. این ویژگی، یکی از تفاوت‌های این ارز دیجیتال با رقیب خود یعنی بیت کوین است و احتمالا دلیلش به عرضه نامحدود آن مربوط می‌شود. ایلان ماسک نیز معتقد است که دوج کوین یک کریپتوی مردمی و بهترین ارز دیجیتال برای انجام تراکنش‌هاست، در صورتی که بیت کوین برای ذخیره ارزش و سرمایه‌گذاری مناسب است.

کاربرد ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟

برای اینکه بدانیم مهم‌ترین کاربرد دوج کوین چیست، باید به کاربرد سایر ارزهای دیجیتال نگاهی بیاندازیم. دوج کوین هم مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال معروف و کاربردی، می‌تواند به عنوان راه و ابزاری برای انتقال و مبادله پول به صورت غیرنقدی محسوب شود.

با توحه به اینکه اکوسیستم پرداخت‌های غیرنقدی در دنیا در حال تغییرات اساسی است، می‌توان روی دوج کوین به عنوان راه پرداخت هزینه‌ها حساب کرد. همچنین اگر می‌خواهید بدانید دنیای پرداخت در سال جدید چه تغییراتی خواهد کرد، مقاله آشنایی با ۵ روش برتر پرداخت در سال ۲۰۲۲ را بخوانید.

استفاده از دوج کوین به عنوان یک راه برای پرداخت، می‌تواند اکوسیستم پرداخت‌های بین‌المللی یا داخلی را از مسیر سنتی به دنیای مدرن هدایت کند و این، مهم‌ترین کاربرد این ارز دیجیتال ارزشمند محسوب می‌شود. تصور کنید که برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات مختلف می‌توانید بیت کوین خود را ذخیره کنید (چون ارزش ذخیره کردن آن بالاست) و از دوج کوین برای پرداخت هزینه بهره‌مند شوید (چون عرضه آن نامحدود است و ارزش ذخیره کردن ندارد).

مقایسه دوج کوین و بیت کوین؛ نقطه قوت و ضعف دوج کوین چیست؟

اگر به یاد داشته باشید، از ابتدای این مقاله، چندبار به رقابت دوج کوین با بیت کوین اشاره کردیم. اما تفاوت‌های بیت کوین با دوج کوین چیست؟ دوج کوین با ارز دیجیتال بیت کوین چند تفاوت بسیار قابل توجه دارد. ما تلاش کردیم تا ۴ تفاوت اصلی و مهم را در یک جدول کامل در اختیار شما قرار بدهیم:

خصوصیات بیت کوین خصوصیات دوج کوین
برای استخراج بیت کوین باید از معادلات بسیار سخت و پیچیده ریاضی استفاده شود استخراج دوج کوین آسان‌تر از بیت کوین است و همین باعث شده تا استفاده از این ارز دیجیتال برای پرداخت‌های مختلف، کارآمد باشد
ثبت بلاک‌های جدید برای ایجاد بیت کوین حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد پروسه ثبت بلاک جدید در استخراج دوج کوین حدودا یک دقیقه است
تنها ۲۱ میلیون بیت کوین در دنیای کریپتوکارنسی وجود دارد (محدودیت در عرضه) عرضه دوج کوین کاملا نامحدود است
با توجه به نوسانات مکرر، ذخیره کردن بیت کوین در درازمدت ارزشمند است دوج کوین برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب نیست و مهم‌ترین کاربرد آن در پرداخت‌های مختلف است
دوج کوین چیست
یک مقایسه نسبی از بیت کوین با دوج کوین نشان می‌دهد که بیت کوین به دلیل عرضه محدود (۲۱ میلیون واحد) پتانسیل آن را دارد که دائما در حال افزایش قیمت باشد

چگونه دوج کوین بخریم؟

در این بخش از مقاله، به بخش جذاب بحث رسیده‌ایم؛ حالا سوال جدید اینگونه مطرح می‌شود که راه و روش خرید دوج کوین چیست؟ شما می‌توانید دوج کوین را به صورت مستقیم در صرافی‌های ارز دیجیتال Binance و Kraken خریداری کتید. البته این صرافی‌ها از شما می‌خواهند که یک حساب به دلار آمریکا با ارزهای دیجیتال مختلف راه‌اندازی کنید تا تامین مالی شما صورت بگیرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که همه صرافی‌های بین‌المللی از این امکان برخوردار نیستند. برای مثال صرافی معروف و معتبر Coinbase از فروش دوج کوین پشتیبانی نمی‌کند.

نکته بسیار مهمی که پیش از خرید دوج کوین باید در نظر داشته باشید، این است که کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های اقتصادی نمی‌توانند از خدمات صرافی‌های بین‌المللی به صورت مستقیم بهره‌مند شود. همین دلیل باعث شده است تا صرافی‌های ایرانی به عنوان یک واسط وارد میدان شوند و خدمات نقد کردن ارز دیجیتال یا خرید و فروش را بر عهده بگیرند. در حال حاضر سایت‌های ایرانی با دریافت کارمزدهای بسیار بالا و زمان بسیار طولانی برای معامله انواع ارزهای دیجیتال، کاربران را به سوی خود جذب می‌کنند.

در این میان، مجموعه نیک پرداخت با ارائه کردن خدمات مخصوص و ویژه ارزهای دیجیتال، تمامی پروسه‌های مربوط به خرید، فروش یا نقد کردن را در اختیار کاربران قرار داده است. جالب است بدانید که نیک پرداخت در زمینه ارزهای دیجیتال بسیار قدرتمند عمل می‌کند و به عنوان اولین سایت ایرانی که به خرید و فروش NFT پرداخته شناخته می‌شود. همچنین امکان خرید و فروش تمام ارزهای دیجیتال در نیک پرداخت امکان‌پذیر است و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. برای خریداری کردن دوج کوین در نیک پرداخت با کارمزد پایین و در سریع‌ترین زمان، کافی است تا روی لینک خرید و فروش ارز دیجیتال کلیک کنید.

خرید بیت کوین با کارت بانکی
برای خرید و فروش دوج کوین در نیک پرداخت کلیک کنید

آیا سرمایه‌گذاری روی دوج کوین خوب است؟

از آنجایی که هیچ محدودیت خاصی (برعکس بیت کوین) برای دوج کوین وجود ندارد و می‌توان میلیون‌ها تعداد از آن را به دست آورد، انگیزه برای سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال در حال افزایش است. از طرفی، بسیاری از ماینرها هم علاقه‌مند هستند که روی استخراج این ارز دیجیتال کار کنند و بسیاری از تریدرها هم معتقدند که دوج کوین ارزش سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارد؛ اما نقطه ضعف دوج کوین چیست؟ نقطه ضعف دوج کوین در واقع همان نقطه قوت آن است. به عبارت ساده‌تر نقطه قوت این ارز دیجیتال به نامحدود بودن آن مربوط می‌شود، در صورتیکه همین قضیه باعث شده است تا ارزش آن مانند بیت کوین بالا نرود و برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب نباشد.

‌مهم‌ترین نکته ریسک سرمایه‌گذاری روی دوج کوین چیست؟

دستاردهای Dogecoin در سال ۲۰۲۱ نشان داده است که احتمالا نمی‌توان روی ارزشمندی این ارز دیجیتال در طولانی‌مدت حساب کرد. به عبارت ساده‌تر اصلا معلوم نیست که دوج کوین در طولانی‌مدت ارزشی ثابت خواهد داشت یا خیر. اگر بخواهیم مهم‌ترین نکته در پرسش «ریسک سرمایه‌گذاری در دوج کوین چیست» را مورد واکاوی قرار بدهیم، مجددا با همان قضیه عدم محدودیت در عرضه روبه‌رو خواهیم شد که در بخش بالا به آن اشاره کردیم.

چرا باید دوج کوین بخریم؟

شاید از عدم نتیجه‌گیری مشخص در مورد سرمایه‌گذاری در مورد این ارز دیجیتال کلافه شده‌اید و از خود می‌پرسید که تکلیف نهایی در مورد دوج کوین چیست؟ خرید دوج کوین مثل هر ارز دیجیتال دیگری که در دنیای کریپتوکارنسی وجود دارد، مستلزم پذیرش ریسک است. دوج کوین به دلیل ارزشی که هم‌اکنون در بین سایر ارزهای دیجیتال دارد، ارزش خرید کردن را دارد، اما پیش از این کار باید بدانید که نباید تمام دارایی‌های خودتان را روی این ارز دیجیتال که بیت کوین را به سخره گرفته است، سرمایه‌گذاری کنید.

دوج کوین چیست
دوج کوین بیشتر از این که به عنوان یک گزینه برای سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب شود، یک ابزار مناسب برای پرداخت‌های مختلف تلقی می‌شود

 

آشنایی با بهترین کیف پول‌های دوج کوین

دوج کوین هم مانند سایر ارزهای دیجیتال نیازمند نگهداری در کیف پول‌های دیجیتالی است و از این لحاظ باید به دنبال آن باشیم که بهترین  ولت برای دوج کوین چیست؟ در ادامه این بخش بهترین کیف پول های دوج کوین را به صورت اجمالی با هم مرور خواهیم کرد:

  • Ledger Nano S
  • Ledger Blue
  • Trezor Wallet
  • Coinomi
  • Keepkey
  • Multi-cryotocurrency Wallet
  • Mitex
  • Coffee Wallet
  • IO
  • Uphold

خدمات نیک پرداخت آن‌قدر گسترده و متنوع هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان کیف پول‌های سخت‌افزاری را هم خریداری کرد. امکان خریداری کردن کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس با قیمت ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نیک پرداخت میسر است. برای خریداری کردن کیف پول لجر نانو اس کافی است تا روی لینک خرید کیف پول سخت افزاری کلیک کنید.

دوج کوین چیست
تصویری از کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس؛ این کیف پول سخت افزاری را می‌توان همین حالا از نیک پرداخت خریداری کرد

پرتکرارترین سوالات مرتبط با دوج کوین

از سوالات کلیشه‌ای مانند «دوج کوین چیست» که بگذریم، با سوالات پرتکرار و مهم دیگری مواجه خواهیم شد که پاسخ آن‌ها را می‌توان در همین بخش پیدا کرد. شاید مراجعه کردن به سایت دوج کوین برای دریافت پاسخ‌های پراکنده کار سختی باشد؛ به همین دلیل ما سعی کردیم تا سوالات مشترک را گردآوری و به آن‌ها پاسخ درستی بدهیم. در ادامه، با تمامی سوالات مهم از جمله «آیا دوج کوین امن و مطمئن است؟» و پاسخ به آن‌ها مواجه خواهید شد.

  •  روش مستقیم خرید دوج کوین چیست؟ پاسخ به این سوال را در همین مقاله دادیم و به امکان خرید دوج کوین به صورت مستقیم از طریق صرافی‌های Coinbase، Binance، Robinhood و Kraken با به صورت مستقیم از طریق نیک پرداخت امکان‌پذیر است.
  •  ضرورت استفاده از دوج کوین چیست؟ بیشترین کاربرد این ارز دیجیتال در پرداخت‌های غیرنقدی و غیر ارزی است.
  •  آیا دوج کوین امن است؟ دوج کوین روی فناوری بلاکچین استوار شده است و هک یا نفوذ کردن در بلاکچین عملا غیر ممکن است.

جمع‌بندی

هیچ شخصی (حتی خود ایلان ماسک) فکرش را هم نمی‌کرد که دوج کوین این‌قدر محبوب شود و در رتبه پنجم ارزشمندترین ارزهای دیجیتال قرار بگیرد. دوج کوین در ابتدا به عنوان یک شوخی بامزه با بیت کوین پا به دنیای کریپتوکارنسی گذاشت و تنها ۲ هفته پس از عرضه شدن، با رشد ۳۰۰ درصدی مواجه شد. در این مقاله به پاسخ به سوالات مهمی از جمله «دوج کوین چیست» و مقایسه آن با بیت کوین پرداختیم و تمامی ضرورت‌های استفاده از آن را مرور کردیم.

شما می‌توانید با استفاده از خدمات نیک پرداخت، تمامی امور مربوط به خرید، فروش یا مبادلات مربوط به ارزهای دیجیتال و بیت کوین را با سرعت و با کمترین کارمزد انجام بدهید. همچنین، اگر می‌خواهید یک کیف پول سخت افزاری کاربردی و مفید داشته باشید، باز هم می‌توانید روی خدمات ویژه نیک پرداخت حساب ویژه‌ای باز کنید و از امکانات حرفه‌ای آن لذت ببرید.

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست