دنیای NFT

سلبریتی‌هایی که وارد دنیای NFT شدند؛ از لیونل مسی تا جک دورسی

با گسترده‌تر شدن دنیای NFT، محبوبیت این توکن‌های غیر قابل تعویض (عنوانی که NFTها را با آن می‌شناسند) در سرتاسر جهان، مخصوصا در بین سلبریتی‌ها افزایش یافته است. از سلطان دریبل‌های خیره‌کننده، لیونل مسی گرفته تا سلبریتی‌های دیگر مانند بازیگران هالیوودی و خواننده‌های مشهور، همه و همه حالا در دنیای NFT، دستی بر آتش دارند.

بعضی از افراد می‌گویند که بازار NFT با استقبال سلبریتی‌ها و افراد بسیار مشهور، جان تازه‌ای به خود گرفته است و می‌توان شاهد تغییرات محسوس و افزایش ارزش قابل توجهی از آن بود. اما جزئیات این استقبال از چه قرار است و چرا افراد مشهور، روی خوشی به NFTها نشان داده‌اند؟

استقبال سلبریتی‌ها از دنیای NFT

شاید بسیاری از افراد اینگونه تصور کنند که بازار NFTها تنها به آثار هنری و به طور کلی، هنرمندان محدود می‌شود؛ البته که این طرز فکر تا حدود بسیار زیادی ناقص است و نباید ابعاد دیگر آن را از یاد برد. به لطف ارزش بسیار بالا ارزهای دنیای کریپتوکارنسی یا ارزهای دیجیتال، توکن‌های NFT با قیمت‌های باورنکردنی به فروش می‌رسند. از NFT آثار هنری و نقاشی‌های فریبنده گرفته تا کاور آلبوم‌های موسیقی، همگی از جمله ویژگی‌هایی هستند که NFTها را در نظر بسیاری از افراد دیگر مخصوصا سلبریتی‌ها جذاب جلوه می‌دهد.

تا همین دو سال پیش، اگر از آینده دنیای NFT، حرفی به میان می‌آمد، شاید به عنوان یک شوخی بامزه می‌شد در رابطه با آن به بحث نشست؛ اما حالا وضعیت کاملا فرق کرده است و اکنون هنرمندان زیادی در تلاشند تا بتوانند بخشی از این دنیای خارق‌العاده باشند. در ادامه مطلب با تعدادی از این سلبریتی‌ها آشنا می‌شوید. حدس می‌زنید که سلبریتی محبوب شما نیز در این لیست باشد؟

ساخت توکن NFT
ساخت و فروش توکن NFT در نیک پرداخت

معرفی سلبریتی‌های NFT باز

شما نمی‌توانید از این واقعیت محض فرار کنید که دنیای NFT در حال گسترده‌تر شدن است. احتمالا برای شما هم پیش آمده که وقتی در حال گشت‌وگذار در دنیای اینترنت هستید، با واژه‌ها و بحث‌هایی در رابطه با زمین‌های متاورس، کریپتوکارنسی و NFT مواجه شوید.

این نشانه‌ها حاکی از آن هستند که دنیای NFT در حال محبوب شدن روزافزون است. حالا بیایید این گستردگی و محبوبیت را در سرتاسر جهان بسط بدهیم. تصور کنید که آوازه سودآوری و قابلیت سرمایه‌گذاری بلندمدت در NFT به گوش سلبریتی‌ها رسیده و به توصیه مشاوران مالی یا تجزیه‌ و تحلیل خودشان هم که شده، برای خرید یا فروش NFTها اقدام کرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان دنیای ارزهای دیجیتال، از کریپتوکارنسی‌ها به عنوان یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت یاد می‌کنند و توصیه آن‌ها این است که تریدرها حدالامکان، انتظار سودآوری بلندمدت را نداشته باشند. وضعیت سودآوری و سرمایه‌گذاری در رابطه با دنیای NFT، جور دیگری است. چه از لحاظ قیمتی و چه از لحاظ مشهور شدن، دنیای NFT می‌تواند به افراد مختلف کمک کند تا هم پول کلانی را به حساب خود وارد کنند و هم سرمایه‌گذاری مدرنی را تجریه کرده باشند.

در ادامه این بخش از دنیای NFTها، می‌خواهیم با ۱۰ سلبریتی آشنا شویم که تجربه سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از NFT را داشته‌اند. توکن‌های NFT در حالی تبدیل به یک ترند جهانی شده‌اند که گویی این مارکت، شبیه به قطاری پرسرعت است که بدون توقف به سوی معروفیت و کسب درآمد و در حال حرکت است. نمونه این موفقیت را در رکوردشکنی NFT سایبرپانک با فروش ۲۳ میلیون دلار نام برد. به همین دلیل فوتبالیسیت‌های مشهور، خواننده‌ها و بازیگران محبوب هم به جمله مسافران این قطار سریع‌السیر پیوستند و قصد دارند تا تجربه‌ای جدید از دنیای ارزهای دیجیتال را با خود به یادگار ببرند.

سلبریتی شماره ۱: Tony Hawk

اسطوره تکرارنشدنی دنیای اسکیت‌سواری را که می‌شناسید؟ تونی هاک از آن دسته افراد مشهوری است که بسیاری از ما در نوجوانی عاشق او بوده‌ایم و احتمالا حالا هم هستیم. تونی هاک، اخیرا تصمیم گرفته است تا با برگزاری یک حراجی از یکی از ویدیوهای خود، وارد دنیای NFT شود. بسیاری از عاشقان تونی هاک، او را با حرکت معروف و خفنش یعنی Ollie 450 می‌شناسند. هاک، این حرکت تکرارنشدنی و افسانه‌ای را برای اولین‌بار در سال ۱۹۸۹ اجرا کرد و حالا با به حراج گذاشتن فیلم آن، دنیای NFT را در شوک و شگفت‌زدگی فرو برد.

قرار است که این کلیپ از اجرای حرکت معروف Ollie 450 از تونی هاک با اجرای او در ۳۲ سال پیش مقایسه شود و خریداران این NFT را برای شرکت در حراجی ترغیب کند. در حالی که ما نمی‌دانیم، قیمت این NFT چقدر می‌تواند گران و گزاف باشد، باید منتظر ماند و دید که این سلبریتی معروف و افسانه‌ای از این سرمایه‌گذاری چقدر به جیب می‌زند.

دنیای NFT
تصویری از هاک، در حالی که واژه NFT به صورت نمادین در زیر اسکیت‌برد او نقش بسته است

سلبریتی شماره ۲: Eminem

اواخر آوریل ۲۰۲۱ بود که امینم، اولین مجموعه NFT خود را با عنوان Shady Con روانه بازار NFT کرد. سال پیش که امینم این مجموعه را روانه بازار NFT کرد، شرایط شبیه به یک جشنواره دیجیتالی بود که به طرفداران او این شانس را می‌داد تا بتوانند یک کلکسیون NFT از آثار او داشته باشند. امینم (Marshal Matters) در رابطه با اینکه چرا تصمیم گرفت تا وارد مارکت NFT بشود، اینگونه توضیح داد: «من خیلی دوست داشتم تا در دوران جوانی کلکسیون‌های مورد علاقه‌م را تهیه کنم؛ ولی خب، در آن دوران، شرایطی مثل حالا وجود نداشت که آدم بتواند با مراجعه به یک بازار مشخص، چیزهای مورد علاقه‌ خود را خریداری کند. حالا که دنیای NFT این فرصت را به وجود آورده است، مایلم که تجربه‌ای در این خصوص داشته باشم». اگر از طرفداران امینم به شمار می‌روید، توصیه می‌کنیم که داستان او و میمون‌های جنجالی را در مطلب خالقان مجموعه NFT میمون‌های کسل به دنبال سرمایه‌گذار را مطالعه کنید.

دنیای NFT
تصویری از میمون‌های کسل‌کننده که امینم برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها ترغیب شده بود

سلبریتی شماره ۳: جک دورسی

اگر اهل توییت زدن باشید، احتمالا مدیرعامل و خالق آن یعنی جک دورسی را به خوبی می‌شناسید. در مارس سال گذشته (۲۰۲۱)، جک دورسی اولین تجربه خود در دنیای NFT را تجربه کرد. تجربه دورسی بسیار جذاب بود؛ او اولین توییت خودش را که اتفاقا غلط املایی هم دارد، به عنوان یک NFT به حراج گذاشت و ثابت کرد که رسانه‌های اجتماعی را هم می‌توان به عنوان یک توکن غیر قابل تعویض به فروش رساند.

اولین توییت جک دورسی که که حدود ۱۶ سال پیش در سال ۲۰۰۶ منتشر شده بود، این جمله بود: «Just setting up my twttr». در نهایت و با پایان یافتن مناقصه حراجی، این توییت در پلتفرم Valuables با ارزش ۲.۹ میلیون دلار به فروش رسید. دورسی، اظهار داشت که تمام مبلغ به دست آمده از این حراجی صرف موسسه خیریه‌ای می‌شود که به افراد فقیر کمک می‌کند.

دنیای NFT
تصویری از دورسی و توییت جنجالی او که حالا به عنوان NFT به فروش رسیده است

سلبریتی شماره ۴: Damien Hirst

ستاره درخشان دهه ۹۰ صحنه‌های هنری بریتانیا که حالا به دلیل فعالیت‌های جالبش شناخته می‌شود، اولین پروژه NFT آثار هنری خودش را با عنوان “The Currency Project” شروع کرد. تمام آثار هنری مورد نظر دمین هیرست در این پروژه، شامل ۱۰ هزار نقاشی رنگ روغن است که قرار شده بود تا به صورت NFT به فروش برسند. پیش از این هم، آقای هیرست، یک مجموعه ۸ تایی از آثار خود را با عنوان “The Virtues” به فروش رسانده بود که در آن، مشتریان و علاقه‌مندان می‌توانستند تا با ارائه ارزهای دیجیتال، آن‌ها را خریداری کنند.

سلبریتی شماره ۵: Francis Ngannou

فرانسیس، که عنوان قهرمانی سنگین‌وزن لیگ UFC را هم از آن خود کرده بود، پس از مبارزه برای کسب عنوان قهرمانی، ۵۸۰ هزار دلار از فروش تصاویر ویژه‌اش در دنیای NFT سود برد. البته غیر از این مبلغ، جایزه‌ای ۵۰۰ هزار دلاری برای ناک‌اوت کردن حریفش در آن مسابقه هم ترتیب داده بودند که فرانسیس با فروش NFTها، حدود ۸۰ هزار دلار بیشتر سود کرد. در نهایت، برنده واقعی دنیای سرمایه‌گذاری، فرانسیس بود که هم کمربندی سنگین وزن UFC، هم مبلغ جایزه ویژه برای ناک اوت کردن حریف و هم سودآوری وحشتناک از فروش NFTها را از آن خودش کرد.

جالب است بدانید، کمتر ورزشکاری پیدا می‌شود که هم در دنیای رزمی مشغول به فعالیت باشد و هم بخواهد در دنیای کریپتوکارنسی، مخصوصا NFT سرمایه‌گذاری و فروش کند. این ظرفیت از بازار NFT و همچنین میزان استقبال افراد مشهور نشان می‌دهد که توکن‌های غیر قابل تعویض از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند؛ این محبوبیت آنقدر بالا و قابل توجه است که کنجکاوی قهرمانان سنگین‌وزن مسابقات رزمی را هم برانگیخته است.

دنیای NFT
تصویری از فرانسیس در مسابقات ترکیبی رزمی

سلبریتی شماره ۶: Lindsay Lohan

ستاره جوان گروه “Mean Girls”، خانم لیندسی لوهان هم با دنیای NFT غریبه نیست؛ او توکن‌های غیر قابل تعویض خود رادر ماه فوریه ۲۰۲۱ در پلتفرم Rarible به فروش رساند تا سودی برابر با ۵۰ هزار دلار نصیبش شود. خانم لوهان، از جمله هنرمندان فعال در دنیاست که تجربه شیرین فروش توکن‌های خود را در مارکت NFT تجربه می‌کند. این موفقیت می‌تواند باعث شود که سلبریتی‌ها و هنرمندان بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه از ارزهای دیجیتال بیشتر ترغیب شوند و به مسیری جدید از هنر مدرن دست پیدا کنند. در مورد اینکه بزرگ‌ترین بازار بورس دنیا وارد معاملات NFT شد نیز این مطلب را از دست ندهید.

سلبریتی شماره ۷: Snoop Dogg

اسنوپ داگ هم از جمله هنرمندانی است که با مجموعه “A Journey with the Dogg” وارد دنیای NFT شد. این مجموعه که اولین تجربه اسنوپ از مارکت NFT بود، مجموعه‌ای از بهترین تجربیات و خاطرات این هنرمند مشهور است.

همچنین، این مجموعه شامل یک آهنگ اختصاصی با عنوان “NFT” و یک ارز دیجیتال اختصاصی با عنوان “Snoop Dogg Coins” بود که در اختیار مشتریان و علاقه‌مندان قرار می‌گرفت. جالب است بدانید که اسنوپ داگ، اهل خرید و فروش زمین‌های مجازی در متاورس هم است؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه می‌کنیم که مطلبی با عنوان چگونه در متاورس زمین مجازی بخریم؟ را از نیک پرداخت مطالعه کنید؛ شما در این مقاله خواهید خواند که اسنوپ داگ چگونه با دعوت کردن افراد مختلف در یک مهمانی مجازی در متاورس، کلی درآمد کسب کرده است.

اسنوپ داگ در رابطه با فروش آثار در دنیای NFT گفت: «من شاهد بسیاری از تغییرات بزرگ و بنیادین در موسیقی بودم؛ تغییراتی که باعث شد، ما از سمت فناوری آنالوگ به سمت فناوری دیجیتال حرکت کنیم را هم خیلی دوست دارم. من همیشه از این بابت خوشحالم که فناوری‌های دیجیتال باعث می‌شوند تا طرفداران به هنرمندان محبوب خود، بیش از پیش نزدیک شوند. NFTها بسیار خلاقانه و شگفت‌انگیز هستند و این باعث افتخار من است که دارم این دنیای عجیب را تجربه می‌کنم». چندی پیش نیز سرمایه‌گذاری اسنوپ‌داگ و وارنر موزیک در پلتفرم سندباکس باعث افزایش قیمت و ارزش این NFTها شده بود.

دنیای NFT
شاید جالب باشد بدانید که زمین‌های اسنوپ داگ در متاورس، گاهی میزبان مهمان‌های ویژه‌ای است که به صورت غیر فیزیکی در آن حاضر می‌شوند

سلبریتی شماره ۸: Lewis Capaldi

کاپالدی، خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرا اسکاتلندی اعلام کرده است که می‌خواهد مجموعه‌ای از تجربیات NFT خود را با همکاری شرکت فناوری Bondly منتشر کند. این قضیه و ورود او به دنیای NFT، به طرفدارانش اجازه می‌دهد تا با کسب چند امتیاز خوب، تجربه یک سفر آزمایشی را هم داشته باشند. مشتریان و علاقه‌مندانی که در ادامه، به صاحبان NFTها تبدیل می‌شوند، می‌توانند در یک رویداد خصوصی در سال جاری شرکت کنند.

خلاقیت لوئیس کاپالدی در این بود که او علاوه بر فروش توکن‌های NFT و کسب درآمد، از این توکن‌ها به عنوان یک بلیط برای حضور صاحبان آن‌ها استفاده کرد؛ این یعنی یک‌ تیر و چند نشان. حالا، طرفداران کاپالدی، هم می‌توانند NFTهای مورد علاقه‌شان را داشته باشند و هم می‌توانند از آن‌ها به عنوان یک بلیط اختصاصی و غیر قابل جعل برای شرکت در یک رویداد خصوصی و حرفه‌ای استفاده کنند.

سلبریتی شماره ۹: Steve Aoki

دی جی استیو آئوکی، یک طراح تمام‌عیار هم است و در ماه مارس سال ۲۰۲۱، کلکسیون‌های بسیاری را وارد دنیای NFT کرد. آئوکی اعتقاد بسیار زیادی به دنیای NFT دارد؛ او با کارگردان خلاق و هنرمند انیمیشن‌های ۳ بعدی یعنی Antonio Tudsico شریک شده است تا همراه با NFTها، یک آهنگ با عنوان “Dream Catcher” و نسخه فیزیکی آن به علاقه‌مندان ارائه کند. جالب است بدانید که این دی جی معروف، از همین پروژه اخیر خود، چیزی بالغ بر ۴.۲۹ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

آئوکی، اخیرا با ظاهر شدن در یک سخنرانی انگیزشی، اذعان داشت که او همیشه طرفدار تلفیق هنر موسیقی و هنرهای تجسمی و بصری بوده است. او در ادامه گفت که حالا هم همین هم‌پوشانی بین موسیقی او و NFTهایش باعث شده است تا او فرصت اشاعه فرهنگ کلکسیون‌داری (که پیش از این، قابل درک نبود) را داشته باشد.

سلبریتی شماره ۱۰: لیونل مسی

مردی که از او به عنوان بهترین بازیکن فوتبال تمام ادوار یاد می‌شود، اولین تجربه خود در دنیای NFT را در آگوست ۲۰۲۱ کسب کرد. شهرت و محبوبیت لئو مسی آنقدر قابل توجه و انکارناپذیر است که باید در کنار متاورس، یک سرزمین جداگانه با عنوان مسی‌ورس (Messiverse) احداث کرد!

مجموعه NFTهایی که مسی در آگوست سال پیش راه‌اندازی کرد، با عناوین “Man from the Future”، “Worth the Weight” و “The King Piece” شناخته شده بودند. همه آثار دیجیتالی لئو مسی در اولین تجربه او از دنیای NFT، با کمک هنرمندی با اسم BossLogic ساخته شده‌اند که لحظاتی فراموش‌نشدنی از دوران حرفه‌ای این فوتبالیست را به رخ می‌کشند. آثار NFT مربوط به لئو مسی در روز اول عرضه، با فروشی برابر با ۳.۴ میلیون دلار مواجه شدند.

دنیای NFT
تصویری از هر ۳ اثری که از جانب مسی NFT شده‌اند

خرید و فروش NFT در ایران

خرید یا فروش آثار هنری در دنیای NFT آن‌هم در ایران، یکی از فعالیت‌های شناخته شده است و بعضی از افراد برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام می‌کنند. می‌توان گفت که هم‌اکنون، پلتفرم‌های بسیاری در این حوزه وجود دارند که در ایران هم فعالیت می‌کنند، اما نمی‌توان با اطمینان کامل با آن‌ها وارد معاملات یا خرید و فروش NFT شد.

بسیاری از همین پلتفرم‌ها از اعتبار لازم برخوردار نیستند و شاید با چم‌وخم‌های بازار NFT آشنایی لازم را نداشته باشند. اما سوال اصلی اینجا مطرح می‌شود که برای خرید یا فروش NFT در ایران باید چه کرد و کدام پلتفرم را برای همکاری برگزید؟ پلتفرم و مجموعه حرفه‌ای نیک‌ پرداخت اولین پلتفرم ایرانی است که در دنیای NFT شروع به فعالیت کرد. درست است که همه اولین‌ها، لزوما بهترین نیستند، اما نیک پرداخت نشان داده است که اولین‌ها هم می‌توانند تنهاترین و بهترین باشند.

بنابراین، اگر مایل هستید که در فضای NFT فعالیت داشته باشید، کافی است که از خدمات نیک پرداخت در این حوزه استفاده کنید. برای این کار، کافی است تا روی آدرس الکترونیکی خرید و فروش NFT در نیک پرداخت کلیک کنید. نکته بسیار مهم اینجاست که در حال حاضر امکان خرید هر نوع ارز دیجیتال در نیک پرداخت ممکن است و شما می‌توانید تمامی ارزهای دیجیتال را با ما معامله کنید!

ساخت NFT

جمع‌بندی

در سال ۲۰۲۲ میلادی هستیم و دنیای NFT بیش از هر وقت دیگری در بین کاربران و افراد مشهور، محبوب شده است. بسیاری از افرادی که فوتبالیست، هنریپشه، خواننده یا آهنگساز هستند هم در این حوزه وارد شده‌اند و حالا هرکدام از آن‌ها، NFTهای خاص خودشان را دارند.

جالب است بدانید که بعضی از این سلبریتی‌ها مثل استیو آئوکی، به صورت ذاتی تمایل دارند که در کنار هنر موسیقی خود، هنر بصری را هم ارائه بدهند؛ همین موضوع باعث شده است تا آن‌ها پتانسیل دنیای NFT را درک و آن را با حرفه خود تلفیق کنند. علاوه بر این نوع هنرمندان، خوانندگانی مثل اسنوپ داگ هم حضور دارند که ارائه یک کلکسیون مانند چیزهایی که در بازار NFT پیدا می‌شوند را آرزوی نوجوانی خود می‌دانند.

بازار NFT هرچیزی که هست، حالا در بین سلبریتی‌ها اوج گرفته و روزبه‌روز در حال محبوب‌تر شدن است. بسیاری از هنرمندان می‌خواهند از این طریق، وارد سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و پرسود بشوند و در عین حال، خودشان را به طرفدارانشان نزدیک‌تر کنند. آیا شما هم به این دنیای هنری که در قلب سرزمین ارزهای دیجیتال قرار گرفته است، علاقه دارید؟ برای خرید و فروش NFT در ایران، می‌توانید روی خدمات پلتفرم نیک پرداخت حساب ویژه‌ای باز کنید.

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست