کلاهبرداری ارز دیجیتال

ثبت بیش از یک میلیارد دلار کلاهبرداری ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱

تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از یک میلیارد دلار کلاهبرداری ارز دیجیتال صورت گرفته است. نیمی از افرادی که این کلاهبرداری‌ها را گزارش داده‌اند، شبکه‌های اجتماعی را مقصر اصلی این اتفاق می‌دانند.

بر اساس گزارشی که توسط کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده آمریکا منتشر شده، شبکه‌های اجتماعی و ارزهای دیجیتال را «ترکیبی مستعد کلاهبرداری» معرفی کرده است. در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، اعلام شده که تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از یک میلیارد دلار ارز دیجیتال توسط کلاهبرداران ربوده شده است. این آمار رشد ۵ برابری کلاهبرداری رمزارز به نسبت سال ۲۰۲۰ و رشد ۶۰ برابری به نسبت سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد.

نکته جالب توجه این که تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۲، نزدیک به نیمی از آمار سال ۲۰۲۱ کلاهبرداری کریپتویی ثبت شده است. این مسئله نشان می‌دهد که آمار و ارقام کلاهبرداری در این زمینه نه تنها کاهش نیافته، بلکه با سرعت و میزان بیشتری در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، اینستاگرام در رتبه اول پلتفرم‌های مرتبط با کلاهبرداری قرار دارد. اینستاگرام با ۳۲ درصد، فیسبوک با ۲۶ درصد، واتساپ با ۹ درصد و تلگرام با ۷ درصد، در بین برترین پلتفرم‌های مرتبط با دزدی و کلاهبرداری ارزهای دیجیتال قرار دارند. اما نکته جالب این آمار، عدم اشاره به پلتفرم توییتر است. چرا که توییتر مهم‌ترین و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین جوامع کریپتویی محسوب می‌شود.

افزایش کلاهبرداری ارز دیجیتال در سال‌های اخیر

طبق گزارش کمیسیون فدرال تجارت آمریکا، بیشترین نوع کلاهبرداری کریپتو در زمینه سرمایه‌گذاری انجام شده است. نزدیک به ۵۷۵ میلیون دلار از یک میلیارد دلاری که به سرقت رفته، مربوط به سرمایه‌گذاری است. این نوع کلاهبرداری‌ها معمولا با وعده بازگشت سود بسیار زیاد به سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود. اما زمانی که دارایی خود را در این برنامه‌ها واریز می‌کنند، دیگر قادر به برگرداندن آن‌ها نیستند و به کلی دارایی‌شان را از دست داده‌اند.

معمولا زمانی که شما دارایی ارز دیجیال داشته باشید، افرادی به عنوان مدیر سرمایه‌گذاری با شما تماس می‌گیرند و وعده‌های دروغین سود چند برابر می‌دهند. البته که مردم آگاه‌تر هستند و می‌دانند که نباید مستقیما پولی به حساب این افراد واریز شود. اما این کلاهبرداران وعده می‌دهند که اگر از آن‌ها ارز دیجیتال بخرید و آن را به حساب آنلاین آن‌ها منتقل کنید، سود چند برابری عایدتان خواهد شد.

یکی دیگر از روش‌های رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال استفاده از حساب‌های تقلبی سلبریتی‌ها و افراد مشهور است. مردم به حساب این که یک اکانتِ به ظاهر رسمی از افراد مشهور به آن‌ها وعده سود کلان می‌دهند، تمامی دارایی خود را به حساب افراد کلاهبردار واریز می‌کنند.

کمیسیون فدرال تجارت آمریکا همچنین از آثار هنری تقلبی، کوین‌های نایاب تقلبی، سمینارهای تقلبی مرتبط با سرمایه‌گذاری و مشاوره‌های تقلبی، از دیگر روش‌های کلاهبرداری رمزارز یاد کرد.

یکی از شیوه‌های دیگر کلاهبرداری در سال‌های اخیر مربوط به کلاهبرداری‌های عاطفی یا Romance Scams است. این نوع کلاهبرداری که معمولا در روزهای نزدیک به ولنتاین اوج می‌گیرد، به بهانه‌های مختلف از جمله کادو دادن، از شخص می‌خواهند تا دارایی خود را به یک حساب کلاهبرداری منتقل کنند. این روش در سال گذشته باعث از کلاهبرداری ۱۸۵ میلیون دلاری از مردم شده است.

جعل هویت دولتی و کسب و کارها در رتبه بعدی قرار دارند که باعث کلاهبرداری ۱۳۳ میلیون دلاری شده‌اند. در این روش فرد کلاهبردار با مشتری تماس می‌گیرد و به آن‌ها می‌گوید که دارایی‌شان در ریسک قرار دارد و توسط دولت تحت پیگیری هستند.

اگر به دنبال روشی برای حفظ دارایی خود در شرایط امن هستید‌، مطمئن شوید که هرگز پیام‌های دروغین مربوط به ارزهای دیجیتال را جدی نگیرید. هیچ شرکتی نمی‌تواند با دریافت پول‌تان، دارایی شما را چند برابر کند. در نهایت بهتر است برای حفظ دارایی خود به شکلی امن، از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید. ما در نیک پرداخت شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به کیف پول سخت‌افزاری لجر دسترسی داشته باشید. تنها کافی است با سفارش و خرید کیف پول لجر، دارایی خود را به امن‌ترین شکل ممکن ذخیره کنید.

منبع: Cointelegraph

 

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست