ارز دیجیتال در سال 2023

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

با وجود اینکه تنها یک دهه از ظهور ارزهای دیجیتال می‌گذرد اما این صنعت خیلی زود جای خود را در صنعت مالی پیدا کرد و کاربران زیادی وارد بازار ارزهای دیجیتال شدند، به طوری که این روزها به عنوان یکی از گزینه‌های مهم برای سرمایه‌گذاری و کسب سود شناخته می‌شود. به همین دلیل، آگاهی از آینده این بازار و قیمت ارزهای دیجیتال در سال‌های پیش رو به یک سوال مهم برای کاربران تبدیل شده است. در ادامه این مطلب از نیک پرداخت قصد داریم درباره پیش بینی قیمت ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ بیشتر صحبت کنیم.

دنبال کدوم ارزی؟

از اتریوم تا یونی‌ سواپ.

چرا پیش بینی قیمت ارز دیجیتال برای ما مهم است؟

در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شاهد یک رشد قیمتی شگفت انگیز در بازار ارزهای دیجیتال بودیم به طوری که قیمت بیت کوین از محدوده ۳۰۰۰ دلاری تا مرز ۷۰ هزار دلار پیشروی کرد و برخی از آلت‌کوین‌ها هم جهش قیمتی ۱۰ تا ۱۰۰ برابری را تجربه کردند. نمونه بارز آن قیمت دوج کوین است که از محدوده ۰/۰۰۵ دلاری تا مرز ۰/۷۵ دلار پیشروی کرد . با این حال در سال ۲۰۲۲ شاهد افت قیمت سنگین بودیم تا جایی که قیمت بیت کوین تا محدوده ۱۷۵۰۰ دلاری هم پایین کشیده شد و سایر ارزهای دیجیتال هم سقوط بیش از ۸۰ درصد را تجربه کردند.

از آنجایی که بسیاری از کاربران در اوج قیمت‌ها وارد بازار شدند و دوره‌های صعودی و نزولی پیشین بازار ارزهای دیجیتال را ندیده بودند، در این بازار نزولی درد مالی شدیدی را تجربه کردند. حالا شاید مهمترین سوال برای کاربران این است که حرکت صعودی بعدی بازار چه زمانی آغاز خواهد شد.

چرخه‌های صعودی و نزولی بیت کوین

برای اینکه پیش بینی بهتری نسبت به قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ داشته باشیم بهتر است نگاهی به گذشته بیندازیم. کاملا مشخص است که بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال مسیر حرکت بازار رمزارزها را مشخص می‌کند؛ پس با پیدا کردن روندهای حرکتی بیت کوین می‌توانیم بینش خوبی نسبت به کل بازار پیدا کنیم. در ادامه تلاش می‌کنیم تا چرخه‌های قیمتی گذشته بیت کوین را بررسی کنیم؛

بیت کوین که در سال ۲۰۰۹ به طور رسمی راه‌اندازی شد، اولین جهش قیمتی را در سال ۲۰۱۰ تجربه کرد و به محدوده ۰/۱ دلاری رسید.

اما اولین بولران یا جهش صعودی بیت کوین در سال ۲۰۱۱ رخ داد و با رشد ۳۰۰۰ درصدی در ژوئن ۲۰۱۱ به محدوده ۳۰ دلاری رسید. هر چند پس از آن بیت کوین با افت قیمت روبرو شد و تا مرز ۲ دلار سقوط کرد.

بیت کوین که سال ۲۰۱۲ را در محدوده ۱۳ دلاری به پایان برده بود، جهش قیمتی بعدی را در سال ۲۰۱۳ تجربه کرد و در آوریل سال ۲۰۱۳ برای اولین بار شاهد بیت کوین ۱۰۰ دلاری بودیم. این پایان کار نبود و در ماه نوامبر قیمت بیت کوین  از مرز  ۱۰۰۰ دلار هم عبور کرد. پس از این جهش در ماه دسامبر بیت کوین با ریزش نزدیک به ۵۰ درصد تا قیمت ۵۳۰ دلار هم پایین کشیده شد.

در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ شاهد افزایش قیمت چشمگیری در بیت کوین نبودیم تا سال ۲۰۱۷ که دوباه بیت کوین به پرواز در آمد. در حالی که بیت کوین در ژانویه سال ۲۰۱۷ به سختی از مرز ۱۰۰۰ دلاری عبور کرده بود، اواسط ماه می به ۲۰۰۰ دلار رسید و در دسامبر سال ۲۰۱۷ از ۱۹۰۰۰ دلار هم گذشت تا صدای بیت کوین به سراسر جهان برسد.

در واقع می‌توانیم بگوییم بولران سال ۲۰۱۷ مهمترین روند صعودی بیت کوین بود که باعث شد توجه کاربران زیادی را به بازار ارزهای دیجیتال جلب کند. در همین زمان بود که آلت کوین‌های زیادی به بازار عرضه شد و بسیاری از این ارزها جهش قیمتی چند ده برابری را تجربه کردند.

از آنجایی که هر روند گاوی به یک روند خرسی منتهی می‌شود، از اوایل  سال ۲۰۱۸ شاهد کاهش قیمت بودیم و بیت کوین از محدوده ۱۷۵۰۰ دلاری در ژانویه به محدوده ۳۰۰۰ دلاری در دسامبر رسید. سال ۲۰۱۹ هم با کاهش قیمت بیت کوین آغاز شد و در ماه دسامبر قیمت در محدوده ۷۲۰۰ دلار قرار داشت.

در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ بود که پاندمی کرونا باعث تعطیلی اقتصاد و فشار تورمی شد. این موضوع بر قیمت بیت کوین هم اثر گذاشت و در ماه مارس بیت کوین به زیر ۴۰۰۰ دلار رسید، اما درست همین نقطه بود که بولران جدید بیت کوین آغاز شد و با جهش قیمت ۳۰۰ درصدی خیلی زود توانست با شکستن رکورد قیمتی در محدوده ۱۹۰۰۰ دلار در پایان سال به مرز ۳۰ هزار دلار دست پیدا کند.

بولران تازه بیت کوین در سال ۲۰۲۱ هم ادامه پیدا کرد و موفق شد تا محدوده ۶۹۰۰۰ دلاری هم پیشروی کند، در حالی که بسیاری از تحلیل‌گران انتظار قیمت ۱۰۰ هزار دلاری را داشتند، بولران سال ۲۰۲۰ در نوامبر سال ۲۰۲۱ به پایان رسید و  از آن زمان شاهد کاهش قیمت به زیر ۲۰ هزار دلار بودیم. (در زمان نگارش این مطلب در اواسط ماه سپتامبر ۲۰۲۲ بیت کوین در محدوده ۱۸-۱۹ دلاری معامله می‌شود.)

اگر خوب به چرخه‌های صعودی و نزولی بیت کوین نگاه کنیم شاهد تکرار یک سیکل تاریخی هستیم در سال‌های ۲۰۱۳ -۲۰۱۴، ۲۰۱۷-۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ شاهد بولران‌های چشمگیر هستیم و سپس یکی دو سال چرخه نزولی و تشکیل کف بازار. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که پس از یکی دو سال افت قیمت، در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ شاهد شروع چرخه صعودی دیگر در بازارهای نزولی باشیم.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

همانطور که در مطلب عوامل موثر بر قیمت بیت کوین توضیح داده بودیم صرف‌نظر از چرخه‌های بازار چندین عامل دیگر هم روی قیمت ارزهای دیجیتال موثر است، از مهمترین این عوامل عبارتند از:

۱. هاوینگ

احتمالا می‌دانید بیت کوین طوری طراحی شده است که هر ۴ سال با نصف شدن پاداش استخراج از عرضه آن نیز کاسته می‌شود. معمولا هر چه عرضه نسبت به تقاضای بازار کمتر شود، افزایش قیمت اتفاق می‌افتد، چیزی که در دوره‌های قبلی هم رخ داد.

اولین هاوینگ بیت کوین در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ رخ داد و در جولای ۲۰۱۶ و  سپس ماه می ۲۰۲۰ شاهد هاوینگ‌های بعدی بودیم. طبق برنامه هاوینگ بعدی بیت کوین در اوایل سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد.

۲. عوامل کلان اقتصادی

هر چه از عمر بیت کوین افزوده می‌شود و بیشتر در بین کاربران خرد و کلان مورد پذیرش قرار می‌گیرد، تاثیرپذیری بیت کوین از عوامل کلان اقتصادی مانند تورم، نرخ بهره، جنگ و ناامنی هم بیشتر می‌شود. در واقع هر چه میزان ریسک در سطح کلان اقتصادی بالاتر می‌رود سرمایه‌گذاران کلان ترجیح می‌دهند تا سرمایه‌های خود را در دارایی‌ها امن نگهداری کنند به همین دلیل نقدینگی از بازار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خارج خواهد شد.

۳. قانون گذاری و نظارت بر صنعت ارزهای دیجیتال

اگر به تعریف بیت کوین در وایت‌پیپر آن توجه کنیم متوجه خواهیم شد هدف بیت کوین مبارزه با تسلط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی بر دارایی مردم است، به همین دلیل بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است و از قوانین مالی موسسات مالی پیروی نمی‌کند. طبیعی است در این صورت نهادهای نظارتی و دولت‌ها هم به همین راحتی اجازه گسترش و کاربرد بیشتر ارزهای دیجیتال را نخواهند داد مگر اینکه منفعتی برای آن‌ها داشته باشد.

پیش بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳

حالا که چرخه‌های قیمتی و عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین را بررسی کردیم بیایید نگاهی بیندازیم به پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ که توسط برخی از تحلیلگران و اقتصاددان‌های مشهور دنیا مطرح شده است؛

اگر نگاه کلی به پیش بینی‌ها و نظرات بیان شده داشته باشیم، قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳  و ۲۰۲۴ می تواند از مرز ۷۰۰۰۰ دلار عبور کند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، سقف تاریخی جدید برای بیت کوین «ATH» ثبت خواهد شد.

تحلیلگرانی که همچین پیش بینی را مطرح کرده‌اند، عقیده دارند در صورت تحقق این امر، بازار به صورت موقتی ثابت می ماند سپس با اصلاح جزئی قیمت می‌تواند حرکت تازه‌ای را به سمت ۱۰۰ هزار دلار آغاز کند.

بر اساس پیش‌بینی عمده تحلیلگران بیت کوین سال ۲۰۲۴ را با قیمتی در حدود ۷۸۰۰۰ دلار آغاز می‌کند. و می‌تواند تا محدوده ۸۴۰۰۰ دلار نیز پیشروی کند.

یادآوری این نکته بسیار مهم است که این تنها نظر برخی از تحلیلگران است و هیچ قطعیتی درباره آن وجود ندارد.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال در سال 2023
پیش بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳

در ادامه به پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال توسط برخی از مشهورترین تحلیلگران می‌پردازیم؛

جاش ریگر (Josh Rager)، تحلیلگر و سرمایه گذار در بازار سهام و ارزهای دیجیتال ادعا کرده است که براساس روند قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۱ و همچنین الگوی جهشی بیت کوین که بعد از یک اصلاح قیمتی رخ می‌دهد، می‌توان برای بیت کوین قیمت در محدوده ۱۵۰ هزار دلار را در  سال ۲۰۲۳ متصور بود.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال در سال 2023
پیش بینی قیمت بیت کوین توسط جاش ریگر

ریچارد نایت (Richard Knight)، تحلیلگر ارزهای دیجیتال، قیمت آینده بیت کوین را وابسته به  چهارمین هاوینگ (halving) بیت کوین دانست. نایت معتقد است تا اوایل سال ۲۰۲۳ شاهد ادامه روند نزولی در بازار خواهیم بود و روند صعودی بعدی در ماه می ۲۰۲۳ می‌تواند آغاز شود. همچنین آقای نایت پیش‌بینی کرده است در حدود ماه‌های نوامبر یا دسامبر سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال در سال 2023
پیش بینی قیمت بیت کوین توسط tech-dev

کاربری به نام TechDev در توییتر تحلیل جالبی را مطرح کرده است. بر اساس پیش بینی او، بیت کوین در سال ۲۰۲۳ می‌تواند بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار معامله شود، سپس در سال ۲۰۲۴ با اصلاح قیمت تا محدوده ۵۰ و ۳۰ هزار دلار سقوط کند و در نهایت سال ۲۰۲۵ به قیمت ۲۰۰ هزار دلار دست پیدا کند.

تیم دراپر (Tim Draper) یکی دیگر از تحلیلگران مشهور ارزهای دیجیتال هم پیش بینی کرده است بیت کوین در اواخر سال ۲۰۲۲ و اوایل سال ۲۰۲۳ می‌تواند با شکستن قیمت تاریخی تا محدوده ۲۵۰ هزار دلار هم پیشروی کند.

مایکل ون د پوپ (Michaël van de Poppe) هم یکی دیگر از تحلیلگران مشهور ارز دیجیتال  در یوتیوب است که نوید یک بولران قدرمند دیگر در اواخر سال ۲۰۲۲ و اوایل سال ۲۰۲۳ داده است، هرچند او قیمت دقیقی را برای بیت کوین پیش بینی نکرده ولی از افزایش ۱۰ برابری قیمت ارزهای دیجیتال به طور میانگین خبر داده است.

البته در این میان نباید از این موضوع غافل شویم که پیش بینی بسیاری از تحلیلگران مشهور مانند پلن بی (Plan B)، ویلی وو (Willy Woo) و اریک وورهیر (Erik Vorhjesz) که ادعا کرده بودند بیت کوین در پایان سال ۲۰۲۱ به محدوده ۱۰۰ هزار دلاری خواهد رسید محقق نشد. قیمت بیت کوین امروز و در زمان نگاش این مطلب در محدوده ۱۹ هزار دلار معامله می‌شود.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال در سال 2023
قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال در نیک پرداخت

پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳

همانطور که متوجه شدیم به طور کلی پیش بینی تحلیلگران بر این مبنا قرار گرفته است که در پایان سال ۲۰۲۲ و سال ۲۰۲۳ در صورت تثبیت وضعیت اقتصادی در جهان پس از بحران‌های کلان مانند شیوع کرونا، درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین و افزایش نرخ تورم و بیکاری، فرصت دوباره‌ای برای ورود سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال فراهم خواهد شد. همین موضوع می‌تواند موجب شروع یک بولران چشمگیر دیگر شود و قیمت بیت کوین را به بالای ۱۰۰ هزار دلار بفرستد. به این ترتیب می‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت ارزهای دیجیتال هم رشد چندین برابری را تجربه کند.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم که پس از بیت کوین به عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال بازار شناخته می‌شود، به نوعی رهبر آلت کوین‌ها است و معمولا پس از رشد قیمتی بیت کوین نوبت به اتریوم خواهد رسید.

بر اساس نظر اکثر تحلیلگران در صورت مهاجرت موفقیت آمیز اتریوم به نسخه اتریوم ۲ یا همان الگوریتم اثبات سهام می‌توانیم شاهد افزایش قیمت اتر به محدوده ۲ و سپس ۳ هزار دلار باشیم.

سایمون دیدک (Simon Didec) یکی از تحلیلگران مشهور بازار ارزهای دیجیتال معتقد است اتریوم به دلیل کاربرد بسیار زیاد از پتانسیل بالایی برخوردار است و در بولران بعدی می‌تواند با شکست سقف قیمتی تا محدوده قیمت ۹ هزار دلار هم پیشروی کند. او همچنین قیمت بیت کوین را برای بازار گاوی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار پیش بینی کرده است.

مایکل ون د پوپ هم انتظار دارد اتریوم در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تا محدوده ۷۵۰۰ و سپس ۱۲۰۰۰ دلار پیشروی کند. بالاترین قیمتی که تحلیلگران برای چرخه صعودی بعدی اتریوم پیش بینی کرده‌اند در محدوده ۱۴ و ۱۵ هزار دلار قرار دارد.

پیش بینی قیمت بایننس کوین

بایننس کوین یکی دیگر از ارزهای محبوب بازار است که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رشد قیمتی چشمگیری را تجربه کرد. بایننس کوین که با توجه به عملکرد صرافی آن از محبوبیت زیادی برخوردار است یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

بر اساس پیش بینی‌ها BNB می‌تواند در سال ۲۰۲۳ با شکست سقف قیمتی در محدوده  ۷۴۰ دلار به مرز ۱۰۰۰ دلار هم دست پیدا کند.  در ادامه پیش بینی‌های خوش بینانه قیمت‌های ۱۲۰۰ و سپس ۱۴۰۰ دلار هم برای بایننس کوین در سال ۲۰۲۳ اعلام شده است. در صورت تحقق این پیش بینی‌ها می‌توانیم انتظار داشته باشیم در سال ۲۰۲۴ BNB قیمت‌های ۱۷۰۰ و ۱۸۵۰ دلاری را هم لمس کند.

خرید بایننس کوین
خرید و فروش بایننس کوین

پیش بینی قیمت کاردانو

ارز کاردانو (ADA) که از آن به عنوان قاتل اتریوم هم یاد می‌شود یکی دیگر از ارزهای معتبر بازار برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است.

بر اساس پیش بینی‌ها کاردانو در چرخه صعودی بعدی که احتمالا در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ رخ خواهد داد می‌تواند از سقف قیمتی خود در محدوده ۳ دلار عبور کند و تا محدوده ۷ دلاری هم پیشروی کند. هر صورت تحقق این امر، پیش بینی قیمت ۱۰ و ۱۲ دلاری برای سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ برای کاردانو دور از ذهن نخواهد بود.

پیش بینی قیمت دوج کوین

دوج کوین که در بولران قبلی جهش قیمتی چشمگیری را تجربه کرده بود، به دلیل حمایت ایلان ماسک به یک ارز دیجیتال محبوب در بین کاربران تبدیل شد. پیش بینی می‌شود در صورت شروع چرخه صعودی تازه، دوج کوین هم عملکرد مثبتی را از خود نشان دهد. بر اساس پیش بینی‌ها دوج کوین می‌تواند در سال‌ ۲۰۲۳ در محدوده قیمت ۰/۲ تا ۰/۵ دلاری معامله شود و سپس در سال ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ می‌تواند سقف تاریخی قیمت خود را بشکند و به قیمت ۱ دلاری دست پیدا کند.

آگاهی از قیمت ارز دیجیتال در نیک پرداخت

مهمترین گام برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به خصوص بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال آگاهی از شرایط بازار است. خوشبختانه در سال‌های اخیر منابع ایرانی متعددی در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند که یکی از معتبرترین و باسابقه‌ترین آن‌ها صرافی ارز دیجیتال نیک پرداخت است که خدمات ویژه‌ای را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است.

از جمله خدمات نیک پرداخت ارائه قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال است که به کاربران اجازه می‌دهد مشابه هر نقطه دیگری از جهان در بازار فعالیت داشته باشند. بدون تردید با دانستن قیمت لحظه‌ای بیت کوین می‌توانیم برنامه ریزی و مدیریت سرمایه بهتری در  معاملات کوتاه مدت داشته باشیم.

علاوه بر این، امکان خرید و فروش بیش از ۱۰۰۰ ارز دیجیتال را به صورت آنی و اتوماتیک با امنیت چند لایه و احراز هویت در کوتاه‌ترین زمان ممکن با نیک پرداخت انجام دهید.

در پایان توصیه می‌کنیم در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارید حتما خود را به سلاح دانش و آگاهی مجهز کنید، در صورت نیاز به مشاوره حتما از صرافی نیک پرداخت کمک بگیرید.

ارز دیجیتالپیش بینی قیمت ارز دیجیتال

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست