عوامل تعیین کننده قیمت بیت کوین

بررسی عوامل تاثیرگذار روی قیمت بیت کوین

با ظهور بیت کوین در سال ۲۰۰۸ و سپس افزایش چشمگیر قیمت ارزهای دیجیتال در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ صنعت ارزهای دیجیتال به عنوان یک بازار مالی جذاب برای کسب سود و چند برابر کردن سرمایه شناخته شد. اما افرادی که در اوج قیمت وارد بازار شدند خیلی زود به این نتیجه رسیدند که ماجرا به این سادگی‌ها هم نیست. نوسانات شدید و افزایش و کاهش بیش از ۵۰ درصد قیمت‌ها یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بازار ارزهای دیجیتال است که آن را به یک شمشیر دو لبه تبدیل می‌کند. با این حال اگر به خوبی عوامل موثر بر بازار را بشناسیم و از نوسانات قیمت آگاه باشیم می‌توانیم از این فرصت سود سرشاری را به دست بیاوریم. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره عوامل موثر بر قیمت بیت کوین بیشتر صحبت کنیم.

عوال تاثیر گذار روی قیمت بیت کوین
چه عواملی روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد

عوامل تعیین کننده قیمت بیت کوین

همانطور که احتمالا می‌دانید به دلیل غیرمتمرکز بودن بیت کوین و اغلب ارزهای دیجیتال، یک موسسه یا کشور نمی‌تواند به صورت مستقیم روی قیمت آن‌ها تاثیر بگذارد، به همین علت تصور می‌شود که این رمزارزها از عوامل اقتصادی کلان نقش چندانی در افزایش یا کاهش قیمت‌ها نداشته باشد، اما هر چه جلوتر می‌رویم صنعت ارز دیجیتال بالغ‌تر شده و بیشتر به عنوان یک ابزار مهم سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود و بیشتر تحت تاثیر فاکتورهای اقتصاد کلان مانند بحران‌های اقتصادی، نرخ تورم، جنگ، کمبود انرژی و … می‌شود.

اگر به خاطر داشته باشید، در همین سال‌های اخیر پس از شیوع بیماری کرونا بیت کوین پس از ریزش سنگین به محدوده ۳۰۰۰ دلاری، تا مرز ۷۰ هزار دلار هم پیشروی کرد. همچنین پس از آغاز درگیری‌های نطامی بین روسیه و اکراین شاهد افت شدید قیمت ارزهای دیجیتال بودیم.

با وجود عوامل غیرقابل پیش بینی موثر در قیمت بیت کوین، عوامل دیگری نیز روی قیمت اثر می‌گذارند که قابل بررسی هستند و می‌توانند به ما در پیش بینی قیمت بیت کوین کمک کنند. این عوامل عبارتند از:

  • نسبت عرضه و تقاضا
  • هزینه استخراج بیت کوین
  • عملکرد ارزهای رقیب
  • قانون‌گذاری و میزان پذیرش بیت کوین و ارزهای دیجیتال
  • رسانه و اخبار
  • نوسانات بازار و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین

نسبت عرضه و تقاضا

احتمالا می‌دانید که نسبت عرضه و تقاضا تاثیر به‌سزایی روی قیمت یک کالا یا ارز دارد. هر چه تقاضا افزایش پیدا کند، باعث بالا رفتن قیمت می‌شود و هر چه عرضه بالاتر رود، شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

از آنجایی که می‌دانیم عرضه بیت کوین محدود است و تنها ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود دارد (طبق سایت کوین مارکت کپ تا به حال بیش از ۱۹ میلیون آن استخراج شده است) انتظار داریم در بلند مدت با ورود سرمایه‌گذاران بیشتر و به خصوص سازمان‌ها و دولت‌ها، تقاضا نسبت به عرضه افزایش پیدا کند و شاهد بالا رفتن قیمت باشیم. اما در کوتاه مدت اوضاع متفاوت است و در چرخه‌های گاوی و خرسی شاهد تقاضا و عرضه بیشتر هستیم. بنابراین آگاهی از میزان عرضه و تقاضا می‌تواند یک راه مناسب برای شناخت درست سقف‌ها و کف‌های بازار محسوب شود.

عوامل تاثیر گذار روی قیمت بیت کوین
عرضه و تقاضا مهترین عامل تعیین کننده قیمت بیت کوین

هزینه استخراج بیت کوین

مانند هر کالای دیگری، هزینه تولید یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت بیت کوین است. در مورد بیت کوین هزینه مستقیم تولید یا استخراج در واقع از مجموع هزینه سخت افزار و تجهیزات به علاوه هزینه انرژی (معمولا برق) تشکیل می‌شود. البته هزینه‌های غیرمستقیم مانند میزان سختی شبکه هم می‌تواند روی قیمت تمام شده بیت کوین تاثیر بگذارد.

جالب است بدانید الگوریتم استخراج بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که هر ۴ سال پاداش استخراج بیت کوین به نصف کاهش پیدا می‌کند که در اصطلاح به آن هاوینگ (Halving) گفته می‌شود. همین امر روی میزان عرضه بیت کوین هم تاثیر می‌گذارد و از عرضه اضافی آن جلوگیری می‌کند.

بنابراین یکی دیگر از مواردی که باید در پیش بینی قیمت بیت کوین به آن توجه کنیم هزینه استخراج و رفتار ماینرها در بازه‌های زمانی مختلف است.

عوال تاثیر گذار روی قیمت بیت کوین
هزینه استخراج عامل تاثیرگذار در قیمت بیت کوین

عملکرد ارزهای رقیب

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند به ما در تحلیل قیمت بیت کوین کمک کند، سهم بازار بیت کوین در مقایسه با ارزهای دیگر است. با وجود اینکه بیت کوین در حال حاضر شناخته شده‌ترین و با‌ارزش‌ترین ارز بازار محسوب می‌شود، ده‌ها ارز دیگر هم در بازار وجود دارد که بخشی از سرمایه را به خودشان اختصاص داده‌اند. طبیعی است هر چه سهم بازار یا دامیننس بیت کوین بالاتر باشد سرمایه‌ بیشتری را به خود اختصاص داده است.

اگر نگاهی به گذشته بیندازیم متوجه خواهیم شد، در سال ۲۰۱۷ بیت کوین نزدیک به ۸۰ درصد از سهم بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار داشت، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲ به محدوده ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. یکی از علل این امر ظهور ارزهای جدید با تکنولوژی بهتر و کاربرد بیشتر است.

برای مثال پشتیبانی اتریوم از قراردادهای هوشمند و حرکت به سمت الگوریتم اثبات سهام در مقایسه با اثبات کار باعث شده است تا اتریوم در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری پیدا کند و طبیعی است بخشی از سرمایه‌ای که قرار بود روی بیت کوین سرمایه‌گذاری شود به سمت ارزهای محبوب دیگر مانند اتریوم، بایننس کوین، کاردانو، سولانا، دوج کوین و حتی شیبا سرازیر شده است.

قانون گذاری و نظارت بر صنعت ارزهای دیجیتال

ظهور بیت کوین پس از یک بحران مالی در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد و ساتوشی ناکاموتو معتقد بود قوانین اشتباه و تحت کنترل بودن ارزهای فیات مانند (دلار، یورو، پوند، ریال و …) توسط دولت‌ها در نهایت منجر به ضرر مردم می‌شود. به همین دلیل بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است و از قوانین مالی موسسات مالی پیروی نمی‌کند. اما نبود قوانین نظارتی مزایا و معایب توام برای بیت کوین دارد. همانطور که نبود این قوانین باعث محبوبیت و کاربرد بیشتر آن شده، اما از سمت دولت‌ها و نهادهای نظارتی بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد. توسعه یک چارچوب نظارتی و تأثیرات آن بر قیمت بیت کوین ناشناخته است.

برای مثال ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال در چین در سال‌های اخیر همواره بر میزان عرضه و تقاضای بیت کوین تاثیرگذار بوده است. یا در ایالات متحده، احکام صادر شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) می‌تواند بر قیمت بیت کوین تأثیر بگذارد. همچنین در اکتبر ۲۰۲۱، قیمت بیت کوین چند هفته پس از تصویب اولین صندوق قابل معامله (ETF) مرتبط با بیت کوین در ایالات متحده توسط SEC به ۶۹۰۰۰ دلار رسید.

عوامل تعیین کننده قیمت بیت کوین
قانونگذاری یکی از عوامل مهم تعیین کننده قیمت بیت کوین

تاثیر رسانه‌ها و اخبار بر قیمت بیت کوین

شاید مهمترین عامل محبوبیت و پذیرش بیشتر بیت کوین در ۱۰ سال گذشته رسانه‌ها و به خصوص اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بوده است. معمولا هر گونه خبری در مورد ارزهای دیجیتال خیلی زود در رسانه‌ها منتشر می‌شود، طبیعی است انتشار اخبار مثبت باعث افزایش قیمت بیت کوین شده و اخبار منفی قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

جالب است بدانید معمولا در اوج قیمت‌ها اخبار مثبت بیشتری منتشر می‌شود که در اصطلاح به آن فومو (FOMO) گفته می‌شود. فومو به معنای ترس از دست دادن فرصت است و سرمایه‌گذاران کم تجربه‌تر معمولا تحت تاثیر اخبار مثبت فومو شده و در اوج قیمت شروع به خرید می‌کنند که در نهایت می‌تواند منجر به ضرر آن‌ها شود.

همچنین در بازارهای نزولی و در کف قیمت، اخبار منفی بیشتری به گوش می‌رسد که در اصطلاح به آن فاد (FUD) گفته می‌شود. فاد مخفف سه کلمه ترس (fear)، عدم اطمینان (uncertainty) و تردید (doubt) است که باعث می‌شود هولدرها و سرمایه‌گذاران دارایی خود را به بفروشند و به بازیگران قوی‌تر بازار تقدیم کنند.

نوسانات بازار و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین

علاوه بر نکاتی که در بالا اشاره کردیم نباید فراموش کنیم که بازار ارزهای دیجیتال به طور ذاتی پر نوسان است و همین نوسانات بازار حتی در چرخه‌های صعودی هم می‌تواند ما را با ضرر و زیان مواجه کند.

اگر نگاهی به نمودار قیمت بیت کوین در چرخه صعودی سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بیندازیم متوجه خواهیم شد در همین روند پر قدرت صعودی شاهد اصلاح‌های قیمت ۲۰، ۳۰ و حتی ۵۰ درصدی بودیم. در صورت بی توجهی به همین نوسانات بازار می‌تواند سرمایه ما را با خطر مواجه کند.

از مهمترین علت نوسانات بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال می‌توان به وجود افراد تاثیر گذار مانند نهنگ‌ها اشاره کرد. نهنگ در واقع به افرادی گفته می‌شود که مقدار قابل توجهی از یک ارز دیجیتال را در اختیار دارند و اقدام به خرید یا فروش آن ها می‌تواند نوسانات بزرگی را در بازار ایجاد کند.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث نوسان در بازار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شود، حضور افراد نسبتا جوان و بی تجربه است. از آنجایی که ارز دیجیتال فناوری نوظهوری محسوب می‌شود، بیش از آنکه مورد توجه افزاد باتجربه و سرمایه‌گذاران قرار بگیرد، توسط نسل جوان پذیرفته شد. این نسل جدید که تجربه چندانی در سرمایه‌گذاری ندارد خیلی زود تحت تاثیر اخبار و رسانه قرار می‌گیرد و همین امر می‌تواند موجب نوسانات بازار شود.

از آنجایی که فناوری ارزهای دیجیتال هنوز به تکامل نرسیده است، هر چند وقت شاهد اتفاقات منفی مانند هک شدن یک صرافی مانند کریپتو دات کام، کلاهبرداری یا نقص فنی یک پروژه ارز دیجیتال هستیم که می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد. برای مثال فروپاشی پروژه لونا و در پی آن فروش ۸۰ هزار بیت کوین برای جبران ضرر و زیان باعث ریزش سنگینی در بازار بیت کوین شد. اما با وجود همه این عوامل آیا می‌توان از خرید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال و فروش آن‌ها به کسب سود بپردازیم؟

نکات سرمایه‌گذاری موفق در بیت کوین و ارزهای دیجیتال

خب همانطور که متوجه شدیم عوامل قابل پیش بینی و همچنین غیرقابل پیش بینی متعددی وجود دارند که باعث نوسانات بازار می‌شوند. عدم آگاهی از این عوامل می‌تواند منجر به ضررهای سنگین شود. پس چه راهی برای سرمایه گذاری مطمئن و سودآور در بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

مدیریت ریسک

نکته بسیار مهم برای سرمایه‌گذاری در هر بازاری مدیریت ریسک است. از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال بسیار پر نوسان است و صعود و سقوط‌‌های بیش از ۵۰ درصد امری طبیعی محسوب می‌شود، اهمیت مدیریت ریسک دو چندان می‌شود.

هر چند مدیریت ریسک بیشتر به استراتژی سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد اما به بیان ساده باید ریسک را طوری مدیریت کنید که در صورت تغییر روند بازار و تحلیل نادرست، تنها بخش کوچکی از دارایی خود را از دست بدهید.

آگاهی از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال

بدون تردید یکی از پیش نیازهای اساسی برای فعالیت در بازارهای مالی آگاهی از روش‌های تحلیل است. برخی از کاربران تنها از روش‌های تحلیل تکنیکال برای پیش بینی قیمت بیت کوین استفاده می‌کنند و برخی دیگر اهمیت بیشتری به فاکتورهای فاندامنتال یا اساسی می‌دهند.

در تحلیل تکنیکال، تحلیلگر سعی می‌کند بر اساس رفتار قیمت در گذشته، حرکات قیمت در آینده را پیش بینی کند. از ارکان مهم تحلیل فاندامنتال در حوزه ارزهای دیجیتال می‌توان به بررسی وایت پیپر پروژه، فعال بودن اعضای کامیونیتی، فعالیت‌های مربوط به تیم توسعه و برنامه‌های آینده آن اشاره کرد.

عوامل تعیین کننده قیمت بیت کوین
آشنایی با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال برای تحلیل قیمت بیت کوین

آگاهی از قیمت بیت کوین لحظه‌ای و تحلیل واقع بینانه

اگر به دنبال تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین باشید، متوجه خواهید شد منابع بی‌شماری در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در این زمینه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها منابع مورد اطمینانی محسوب نمی‌شوند و تنها برای جذب مخاطب قیمت‌ها و تحلیل‌های غیر واقعی ارائه می‌کنند.

توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از تحلیل‌ها و پیش بینی‌های سایت‌ها و افراد مختلف، حتما تحلیل‌های گذشته را راستی آزمایی کنید و سایت‌هایی برای خرید و فروش انتخاب کنید که قیمت لحظه‌ای نزدیکی با قیمت بازار جهانی ارائه می‌کنند. جالب است بدانید نیک پرداخت از معتبرترین پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران است که امکان خرید مستقیم بیت کوین را ارائه می‌دهد.

استفاده از خدمات نیک پرداخت برای خرید بیت کوین

حالا که کم و بیش با عوامل موثر بر قیمت بیت کوین آشنا شدید بهتر است بدانید چشم بسته وارد بازارشدن چیزی جز زیان عاید ما نخواهد کرد. بنابراین باید به دنبال یک مرجع قابل اعتماد باشیم که خیال ما را بابت سرمایه‌گذاری راحت کند.

خوشبختانه نیک پرداخت این فرصت را فراهم کرده است که علاوه بر بررسی قیمت ارزهای مختلف و آگاهی از قیمت لحظه‌ای ارزهای مختلف، امکان خرید و فروش تمام ارزها مانند بیت کوین، اتریوم، کاردانو، ترون و … را هم داشته باشیم.

برای استفاده از خدمات نیک پرداخت کافی است که در سایت ثبت نام کنید و پس از تایید هویت به راحتی می‌توانید به خرید بیت کوین با کارت بانکی بپردازید. از جمله مزایای مهم استفاده از خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیک پرداخت می‌توان به سرعت پردازش درخواست و پشتیبانی ۲۴ ساعته اشاره کرد.

خرید ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست