بایننس کوین چیست؟

بایننس کوین چیست؟ راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال BNB

یکی از نام‌های آشنا در دنیای پر رمز و راز ارزهای دیجیتال صرافی بایننس و ارز آن یعنی بایننس کوین است. جالب است بدانید بیشترین حجم معاملات  صنعت کریپتوکارنسی در سال‌های اخیر در صرافی بایننس جابجا شده و همین موضوع باعث پیشرفت جالب توجه ارز دیجیتال بایننس کوین شده است، به طوری که بایننس کوین همواره در بین ۱۰ ارز دیجیتال بازار دیده می‌شود. در این مطلب از نیک پرداخت قصد داریم درباره ارز دیجیتال بایننس کوین و راه‌های خرید و فروش آن بیشتر صحبت کنیم.

بایننس کوین چیست؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه توضیح دهیم، ارز دیجیتال بایننس کوین (Binance Coin) در واقع ارز بومی صرافی بایننس است. صرافی‌های ارز دیجیتال یکی از مهمترین ارکان صنعت کریپتو کارنسی هستند زیرا حجم بالای معاملات ارزی در این پلتفرم‌ها انجام می‌شود. صرافی بایننس هم از این قاعده مستثنی نبوده و در سال ۲۰۱۷ به عنوان بزرگترین صرافی ارز جهان شناخته شد. در واقع این عملکرد درخشان صرافی بایننس بود که باعث رشد و محبوبیت بایننس کوین شد.

بایننس کوین در ابتدای تنها روی شبکه ERC2O اتریوم قابل اجرا فعالیت بود، اما به مرور زمان و با گسترش فعالیت‌ها، شبکه‌های بایننس چین (Binance chain) و سپس بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) به عنوان بلاک چین‌ های اختصاص بایننس معرفی شد. شبکه‌های بایننس قادر به پشتیبانی هزارن تراکنش در یک ثانیه است و به دلیل هزینه تراکنش پایین یکی از بلاک‌چین‌های محبوب برای خدمات مالی غیرمتمرکز (دیفای) محسوب می‌شود.

تاریخچه بایننس

صرافی بایننس توسط چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) معروف به (CZ) در سال ۲۰۱۷ و در کشور چین شروع به فعالیت کرد. به مرور زمان به علت علاقمندی زیاد کشور ژاپن و هم‌چنین وضع قوانین سخت‌گیرانه کشور چین بایننس به ژاپن و پس از آن دفتر اصلی صرافی بایننس به جزایر کیمن نقل مکان کرد.

جالب است بدانید صرافی بایننس برای شروع فعالیت با عرضه اولیه ۲۰ میلیون واحد BNB  و تامین مالی ۱۵ میلیون دلرای وارد دنیای رمز ارزها شد. عملکرد خوب صرافی بایننس و همچنین بازار گاوی ارزهای دیجیتال در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ باعث شد، صرافی بایننس به یکی از ارکان مهم صنعت ارز دیجیتال تبدیل شود. همین امر موجب رشد چشمگیر ارز دیجیتال بایننس کوین هم شد. قیمت این کوین در ۶ ماه اول فعالیتش بیش از ۲۲ هزار درصد رشد کرد و توجهات زیادی را در دنیای ارزهای دیجیتال به سمت خود جلب کرد.

بایننس کوین چیست؟
چانگ پنگ ژائو بنیانگذار صرافی و ارز بایننس کوین

هشدار در مورد استفاده از صرافی بایننس

صرافی بایننس به دلیل تحریم‌های مالی، از سال گذشته احراز هویت را اجباری کرده و از ارائه خدمات به کاربران ایرانی جلوگیری می‌کند. هر چند که برخی کاربران با احراز هویت جعلی همچنان از این صرافی استفاده می‌کنند ولی توصیه می‌کنیم گزینه‌های دیگر مانند صرافی‌های خارجی معتبر یا صرافی‌ ایرانی برای خرید و فروش ارز دیجیتال را انتخاب کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارز کاردانو چیست؟ راهنمای خرید و فروش ارز کاردانو (ADA)

آشنایی با بلاک چین بایننس

بلاک چین اصلی بایننس (Binance Chain) ماه آوریل سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. این بلاک چین در اصل برای افزایش سرعت مبادلات غیرمتمرکز طراحی شده بود. جای تعجبی نیست که بزرگترین اپلیکیشن غیرمتمرکزی که روی این بلاک چین قرار دارد، صرافی غیرمتمرکز بایننس (Binance DEX) است.

به دلیل محدودیت‌های ذاتی سیستم های بلاک چین، این زنجیره انعطاف پذیری زیادی نداشت و قراردادهای هوشمند درون سیستم که برای افزایش سرعت مبادلات بهینه‌سازی شده‌اند، به طور قابل توجهی شبکه را با ازدحام مواجه می‌کرد، بنابراین بایننس یک بلاک چین موازی به نام بایننس اسمارت چین را راه‌اندازی کرد که به طور موازی با شبکه اصلی کار می‌کند.

برخلاف بایننس چین (BC)، بایننس اسمارت چین (BSC)، قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند و سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) را دارد. هدف اصلی طراحی BSC این بود که هنگام معرفی قراردادهای هوشمند به اکوسیستم، توان بالای عملیاتی BC دست نخورده باقی بماند.

بایننس اسمارت چین با الگوریتم اجماع اثبات سهام کار می‌کند و زمان پردازش هر بلاک در آن در حدود ۳ ثانیه است. اگر بخواهیم بیشتر دقیق شویم، BSC از مکانیسم اثبات اختیار وثیقه‌گذاری شده (Proof of Staked Authority) استفاده می‌کند، به این صورت که کاربران با استیک کردن یا وثیقه گذاری کوین‌های بایننس (BNB) خود به یک تاییدکننده (validator) تبدیل می‌شوند. اگر آن‌ها یک بلوک معتبر پیشنهاد دهند، کارمزد معاملات انجام شده در آن بلوک را دریافت می‌کنند. به این ترتیب نتیجه می‌گیریم که بایننس کوین قابل استخراج کردن نیست.

بایننس کوین چیست؟
بایننس چین و بایننس اسمارت چین، بلاک چین‌های بایننس

ویژگی های بایننس کوین

از آنجایی که هر بلاک چین یک کوین بومی دارد که وظیفه نیروی محرکه انجام تراکنش‌ها را برعهده دارد، بایننس کوین هم در واقع منبع تامین انرژی شبکه بایننس چین را تامین می‌کند. با این حال بایننس کوین ویژگی‌ها جذاب دیگری هم دارد که موجب محبوبیت این رمزارز شده است.

کارمزد معاملات

پرداخت کارمزد تراکنش‌ها یکی از دغدغه‌های همیشگی کاربران بلاک چین است از این رو صرافی بایننس برای کاربرانی که از رمز ارز بایننس کوین در مبادلات خود استفاده کنند تخفیف‌های قابل توجهی در نظر گرفته است. در صورت استفاده از BNB در مبادلات ارزی، صرافی بایننس برای پنج سال اول تخفیفات ویژه‌ای در نظر می‌گیرد. تخفیف بایننس در سال اول ۵۰ درصد و به ترتیب در سال‌های بعدی این تخفیفات نصف می‌شود تا جایی که در سال آخر تخفیف حذف و مبلغ آن به صفر می‌رسد.

محبوبیت

از دیگر مزایای BNB  یا همان بایننس کوین می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بایننس کوین در اکثر صرافی‌های جهان قابل معامله است و تنها مختص صرافی بایننس نیست.

توکن سوزی

در ابتدا برای کنترل عرضه و هم‌چنین کاهش نوسانات قیمتی ارز فرآیند توکن‌سوزی توسط صرافی بایننس طی عملیات خاص و ویژه‌ای هر سه ماه یک‌بار صورت می‌گرفت. در واقع بایننس با استفاده از ۲۰ درصد سود خود اقدام به خرید این کوین‌های بایننس از بازار آزاد کرده و حداکثر تا میزان ۵۰ درصد از مقدار موجودی خود را می‌سوزاند. لازم به ذکر است طی گزارش‌های سالیانه صرافی بایننس اعلام کرده است که فرآیند توکن‌سوزی به طور خودکار انجام می‌شود و دیگر نیازی نیست خود هر سه ماه یک‌بار این فرآیند را انجام دهد. به دلیل فرآیند توکن سازی و کاهش عرضه انتظار می‌رود اثر ضد تورمی داشته باشد و باعث افزایش قیمت در بلند مدت شود.

تاریخچه قیمت بایننس کوین

بایننس کوین که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده بود، با قیمتی کمتر از ۰/۱ دلار وارد بازار شد، به طوری که قیمت ۰/۰۹ دلاری در ماه اوت سال ۲۰۱۷ به ثبت رسیده است. اما خیلی زود و در ژانویه ۲۰۱۸ قیمت ۲۵ دلاری را تجربه کرد و سود شیرینی را نصیب خریداران خود کرد. هر چند بعد از آن وارد بازار خرسی شد و اواخر سال ۲۰۱۸ تا محدوده ۵ دلاری هم پایین کشیده شد. اما این پایان کار بایننس کوین نبود و ژانویه سال ۲۰۱۹ موفق شد به مرز ۴۰ دلار دست پیدا کند. اما درخشش واقعی ارز بایننس کوین در ماه می سال ۲۰۲۱ بود که موفق به ثبت رکورد بالاترین قیمت تاریخ شد و محدوده ۶۹۰ دلاری را تجربه کرد. هر چند با آغاز بازار خرسی سال ۲۰۲۲ به محدوده ۲۵۰ دلاری عقب نشینی کرد.

بایننس کوین چیست؟
تاریخچه قیمتی ارز دیجیتال بایننس کوین

انواع کیف پول بایننس کوین

تهیه والت یا کیف پول دیجیتال برای نگهداری بایننس کوین و هر ارز دیجیتال دیگری بسیار مهم است. خوشبختانه تعداد بیشمار والت وجود دارد که از ارز BNB  پشتیبانی می‌کند. امنیت بالا، کاربری ساده و پشتیبانی قوی از مهم‌ترین عوامل انتخاب کیف پول دیجیتال است.

  • کیف پول‌های نرم افزاری

تراست والت بدون شک یکی از بهترین کیف‌ پول‌های نرم افزاری برای نگه‌داری بایننس کوین محسوب می‌شود. این کیف پول دیجیتالی موبایلی یک مکان امن برای ذخیره ارزهای دیجیتالی در خارج از صرافی است. تراست والت بیش از ۲۰ هزار توکن مختلف را پشتیبانی می‌کند و از محبوب‌ترین کیف‌ پول‌های دیجیتالی محبوب در بین کاربران ارزهای دیجیتالی قرار گرفته است. علاوه بر تراست ولت، بایننس چین ولت و سیف‌بال از دیگر کیف‌ پول‌های نرم‌افزاری برای نگهداری  BNB  هستند.

  • کیف پول‌های سخت افزاری

علاوه بر کیف پول‌های نرم‌افزاری، می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری هم برای نگهداری BNB استفاده کنید. احتمالا می‌دانید که کیف پول‌های سخت افزاری از امنیت بالاتری نسبت به نمونه‌های نرم‌افزاری برخوردار هستند و در صورت نگهداری مبالغ بالا استفاده از این واالت‌ها توصیه می‌شود. کیف پول‌های لجر و ترزور از بهترین و مطمئن‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری برای نگهداری بایننس کوین به شمار می‌روند. برای خرید یکی از این کیف پول‌های امن یعنی لجر نانو اس اینجا را کلیک کنید.

روش‌های کسب درآمد از بایننس کوین

به طور کلی ۳ روش اصلی برای کسب سود از BNB وجود دارد؛

  • نگهداری بایننس کوین به مدت طولانی (هولد کردن)
  • معاملات کوتاه مدت بایننس کوین (ترید کردن) در بازار اسپات و فیوچرز
  • استیک کردن بایننس کوین و کسب سود
بایننس کوین چیست؟
بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات

خرید و فروش بایننس کوین

از آنجایی که ارز دیجیتال بایننس کوین در بین معتبرترین و محبوب‌ترین ارزهای بازار قرار دارد، توسط اغلب صرافی‌های داخلی و خارجی پشتیبانی می‌شود.  اما برای کاربران ایرانی که به کارت‌های بانکی بین‌المللی دسترسی ندارند، دو راه اصلی برای خرید بایننس کوین وجود دارد:

  • خرید بایننس کوین از صرافی ایرانی

برای خرید بایننس کوین از صرافی‌های ایرانی به راحتی می‌توانید در یک صرافی داخلی ثبت نام کنید و پس از فرآیند احراز هویت با کارت بانکی اقدام به خرید BNB  کنید. همچنین امکان خرید ارز دیجیتال بایننس کوین در نیک پرداخت به صورت مستقیم و با کارت بانکی فراهم شده است. برای این کار می‌توانید به راحتی درخواست خود را در سرویس خرید و فروش ارز دیجیتال در نیک پرداخت ثبت کنید.

نکته بسیار حائز اهمیت خرید از صرافی‌های ایرانی، اطمینان از سایت‌ مورد تقاضا است. قبل از ثبت‌نام و اقدام به خرید حتما از اصالت و اعتبار آن مطمئن شوید. سایت‌های مختلف ممکن است در قیمت و کیفیت خدمات با یک‌دیگر متفاوت باشند اما اطمینان از پشتیبانی سایت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نیک پرداخت به عنوان یکی از پلتفرم‌های امن پرداخت‌های ارزی با سال‌ها تجربه در این زمینه، امکان خرید و فروش این ارز دیجیتال و صدها ارز دیگر را فراهم کرده است. برای خرید بایننس کوین روی لینک کلیک کنید.

  • خرید بایننس کوین از صرافی خارجی

دلایلی همچون نقدینگی بیش‌تر و امکانات بیش‌تر موجب می‌شود تا عده‌ای از سرمایه‌گذاران تمایل به خرید از صرافی‌های خارجی داشته باشند. برای این منظور بهتر است از روش دوم یعنی خرید ارزهای پایه مانند بیت کوین، اتریوم یا تتر و تبدیل آن به BNB  استفاده کنند.

نکته مهم در مورد استفاده از صرافی‌های خارجی تحریم‌های مالی و عدم ارائه خدمات به کاربران ایرانی در برخی از صرافی‌های خارجی است، بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب صرافی خارجی حتما در مورد آن به خوبی تحقیق کنید تا سرمایه‌تان به خطر نیفتد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای ساده و جامع خرید و فروش ارز دیجیتال و کسب درآمد از آن

جمع‌بندی و نتیجه گیری

بایننس یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال است که با عرضه بایننس کوین توانست نقش موثری در رشد دنیای رمزارزها داشته باشد. بایننس کوین در ابتدا برای بلاکچین اتریوم تعریف شده بود اما به مرور زمان به بلاکچین اختصاصی خود منتقل شد و خود را به عنوان رکن سوم بازار پس از بیت کوین و اتریوم معرفی کرد.

رمز ارزها هم مانند دیگر ابزارهای سرمایه‌گذاری در اوضاع مختلف اقتصادی جامعه دچار نوسانات قیمت می‌شوند با این حال بایننس کوین به خوبی توانست از این فراز و فرودها عبور کند و جایگاه ویژه خود را به دست آورد. آنچه که مشخص است BNB با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین پروژه‌ها در دنیای ارز دیجیتال باشد و انتظار می‌رود در آینده هم شاهد درخشش این رمزارز باشیم.

در پایان توصیه می‌کنیم سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال همواره با ریسک همراه است و نیاز به دانش و آگاهی دارد. اما در صورتی که تمایل به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال دارید، پلتفرم کریپتوپولبیس نیک پرداخت با پشتیبانی ۲۴ ساعته همیشه در دسترس شما خواهد بود.

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست