ارز کاردانو

ارز کاردانو چیست؟ راهنمای خرید و فروش ارز کاردانو (ADA)

پس از بیت کوین و اتریوم که در حال حاضر به عنوان باارزش‌ترین و پرکاربردترین ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند، رقابت بر سر عنوان سوم بسیار شدید است. پروژه‌های مانند ریپل، بایننس و همچنین کاردانو از جمله رمزارزهایی هستند که  با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود سعی می‌کنند جایگاهشان را به بیت کوین و اتریوم نزدیک‌تر کنند. در این مطلب از نیک پرداخت قصد داریم تا بیشتر با ارز دیجیتال کاردانو و ویژگی‌های آن آشنا شویم، سپس به روش خرید و فروش کسب و درآمد از آن اشاره می‌کنیم.

کاردانو چیست؟

کاردانو «Cardano» یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین غیر متمرکز است که در سال ۲۰۱۵ بنیان گذاری شد. بلاک چین کاردانو که به عنوان نسل سوم بلاک چین‌ها شناخته می‌شود مانند اتریوم از اجرای قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، اما تیم توسعه این بلاک چین ادعا می‌کند موفق شده است با برطرف کردن مشکلات اتریوم، شبکه بسیار کاراتر و مطمئن‌تری را برای کاربران ایجاد کند.

کاردانو که به دلیل استفاده از توسعه‌دهندگان ژاپنی آن به اتریوم ژاپنی معروف است، با فلسفه آکادمیک وارد عرصه ارزهای دیجیتال شده است و سعی می‌کند با حل مشکل مقیاس‌پذیری دوران تازه‌ای را در حوزه رمزارزها ایجاد کند.

ارز دیجیتال کاردانو که با نام اختصاری ADA شناخته می‌شود در واقع ارز بومی بلاک چین کاردانو است که برای اجرای قراردادهای هوشمند و نقل و انتقال در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مانند بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال هدف اصلی و اساسی کاردانو هم فراهم کردن خدمات مالی سنتی از طریق راه‌حل‌های نوین بلاک چین برای عموم مردم است.

تاریخچه کاردانو

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) که پیش از این در تیم توسعه اتریوم عضویت داشت، در سال ۲۰۱۵ از اتریوم جدا شد و با تشکیل گروهی از توسعه‌دهندگان بر اساس تحقیقات دانشگاهی مشغول شناسایی مشکلات شبکه اتریوم شد. پس از دو سال این تیم موفق شدند بلاک چین کاردانو را راه‌اندازی کنند و ارز دیجیتال کاردانو «ADA» در دسامبر سال ۲۰۱۷ عرضه شد.

جالب است بدانید کاردانو توجه ویژه‌ای به علوم آکادمیک به خصوص ریاضیات دارد، حتی نام این پروژه از روز ریاضیدان ایتالیایی به نام جرلامو کاردانو (Gerolamo Cardano) گرفته شده است و نام ارز دیجیتال آن یعنی آدا از روی نام آدا کینگ لاولیس (Ada Lovelace) ریاضیدان انگلیسی و به نوعی نخستین برنامه نویس کامپیوتر در تاریخ اقتباس شده است.

پروژه کاردانو از چندین بخش تجاری تشکیل می‌شود، شرکت IOHK که در سال ۲۰۱۵ و توسط چارلز هاسکینسون راه‌اندازی شد مسئولیت توسعه بلاک چین کاردانو را برعهده دارد. بنیاد کاردانو بر مسائل کلی و حقوقی نظارت می‌کند و EMURGO  امور تجاری و مالی را مدیریت می‌کند.

از جمله ویژگی‌های کاردانو که آن را به یک پروژه قدرتمند و آینده‌دار تبدیل می‌کند قابلیت مقیاس‌پذیری  بلاک چین آن است. کاردانو در زمان راه‌اندازی توان پردازش ۲۵۷ تراکنش در ثانیه را داشت در حالی که این رقم برای اتریوم حدود ۲۰ و برای بیت کوین تنها ۴ تراکنش است.

ارز کاردانو
معماری بلاک چین کاردانو

کاردانو چگونه کار می‌کند؟

همانطور که متوجه شدیم، هدف اصلی کاردانو ایجاد یک بلاک چین نوین است که معایب بلاک‌چین‌های قبلی را نداشته باشد. یکی از ارکان اصلی بلاک چین کاردانو استفاده از الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) است. بهتر است بدانید در بلاک‌چین‌های نسل اول مانند بیت کوین از الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) برای حفظ امنیت و تایید تراکنش‌ها در شبکه استفاده می‌شد، اما این روش به دلیل مصرف انرژی زیاد مورد نقدهای اساسی قرار گرفت.

در روش اثبات کار، کاربرانی که قصد دارند در امنیت شبکه مشارکت کنند می توانند با استفاده از قدرت پردازش، پردازنده‌های خود (مانند کارت‌های گرافیک و دستگاه‌های ماینر) بلاک‌های جدیدی را در شبکه ایجاد کنند و ضمن تایید تراکنش‌ها، پاداش بگیرند. که به این کار به اصطلاح ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال گفته می‌شود. از جمله بلاک‌چین‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند می‌توان به بیت کوین و لایت کوین اشاره کرد. در سال‌های اخیر شبکه اتریوم قصد دارد در شبکه (Etheruem 2) به الگوریتم اثبات سهام مهاجرت کند.

در روش اثبات سهام برای ایجاد بلاک و تایید تراکنش‌ها نیازی به مصرف انرژی و استفاده از پردازنده‌های قوی نیست، بلکه داوطلبانی که قصد مشارکت در شبکه را دارند باید مقداری ارز دیجیتال را به شبکه اختصاص دهند. سپس می‌توانند به عنوان اعتبارسنج کار ایجاد بلاک‌های جدید و تایید تراکنش‌ها را انجام دهند. در این روش ضمن اینکه نیاز به مصرف انرژی وجود ندارد، فرآیند تایید تراکنش‌ها هم با سرعت بهتری انجام می‌شود. الگوریتم اثبات سهام شبکه کاردانو اوروبروس (Ouroboros) نام دارد و از مکانیسم بسیار جالب و پیچیده‌ای استفاده می‌کند.

در این الگوریتم زمان به واحد‌های کوچک‌تر دوره‌های زمانی epochs و هر epochs به واحد‌های کوچک‌تر به نام Slot تقسیم می‌شود. هر دوزه زمانی از ۴۳۲ هزار اسلات تشکیل می‌شود که تقریبا ۵ روز طول می‌کشد. هر Slot یک رهبر دارند که به صورت تصادفی از میان هولدرها انتخاب می شود. در حقیقت این رهبران اسلات (Slot Leader)  هستند که وظیفه تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک جدید را برعهده دارند. نکته مهم اینجاست هر چه یک کاربر تعداد کوین بیشتری داشته باشد شانس اینکه به عنوان رهبر اسلات انتخاب شود بیشتر خواهد بود. برای مدیریت کل فرآیند در هر دوره ۲۱۶۰۰ رهبر اسلات انتخاب می‌شوند.

تراکنش‌هایی که توسط رهبران اسلات ایجاد شده به وسیله گروهی دیگر از دارندگان ارز کاردانو به نام تاییدکنندگان ورودی (Input Endorsers)  مورد بررسی و تایید نهایی قرار می‌گیرد. نکته مهم دیگر در مورد معماری شبکه کاردانو استفاده از فناوری رینا (RINA) برای حفظ حریم خصوص، شفافیت و مقیاس‌پذیری بیشتر است. کاردانو در این فناوری از یک ساختار دو لایه‌ای بهره می‌گیرد:

  • لایه اول یا لایه اجماع که به آن (CSL) گفته می‌شود، در واقع همان الگوریتم اثبات سهام است که برای تایید تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و
  • در لایه دوم یا لایه محاسباتی (CCL) کاربران می‌توانند برای بررسی تراکنش‌ها قوانین مختلفی را ایجاد کنند که تراکنش‌های مشکوک و نامعتبر در لایه CSL تایید نشود.

بیشتر بخوانید: دوج کوین چیست و چگونه می‌توان آن را خرید؟

ویژگی‌های شبکه کاردانو

از آنجایی که هاسکینسون پیش از راه ‌اندازی کاردانو در تیم اتریوم عضویت داشت، جای تعجبی نیست که ویژگی‌های سودمند اتریوم را هم به کاردانو آورده باشد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به قراردادهای هوشمند اشاره کرد.

قراردادهای هوشمند با پیاده‌سازی هاردفورک آلونزو در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ در شبکه کاردانو اجرایی شدند. بلاک چین کاردانو طوری طراحی شده است که به طور حرفه‌ای از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و هرکسی می‌تواند قراردادهای خود را به شرط تایید در شبکه راه‌اندازی کند. به این ترتیب کاردانو قادر به پشتیبانی از  اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) هم خواهد بود.

ارز کاردانو
نقشه راه ارز کاردانو

نقشه راه کاردانو

توسعه کاردانو بر اساس یک برنامه زمانی مشخص انجام می‌شود که شامل ۵ دوره یا فاز است، این مراحل عبارتند از:

بایرون (Byron): دوره بایرون که نام آن از لرد بایرون، پدر آدا لاولیس گرفته شده است در واقع دوره پایه‌گذاری شبکه کاردانو است که از سال ۲۰۱۷ آغاز شد. در این دوره تمرکز بر اجرای الگوریتم اثبات سهام اوروبوروس بود و کیف پول‌های ددالوس (Deadalus) و یوروی (Yoroi) در همین زمان ساخته شد.

شلی (Shelley): در سال ۲۰۲۰ دوره بایرون به پایان رسید و کاردانو وارد فاز شلی شد. در دوره شلی که از ماری شلی (Mary Shelley) نویسنده کتاب فرانکشتاین گرفته شده است، هدف کاردانو ایجاد شبکه غیرمتمرکز و خودمختار مانند شخصیت اصلی داستان فرانکشتاین است.

در دوره شلی قرار است استخرهای استیکینگی ساخته شود که به دارندگان توکن کاردانو امکان مشارکت به عنوان اعتبار سنج در شبکه را می‌دهد. تیم کاردانو امیدوار است با کمک سیستمی که قابلیت پشتیبانی از حدود ۱۰۰۰ استخر استیکینگ را دارد عدم تمرکز بین ۵۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از دیگر شبکه‌های دیگر را محقق کند.

گوگن (Goguen): در این دوره که نام آن از جوزف گوگن (Joseph Goguen) دانشمند علوم کامپیوتر اقتباس و از ماه مارس ۲۰۲۱ کار روی آن آغاز شده، به قابلیت‌های فنی شبکه کاردانو برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند توجه شده است. کاردانو با توسعه این دوره قصد دارد امکانی را فراهم کند تا افرادی که از دانش فنی بالایی هم برخوردار نیستند امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را داشته باشند.

باشو (Bashō): دوره باشو که نام آن از یکی از بزرگ‌ترین شاعران ژاپن یعنی ماتسوئو باشو گرفته شده است هنوز آغاز نشده است، اما قرار است در این دوره دو اتفاق مهم برای شبکه کاردانو رخ دهد:

  • ابتدا معرفی سایدچین‌ها که به عنوان مکانیسم شاردینگ جهت مقیاس‌بندی فضای شبکه بدون تاثیرگذاری روی امنیت آن مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
  • عرضه استایل‌هایی که به صورت موازی اجرا می شوند تا مدل UTXO کاردانو را بسازند. این کار موجب افزایش قابلیت ارتباط در سطحی عالی‌تر می‌شود.

ولتر (Voltaire): دوره ولتر که بر اساس فیسلوف فرانسوی به نام فرانسوا ولتر نام‌گذاری شده است، تغییرات نهایی را در شبکه کاردانو اعمال خواهد کرد. در این دوره قرار است سیستم‌های رای‌گیری و خزانه‌داری بوده و مشترکان می‌توانند از سهام و حق رای خود جهت توسعه کاردانو در مسیر پیش رو استفاده کنند. با اعمال این تغییرات، سفر کاردانو به سمت غیرمتمرکز شدن کامل خواهد شد و مدیریت آن از IOHK به جامعه کاردانو محول می‌شود.

تاریخچه قیمت کاردانو

ارز کاردانو یا همان آدا که سال ۲۰۱۷  و با قیمت ۰/۰۰۱۷ دلاری عرضه شد در همان ماه‌های ابتدایی و همزمان با اوج گیری بازار ارزهای دیجیتال موفق شد تا مرز ۰/۴ دلاری پیشروی کند. پس از آن و با شروع بازار خرسی در سال ۲۰۱۸ قیمت کاردانو هم به شدت افت کرد و تا مرز ۰/۰۲ دلاری پایین کشیده شد. با این حال از ماه مارس ۲۰۲۰ کاردانو حرکت صعودی قدرتمندی را آغاز کرد و موفق شد در سپتامبر سال ۲۰۲۱ به قیمت ۳/۱ دلاری دست پیدا کند که در حال حاضر بالاترین قیمت تاریخ این رمزارز محسوب می‌شود.

با وجود افت دوباره قیمت‌ ارزهای دیجیتال، پیش بینی می‌شود کاردانو به عنوان یکی از ۱۰ رمزارز برتر بازار به روند صعودی خود ادامه دهد و حتی به قیمت ۱۰ دلاری هم دست پیدا کند. در زمان نگارش این مطلب در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ کاردانو با قیمت ۰/۴۶ دلاری و ارزش بازار نزدیک به ۱۷ میلیارد دلار در رده هفتم مهمترین ارزهای دیجیتال بازار قرار دارد.

ارز کاردانو
تاریخچه قیمت ارز کاردانو

معرفی کیف پول کاردانو

همانطور که می‌دانید انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مطمئن یکی از مهمترین موارد ایمنی در زمینه خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال است، برای نگهداری ارز کاردانو هم نیاز به داشتن یک والت یا همان کیف پول ارز دیجیتال هستیم.

کیف پول‌های زیادی از جمله کیف پول نرم افزاری تراست والت و اگزودوس و همچنین کیف پول‌های سخت افزاری لجر و ترزور از مهمترین کیف پول‌های عمومی هستند که از ارز آدا پشتیبانی می‌کنند.

با این حال اگر به سایت کاردانو سر بزنیم متوجه خواهیم شد گزینه اصلی که برای نگهداری ارز کادانو پیشنهاد می‌شود کیف پول‌های یوروی (Yoroi) و ددالوس (Daedalus) است که توسط خود تیم کاردانو و شرکت IOHK توسعه یافته است. البته ددالوس بیشتر از اینکه یک کیف پول برای نگهداری آدا باشد به عنوان یک نود در شبکه کاردانو عمل می‌کند  و با نگه داشتن یک کپی از وضعیت کنونی بلاکچین به امنیت شبکه کمک می‌کند. اگر یادتان باشد پیشتر اشاره کردیم که کاردانو از الگوریتم اثبات سهام بهره می‌برد یعنی با استیک (Stake) کردن مقداری ارز آدا می‌توانیم با تایید تراکنش  و مشارکت در بلاک چین کاردانو پاداش کسب کنیم. استیک کردن کاردانو در کیف پول ددالوس انجام می‌شود که در ادامه توضیح می‌دهیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای ساده و جامع خرید و فروش ارز دیجیتال و کسب درآمد از آن

چگونه کاردانو را استیک کنیم؟

با به‌روزرسانی شلی در بلاک چین کاردانو، این امکان فراهم شد تا کاربران بتوانند با وثیقه‌گذاری یا استیکینگ کاردانو، پاداش دریافت کنند. علاوه بر استیک کردن ارز کاردانو در برخی صرافی‌های ارز دیجیتال و کسب پاداش از این طریق، می‌توانید با استیک کردن کاردانو در کیف پول‌های ددالوس و یوروی علاوه بر مشارکت در شبکه کاردانو به عنوان نود، پاداشی را در ازای آن دریافت کنید.

برای این کار باید تعداد مشخصی ارز آدا حداقل ۱۰۰ توکن را در والت قفل کنید و با تایید قوانین مربوط به استیک در سایت یا کیف پول ددالوس وس یوروی میزان مشخصی پاداش دریافت کنید.

ارز کاردانو
روش استیک کردن ارز کاردانو

از کجا کاردانو بخریم؟

حالا که با ویژگی‌های ارز دیجیتال کاردانو آشنا شدیم و آن را به عنوان یکی از ارزهای برتر بازار شناختیم بیایید درباره سرمایه‌گذاری روی این ارز بیشتر صحبت کنیم.

از آنجایی که کاردانو یک ارز معتبر محسوب می‌شود در اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی و خارجی قابل خریداری است. برای خرید کاردانو از صرافی ارز دیجیتال داخلی، کافی است پس از ثبت نام و انجام فرآیند احراز هویت، کیف پول صرافی خود را با کارت بانکی شارژ کنید.

دقت کنید در صرافی‌های آنلاین شما می‌توانید به صورت مستقیم با کارت بانکی خود کاردانو را خرید کنید ولی اگر قصد فعالیت در پلتفرم‌های معاملاتی را دارید می‌توانید ابتدا استیبل کوین تتر (USDT) که ارزشی برابر با ۱ دلار دارد را خریداری کنید سپس آن را به ارز کاردانو (ADA) یا هر ارز دیگری تبدیل کنید. همچنین امکان خرید ارز دیجیتال کاردانو در نیک پرداخت به صورت مستقیم و با کارت بانکی فراهم شده است. برای این کار درخواست خود را در سرویس خرید و فروش ارز دیجیتال در نیک پرداخت ثبت کنید.

ارز کاردانو
خرید ارز کاردانو از طریق کارت بانکی

روش‌های کسب درآمد از کاردانو

به طور کلی ۳ راه اصلی برای کسب درآمد از کاردانو وجود دارد:

  1. خرید کاردانو، استیک کردن آن در کیف پول‌های مخصوص یا صرافی‌های ارز دیجیتال و دریافت پاداش و سود ماهانه یا سالانه
  2. خرید کاردانو و نگهداری آن به صورت بلند مدت
  3. خرید کاردانو و معاملات کوتاه مدت آن در بازار اسپات یا فیوچرز
  4. دقت کنید اگر قصد سرمایه‌گذاری روی کاردانو را دارید حتما با تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال آشنا شوید تا متوجه ضرر نشوید.

جمع‌بندی و نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم به طور جامع و ساده نگاهی بیندازیم به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال حال حاضر در حوزه رمزارز و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم.

متوجه شدیم چارلز هاسکینسون به عنوان شخص اول پروژه کاردانو سعی کرده است با تجربه خود از اتریوم و کمک گرفتن از تحقیقات آکادمیک، ویژگی‌های امنیت، شفافیت، مقیاس‌پذیری و حد نهایت غیرمتمرکز بودن را در کاردانو پدید بیاورد. با توجه به این ویژگی‌ها کاردانو یک ارز آینده‌دار محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاری آگاهانه روی آن می‌توانید منجر به کسب سود شود.

در صورتی که قصد خرید کاردانو و سرمایه‌گذاری روی این ارز را دارید به راحتی می‌توانید از طریق سرویس خرید و فروش ارز دیجیتال نیک پرداخت، کاردانو یا هر ارز دیگری را خریداری کنید. همچنین اگر قصد نقد کردن کاردانو رو دارید هم می‌توانید روی خدمات نقد کردن درآمد ارزی ما تکیه کنید.

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست