چگونه با استفاده از روش انباشت وایکوف ارز دیجیتال ترید کنیم؟

ترید ارز دیجیتال با الگوی انباشت وایکوف

وایکوف به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تحلیلگران تکنیکال، توانسته بر اساس تئوری انباشت خود، به میلیون‌ها دلار ثروت دست پیدا کند. آیا ما هم می‌توانیم با روش انباشت وایکوف در ترید ارزهای دیجیتال به ثروت برسیم؟

تئوری انباشت وایکوف (Wyckoff Accumulation) یک تحلیل تکنیکال کلاسیک است که بر اساس نام ریچارد وایکوف، یکی از پیشگامان تحلیل‌های تکنیکال در نیمه اول قرن ۲۰ نام‌گذاری شده است. او با استفاده از فرمول خود، چرخه بازار را به چهار بخش تقسیم کرد و از همین روش به میلیون‌ها دلار درآمد رسید. حال سوال این است که در قرن حاضر و برای معاملات ارز دیجیتال، استفاده از الگوی وایکوف جواب می‌دهد؟ در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم.

دنبال کدوم ارزی؟

از اتریوم تا یونی سواپ

تئوری انباشت وایکوف چیست؟

پس انداز یا انباشت وایکوف (Accumulation)، یکی از چهار فاز فهرست شده در تئوری چرخه بازار وایکوف است. سه فاز دیگر شامل روند صعودی (Markup)، توزیع (Distribution) و روند نزولی (Markdown) است. به زبان ساده، هر یک از این مراحل با توجه به حرکت بازار توسط بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران مشخص می‌شوند.

فاز انباشت زمانی به درستی شکل می‌گیرد که افزایش قابل توجهی از خرید شکل بگیرد و باعث ایجاد تقاضا در بازار شود.

در نتیجه این افزایش اشتیاق به خرید، کف‌های بالاتر (Higher Lows) شکل می‌گیرد و در ادامه شاهد افزایش معاملات خواهیم بود. تمام این اتفاقات منجر به رشد قیمت به بالای خط ترند طیف معاملات می‌رسد. پس از این اتفاق، وارد فاز روند صعودی قیمت وایکوف می‌شویم.

به زبان ساده، بازار می‌تواند همانند دیاگرام پایین، پس از فاز انباشت به یک وضعیت صعودی قابل توجه دست پیدا کند.

چهار مرحله الگوی وایکوف

روش شناسایی فاز انباشت وایکوف

در فاز پس انداز وایکوف، سرمایه‌گذاران بزرگ خود را برای استراتژی گاوی (Bull Strategy) بعدی آماده می‌کنند. آن‌ها این کار را با استفاده از انباشت دارایی‌ها در یک طیف معامله مشخص شده انجام می‌دهند. زمانی که این کار انجام می‌شود، زور دارایی‌های خریداری شده نسبت به دارایی‌های فروخته شده می‌{ربد و در نتیجه باعث کاهش موجودی بازار می‌شود. پس از وقوع این اتفاق، افزایش قیمت به بالای طیف معاملات شروع می‌شود.

بنابراین سرمایه‌گذاران کوچک با استفاده از استراتژی انباشت وایکوف برای شناسایی جهت و سرعت حرکت بازار به‌کار می‌گیرند. می‌توان از شماتیک‌هایی که خود وایکوف در اوایل دهه ۱۹۳۰ در خصوص فاز انباشت ایجاد کرده است، کمک گرفت. یکی از این نمونه از شماتیک‌های انباشت وایکوف:

شماتیک انباشت وایکوف

در شماتیک بالا، ۵ فاز از A تا E بخش‌بندی شده است. در فاز A، شاهد فرسودگی سیر نزولی گذشته را می‌بینیم. این فاز با یک حمایت مقدماتی شروع می‌شود (دوره‌ای که در آن خرید قابل توجهی در کنار افزایش حجم آغاز می‌شود). این فاز نشان می‌دهد که قالب ترند خرسی رو به اتمام است.

این حالت نزولی زمانی به اتمام می‌رسد که قیمت‌ها به بالاترین سطح فروش می‌رسند. نقطه‌ای که سرمایه‌گذاران بزرگ حرفه‌ای به جذب فشار خرده فروشی روی می‌آورند و تریدرها شورع به کاور موقعیت‌های فروش می‌کنند.

در نتیجه قیمت‌ها به شکل تند و تیزی شروع به حرکت صعودی (AR) می‌کنند که در سطح بالای شماتیک وایکوف نشان داده شده است. سپس قیمت‌ها با یک سقوط به سطح حمایت (SC) می‌رسند. حتی گاهی ممکن است این سقوط پایین‌تر هم برود و به سطح ST برسد.

سپس یک بازگشت قیمت بزرگ همراه با افزایش حجم خواهیم داشت که در بخش B قابل مشاهده است. این اوج قیمت سپس از سطح AR (در شماتیک) برگشت می‌خورد و حجم کاهش پیدا می‌کند. این رویداد به این معناست که نقدینگی در حرکت سرازیری کاهش پیدا می‌کند. سپس وارد مرحله C می‌شویم که اوج کاهش قیمت و آمادگی برای یک رالی تند و تیز است.

مرحله C با یک تست شروع می‌شود؛ جایی که سرمایه‌گذاران بزرگ، بازار را برای انفجار موجودی امتحان می‌کنند. در این دوره آزمایشی قیمت‌ها به آرامی بالا می‌روند.

زمانی که قیمت به بالای سطح AR برسد، دوره آزمایشی به پایان رسیده و به مرحله نشان قدرت یا SOS رسیده‌ایم. این رویداد همچنین به یک تصحیح کوتاه مدت به سمت نقطه حمایت (LPS) می‌رسد. تمامی این اتفاقات در مرحله D تئوری انباشت وایکوف رخ می‌دهد. در اینجا شاهد سلطحه تقاضا بر عرضه خواهیم بود. تحلیلگران باور دارند که بهترین نقطه برای ورود تریدرها و سرمایه‌گذاران در بازار، نقطه LPS است.

در نهایت در بخش E، دارایی‌ها از محدوده معاملات خارج می‌شوند تا وارد مرحله Markup و سیر نزولی قیمت در چرخه وایکوف شوند.

آیا می‌توان با روش وایکوف در معاملات ارزهای دیجیتال سود کرد؟

تا زمانی که صحبت در خصوص ارزهای دیجیتال باشد، همه شماتیک‌های وایکوف نمی‌توانند به افزایش قیمت بزرگی منجر شوند.

برای مثال در اوایل مارس ۲۰۲۰، قیمت بیت کوین زمانی که در ۹ هزار دلار ترید می‌شد، وارد بخش SOS شماتیک انباشت وایکوف شد. سپس بیت کوین به زیر قیمت ۵ هزار دلار در اواسط مارس رسید و با شروع سقوط بازار به دلیل کووید ۱۹، سیگنال‌های وایکوف هم متوقف شد.

ترید کریپتو با روش وایکوف

تریدرها می‌توانند از یک محدوده استراتژی برای سود بردن از تئوری انباشت وایکوف بهره‌مند شوند. برای این کار، تریدرها می‌توانند با یک موقعیت خرید (Long Position) در محدوده ST و کنترل سطح AR به عنوان هدف صعودی خود استفاده کنند.

به طور همزمان، تریدرها می‌توانند یک حد ضرر در زیر سطح ST ایجاد کنند تا از سقوط و ضرر عمیق‌تر جلوگیری کنند.

در دستی دیگر، تریدرهایی که می‌خواهند موقعیت خرید سنگین‌تری ایجاد کنند، در خصوص خرید ارزهای دیجیتال باید از عوامل فانتامنتال بیشتری برای شناسایی وضعیت بازار استفاده کنند.

برای مثال، انباشت وایکوف در بین بازه ماه می تا نوامبر ۲۰۲۱، منجر به یک رالی قیمت از ۳۷ هزار دلار به ۶۹ هزار دلار شد (دقیقا پس از عبور از بخش E در شماتیک بالا).

هرچند که تریدرهای محتاط‌ می‌توانند برای ورود به بازار ابتدا منتظر بخش D باشند. آن‌ها می‌توانند پس از عبور قیمت به بالای سطح SOS، وارد موقعیت خرید شوند. البته که باز هم پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از ضرر و سیگنال‌های غلط، از یک حد ضرر در زیر سطح SOS استفاده شود.

اگر شما هم این روش را برای شروع و موفقیت معاملات خود مناسب می‌دانید، می‌توانید همین حالا خرید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری خود بر اساس تئوری وایکوف را آغاز کنید.

منبع: Cointelegraph

آزمون بین المللی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست