راهنمای راه اندازی کسب و کار فریلنسری در سال ۲۰۲۲ | چرا باید امسال فریلنسر شد؟

راهنمای راه اندازی کسب و کار فریلنسری در سال ۲۰۲۲ | چرا باید امسال فریلنسر شد؟

طبق گزارش فوربس ۴۷ درصد مدیران از زمان بحران کووید ۱۹ تمایل به استخدام فریلنسرها دارند. این تنها به یک واقعیت اشاره دارد که فریلنسری در سال ۲۰۲۲ و سال‌های آینده برای کسانی که قصد دارند به طور مستقل کار کنند یک موهبت است. اما سوال اینجاست که چطور باید یک کسب و کار فریلنسری را در سال ۲۰۲۲ شروع کرد؟ در این مطلب نیک پرداخت سعی می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم.

کسب و کار فریلنسری چیست؟

در فریلنسینگ می‌توانید کارتان را مطابق با شرایطی که دارید پیش ببرید. تصمیم گیری در این باره کاملا بر عهده خود فریلنسر است. به زبان ساده یعنی شما مسئول کار خود هستید و می‌توانید ساعت کاری، قیمت، محل کار و مدت زمان ارائه خدمات‌تان را انتخاب کنید. فریلنسرها بر اساس قرارداد یا پروژه کار می‌کنند. آن‌ها توسط شرکت‌ها یا کارفرمایان استخدام شده و مطابق قراردادشان دستمزد می‌گیرند.

۵۹ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۲۰ به عنوان فریلنسر مشغول به کار بودند که معادل ۳۶ درصد از نیروی کار آمریکاست. این آمار به خوبی نشان‌دهنده میزان استقبال از این شیوه کاری است.

استقبال از فریلنسری در سال ۲۰۲۲
فریلنسری یکی از محبوب‌ترین شغل‌های دنیای امروز است

چرا فریلنسری را انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه گامی جهت فریلنسر شدن بردارید باید به این سوال پاسخ دهید. معمولا کسانی که دوست ندارند تحت نظر کسی کار کنند یا به دنبال کسب درآمد اضافی هستند، فریلنسری را انتخاب می‌کنند. البته فریلنسرها هم به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. در یک نگاه کلی، افراد فریلنسر را می‌توان در یکی از این دو دسته جای داد: فریلنسر تمام وقت و فریلنسر پاره وقت.

  • فریلنسر تمام وقت

این افراد بصورت تمام وقت مشغول فریلنسری هستند و پروژه‌های مستقلی انجام می‌دهند. بیشتر افراد به این دلیل که با فریلنسری می‌توانند حتی بیش از یک کارمند تمام وقت درآمد کسب کنند مجذوب آن می‌شوند. کسب درآمد بیشتر در عین انعطاف پذیر بودن ساعت‌های کاری، از جذابیت‌های فریلنسری تمام وقت است.

از آنجا که فریلنسرها مسئول تمام پروژه‌ای هستند که به آن‌ها واگذار شده بنابراین رشد سریع‌تری هم دارند و همچنین این قابلیت را دارند که همزمان روی چند پروژه کار کنند.

  • فریلنسر پاره وقت

فریلنسرهای پاره وقت معمولا در کنار شغل اصلی شان به سراغ فریلنسری می‌روند. این کار باعث کسب درآمد اضافه برای آن‌ها می‌شود. این افراد احتمالا در شغل اصلی‌شان با محدودیت‌هایی روبرو هستند ولی هنگامی که به فریلنسری می‌پردازند توانایی ارائه مهارت‌هایشان را پیدا کرده و می‌توانند پروژه‌ای را مطابق با شرایط خود انجام دهند. پس اگر در طول روز مشغول کار هستید می‌توانید با برنامه ریزی فریلنسینگ بقیه ساعات را به عنوان یک فریلنسر پاره وقت مشغول کار شوید.

محبوب‌ترین موقعیت‌های شغلی فریلنسری

تقریبا هیچ حوزه شغلی حرفه‌ای را نمی‌توان یافت که در آن کسی به دنیال فریلنسر برای حل مشکلاتش نباشد. با این حال، استقبال از فریلنسرها در برخی از موقعیت‌های شغلی به وضوح بیشتر است. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

راه‌اندازی کسب و کار فریلنسری

هنگام راه‌اندازی کسب و کار فریلنسری خودتان باید به چند نکته کلیدی توجه داشته باشید:

حوزه تخصصی خود را پیدا کنید

تنها راه شروع کار به عنوان فریلنسر مشخص کردن حوزه فعالیتتان است. شما باید بدانید در چه زمینه‌ای می‌توانید خدمات ارائه داده و در قبال آن دستمزد دریافت کنید. آیا توانایی تدریس خصوصی به دانش آموزان یا دانشجویان را دارید یا می‌خواهید به عنوان مشاور یا تولید کننده محتوا و یا طراح گرافیک و … فعالیت کنید.

این لیست بی انتهاست. برای فریلنسرها انتخاب‌های زیادی وجودی دارد و حتی یک فریلنسر قابلیت انجام کار در بیش از یک حوزه تخصصی را هم دارد. زمانی که زمینه فعالیت خود را مشخص کنید می‌توانید به عنوان یک فریلنسر موفق مشغول به کار شوید.

ارتباط با مخاطبین

داشتن ارتباط با سایرین برای همه کسب و کارها بخصوص فریلنسینگ بسیار مهم است و سبب ایجاد علاقه در دیگران نسبت به کار شما خواهد شد. برای انجام مباحثه، برگزاری جلسات یا وبینارها و دعوت به رویدادها می‌توانید با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید.

از آنجا که مشتریان تمایل بیشتری به استفاده از خدماتی دارند که می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، اهمیت دادن به این ارتباطات واقعا مفید است. بهتر است که به طور منظم با مخاطبین ارتباط برقرار کنید تا رقبایتان جایگاهتان را نگیرند.

داشتن ارتباط برای فریلنسری در سال ۲۰۲۲
داشتن ارتباط با سایرین برای همه کسب و کارها بخصوص فریلنسرینگ بسیار مهم است

حضور آنلاین داشته باشید

همانطور که گفته می‌شود موفقیت یک شبه حاصل نمی‌شود، بنابراین یک فریلنسر هم نمی‌تواند یک شبه شروع به کار کند. برای تثبیت حضور کسب و کار شما در بازار، زمان و تلاش لازم است. بیشتر افراد از طریق سایت‌های فریلنسر ایرانی یا سایت‌های فریلنسری خارجی مانند Freelancer.com یا Upwork مردم را در جریان خدماتی که ارائه می‌کنند قرار می‌دهند. یکی از مشکلات این پلتفرم‌ها این است که میلیون‌ها فریلنسر در آن‌ها ثبت نام کرده و رقابت شدیدی بینشان وجود دارد. در مورد دیگر سایت‌های فریلنسر خارجی از طریق این لینک به طور مفصل بخوانید.

بنابراین یک روش ایده آل برای فریلنسری در سال ۲۰۲۲ و ایجاد حضور آنلاین این است که بازار آنلاین خود را ایجاد کنید. این کار یک سرمایه گذاری است که یک بار انجام می‌دهید و کمک می‌کند که در صدر بازار مانده و اعتماد مشتریان احتمالی خود را نیز جلب کنید. برای این کار می‌توانید وبسایت خود را ایجاد کرده و صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی باز کنید.

مشتریان بالقوه را پیدا کنید

وقتی درباره تخصص مورد نظرتان تصمیم گرفتید و بازار آنلاین ایجاد کردید مهم‌ترین نکته پیدا کردن بازار هدف است. زمانی که مشتریان بالقوه را بشناسید با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی به سادگی می‌توانید به آن‌ها دست یابید. با کمک بازار خود و بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌توانید بازدید کنندگان وبسایت‌تان را تبدیل به مشتریان خود کنید.

برای اطمینان از اینکه مشتریان شما اطلاعات مربوط به خدماتتان را دریافت می‌کنند، باید سایت خود را مطابق با آن طراحی کنید. به این‌ترتیب که هنگام بازدید از وبسایت، درباره خدمات فریلنسری که ارائه می‌دهید و اینکه چگونه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند بیشتر بدانند. خواندن مطلب چگونه پروژه دورکاری در داخل یا خارج کشور پیدا کنیم نیز به شما پیشنهاد می‌شود.

لیاقت خود را به مشتریان نشان دهید

جدای از ایجاد سایت خود باید به مشتریان نشان دهید که شایستگی انجام پروژه‌هایشان را دارید. برای این کار می‌توانید لیست مشتریان قبلی را به همراه پروژه‌هایی که انجام داده اید در سایت خود قرار دهید. نشان دادن رضایت مشتریان قبلی یا فعلی شما هم به اعتماد سازی و جذب مشتریان بیشتر کمک خواهد کرد.

با ارسال نمونه کارها و تجربیات‌تان در وبسایت خود می‌توانید اعتبارتان را نزد بازدید کنندگان افزایش دهید و آن‌ها را با کسب و کار فریلنسری خود آشنا کنید.

رزومه و فریلنسری در سال ۲۰۲۲
رزومه خود را برای مشتریان ارسال کنید

قیمت خود را مشخص کنید

به عنوان یک فریلنسر باید درباره نحوه قیمت گذاری هم تصمیم بگیرید. اینکه می‌خواهید ساعتی یا پس از تکمیل پروژه دستمزد دریافت کنید. اگر تازه کار هستید باید نرخ‌تان را با در نظر گرفتن رقبای خود تعیین کنید. این نرخ نه باید خیلی زیاد باشد نه خیلی کم.

مثلا اگر به عنوان معلم یا مشاور فعالیت می‌کنید می‌توانید بسته‌هایی برای مشتریان‌تان آماده کنید که بر اساس تعداد جلسات ارائه شده تخفیفی را هم برای آن‌ها در نظر گرفته و با این استراتژی مشتریان بیشتری جذب کنید. مطلب قیمت‌گذاری فریلنسینگ می‌تواند برای شما مفید باشد.

بازاریابی کنید

فریلنسری در سال ۲۰۲۲ به دلیل ورود رقبای زیاد، سخت‌تر از سال‌های پیشین خواهد بود. میلیون‌ها فریلنسر مشغول به کارند و تنها راهی که می‌تواند نظر مشتریان را به کار شما جلب کند تبلیغات و بازاریابی مناسب است. باید مطابق با انتظارات مشتریان‌تان عمل کنید. با داشتن یک وبلاگ عمومی و ارسال مطالبی درباره کارتان می‌توانید مخاطبان را با کسب و کارتان آشنا کنید و بازدیدکنندگان وبسایت را به مشتری تبدیل کنید.

به عنوان مثال، اگر در زمینه مشاوره فعالیت می‌کنید، می‌توانید محتوایی را در مورد نوع مشاوره‌ای که ارائه می‌دهید ارسال کنید و وبینارهای رایگان را برای جذب مشتریان بالقوه برگزار کنید. دقت داشته باشید که برای هر نوع فعالیت فریلنسری، استراتژی بازاریابی متفاوتی وجود دارد.

مدیریت درآمد

مهمترین و خسته کننده‌ترین بخش کسب و کار فریلنسری در سال ۲۰۲۲ مدیریت مسائل مالی است. دشواری پیگیری پرداخت‌ها، مخصوصا زمانی که با چند مشتری بطور همزمان کار می‌کنید می‌تواند دردسرساز باشد. با این حال اگر سایت خود را دارید می‌توانید پرداخت‌ها را هم با همان پلتفرم بصورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه مدیریت کنید.

اگر مشاور یا معلم خصوصی هستید می‌توانید وب سایت را به گونه‌ای طراحی کنید که مشتریان هنگام رزرو قرار ملاقات با شما، هزینه را پرداخت کنند. با این کار از هرگونه ناراحتی ناشی از یادآوری مداوم جهت پرداخت ممانعت خواهید کرد.

ثابت قدم باشید

هنگامی که کسب و کاری را شروع می‌کنید باید با تلاش مداوم به مشتریان نشان دهید که فرد مناسبی برای ارائه خدمات به آن‌ها هستید. باید همواره به ضرب الاجل‌ها پایبند بوده و حتی اگر در حین کار با چالشی مواجه شدید در انجام کار خود پایداری به خرج دهید.

زمانی که مشتریان از کار شما راضی باشند بطور معمول شما را به دیگران هم معرفی می‌کنند. پس تلاش کنید تصویر خوبی از خود در ذهن مشتریان ایجاد کنید. مثلا به عنوان یک مشاور یا معلم خصوصی در جلسه اول باید بهترین نسخه از خود را ارائه کنید تا مخاطبان در جلسات بعدی هم مشتاق به ادامه کار با شما باشند.

برند خود را بسازید

وقتی کسب و کار فریلنسری را راه‌اندازی می‌کنید باید برند خود را بسازید. برای این کار باید دائما وبسایت و رسانه‌های اجتماعی‌تان را با پروژه‌هایی که انجام داده اید به روز کنید. مقالات یا وبلاگ‌های مربوط به کارتان را به اشتراک بگذارید. با مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید تا انتظاراتشان از خدمات خود را درک کنید. فعالیت مداوم وب سایت و رسانه‌های اجتماعی افراد را تشویق می‌کند تا به کار شما نگاه کنند و در صورت مفید بودن از خدماتتان استفاده کنند.

برندسازی فریلنسری در سال ۲۰۲۲
باید دائما وبسایت و رسانه‌های اجتماعی‌ حضور داشته باشید

نقد کردن درآمد ارزی فریلنسرها با نیک پرداخت

با به کارگیری مواردی که در این مطلب گفته شد می‌توانید کسب وکار خود برای فریلنسری در سال ۲۰۲۲ را راه بیاندازید. با انجام این کار، حتما با مشتریان متعددی از داخل و خارج کشور ارتباط برقرار خواهید کرد. در صورتی که با شرکت‌ها و کارفرماهای خارجی کار می‌کنید و به درآمد فریلنسری خارجی رسیدید می‌توانید نقد کردن درآمد ارزی خود را به نیک پرداخت بسپارید. برای این کار روی بنر زیر کلیک کنید.

پادکستر فریلنسر
با استفاده از بخش ویژه نقد کردن درآمد ارزی در نیک‌پرداخت می‌توان درآمدهای ارزی و دلاری خود را به ریال تبدیل کرد.

جمع بندی

در این مطلب نیک پرداخت به مرور مزیت‌های فریلنسری در سال ۲۰۲۲ پرداخته شد. ضمن اینکه نکاتی که باید برای راه‌اندازی یک کسب و کار مستقل در سال جدید میلادی به کار ببریم را هم معرفی کردیم. شما هم می‌توانید کسب و کار مستقل خود را راه اندازی کرده و به دآمد خوبی برسید.

منابع: jungleworks، upwork

فروش پرفکت مانیفروش پی پالفروش مسترکارتفروش وب مانیفروش ویزاکارت

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست