بهترین کیف پول ارز دیجیتال

آشنایی با بهترین کیف پول ارز دیجیتال

این روزها ارز دیجیتال به عنوان یک سرمایه‌گذاری قابل اطمینان و سودآور در بین مردم پذیرفته شده است و هر روز بر تعداد کاربران این حوزه افزوده می‌شود. با این حال همچنان آگاهی نسبت به ماهیت ارزهای دیجیتال، چگونگی معاملات و نگهداری از آن‌ها نسبتا پایین است. یکی از اولین و مهم‌ترین قدم‌ها برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال داشتن یک والت یا کیف پول ارز دیجیتال مناسب است. از این رو، در این مطلب از نیک پرداخت قصد داریم به معرفی بهترین کیف پول‌ ارز دیجیتال و نحوه ساخت آن بپردازیم. با ما همراه شوید.

چرا کیف پول ارز دیجیتال مهم است؟

در سال‌های اخیر و با افزایش محبوبیت این نوع ارزها، رشد جذاب قیمت دارایی‌های دیجیتال موجب شد که کاربران، میلیون‌ها دلار سود از سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزهایی نظیر بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و … به دست آورند. همین مسئله باعث شد که تعداد زیادی کیف پول‌ ارز دیجیتال طراحی شود. همه افرادی که در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دنبال این هستند که دارایی‌های خود را در امن‌ترین حالت ممکن نگهداری کنند. از این رو تشخیص و انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

گفتنی است یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری و سرقت در حوزه ارزهای دیجیتال در زمینه کیف پول‌ها رخ می‌دهد. هک شدن سرور کیف پول ارز دیجیتال تحت وب یا افشا شدن کلید خصوصی کیف پول‌های نرم افزاری از جمله مواردی است که دارایی شما را تهدید کند، اما با کسب دانش و آگاهی کافی در زمینه کیف پول ارز دیجیتال می‌توانید از سرمایه خود محافظت کنید.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال
آشنایی با بهترین کیف پول ارز دیجیتال آنلاین و آفلاین

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

قبل از معرفی این کیف پول‌ها، بهتر است ابتدا یک آشنایی کلی با انواع والت پیدا کنید. کیف پول ارز دیجیتال، ابزاری برای نگهداری رمز ارزها محسوب می‌شود. این ابزار، علاوه در واقع سوابق تراکنش و کلیدهای عمومی و خصوصی کاربران را در خود ذخیره می‌کند. هر کیف پول یک آدرس عمومی دارد که از آن برای انتقال رمز ارزها استفاده می‌شود.

کیف پول ارز دیجیتال از لحاظ آنلاین یا آفلاین بودن به دو دسته کیف پول سرد (Cold Wallet) و کیف پول گرم (Hot Wallet) تقسیم می‌شود:

  • کیف پول سرد. کیف پول سرد یا سخت افزاری یک دستگاه فیزیکی است که رمز ارزهایتان را به صورت آفلاین ذخیره می‌کند. بسیاری از این دستگاه‌ها شبیه به USB هستند و می‌توان گفت بهترین و ایمن‌ترین روش برای نگهداری ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. استفاده از کیف پول سرد ریسک هک شدن را کمتر می‌کند. مطلب آشنایی با بهترین کیف پول سخت افزاری ۲۰۲۲ را هم بخوانید.
  • کیف پول گرم. والت‌های آنلاین مانند نسخه‌های تحت وب و نرم افزاری چه موبایلی و چه دسکتاپ قابل استفاده و رابط بین شما و شبکه بلاک چین هستند. این کیف‌ها عمدتا رایگان بوده و محبوبیت زیادی دارند. اگرچه این کیف پول‌ها نسبت به کیف پول‌های سرد امنیت کمتری دارند، اما به دلیل رابط کاربری و در دسترس بودن، برای استفاده‌های روزمره مناسب هستند.

معرفی بهترین کیف پول ارز دیجیتال

در ادامه با چند نمونه از بهترین و پرکاربردترین کیف پول‌های ارز دیجیتال آشنا می‌شویم:

کیف پول متامسک

هر بار که حرف از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال به میان می‌آید، نام کیف پول متامسک (Metamask) در میان لیست بهترین والت‌ها به چشم می‌خورد. این کیف پول که در دسته کیف پول‌های نرم افزاری قرار می‌گیرد، یکی از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین مکان‌ها برای نگهداری ارزهای دیجیتال شبکه اتریوم است. کیف پول متامسک قابلیت نگهداری تمامی توکن‌هایی را که از استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کنند، دارد. یکی از نکات جالبی که در مورد آن وجود دارد این است که ارزهای مستقلی که قبلا جزو شبکه اتریوم بودند، هنوز هم قابل نگهداری در این کیف پول هستند. کیف پول متامسک هم با سیستم عامل اندروید سازگار است و هم IOS. همچنین نسخه تحت وب آن با افزودن یک افزونه به گوگل کروم قابل استفاده است.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال
متامسک یکی از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال

کیف پول تراست والت

کیف پول موبایلی تراست والت  (Trust Wallet) بدون اغراق یکی از بهترین کیف پول‌ها  برای خرید و فروش بیت کوین است. این کیف پول که در دسته کیف پول‌های نرم افزاری قرار دارد از هر ۲ نسخه اندروید و ios پشتیبانی می‌کند و به رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. تراست والت از بیت کوین و هزاران توکن دیپر پشتیبانی می‌کند و با بیش از ۱۰ میلیون نصب در گوگل پلی، لقب محبوب‌ترین و بهترین کیف پول ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است. رابط کاربری این کیف پول بسیار راحت است و بدون هیچ پیچیدگی می‌توان از آن استفاده کرد.

کیف پول اتمیک

کیف پول اتمیک یکی از گزینه‌های دسکتاپی مشهور در لیست بهترین کیف پول ارز دیجیتال است که از بیش از ۵۰۰ ارز دیجیتال همانند بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و … پشتیبانی می‌کند. کیف پول اتمیک که در دسته کیف پول‌های نرم افزاری قرار دارد، دارای سطح امنیت متوسطی است که امنیتش به رعایت تمامی نکات ایمنی توسط کاربران بستگی دارد. اتمیک تنها بخشی از ویژگی‌های خود را به‌ صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد و استفاده از تمامی امکانات پیشرفته آن به پرداخت هزینه نیاز دارد.

کیف پول ترزور

کیف پول ارز دیجیتال ترزور  (Trezor) به عنوان بهترین کیف پول سخت افزاری شناخته شده است که قابلیت ذخیره بیش از ۵۰۰ کوین مختلف از جمله بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و … را دارد. کیف پول ترزور ۲ مدل مختلف دارد: یکی با نام Trezor One که با USB سازگار است و امکان اتصال به ویندوز و لینوکس را فراهم می‌کند و دیگری به نام Trezor T که از لحاظ قیمتی در سطح بالاتری است، اما خصوصیاتی همچون پردازنده بهتر و امنیت پیشرفته‌تر دارد. همچنین از طریق ترزور می‌توانید اطلاعات کیف پولتان را با دراپ باکس هم، همگام سازی کنید.

در کنار کیف پول ترزور می‌توانیم از کیف پول‌های سخت افزاری لجر مدل‌های نانو اس (Ledger Nano S) و نانو ایکس (Ledger Nano X) هم نام ببریم که از امن‌ترین نوع والت‌ها محسوب می‌شود و قابلیت‌هایی مشابه ترزور دارند و می‌توانید اولین مدل را از نیک پرداخت هم بخرید.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال
بهترین کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

کیف پول بایننس

کیف پول بایننس (Binance) افزونه کیف پول ارز دیجیتال برای شبکه بایننس اسمارت چین و اتروم و کیف پول رسمی صرافی Binance است. با استفاده از کیف پول بایننس می‌توانید دارایی رمز ارزی خود را با اطمینان کامل ذخیره کنید، با هزاران پروژه و قرارداد هوشمند در بلاک چین‌های مختلف به تعامل بپردازید، به ‌سادگی رمز ارز بایننس کوین (BNB) را به سایر توکن‌ها تبدیل کنید، توکن‌های NFT را ضرب نموده یا به انجام عملیات مرتبط با کشت سود (Yield Farming) بپردازید. این کیف پول نرم افزاری در حال حاضر به صورت یک افزونه در مرورگرهای کروم، فایرفاکس و بریو قابل نصب و استفاده است. وجه تمایز این کیف پول با سایر کیف پول‌ها، امکان استفاده از جی‌میل (Gmail) است. به این صورت که اگر دسترسی شما به حسابتان در کیف پولتان قطع شود، به راحتی می‌توانید با استفاده از جیمیل خود به حسابتان دسترسی پیدا کنید.

راهنمای ساخت کیف پول ارز دیجیتال

اکنون که با بازار ارز دیجیتال، انواع ارزهای دیجیتال و انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال آشنا شدید، بد نیست نگاهی هم به نحوه ساخت یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشیم. کیف پول‌های ارز دیجیتال همیشه مکانی امن برای ذخیره دارایی‌ها هستند. به همین دلیل این روزها داشتن یک کیف پول امن که کار کردن با آن راحت باشد، موهبتی است که هر تریدر می‌تواند در این بازار داشته باشد.

آیا هر ارز دیجیتال نیاز به کیف پول مخصوص خودش دارد؟ این سوال، یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که هنگام ورود به بازار ارزهای دیجیتال، ممکن است برای هر فردی پیش آید. شما پس از ساخت یک کیف پول، با چند ترفند ساده و استفاده از شبکه‌های بلاک چین اتریوم می‌توانید کیف پول ساخته شده را به صورت چند منظوره تولید کرده و چند ارز دیجیتال را در آن نگهداری کنید، اما به صورت معمول این کیف پول‌ها برای یک ارز دیجیتال مخصوص صورت می‌پذیرد. پس بهتر است برای هر ارز دیجیتال، کیف پول مخصوص خودش را داشته باشید.

قبل از اینکه یک کیف پول خاص را امتحان کنید، لازم است شناخت خوبی از آن به دست آورید. در حقیقت کیف پول ارز دیجیتال هم مانند یک حساب بانکی اهمیت دارد و همانطور که برای ایجاد یک حساب بانکی به سراغ بانک های معتبر می‌روید، در حوزه ارزهای دیجیتال نیز دقیقا همین شرایط برقرار است. در صورتی که شناختی نسبت به کیف پول مورد نظر نداشته باشید، امکان دارد انتخابتان را اشتباه انجام دهید و در نهایت این مشکل باعث از دست رفتن سرمایه شما شود. اما خوشبختانه با گسترش حوزه ارزهای دیجیتال، کیف پول‌های بسیاری وارد این عرصه شده‌اند. به همین دلیل، شما برای انتخاب کیف پول هیچ محدودیتی ندارید و کاملاً آزاد هستید. کیف پول‌های نرم افزاری پلتفرم‌های متفاوتی دارند که در ادامه توضیح مختصری برای هرکدام از آن‌ها داده می‌شود.

کیف پول‌های موبایلی

همانطور که از نامشان مشخص است، این کیف پول‌ها تنها روی موبایل و سیستم عامل‌های اندروید و ios قابل استفاده هستند. شما می‌توانید پس از انتخاب، کیف پول مورد نظرتان را متناسب با سیستم عامل موبایلتان نصب کنید. کیف پول‌های موبایلی دارای قابلیت‌های گوناگونی هستند. مثلا برخی از آن‌ها قابلیت اتصال به کیف پول‌های سخت افزاری را نیز دارند. به غیر از کیف پول‌های نرم افزاری، اکثر کیف پول‌های سخت افزاری نیز برای موبایل نسخه‌های اختصاصی دارند.

کیف پول‌های دسکتاپ

کیف پول‌های دسکتاپ، امکان نصب روی سیستم عامل‌های ویندوز، مکینتاش و لینوکس را دارند. به عنوان مثال برخی از کیف پول‌ها باید روی رایانه‌ای با سیستم عامل لینوکس نصب شوند. دقیقا همانند پلتفرم‌های موبایلی، شما می‌توانید نرم افزار کیف پول‌های سخت افزاری را نیز در کامپیوتر خود نصب و از آن‌ها استفاده نمایید.

نسخه‌های موبایلی و دسکتاپ تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. مثلا اگر شما از کیف پول کوینومی در موبایل استفاده می‌کنید، می‌توانید نسخه دسکتاپ آن را نیز روی رایانه خود نصب کرده و از آن استفاده کنید.

کیف پول‌های تحت وب

کیف پول‌های تحت وب را می‌توان روی هر دو سیستم عامل موبایلی و دسکتاپ اجرا کرد، زیرا به تنها چیزی که نیاز دارند، یک مرورگر است. البته معمولا توصیه می‌شود که از کیف پول‌های تحت وب استفاده نکنید،  زیرا این کیف پول‌ها آنلاین هستند و همیشه به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، به همین دلیل نسبت به سایر کیف پول‌ها زودتر می‌توانند مورد حمله کاربران قرار گیرند.

کیف پول‌های افزونه‌ای یا پلاگین

پس از ترند شدن NFT ها، کیف پول‌های افزونه‌ای (Plugin) نسبت به کیف پول‌های تحت وب بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند. کیف پول‌های افزونه‌ای به عنوان یک نرم افزار اضافه بر سازمان روی مرورگر نصب می‌شوند تا بتوانند قابلیت‌های بیشتری در اختیار کاربران قرار دهند. فقط باید حواستان باشد که نباید همیشه از کیف پول‌های افزونه‌ای استفاده کنید، زیرا خطر هک شدن آن ‌ها نسبت به دیگر کیف پول‌ها بیشتر است.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال
آشنایی با بهترین کیف پول ارز دیجیتال آنلاین و آفلاین

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مطلب تلاش کردیم تا یک راهنمای ساده و جامع درباره انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال و نحوه ساخت آن توضیح دهیم. همچنین به نمونه‌هایی از بهترین کیف پول‌ های ارز دیجیتال هم اشاره کردیم.

اگر بخواهیم مروری سریع به این مطلب بیندازیم باید بگوییم انختاب کیف پول ارز دیجیتال به نوع نیاز کاربر وابسته است. اگر نقل و انتقالات زیادی دارید و در دسترس بودن والت برای شما اهمیت دارد، کیف پول‌های نرم افزاری آنلاین با رابط کاربری ساده و پشتیبانی از ارزهای متعدد بهترین گزینه خواهد بود. اما اگر دارایی ارز دیجیتال شما مبلغ قابل توجهی است و قصد نگهداری طولانی مدت آن را دارید، کیف پول‌های سخت افزاری می‌توانند خیال شما را بابت امنیت سرمایه شما راحت کنند.

نکته مهم بعدی در مورد کیف پول‌های ارز دیجیتال محافظت از کلید خصوصی و کلمات بازیابی (Seed) است. به شما توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان کلید خصوصی و کلمات بازیابی خود را در اختیار کسی قرار ندهید و به پیام‌های مشکوکی که به صورت پیامک یا ایمیل ارسال می‌شود اعتنا نکنید.

نیک پرداخت افتخار دارد که با ارائه خدماتی نظیر خرید و فروش بیت کوین و بیش از ۶۰۰ ارز دیجیتال معتبر دیگر و همچنین آگاهی بخشی در زمینه بازار ارزهای دیجیتال تجربه‌ای لذت بخش و امنی را برای کاربران ایرانی فراهم کند.

 

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست