بازی Decentraland

معرفی بازی دسنترالند (Decentraland) و آموزش کسب درآمد از آن

اگر با دنیای کریپتوکارنسی آشنایی داشته باشید و اخبار مرتبط با آن را پیگیری کنید، حتما با دنیای Decentraland هم آشنا هستید یا دست کم، نام آن را شنیده‌اید. بازی Decentraland، یک سرزمین مجازی و غیر متمرکز است که کاربران می‌توانند در محیط آن، املاک و مستغلات دیجیتال بخرند، در فروش آثار هنری یا NFTها سهیم شوند و حتی به مهمانی‌های مجازی بروند. بازی Decentraland هم از جمله بازی‌هایی است که در همین محیط رخ می‌دهد و گیمرها می‌توانند، علاوه بر سرگرمی و کسب درآمد قابل توجه، در محیط آن پرسه بزنند و با موقعیت‌های مهم این سرزمین دیجیتالی آشنا شوند.

بازی دیسنترالند پس از راه‌اندازی سرزمین مجازی دیسنترالند (در سال ۲۰۱۵) راه‎‌اندازی شد و توکن بومی آن MANA (مانا) نام دارد. گیمرها می‌توانند با استفاده از این توکن بومی و دارایی‌های دیجیتال دیگر مثل NFTها در محیط بازی مشغول به کسب درآمد شوند. این بازی که در دسته‌بندی بازی‌های P2E قرار گرفته است، هم‌اکنون به کانون توجه بسیاری از گیمرها تبدیل شده است. در این مقاله به صورت مفصل و اختصاصی به سراغ این بازی رفته، نحوه نصب و اتصال کیف پول به آن را مرور می‌کنیم و نحوه کسب درآمد از آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

بازی Decentraland چیست؟

پیش از آن که بخواهیم به سراغ معرفی بازی دسنترالند برویم، باید در ابتدا بدانید که پلتفرم Decentraland دقیقا چه چیزی است. دسنترالند یک پلتفرم مبتنی بر واقعیت مجازی یا Virtual World است که بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم (Ethereum) توسعه داده شده است. دنیای مجازی یا متاورس (Metaverse) مربوط به دسنترالند، امکان خرید زمین‎‌های مجازی و حتی برگزاری مهمانی‌ها را هم در اختیار معامله‌گران قرار نمی‌دهد. در مورد این موضوع، یک مقاله با عنوان خرید زمین در متاورس هم منتشر کرده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین قابلیت‌هایی که در دسنترالند وجود دارد، بازی Decentraland است که با توجه به سیستم P2E ساخته شده است. سیستم P2E که مخفف عبارت Play 2 Earn (بازی کن تا به کسب درآمد داشته باشی) محسوب می‌شود، برای بازی‌های کامپیوتری مدرنی به کار می‌رود که به صورت تخصصی برای کسب درآمد گیمرها راه‌اندازی می‌شوند. بازی Decentraland از دسته بازی‌هایی است که روی شبکه بلاک‌چین اتریوم و همچنین سازمان MakerDAO توسعه داده شده است و در نهایت، امکان کسب درآمد از بازی از طریق ارزهای دیجیتال و NFT را فراهم می‌کند.

آنچه این بازی را نسبت به سایر بازی‌های p2E متمایز خواهد کرد، برگزاری آن روی یک دنیای واقعیت مجازی است. به عبارت ساده‌تر، اگر شما همین حالا به سراغ بازی‌های P2E دیگر مانند اکسی اینفینیتی، ماین کرافت، سندباکس و غیره بروید، با محیطی روبه‌رو خواهید شد که محدود است. مثلا فضای بازی سندباکس در یک شهر کوچک اتفاق می‌افتد و فضای آن ربطی به Vitual World و یا متاورس ندارد. از طرف دیگر، بازی Decentraland در فضایی راه‌اندازی شده است که کاربران از دنیای واقعی می‌توانند وارد آن شوند و حتی در آن، خانه بسازند، جشن بگیرند و وارد معامله شوند. در محیط دسنترالند، نمایندگی‌های رسمی سازمان‌های بزرگ از جمله بانک معتبر جی پی مورگان هم وجود دارند.

بازی Decentraland
فضای بازی Decentraland در دنیای مجازی آن

چه چیزهایی را می‌توان در بازی دسنترالند معامله کرد؟

مطمئنا از شنیدن این خبر که «همه چیز در Decentraland» قابل معامله یا خریدوفروش است، متعجب خواهید شد. واقعیت مسلم در مورد بازی دسنترالند این است که همه چیز حتی کاراکتر بازی شما هم قابل معامله است. شما در محیط بازی Decentraland می‌توانید، زمین، دارایی دیجیتال، کاراکتر و هر چیز دیگری که فکرش را می‌کنید، بخرید یا بفروشید. بازی دسنترالند از هیچ استراتژی خاصی پیروی نمی‌کند و هر گیمر یا علاقه‌مندی با هر سن‌وسالی که هست، می‌تواند وارد آن شود و کسب درآمد کند.

مروری بر تیم توسعه‌دهنده و سرمایه‌گذاران Decentraland

وایت پیپر پلتفرم دسنترالند با همکاری آری میلیک (Ari Meilich)، استبان اوردانو (Estabem Ordano)، یمل جاردی (Yemel Jardi) و مانوئل آرائوز (Manuel Araoz) مفهوم‌سازی شد. نکته مهم در مورد این تیم قدرتمند، سابقه کاری بسیاری از افراد است که در سازمان‌های موفقی مشغول به فعالیت بوده‌اند؛ برای مثال، کارشناسانی همچون مایکل باسورث (Michael Basworth) که در گوگل مشغول به فعالیت بود در این تیم مشغول به فعالیت است. همچنین، از نقش افرادی مثل جان چوی (Jon Choi) از دراپ‌باکس و جیک بروکام (Jake Brukham) از کوین فاند هم نباید غافل شد.

چشم‌انداز واقعی این تیم قدرتمند در سال ۲۰۲۰ نمایان‌تر شد؛ در بیستمین روز از دومین ماه سال ۲۰۲۰، دنیای دیسنترالند به صورت زنده به عموم مردم و کاربران معرفی و به یک واقعیت مسلم در دنیای مجازی تبدیل شد. راه‌اندازی عمومی دسنترالند به توسعه بازی Decentraland و همچنین ایجاد سازمان‌هایی اختصاصی همچون Decentraland DAO منجر شد.

نکته مهمی که در مورد پیشینه بازی Decentraland وجود دارد، این است که بازی‌های نخستین این پلتفرم در سال‌های گذشته هم منتشر شده بودند. برای مثال، بازی Stone Age در سال ۲۰۱۵ با توجه به الگوریتم اثبات کار (PoW)، بازی Bronze Age در سال ۲۰۱۶ و بازی Iron Age از جمله بازی‌هایی بودند که پیش از پرده‌برداری از دنیای واقعیت مجازی دسنترالند منتشر شدند. در حال حاضر، بازی Decentraland و پلتفرم مربوط به آن حدود ۲۵.۵ میلیون دلار سرمایه را متوجه خود کرده‌اند و با این حجم از سرمایه‌گذاری در حال پیشروی در دنیای بازی‌های P2E و واقعیت مجازی هستند.

موقعیت بازی Decentraland در بین سایر بازی‌ها چگونه است؟

برای این که موقعیت ویژه و قابل توجه بازی دسنترالند را در بین سایر بازی‌های رقیب مورد بررسی قرار دهیم، به سراغ سایت Chainplaygg رفتیم. در این سایت، با توجه چارتی که ارائه داده شده است، بازی‌های محبوب و معروف به ترتیب دسته‌بندی شده‌اند. در این دسته‌بندی، بازی اکسی اینفینیتی در مقام اول و بازی دسنترالند در مقام دوم قرار گرفته‌اند. شایان ذکر است که بدانید، اکثر بازی‌هایی توسعه‌یافته در سیستم P2E در بستر شبکه بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده‌اند و مطابق با استانداردهای این پلتفرم فعالیت می‌کنند.

در نهایت، توصیه ما به شما گیمرهایی که می‌خواهید در حوزه بازی‌های P2E مهارت کسب کنید، این است که فعالیت خود را در ابتدا با بازی Decentraland شروع کنید. این بازی رد حال حاضر پتانسیل‌های فراوانی دارد و می‌توان با استفاده از توکن بومی آن یعنی MANA مشغول به معاملات مختلف کریپتوکارنسی شد. علاوه بر همه این نکات، بازی‌های رقیب دسنترالند از جمله ماین کرافت، محیطی رقابتی و جنگی دارند و ممکن است که به دلیل رقابت بسیار سنگین گیمرها در آن، امکان پیشرفت چشمگیر به همین زودی‌ها فراهم نشود.

راه‌اندازی بازی دسنترالند و ورود به محیط آن

بازی کردن در دسنترالند به چیز زیادی نیاز ندارد؛ شما حتی به عنوان یک کاربر مهمان هم می‌توانید، با ورود به سایت Decentraland وارد جهان وسیع آن شوید. برای این کار لازم است روی آدرس الکترونیکی سایت Decentraland کلیک کنید و با توجه به محیطی که در نظر دارید، گزینه Get Started را برگزینید. در ادامه، شما می‌توانید، آواتار مخصوص به خودتان را انتخاب کنید و با شمایل مورد نظرتان در محیط دسنترالند مشغول گردش شوید. البته نکته مهم در این مورد، این است که تا زمان جدی نشدن تصمیمتان برای فعالیت در دسنترالند، امکان هیچ فعالیتی برای شما وجود نخواهد داشت.

بازی Decentraland
پس از ورود به سایت بازی Decentraland، روی گزینه قرمزرنگ پایین صفحه کلیک کنید
  • برای شروع بازی Decentralan به صورت جدی باید در ابتدا ایمیل خود را وارد و سپس یک کیف پول مناسب مانند کیف پول دیجیتالی MetaMask را به پلتفرم دسنترالند متصل کنید.
  • توجه داشته باشید که بازی Decentraland در حال حاضر فقط برای محیط دسکتاپ قابل استفاده است و نسخه موبایلی آن در دسترس نیست.
  • ناگفته نماند که مرورگر مورد نظر برای بازی Decentraland باید یکی از مرورگرهای فایرفاکس، کروم و یا Brave باشد.
  • پس از انتخاب آواتار، نام و تشکیل شخصیت بازی، ورود به بازی Decentraland امکان‌پذیر خواهد شد.
  • در ادامه برای این که بتوانید وارد دنیای دسنترالند شود و بازی را ادامه دهید، باید مکانی با عنوان Genesis Plaza را انتخاب کنید.
  • سپس از بین مسابقات و رویدادهایی که در آن بخش وجود دارند، یکی را انتخاب کنید.
  • یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی دسنترالند، LAND یا زمین موجود در آن است؛ شما به عنوان یک گیمر که حالا شخصیتی مجازی دارید، می‌توانید در جای‌جای این LAND و سرزمین مجازی حرکت کنید و برای کنجکاوی، از بین بازیهای کوچک (Mini Games) یکی را برگزینید.

در ضمن، امکان ساختن دارایی‌های دیجیتال در زمین‌هایی که متعلق به شماست، وجود دارد و شما می‌توانید، با اجاره این زمین‌ها و حتی فروش دارایی‌های دیجیتال خود، کسب درآمد داشته باشید. لازم به ذکر است که تمامی دارایی‌های دیجیتال بازی Decentraland در قالب توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT مورد معامله قرار خواهند گرفت. در مورد نحوه کسب درآمد از بازی استار اطلس هم این مطلب را بخوانید.

بازی Decentraland
بخشی از قسمت Genesis Plaza از بازی Decentraland که قابلیت خریدوفروش NFT را برای گیمرها فراهم می‌کند.

زمین یا LAND در بازی دسنترالند چه نقشی دارد؟

همان‌طور که از نام LAND پیداست، این دارایی‌های دیجیتال درواقع، زمین‌هایی هستند که شما می‌توانید، آنها را در قالب NFT بخرید و آیتم‌های مورد نظرتان را در آنها احداث کنید. زمانی که شما یکی از مالکان زمین‌های موجود در محیط دسنترالند محسوب شوید، قابلیت‌‌های ویژه‌ای از جمله ارائه محتواهای آموزشی، ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز، راه‌اندازی بازی و حتی تبلیغات در اختیار شما قرار خواهند گرفت. البته بدیهی است که با توجه به چنین توضیحات مختصری نمی‌توان، تمامی جزئیات مربوط به بازی Decentraland را شرح داد؛ اما به طور کلی، شما به عنوان یک گیمر می‌توانید، از زمین‌ها یا LANDهای ۱۶ متر در ۱۶ متر دسنترالند برای ساختن ملک یا اهداف دیگر بهره ببرید.

آیا می‌توان از زمین‌های (LAND) بازی دسنترالند کسب درآمد کرد؟

یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در مورد بازی دسنترالند وجود دارد، امکانات زمین‌های موجود در آن است. مجموعه‌های LAND موجود در این بازی عموما با عنوان محدوده یا District شناخته می‌شوند. این احتمال وجود دارد که یک گیمر بخواهد، به جای بازی کردن در محیط بازی دسنترالند، روی زمین‌های آن سرمایه‌گذاری کند. برای مثال، یک گیمر که دارنده یکی از زمین‌های این سرزمین مجازی محسوب می‌شود، می‌تواند بدون این که دست به سیاه‌وسفید بزند، زمین‌های خود را به دیگران اجاره بدهد و حتی از ورود افراد متفرقه به زمین‌های خود، پول بگیرد.

از جمله کاربردهای زمین‌های بازی Decentraland، امکان اجاره دادن آنها به عنوان یک گالری آثار هنری یا محلی برای برگزاری کنسرت و همایش‌های مجازی است. همان‌طور که در دنیای واقعی، رشد و پیشرفت یک منطقه می‌تواند، تأثیر مثبتی روی کارایی و قیمت خانه‌های اطراف شود، در دسنترالند هم همین‌گونه است. به عبارت ساده‌تر، اگر شما یک زمین در دنیای دسنترالند دارید و آن را به واسطه اجاره دادن با امکاناتی که در آن وجود دارد، ارزشمند کرده‌اید، زمین‌های همسایه شما هم به واسطه ارزش زمین شما دارای قیمت بالاتری خواهد بود.  برگزاری کنسرت‌های مجازی در متاورس توسط Tencent را در همین رابطه بخوانید.

معرفی توکن بومی دسنترالند؛ ارز دیجیتال MANA

دقیقا شبیه به همه بازی‌های فعال و محبوب در دنیای P2E، بازی دسنترالند هم دارای توکن بومی و ویژه خود است. با توجه به این که این بازی روی شبکه بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده، توکن بومی آن یعنی MANA هم مطابق با استانداردهای ERC-20 توسعه داده شده است. کاربران و گیمرهایی که در دنیای بازی Decentraland مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند با استفاده از توکن MANA، زمین‌های مورد نظرشان را خریداری کنند و حتی از خدمات داخل بازی نهایت استفاده را ببرند.

نکته مهمی که در مورد خرید زمین در دسنترالند با استفاده از MANA وجود دارد، این است که در همان لحظه‌ای که شما توکن‌های MANA را بابت خرید می‌پردازید، دسنترالند آنها را اصطلاحا می‌سوزاند. شاید در مورد این که در همین لحظه می‌توان، زمین مورد نظر خود را در دسنترالند خرید یا خیر سؤال داشته باشید؛ پاسخ به این سؤال شاید کمی ناامیدکننده باشد (هرچند که ما این‌طور گمان نمی‌کنیم). در حال حاضر قیمت زمین‌های قابل خرید در فضای بازی Decentraland حداقل برابر با ۴.۵ ETH (اتر) یا ۲۴۹۲ دلار است. به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران یا کاربران دنیای کریپتوکارنسی که احتمالا شما هم یکی از آنها هستید، می‌توانند با خرید LAND در دسنترالند، با سودآوری قابل توجهی روبه‌رو شوند.

بازی Decentraland
ارز دیجیتال MANA توکن بومی بازی Decentraland است.

معرفی فروشگاه بازی Decentraland

یکی از قابلیت‌های مورد توجه در بازی دسنترالند، وجود یک مارکت، فروشگاه یا بازار خریدوفروش است. گیمرها می‌توانند، با مراجعه به بخش مارکت Decentraland، منابع مورد نیاز خود را با MANA خریداری کنند. اتفاقا اگر شما مایل هستید که زمین‌ها یا LANDهای بازی را بخرید، باید به همین بخش مراجعه کنید و با پرداخت MANA مالک یکی از مستغلات این دنیای وسیع شوید. توجه داشته باشید که برای خریدن هرکدام از آیتم‌های مورد نظر خود باید یک کیف پول مناسب شبکه بلاک چین اتریوم را به پلتفرم بازی متصل کرده باشید؛ در مورد اتصال و انتخاب کیف پول دیجیتال مناسب بازی در ابتدای مقاله اشاره کردیم.

بسیاری از رسانه‌ها از این مارکت با عنوان «مارکت‌پلیس» هم یاد می‌کنند؛ اگر در مواجهه با سایر مطالب مربوط به بازی Decentraland با چمین عنوانی مواجه شدید، بدانید که منظور، همان مارکت دسنترالند است. یکی دیگر از قابل‌ملاحظه‌ترین امکاناتی که در بازی Decentraland وجود دارد، امکان ساخت و احداث سایر محتواها در زمین‌های موجود در بازی است. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در مورد بخشی با عنوان BUILDER بحث خواهیم کرد. پیش از آن خواندن بررسی بازی گادز آنچیند نیز پیشنهاد می‌شود.

بخش موسوم به Builder در بازی دسنترالند چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، بخشی با عنوان Builder هم در بازی وجود دارد که به صورت اختصاصی در مورد زمین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکانات مربوط به بخش Builder (ابزار سازنده)، این امکان را در اختیار گیمر قرار می‌دهند که روی زمین یا ملک خود، محتواهای مختلفی را ایجاد کند. برای ورود به این بخش، باید روی آدرس الکترونیکی بخش Builder کلیک کنید و پیش از آن مطمئن شوید که حساب کاربری خود را با توجه به راهنمایی‌هایی که در این مقاله ارائه دادیم، ایجاد کرده‌اید یا خیر.

نکته بسیار جالبی که در مورد این بخش از بازی وجود دارد، امکان اضافه و وارد کردن محتواهای بسیار خلاقانه در زمین‌هاست.

برای مثال شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای تخصصی مثل Maya، امکانات، سازه‌ها یا آیتم‌های ۳ بُعدی مورد نظرتان را بسازید و سپس آنها را در محیط بازی Decentraland به اصطلاح Import کنید. فراموش نکنید که تنها ۲ فرمت .glb و .gltf برای Import شدن در دسنترالند قابل قبول خواهند بود. البته ابزارهای دیگری هم از جمله Blender و Sketchup وجود دارند که با تکیه بر قابلیت‌های آنها می‌توان مدل‌ها و آیتم‌های ۳ بعدی را خلق و سپس Import کرد.

آیا گیمرهای ایرانی می‌توانند در محیط دسنترالند فعالیت کنند؟

پرواضح است که محیط‌های منسوب به دنیای کریپتوکارنسی به‌هیچ‌عنوان برای ایرانیان و گیمرهای ایرانی امن نیست. منظور ما از «امن نبودن» این است که احتمال دارد به دلیل تحریم‌های اقتصادی، IP شما مورد شناسایی قرار بگیرد و آن‌وقت، همه دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت ناگهانی از دست بدهید. البته بازی Decentraland هیچ محدودیتی را برای کاربران ایرانی وضع نکرده است، اما کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند و بهتر است که پیش از ورود به بازی، IP یا شناسه کاربری خود را با استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط تغییر دهید.

تحریم‌های اقتصادی و محدودیت دسترسی کاربران به دنیاهای مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال ثابت کرده‌اند که هیچ چیزی غیر قابل پیش‌بینی نیست. به عبارت ساده‌تر، هیچ تضمینی مبنی بر این که کاربران ایرانی در آینده نزدیک برای دسترسی به این بازی دچار محدودیت نشوند، وجود ندارد و بهتر است  نکات امنیتی را پیش از ورود در نظر داشته باشید.

خرید توکن MANA در نیک پرداخت

همان‌طور که اشاره کردیم بازی Decentraland بدون در نظر گرفتن توکن MANA هیچ ارزشی نخواهد داشت. شما می‌توانید با خریداری کردن هر مقدار از MANA در محیط بازی به صورت شگفت‌انگیزی پیش بروید و حتی زمین‌های مورد نظر خود را با حداقل قیمت خریداری کنید. در حال حاضر، مجموعه نیک پرداخت با فراهم کردم خدمات مربوط به خرید همه ارزهای دیجیتال موجود در دنیای کریپتوکارنسی در کنار شماست. برای خریداری کردن ارز دیجیتال مانا (MANA) روی آدرس الکترونیکی خریدوفروش ارز دیجیتال در نیک پرداخت کلیک کنید. اگر از آن دسته گیمرهای خوش‌سابقه هستید و می‌خواهید، توکن‌های MANA خود را بفروشید هم روی همان آدرس الکترونیکی کلیک کنید تا این کار به راحتی هرچه‌تمام‌تر انجام بگیرد.

لازم به ذکر است که بدانید، مجموعه نیک پرداخت با فراهم کردن خدمات خود به صورت ۲۴/۷ (۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته) در کنار شما کاربران و علاقه‌مندان به دنیای کریپتوکارنسی ایستاده است. کارمزدهای ما هم نسبت به دیگر مجموعه‌های ایرانی، مقرون‌به‌صرفه‌تر است و می‌توان از بابت امنیت پروسه، خیالی آسوده داشت.

نقد کردن درآمد ارزی گیمرها در نیک پرداخت

علاوه بر تحریم‌های اقتصادی و عدم معامله مستقیم کاربران ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال، امکان نقد کردن دلار یا ارزهای دیگر به ریال هم وجود ندارد. به عبارت ساده‌تر، در همین لحظه اگر یک گیمر خارجی بخواهد، درآمد حاصل از گیم خود را به ارزهای رایج مثل دلار یا یورو تبدیل کند، هیچ مشکلی نخواهد داشت؛ در صورتی که گیمرهای ایرانی از چنین قابلیتی محروم هستند. البته مجموعه‌های مختلفی وجود دارند که با دریافت کارمزدهای نامعقولانه، قابلیت نقد کردن درآمد ارزی را فراهم می‌کنند.

مجموعه نیک پرداخت، قابلیت نقد کردن درآمد ارزی گیمرها را در عرض نیم ساعت یا ۳۰ دقیقه فراهم کرده است. دقیقا شبیه به خدمات مربوط به معامله ارز دیجیتال، این نوع خدمات هم به صورت ۲۴/۷ ارائه می‌شوند و شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز، درآمد حاصل از گیم خود را به ریال تبدیل کنید. برای تبدیل ارزهای مختلف به ریال، کافی است روی آدرس الکترونیکی نقد کردن درآمد ارزی در نیک پرداخت کلیک کنید.

جمع‌بندی

بازی Decentraland یک بازی مبتنی بر سیستم بلاک‌چین است که توکن بومی و اختصاصی آن مانا (MANA) نام دارد. فضای بازی Decentraland در دنیای مجازی متاورس راه‌اندازی شده است و می‌توان با فعالیت در محیط آن، کسب درآمد داشت. با توجه به این که نحوه نصب و راه‌اندازی این بازی، نیازمند راهنمایی تخصصی است،  تصمیم گرفتیم این مطلب را در اختیار شما قرار دهیم. با مطالعه این مقاله و استفاده از خدمات نیک پرداخت می‌توانید، از بازی Decentraland بذت ببرید و به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنید.

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست