ارزهای متاورسی

با بهترین ارزهای متاورسی در سال ۲۰۲۲ آشنا شوید

در سال‌های اخیر یکی از جذاب‌ترین و پر سروصداترین حوزه‌های ارز دیجیتال مربوط به دنیای متاورس (Metaverse) است. گفته می‌شود متاورس در آینده دنیای کسب و کار و اینترنت را تغییر خواهد داد، بنابراین پروژه‌ها و شرکت‌هایی که وارد این حوزه شدند مورد توجه فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند. از جمله مهم‌ترین شرکت‌ها فیسبوک است که نام خود را به متا (Meta) تغییر داده است. با حرکت به سوی دنیای متاورس طبیعی است ارزهای متاورسی هم محبوبیت بیشتری در بین کاربران به دست بیاورند و رشد قیمتی جذاب‌تری را تجربه کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم مهمترین ارزهای دیجیتال حوزه متاورس بیشتر صحبت کنیم.

متاورس چیست؟

جالب است بدانید اصطلاح متاورس اولین بار در سال ۱۹۹۲ در رمانی علمی تخیلی به نام «Snow Crash» نوشته نیل استیفنسن (Neal Stephenson) به کار برده شد. اصطلاح متاورس از ترکیب دو کلمه متا (Meta) به معنی ماورا و ورس مخفف یونیورس (Universe) به معنی دنیا گرفته شده است و به زبان ساده متاورس به تصویری مجازی در دنیای حقیقی اشاره دارد.

آنچه که ما امروزه متاورس می‌نامیم، در حقیقت همان فضای مجازی سه بعدی است که به افراد امکان تعامل می‌دهد. در این فضا هر فرد می‌تواند شخصیت یا آواتار مخصوص به خود را ایجاد کند و فعالیت‌های مختلفی را انجام دهد. این موضوع در توسعه صنعت بازی و گیم می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند.

بهترین ارزهای متاورسی در سال ۲۰۲۲

در ماه‌های اخیر پای متاورس به بلاک چین و بازی‌های بلاک چینی هم باز شد و فصل تازه‌ای در دنیای بازی‌ها آغاز شد. در این بازی‌ها کاربران می‌توانند زمین یا خانه خود را در متاورس خریداری کنند و به کمک توکن‌ها با هم به مبادله بپردازند. در ادامه قصد داریم به معرفی ۷ پروژه آینده‌دار  ارز دیجیتال در حوزه متاورس بپردازیم.

۱. دسنترالند (Decentraland)

دسنترالند یک پلتفرم متاورسی است که کاربران می‌توانند در یک دنیای مجازی سه بعدی به فعالیت‌های مختلف و کسب سود بپردازند. این پروژه روی بلاکچین اتریوم بنا شده و هدف آن توسعه شبکه‌ای است که متعلق به اعضای آن بوده و در عین حال تجربه بازی ۳ بعدی را نیز ارائه می‌دهد.

ارز مانا (MANA) توکن رسمی دسنترالند است که بر مبنای ERC-20 طراحی شده و کاربران می‌توانند با داشتن آن به خرید و فروش زمین (LAND) و خرید کالاها و خدمات در دنیای مجازی بپردازند. در مجموع ۲/۱۹ میلیارد توکن مانا وجود دارد که تا به حال ۱/۸۵ میلیارد آن در حال حاضر در گردش است.

ارزهای متاورسی
دسنترالند یکی از بهترین ارزهای متاورسی برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲

۲. اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

بازی اکسی اینفیتی در مورد پرورش و تولید مثل موجودات خیالی دوست داشتنی به نام اکسی (Axies) است. پلتفرم بازی اکسی که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شده بود، خیلی زود به محبوبیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد و در ماه اگوست ۲۰۲۱ به بیش از ۱ میلیون کاربر روزانه رسید. جالب اینجاست در تابستان سال ۲۰۲۱ توکن اکسی به بزرگترین رمزارز در شبکه اتریوم تبدیل شد.

اکسی‌ها و زمین‌های مجازی در بازار یا مارکت پلیس به صورت NFT فروخته می‌شود. تراکنش‌های مروبط به اکسی اینفینیتی در یک شبکه بسیار سریع به نام رونین (Ronin) انجام می‌شود که بسیار ارزان‌تر از اتریوم است.

اکسی اینفینیتی یک بازی برای کسب درآمد محسوب می‌شود که بازیکنان می‌توانند آیتم‌های مختلفی را در مارکت‌پلیس آن بفروشند و در ازای آن توکن (AXS) دریافت کنند. دارندگان توکن AXS حتی می‌توانند دارایی‌های خود را در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله کنند.

ارزهای متاورسی
اکسی اینفینتی یکی از محبوب‌ترین ارزهای متاورسی در سال ۲۰۲۲

۳. سندباکس (Sandbox)

سندباکس یک پلتفرم جذاب است که فناوری‌های بلاک چین، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و صنعت NFT را در یک متاورس ۳ بعدی ادغام می‌کند. با استفاده از ابزارهای خلاقانه رایگان، محیط مجازی سندباکس بازیکنان را قادر می‌سازد تا بازی‌ها و دارایی‌های دیجیتالی خود را برای تجاری‌سازی به‌عنوان NFT توسعه و شخصی‌سازی کنند، در مارکت پلیس سندباکس (The Sandbox Marketplace) به فروش برسانند و در ازای آن توکن سند (SAND) دریافت کنند.

علاوه بر این، دارندگان توکن سند می‌توانند این توکن را برای به دست آوردن جوایز، که شامل بخشی از پول تولید شده توسط تمام تراکنش‌های SAND است، نگهداری کنند. مهمتر از همه، احتمال کشف سنگ‌های قیمتی (GEM) و کاتالیزورهای (CATALYST) مورد نیاز برای ایجاد دارایی‌های کمیاب بر روی پلتفرم را افزایش دهند.

ارز سند همچنین به عنوان ارز پایه برای تمام تراکنش‌ها و تعاملات بازی عمل می‌کند که می‌تواند از طریق شرکت در بازی‌ها و مسابقات سندباکس به دست آید یا در صرافی‌های ارزهای دیجیتال خریداری شود.

ارزهای متاورسی
سندباکس از مهمترین ارزهای متاورسی در سال ۲۰۲۲

۴. انجین کوین (Enjin coin)

انجین (ENJ) یک پلتفرم ایجاد کامیونیتی برای بازی‌های آنلاین است که روی بلاک چین اتریوم قرار دارد. ماموریت پروژه انجین ساده‌سازی بازی با ارائه ابزارهای مبتنی بر ارزهای دیجیتال است که شامل پلاگین‌های بازی، کیت‌های توسعه نرم‌افزار (SDK)، کیف پول دیجیتال، برنامه‌های مدیریت آیتم‌های مجازی و درگاه پرداخت است.

هنگامی که یک NFT جدید روی سیستم ابداع می شود، یک قرارداد هوشمند تعداد از پیش تعیین شده ENJ را در توکن ضرب می‌کند؛ با این کار ارزش واقعی برای کالاهای تازه ساخته شده به‌دست می‌آید. کوین‌های انجین قابل استیک شدن نیستند، زیرا مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات کار (proof-of-work) کار می‌کنند و از طریق استخراج (mining) تولید می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه در متاورس زمین مجازی بخریم؟

۵. کاردانو (Cardano)

کاردانو یکی از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار است که به عنوان نسل بعدی اتریوم با یک سیستم بلاک چین سازگار، پایدار و مقیاس پذیر شناخته می‌شود.

ماموریت کاردانو ساخت سازگارترین پلتفرم بلاک چینی ممکن برای محیط زیست است. برخلاف الگوریتم اجماع انرژی بر بیت کوین، از یک فرآیند اجماع اثبات سهام جدید به نام اوروبوروس (Ouroboros) استفاده می کند.

آدا (ADA) ارز بومی بلاک چین کاردانو است که برای ذخیره دارایی ها، انجام و دریافت پرداخت ها، مشارکت در شبکه کاردانو و پرداخت هزینه تراکنش‌ها استفاده می‌شود. کاربران می توانند ADA را صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر مانند نیک پرداخت خریداری کنند و در کیف پول‌های ارزهای دیجیتال مخصوص کاردانو مانند ددالوس (Daedalus) و یوروی (Yoroi) استیک کنند.

ارزهای متاورسی
کاردانو یکی از مهمترین ارزهای متاورسی در سال ۲۰۲۲

۶. اتریوم (Ethereum)

معمولا پروژه‌های متاورس یک چیز مشترک دارند: آنها مبتنی بر فناوری بلاک چین اتریوم هستند، که یک پلتفرم نرم افزاری است که انتقال و دریافت جهانی ارزش را از طریق ارز دیجیتال بومی خود یعنی ارز اتر (Ether)، بدون واسطه امکان پذیر می‌کند.

همانند بیت کوین، اتریوم یک پروژه منبع باز (open-source) غیرمتمرکز است که تحت مالکیت یا مدیریت یک شخص نیست. از سوی دیگر، اتریوم به دلیل ظرفیتش برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند از بیت کوین متمایز است.

اتر (ETH) ارز بومی پلتفرم اتریوم است و از تاریخ ظهور آن یعنی سال ۲۰۱۷ تاکنون عملکرد به مراتب بهتری از شاخص‌های مهم و اوراق قرضه داشته است. پیش‌بینی می‌شود با حرکت به سمت اتریوم ۲ و الگوریتم اثبات سهام، محبوبیت و کاربرد آن هم بیشتر شود.

ارزهای متاورسی
اتریوم از مهمترین ارزهای متاورسی در سال ۲۰۲۲

۷. گالا (Gala)

در سال‌های اخیر حوزه جدیدی در زمینه ارزهای دیجیتال به نام گمیفای گفته ظهور کرد. در واقع گمیفای به پروژه‌هایی گفته می‌شود بلاک‌چین و صنعت گیم را به هم ارتباط داده‌اند. گالا یکی از همین پروژه‌های گمیفای است که بر بستر اتریوم ساخته شده است.

گالا قصد دارد صنعت بازی را تغییر دهد و این رویکرد را با استفاده از مفهوم بازی برای کسب درآمد (play-to-earn) که پیش از این در Axie Infinity دیده بودیم اجرایی کند. ارز  GALA یک ارز دیجیتال است که برای خرید محصولات، ارتقاء و خرید سایر دارایی‌های درون بازی استفاده می‌شود و همچنین به‌عنوان توکن حاکمیتی بازی عمل می‌کند.

این مطلب را مطالعه کنید: دنیای متاورس، محبوب‌ترین مکان برای خرید و فروش کریپتو

جمع بندی و نتیجه‌گیری

فضای متاورس، و همچنین ارزهای دیجیتالی که به آنها نیرو می‌دهد، به سرعت در حال پیشرفت و توسعه است. با ورود کاربران بیشتری به دنیای سه بعدی ارائه شده توسط این پلتفرم‌ها، ارزش رمزارزهای آن هم به عنوان ابزار و هم به عنوان دارایی سرمایه گذاری افزایش می‌یابد. با بررسی عملکرد ارزهای فعال در حوزه متاورس به نظر می‌رسد ارزهای متاورسی مانا، اکسی، سندباکس، انجین، کاردانو، اتر و گالا  در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ بهترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری هستند.

اگر قصد خرید و فعالیت در دنیای ارزهای متاورسی را دارید، به راحتی می‌توانید از خدمات خرید و فروش ارز دیجیتال نیک پرداخت ارزهای مورد نظر خود را با بهترین قیمت خریداری کنید.

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست