متاورس چیست؟

متاورس چیست؟ همه چیز در مورد این دنیای مجازی و آینده آن

یکی از مهمترین موضوعاتی که در یکی دو سال اخیر در حوزه ارزهای دیجیتال مطرح شد «متاورس» است. دنیای متاورس با توجه به ویژگی‌های جذابی که دارد خیلی زود مورد استقبال کاربران و همچنین شرکت‌های بزرگ قرار گرفت تا جایی که از متاورس به عنوان آینده کسب و کار یاد می‌شود. جالب است بدانید شرکت بزرگ فیسبوک نام خود را به متا (Meta) تغییر داد تا توجهات خیلی بیشتر به سمت این موضوع جلب شود. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد این که متاورس چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد بیشتر صحبت کنیم و همچنین درباره خرید زمین متاورسی در ایران راهنمایی کنیم. پس با ما همراه شوید.

متاورس چیست؟

شاید بهتر باشد برای درک متاورس، در ابتدا به سراغ معنی این کلمه برویم. متاورس از دو واژه «متا» و «ورس» تشکیل شده است. کلمه متا (Meta) به معنی «ماورا» و ورس (Verse) مخفف universe به معنی «جهان» است. به این ترتیب عبارت متاورس را می‌توان «تصویری مجازی در دنیای حقیقی» تلقی کرد.

این اصطلاح اولین بار در سال ۱۹۹۲ و در یک کتاب علمی – ‌تخیلی با نام سقوط برف (Snow Crash) با نویسندگی نیل استفنسون آمریکایی به کار برده شد. استفنسون از واژه متاورس برای توصیف واقعیت مجازی استفاده می‌کرد. در حقیقت متاورس یک شبکه‌ مجازی است که در آن کاربران می‌توانند در قالب آواتار خود یا با کمک عینک‌های واقعیت افزوده، با یکدیگر و با اشیای دیجیتال محیط اطراف خود تعامل برقرار کنند.

کاربردها و مزایای متاورس

با توجه به محبوبیت روزافزون متاورس در میان مردم سراسر جهان، همگان مشتاق آگاهی از کاربردها و حتی مزایا و معایب آن شده‌ایم. کافی است نگاهی به دنیای اطراف خود بکنیم تا متوجه شویم که این روزها همه امور از احراز هویت گرفته تا خرید و انتقال وجه، همه و همه در بستر یک فضای دیجیتالی انجام می‌شود. بنابراین یک واقعیت دیجیتالی مانند متاورس با این شدت محبوبیت قطعا درک درستی از نیازهای مردم داشته است، پس مشتاقانه به بررسی کاربردها و سپس مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

کاربردهای متاورس

  • ایجاد فرصت‌های جدید بازاریابی. یکی از مهمترین کاربردهای متاورس، ایجاد فرصتی برای بازاریابی است. شما در متاورس وارد دنیای مجازی‌ای می‌شوید که کاربران در آن با آواتارهای دیجیتال خود مشغول اموری مانند خرید، معاشرت و شرکت در فعالیت‌های تفریحی و آموزشی مختلفی هستند. بدیهی است که در این فضا و شرایط، برندهای تجاری می‌توانند از فرصت‌های بازاریابی انحصاری دنیاهای مجازی در متاورس بهره ببرند.
  • بلاکچین. امروزه کاربردهای بالقوه بلاکچین مانند تبلیغ NFT های جدید یا بازی‌های بلاکچینی کاملا مشهود است. بازی‌های NFT یا بلاکچینی به بازیکنان امکان خرید آیتم‌های مختلف داخل بازی‌ها و پس از آن معامله آن‌ها در بازارهای خارجی را می‌دهند. از این رو، بلاکچین یکی از الزامات اساسی برای یک متاورس غیرمتمرکز است. پروژه‌های متاورس می‌توانند به عنوان پایه و اساس نسل بعدی بازی‌های آنلاین مبتنی بر بلاکچین عمل کنند.
  • ایجاد بستری برای گردشگری به صورت مجازی. گردشگری مجازی، عنوانی که این روزها بارها شنیده‌اید. این فناوری به حدی گسترش یافته که می‌توانید بدون جابه‌جایی فیزیکی، تجربه یک سفر لذت بخش را داشته باشید. شما در دنیای مجازی متاورس می‌توانید هر موقعیت مکانی را به گونه‌ای مشاهده کنید که گویی در آنجا حضور دارید.
  • ارتباطات در لحظه وب. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم متاورس تسهیل ارتباطات در لحظه وب (Web real time communication) است، یک سیستم متن باز که امکان ارتباط در برنامه‌های کاربردی موبایل و مرورگرهای وب را فراهم می‌کند. همین امر باعث تحولی عظیم در سیستم سنتی ارتباطات شده است.
  • ایجاد بستر مجازی برای آموزش و سایر فعالیت‌های شغلی. با شیوع ویروس کرونا و الزام دورکاری در سراسر جهان، مردم به بسترهای آنلاینی همچون اسکای روم، روی آوردند. در این میان شرکت‌های مانند Virtuworx  موفق شدند با بهره‌گیری از ویژگی‌های متاورس، چشم اندازهای جدیدی برای ساخت یک فضای اداری مجازی یا محیط آموزشی ارائه دهند. این شرکت‌ها محیط‌هایی را با ترکیب واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (Mixed reality) به همراه آواتار دیجیتال، ایجاد کرده و فضاهای کاری را بسیار نزدیک به فضای واقعی شبیه‌سازی کردند. بدین ترتیب اعضای یک شرکت می‌توانند در این فضای مجازی به فعالیت‌های مختلف مانند رویدادها، دفاتر، کنفرانس‌ها، آموزش مجازی و نمایشگاه‌های تجاری بپردازند.
متاورس چیست؟
کاربرد متاورس در دنیای واقعی

مزایای متاورس

همانطور که تا اینجای کار متوجه شده‌اید، نقش متاورس در زندگی افراد در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست. در آینده نزدیک متاورس به یک دنیای موازی با زندگی واقعی ما تبدیل می‌شود که هر فردی می‌تواند هویت و شخصیت مخصوص به خودش را داشته باشد. پس مزایای استفاده از متاورس بسیار زیاد است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • ایجاد هویت دیجیتالی برای کاربران. در متاورس هر فردی می‌تواند هویت اختصاصی خودش را داشته باشد و بدین ترتیب سابقه تمام فعالیت‌هایش مانند استفاده از سرویس‌ها، رمز عبور حساب‌ها، سوابق دانلود بازی‌ها، خرید زمین در متاورس و همچنین اطلاعات تمام دارایی‌های دیجیتال در آن ذخیره می‌شود.
  • ارتباط با سایر نقاط جهان بدون در نظر گرفتن فاصله فیزیکی. در دنیای متاورس مکان فیزیکی شما هیچ اهمیتی ندارد و می‌توانید هر لحظه که اراده کردید از ملاقات با دوستان جدیدتان که فرسنگ‌ها از شما دور هستند، لذت ببرید.
  • ایجاد نوآوری در بهداشت و درمان. متاورس صرف نظر از محدودیت‌های جغرافیایی، فضای مطلوبی را برای تعامل بیماران با پزشکان فراهم کرده است. به این ترتیب پزشکان می‌توانند بی‌درنگ با بیماران خود از هر جای دنیا ارتباط برقرار کرده و توصیه‌های درمانی را به آن‌ها گوشزد کنند.
  • از میان برداشتن محدودیت‌های اینترنت. یکی از مزایای اصلی متاورس، از میان برداشتن محدودیت‌های فعلی اینترنت است. شما در این دنیای گسترده می‌توانید به تولید محتوای متنوع بپردازید و هر زمان که خواستید آن‌ها را بدون هیچ محدودیتی با دیگران به اشتراک بگذارید یا حتی معامله کنید.
  • بازی‌های ویدئویی هیجان انگیز. با محبوبیت متاورس، بسیاری از شرکت‌های تولید کننده بازی، به سراغ پیاده سازی بازی‌های خود در فضای متاورس رفته‌اند. یکی از این شرکت‌ها فیس بوک است که اکنون نام خود را به متا تغییر داده است. شرکت‌های دیگری مانند مایکروسافت نیز پا به دنیای متاورس گذاشته‌اند. متاورس از نسل جدیدی از بازی‌ها با سبک «بازی برای کسب درآمد» رونمایی کرده است. به این ترتیب، شرکت‌های بازی سازی، توسعه دهندگان بازی‌ها و حتی گیمرها می‌توانند از این راه کسب درآمد کنند.

متاورس هم مانند هر فضای دیگری، در کنار مزایا و کاربردهای بسیار خود، دارای معایبی است که در ادامه به اختصار به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • جرایم سایبری
  • از دست دادن ارتباط با دنیای فیزیکی
  • دشواری در کنترل حریم خصوصی و امنیتی
  • ایجاد مشکلاتی در زمینه سلامت روان
  • مشکلات سخت افزاری
متاورس چیست؟
همه چیز در مورد دنیای متاورس و آینده آن

ارز متاورس چیست؟

حالا که بهتر متوجه شدیم متاورس چیست، بهتر است در ابتدا ببینیم ارز متاورسی چیست و چه کاربردی دارد و در نهایت به این بپردازیم که خرید ارزهای متاورسی چگونه انجام می‌شود؟ در دنیای متاورس کاربرانی که قصد خرید دارند به راحتی می‌توانند در میان غرفه‌های فروش به گشت و گذار پرداخته، از طریق آواتار خود هر کدام از اجناس را که نیاز دارند لمس کنند، جنس، سایز و رنگ‌ها آن را ببینند و در نهایت کالای خود را انتخاب کرده و با چند کلیک ساده خرید خود را انجام دهند.

علاوه بر خرید و معامله می‌توان فعالیت‌های دیگری مانند سفر، دانلود بازی متاورسی، خرید زمین در متاورس و شرکت در کنسرت انجام داد. اما پرداخت هزینه این خدمات در یک بستر مجازی مانند متاورس چگونه است؟ قطعا انسان‌ها در این فضا نمی‌توانند مانند دنیای واقعی با انتقال وجه معمولی هزینه‌ها را پرداخت کنند، پس برای پرداخت هزینه تمام این خدمات، نیاز به استفاده از ارزهای دیجیتال است. در حال حاضر بسیاری از افراد برای فعالیت‌های معاملاتی خود، از ارزهای دنیای مجازی استفاده می‌کنند، به همین دلیل است که ارزهای مربوط به متاورس با رشد چشمگیری مواجه شده‌اند. در ادامه عنوان برخی از بهترین ارزهای متاورسی را خواهیم دید که می‌توانید از نیک پرداخت هم آنها را سفارش دهید.

متاورس چیست؟
همه چیز در مورد دنیای متاورس و آینده آن

آشنایی با بازی‌های متاورسی

بازی‌های متاورسی به عنوان پلتفرمی عمل می‌کنند که در آن بازیکنان، با آواتارهای خود وارد جهان‌های ۳ بعدی مخصوص به خود می‌شوند و با دیگران به تعامل می‌پردازند. در این دنیاها، بازیکنان می‌توانند آیتم‌هایی ایجاد کنند، از طریق ارز متاورسی آن‌ها را بفروشند یا بخرند و به طور کلی کسب درآمد کنند. برخلاف سایر بازی‌های ویدیویی امروزی، در متاورس همه چیز همزمان با ما اتفاق می‌افتد، بنابراین هیچ مکث یا شروع دوباره بازی در آن‌ها وجود ندارد.در ابتدا لازم است بدانیم برای دانلود بازی متاورسی چه پیش نیازهایی لازم است و سپس با برخی از بهترین بازی‌ها متاورسی آشنا شویم.

پیش نیازهای لازم برای دانلود بازی متاورسی عبارتند از: اینترنت سریع و قدرتمند، هدست واقعیت مجازی، رایانه شخصی یا موبایل، کیف پول ارز دیجیتال.

برخی از برترین بازی‌های متاورسی

  • Axie Infinity. این بازی که ارز اصلی آن اکسی اینفینیتی است در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و موفق شد توجهات زیادی را به خود جلب کند. اکسی اینفینیتی با الهام از سری Pokemon ساخته شده و در آن شاهد موجودات بامزه‌ای هستیم که بازیکنان باید آن‌ها را پرورش دهند، بزرگ کنند و با کمک آن‌ها کسب درآمد کنند.
  • Decentraland. دسنترالند یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کنونی متاورس محسوب می‌شود. ارز اصلی آن MANA است و در آن بازیکنان می‌توانند آواتار خود را ایجاد کنند، لوازم پوشیدنی خریداری کنند و مهم‌تر از همه، زمین‌های مجازی آن را مالک شوند. در دیسنترالند بیش از ۹۰ هزار قطعه زمین وجود دارد که کاربران می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند.
  • Sandbox سندباکس یکی دیگر از بازی‌های شناخته شده متاورس. ارز اصلی بازی سندباکس، Sand نام دارد که در آن می‌توانید زمین خریداری کرده و یا زمین طراحی شده خود را با دیگران معامله کنید.
  •  Splinterlands  اسپلینترلند بازی دیجیتالی دیگری است که برای سب درآمد از متاورس طراحی شده است. در این بازی هدف اصلی، جمع‌آوری بهترین کارت‌های ممکن و تشکیل تیم قدرتمندی است که بتوانند با استفاده از تکنیک‌های مختلف خود، حریفان را شکست دهند. در نهایت، اقلام دیجیتال خود را می‌توانند در بازار بازی به فروش برسانند.

خرید زمین در متاورس

آیا تاکنون به خرید زمین در متاورس فکر کرده‌اید؟ خرید زمین در متاورس، یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب درآمد از این فضای مجازی است. شما می‌توانید با خرید زمین در متاورس مکانی شخصی داشته باشید تا با دوستان و آشنایان از سراسر جهان ملاقات کنید. حتی این امکان را دارید که زمین خود را به هرچه که دوست دارید تبدیل کنید؛ از یک زمین بازی گرفته تا یک‌ عمارت باشکوه. با ما همراه باشید تا آموزش گام به گام خرید زمین در متاورس را برایتان شرح دهیم:

  1. ابتدا از بازارهای املاک متاورس، مانند Decentraland دیدن کنید و در پلتفرم وارد شوید.
  2. زمین‌های موجود را خوب بررسی کرده و قیمت‌هایشان را مقایسه کنید.
  3. روی زمین مد نظر کلیک کنید تا اطلاعاتی بیشتری کسب نمایید. به یاد داشته باشید یک پلتفرم دارایی متاورس خاص، فقط به شما امکان می ‌دهد از پلتفرم آن‌‌ها با استفاده از ارز رمزنگاری تایید شده خرید کنید. به عنوان مثال، Decentraland تنها به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از MANA، که توسط خودشان ایجاد شده، معامله را انجام دهید.
  4. سپس یک کیف پول دیجیتالی سازگار مانند Metamask تهیه کنید و آن را به حساب پلتفرم ملک خود لینک دهید.
  5. پس از اتمام انتخاب زمین و تامین مالی کیف پول دیجیتال لینک شده خود، دکمه “خرید” را فشار دهید.
  6. پس از تکمیل تراکنش خرید زمین در متاورس، قطعه زمینی که خریداری کرده‌اید، به شکل NFT در کیف پول دیجیتالی مرتبط شما ذخیره می‌شود. پس از آن می‌توانید زمین خریداری شده خود را در تب «NTFs» در کیف پول دیجیتال خود مشاهده کنید.

اکنون که کاملا آگاه شدیم متاورس چیست و قابلیت‌های آن را شناختیم، لازم است کمی هم با متاورس در ایران آشنا شویم.

متاورس چیست؟
همه چیز در مورد دنیای متاورس و آینده آن

آینده متاورس در ایران و جهان

تا این لحظه متاورس طرفداران بسیاری در ایران پیدا کرده است و یکی از دلایل این امر هم راه‌های کسب درآمد از آن است. البته این صنعت در ایران با سرعت کمی در حال شناخته شدن است، اما با توجه به فعالیت رسانه‌های مختلف در این زمینه، می‌توان امیدوار بود که در آینده افراد زیادی به سمت این صنعت متمایل شوند. مورد مهمی که در این امر تاثیرگذار است، مربوط به اعتماد سازی است. هنوز هم بسیاری از افراد به سرمایه‌گذاری و پرداخت هزینه در فضای مجازی اعتقاد چندانی ندارند و همین امر باعث کندی سرعت همه گیری متاورس در ایران شده است.

نکته قابل توجه دیگر ورود شرکت‌های مختلفی همانند متا (فیسبوک سابق) به دنیای متاورس است که خود نوید دهنده آینده‌ای روشن برای این دنیای مجازی خواهد بود. در مورد آینده متاورس در چشم انداز جهانی نیز از آنجایی که متاورس در حال ترکیب با فناوری Web3 است و با بلاکچین هم در ارتباط می‌باشد، می‌توان آینده آن را از جهات بسیاری به دنیای واقعی کنونی تشبیه کرد، حتی می‌توان پیش بینی کرد در آینده‌ای نه چندان دور برخی از فعالیت‌های دنیای واقعی، جای خود را به دنیای متاورس بدهند.

جمع بندی و نتیجه‌گیری

دنیای متاورس با سرعت باورنکردنی در حال پیشرفت است و پیش بینی می‌شود خیلی زود اثرات آن را در زندگی عادی خود حس کنیم. با کاربردی‌تر شدن این حوزه بدون تردید شاهد افزایش قیمت و ارزش بازار ارزهای متاورسی خواهیم بود و  فعالیت در این حوزه می‌تواند سرمایه‌گذاری جذابی برای ما محسوب شود.

اگر قصد خرید و فعالیت در دنیای ارزهای متاورسی را دارید، به راحتی می‌توانید با خدمات خرید و فروش ارز دیجیتال نیک پرداخت ارزهای مورد نظر خود را با بهترین قیمت خریداری کنید.

خرید ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست