ارز دیجیتال لایت کوین چیست

لایت کوین چیست | راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال لایت کوین

با وجود اینکه صنعت ارزهای دیجیتال با بیت کوین و اتریوم شناخته می‌شوند، اما رمزارزهای دیگری هم وجود دارند که سابقه طولانی در بازار دارند و با وجود فراز و فرودهای بازار در یک دهه گذشته همچنان در بازار حاضر هستند. لایت کوین (Litecoin) یکی از همین پیرمردهای دنیای کریپتوکارنسی است که توانسته است در سال‌های اخیر همچنان به عنوان یکی از پرکاربردترین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. در ادامه این مطلب از نیک پرداخت قصد داریم درباره ارز دیجیتال لایت کوین بیشتر صحبت کنیم.

لایت کوین چیست؟

لایت کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا بر پایه بلاک چین است که به مبادلات مالی فوری و کم‌هزینه مشهور است. لایت کوین در سال ۲۰۱۱ و بر پایه پروتکل بیت کوین ایجاد شد و با نماد LTC پا به دنیای ارزهای دیجیتال گداشته است.

تاریخچه لایت کوین

در اکتبر سال ۲۰۱۱ یکی از کارمندان سابق گوگل به نام چارلی‌ لی (Charlie Lee) که یکی از اولین محققان بیت‌ کوین بوده است با استفاده از پایگاه کدهای آزاد و متن باز بیت‌ کوین موفق به ایجاد و راه‌اندازی لایت کوین و ثبت آن به نام خود شده است. چارلی‌لی با هدف تکمیل بیت‌کوین و حل مشکلات آن ارز لایت کوین را راه‌اندازی کرد.

در ابتدای راه‌اندازی بیت‌ کوین، چارلی‌ لی یکی از اولین محققان این رمز ارز دیجیتال بوده است که پس از گذشت چند سال توانست با ایجاد لایت کوین مشکلاتی از قبیل مدت زمان انجام تراکنش و هزینه‌های انتقال وجه را کاهش دهد. لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال است که توانسته است مدت زمان اجرای تراکنش‌ها را از ۱۰ دقیقه به ۵.۲ دقیقه کاهش دهد و هم‌چنین هزینه‌ تراکنش‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد بپردازد.

ارز دیجیتال لایت کوین
چارلی لی بنیانگذار ارز دیجیتال لایت کوین

لایت کوین چگونه کار می‌کند؟

لایت کوین درست مانند بیت کوین یک شبکه مستقل است که توسط هیچ نهاد یا دولتی کنترل نمی‌شود. هم‌چنین سیستم پرداخت این بستر مستقل بوده و وابسته به هیچ ارزی نیست. توکن لایت کوین (LTC) ارز بومی این شبکه است که نقل و انتقال این شبکه را میسر می‌کند. از این رو یک شبکه دیجیتال همتا به همتا و غیرمتمرکز نامیده می‌شود. به عبارت ساده‌تر لایت کوین یک بلاک چین است که افراد برای ارسال پرداخت به شخصی دیگر به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

شبکه لایت کوین از الگوریتم اثبات کار بهره می‌برد، بنابراین قابل استخراج است. الگوریتم مورد نیاز برای فعالیت لایت کوین الگوریتم Scrypt است و  استخراج این ارز با استفاده از کارت گرافیک و دستگاه‌های ASIC قابل انجام است که بسیار مقرون‌به صرفه‌تر از دیگر روش‌ها است. لایت کوین در هر ۵.۲ دقیقه یک‌بار بلوک جدیدی را ایجاد کرده که سوابق تراکنش‌های انجام شده پس از بلوک قبلی را ذخیره می‌کند.

ویژگی‌های ارز دیجیتال لایت کوین

لایت کوین دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که این ارز دیجیتال را بیش از دیگر رمز ارزها در اولویت قرار داده است.

  • سرعت تراکنش

برای تبدیل شدن به سیستم پرداخت جهانی که یکی از اهداف بزرگ چارلی‌ لی در راه‌اندازی لایت کوین بوده است سرعت انجام تراکنش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سرعت لایت کوین چهار برابر بیش‌تر از بیت کوین است به این صورت که در هر ۵.۲ دقیقه یک بلاک جدید ایجاد می‌شود و تراکنش انتقال به فرد دیگر تایید می‌شود.

  • مقیاس‌ پذیری

در دنیای پر رمز و راز ارزهای دیجیتالی توانایی انجام معاملات بیش‌تر در یک ثانیه مقیاس‌پذیری نامیده می‌شود. بلاکچین لایت کوین با توانایی پردازش حداکثر ۵۶ تراکنش در ثانیه ویژگی پرکاربرد مقیاس‌پذیری را از آن خود کرده است.

  • حداکثر عرضه

ارزهای دیجیتال عرضه محدودی در اجرای خدمات به کاربران دارند. اما لایت کوین از این قاعده مستثنی است. ۸۴ میلیون لایت کوین نشان دهنده عرضه ۴ برابری در مقایسه با بیت کوین است.

  • هزینه و کارمزد معاملات

ارزهای دیجیتال با توجه به الگوریتم استفاده شده در ساختار خود هزینه و کارمزدهای معاملات را تعیین می‌کنند. همان‌طور که عنوان شد الگوریتم به کار گرفته شده در بلاکچین لایت کوین  Scrypt است از این رو هزینه‌های معاملات صورت گرفته توسط لایت کوین به میزان زیادی کاهش یافته است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بهترین ارزهای متاورسی در سال ۲۰۲۲

تاریخچه قیمت لایت کوین

لایت کوین در کنار تمام مزایا و ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود مانند دیگر ارزهای دیجیتالی دارای نوسان قیمت است و در یک دهه گذشته فراز و فرودهای نسبتا شدیدی را تجربه کرده است.

برای اثبات ادعای نوسان قیمت در مورد ارز دیجیتال لایت کوین می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با قیمتی در حدود ۱ سنت در ابتدای راه‌اندازی پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشت و در سال ۲۰۱۴ یعنی ۳ سال پس از ایجاد و راه‌اندازی، رشد قیمت بالایی را تجربه کرد و از مرز ۶۰ دلار عبور کرد. اما بعد از آن ناگهان با کاهش قیمت قابل توجهی مواجه شد و تا ۳ سال در محدوده قیمت ۱ تا ۴ دلار در نوسان بود. اوج قدرت و پرواز قیمت لایت کوین در سال ۲۰۱۷ به ثمر رسید. در این بازه زمانی این ارز دیجیتال پرطرفدار رشد ۷۰۰۰ درصدی را تجربه کرد و حتی موفق به لمس محدوده ۳۸۵ دلاری هم رسید. سپس با شروع بازار خرسی در سال ۲۰۱۸ لایت کوین تا محدوده ۳۰ دلاری سقوط کرد. پس از آن در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با شروع بازار گاوی از مرز ۴۰۰ دلار هم عبور کرد.

ارز دیجیتال لایت کوین
تاریخچه قیمت ارز دیجیتال لایت کوین

استخراج ارز لایت کوین

استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال به فرایند تایید تراکنش‌های انجام شده در ایجاد بلوک جدید به بلاکچین گفته می‌شود. هر کاربر که موفق به پردازش تراکنش‌ها شود، مقداری لایت کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کند.

استخراج ارز لایت کوین هم به صورت انفرادی و هم به صورت پیوستن به یک استخر استخراج یا از طریق استخراج ابری صورت می‌گیرد:

  • استخراج انفرادی ارز لایت کوین نیازمند تجهیزات و وسایل استخراج است و هم‌چنین تامین برق مصرفی بالایی را می‌طلبد. اگر فردی توانایی پرداخت هزینه‌های استخراج انفرادی را داشته باشد، در عوض تمامی پاداش‌های استخراج شده به خود شخص تعلق می‌گیرد.
  • در روش‌ استخرهای استخراج، ماینرها با اشتراک قدرت پردازشی و هزینه برق مصرفی به حل معادلات ارزی می‌پردازند. ماینرها بر اساس قدرت پردازش و برق مصرفی پاداش مربوط به خود را دریافت می‌کنند.
  • استخراج ابری نوع دیگری از استخراج ارز لایت کوین است که برای افراد مبتدی بسیار کارآمد است. برای استفاده از این روش استخراج نیازی به تجهیزات و پرداخت هزینه‌های گزاف برق نیست. در این روش فرد تنها با پرداخت هزینه ریگ استخراج به دیگر کامپیوترها ملحق می‌شود. میزان استخراج به تعداد کامپیوترهای موجود در ریگ بستگی دارد هر چه تعداد کامپیوترها بیش‌تر باشد میزان استخراج هم بیش‌تر می‌شود.

دستگاه‌های Antminer L3++, Bittech L1, Innosilicon A4 و نرم‌افزارهای CGminer37.2 و CUD Aminer برای استخراج لایت کوین استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ریپل (Ripple) چیست و نحوه خرید و فروش آن چگونه است؟

معرفی کیف پول لایت کوین

لایت کوین مانند هر رمزارز دیگری برای نگهداری نیاز به کیف پول ارز دیجیتال یا والت دارد. کیف پول‌های نرم افزاری و سخت افزاری متعددی برای نگهداری ارز دیجیتال لایت کوین وجود دارد که کاربران می‌توانند بنابر نیاز خود از آن‌ها استفاده کنند.

  • کیف‌پول‌های نرم‌افزاری لایت کوین

کیف‌پول‌های نرم‌افزاری قابلیت نصب بر روی کامپیوتر یا دستگاه تلفن همراه شما را دارند بنابراین با نصب این نرم‌افزارها می‌توانید به راحتی به خرید و فروش لایت کوین و دیگر ارزها بپردازید. با استفاده از این نوع کیف‌پول می‌توانید به سوابق تراکنش‌های قبلی خود دسترسی داشته باشید.

کیف‌ پول تراست والت Trust Wallet

یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین کیف پول نرم‌افزاری که برای سیستم عامل‌های اندروید و ios طراحی شده است کیف‌پول تراست والت است. این مدل از کیف پول نرم‌افزاری از انواع ارزهای دیجیتالی پشتیبانی می‌کند و تدابیر امنیتی ویژه‌ای در مقابل هک و سرقت برای حفظ دارایی کاربران خود در نظر گرفته است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کیف‌پول نرم‌افزاری عدم ذخیره کلیدهای خصوصی روی سرور است. کاربران می‌توانند کلیدهای خصوصی خود را برای مراجعات بعدی بدون ثبت در سرور تنها روی گوشی موبایل خود ذخیره کنند. بدین صورت ورود افراد دیگر از دیگر سیستم‌ها امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: راهنمای ساخت کیف پول دیجیتال MetaMask برای موبایل

کیف پول اتمیک   Atomic Wallet

کیف‌پول اتمیک برای استفاده کاربران مبتدی که به تازگی پا به دنیای ارزهای دیجیتال گذاشته‌اند بسیار مناسب است. این کیف پول دیجیتال که در نسخه‌های موبایل و دسکتاپ برای تمام سیستم‌عامل‌ها طراحی شده است قابلیت ذخیره ۵۰۰ ارز دیجیتال دیگر را به کاربر می‌دهد. این کیف‌پول در حالت کلی رایگان است‌ اما برخی از امکانات آن نیازمند پرداخت کارمزد است.

کیف‌پول‌های Jaxx, Electrum-LTC , Exodusion  از دیگر کیف‌پول‌های نرم‌افزاری دیجیتال به شمار می‌روند.

  • کیف پول‌های سخت ‌افزاری

کیف‌پول‌های سخت‌افزاری ارزهای دیجیتال دارای یک سخت‌افزار هستند که دارای امنیت بالاتری نسبت به کیف‌پول‌های آنلاین هستند زیرا این کیف‌پول‌ها کلید خصوصی را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند.

کیف‌پول لجر نانو ایکس و نانو اس

کیف پول‌های لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) و نانو اس (Ledger Nano S) به گونه‌ای طراحی شده است  که هم یک رابط کاربری مناسب در اختیار کاربر قرار می‌دهد و هم یک کیف‌پول امن به شمار می‌رود. این مدل از کیف‌پول ارزهای دیجیتالی از طریق کابل  Usb و بلوتوث به دستگاه‌های شما متصل می‌شوند. استفاده و کار کردن با این کیف‌پول بسیار راحت‌تر از دیگر کیف‌پول‌های سخت‌افزاری ارزهای دیجیتال است. مطلب آشنایی با بهترین کیف پول سخت افزاری ۲۰۲۲ به شما پیشنهاد می‌شود. همچنین برای خرید کیف پول لجر نانو اس در نیک پرداخت می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

کیف پول ترزور Trezor

ترزور یکی از اولین کیف‌پول‌های سخت‌افزاری است که به وسیله کابل USB به دستگاه کامپیوتر متصل می‌شود. این کیف پول کوچک از امنیت بسیار بالایی در تبادلات ارزی برخوردار است. در این کیف پول که به صورت یک دستگاه کوچک طراحی شده است کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند و پشتیبانی این کیف پول در لایت کوین با یک عبارت ۲۴ کلمه‌ای صورت می‌گیرد.

ارز دیجیتال لایت کوین
آموزش استخراج ارز دیجیتال لایت کوین

خرید و فروش ارز دیجیتال لایت کوین

برای خرید لایت کوین مانند هر ارز دیگری، نیاز به صرافی ارز دیجیتال داریم. خوشبختانه لایت کوین به دلیل سابقه و کاربرد یکی از مشهورترین ارزهای دیجیتال است که در اغلب صرافی‌ها قابل خرید است.

برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال دو گزینه پیش روی کاربران قرار دارد: صرافی ارز دیجیتال خارجی و صرافی ارز دیجیتال داخلی که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در حالی که حجم معاملات بالاتر و تعداد بیشتر ارزهای قابل پشتیبانی از مزایای صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی معتبر مانند کریپتو دات کام یا کوکوین محسوب می‌شوند، محدودیت‌های مالی، تحریم کاربران ایرانی و احتمال مسدود شدن حساب توسط این صرافی‌ها در کنار دردسرهای ناشی از استفاده VPN می‌تواند از جمله معایب صرافی‌های خارجی محسوب شود.

در صورت استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی اما مشکلی بابت تحریم‌های مالی وجود ندارد و همچنین این فرصت را خواهید داشت که با استفاده از کارت‌های بانکی به راحتی ارز مورد نظر خود را خریداری کنید. نیک پرداخت از جمله صرافی‌های معتبر ایرانی ارز دیجیتال که از خرید و فروش انواع ارز معتبر بازار از جمله بیت کوین، اتریوم، کاردانو، ترون و … را پشتیبانی می‌کند.

برای استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی کافی است مراحل ثبت نام و احراز هویت را انجام دهید و با شارژ حساب خود از طریق کارت‌های بانکی وارد دنیای پر هیجان ارزهای دیجیتال شوید.

راه‌های کسب درآمد از طریق ارز لایت کوین

سه راه اصلی برای کسب درآمد از طریق لایت کوین وجود دارد که عبارتند از:

  • هولد کردن؛ هولد کردن یا همان نگهداری بلند مدت، یکی از روش‌های مرسوم سرمایه‌گذاری در دنیای ارز دیجیتال است.
  • ترید کردن؛ کاربرانی که قصد نگهداری طولانی مدت ارز خود را ندارند می‌توانند با ترید کردن یا معاملات کوتاه مدت در بازارهای اسپات و فیوچرز اقدام به کسب سود از لایت کوین کنند. البته ناگفته نماند این روش نیاز به دانش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال دارد.
  • استخراج؛ با توجه به اینکه شبکه لایت کوین از الگوریتم اثبات کار بهره می‌برد، امکان استخراج ارز لایت کوین به کمک ماینر وجود دارد. توصیه می‌کنیم قبل از این کار صرفه اقتصادی این روش را بسنجید و در صورت قانونی بودن و بازدهی مناسب از این روش استفاده کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای ساده و جامع خرید و فروش ارز دیجیتال و کسب درآمد از آن

جمع بندی و نتیجه‌گیری

با توجه به اینکه در یک دهه گذشته شاهد ظهور و نابودی ارزهای دیجیتال بسیاری بوده‌ایم، ارزهای که توانسته‌اند با وجود چرخه‌های خرسی و گاوی در بازار دوام بیاورند و همچنان کامیونیتی قابل توجهی داشته باشند، در بین ارزهای قابل اعتماد قرار می‌گیرند. به این ترتیب به طور حتم می‌توان گفت لایت کوین یکی از ارزهای موفق در عرصه خود محسوب می‌شود. لایت کوین علاوه بر قدمت با سرعت بخشیدن به انجام تراکنش‌ها و کاهش هزینه توانست نقش موثری در توسعه دنیای کریپتوکارنسی داشته باشد. انتظار می‌رود در چرخه‌های گاوی آینده هم شاهد عملکرد چشمگیری از جانب لایت کوین باشیم.

در صورتی که تمایل به خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری روی ارز لایت کوین یا هر ارز دیگری دارید، سرویس خرید و فروش ارز دیجیتال نیک پرداخت در کمترین زمان و با پشتیبانی ۲۴ ساعته در خدمت شما خواهد بود.

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست